Tips welkom ivm schoolgesprek 4jarig zoontje!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ZonStraal, 2 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Dames,
    Mijn 4 jarig zoontje gaat alweer 3 weken naar school en dit ging prima, dus we dachten dat hij het naar zijn zin had en wel kon opschieten met zijn nieuwe klas. Tot hij afgelopen woensdag een kindje heeft geduwd tijdens gymles. Hij heeft hier straf voor gekregen van de juf en de rest van de dag was hij negatief aanwezig in de klas.
    De donderdag en vrijdag ging het weer super en vandaag was een regelrechte ramp! Hij heeft tijdens het buitenspelen 3 kindjes geduwd! Hier heeft hij voor apart gezeten en hierna was hij eigenlijk niet meer te genieten en daardoor ook niet meer te sturen.

Vorig schooljaar ging het ook zo waardoor we elke dag wel iets te horen kregen bij het ophalen van ons zoontje. Dit wil ik dus echt niet meer! Nu heb ik een gesprek aangevraagd met de juffen om te bespreken hoe zij mijn zoontje in de klas zien, wat er gebeurd voordat hij een kindje duwt en hoe hij na zijn straf reageerd.

Als ik mijn zoontje vraag waarom hij dit doet geeft hij aan dat hij school niet leuk vindt een hele dag. Hij geeft ook meerdere keren aan dat niemand met hem wilt spelen. Als verklaring voor vandaag had hij gezegd dat kindjes deden samenspelen in zijn klas maar hij niet mee mocht doen. Mijn hart breekt als ik zijn sip gezichtje zie :( ... maar ik weet ook dat hij dan niet mag duwen/slaan/afpakken etc. Maar hoe breng ik hem dit bij, want als ik bovenstaande tegen hem zeg lijkt het wel niet aan te komen?

We praten hier thuis al over. We hebben een beloningssysteem thuis. We straffen hem niet omdat hij op school al straf heeft gekregen etc. Alle tips en adviezen of herkenning zijn welkom dames.
    Ik vindt het zo vervelend dat hij met dit gedrag nog meer zichzelf van de groep afzonderd, maar ik wil ook dat dit gedrag stopt en dat hij leert zijn emoties anders te brengen/verwoorden.

Heeft iemand ook tips voor het gesprek met de juffen?
    Bedankt dames.
    Groetjes Zonstraal

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk dat de juf daarvooral een rol in moet spelen.
    Jullie doen thuis wat je kan... Maar de aanpak van de juf lijkt eerder averechts te werken dan wat anders.

Heb zelf vorig jaar geholpen met de sportdag en in mijn groepje zat dus ook een jongetje waar de rest van het groepje niet blij mee was omdat het jongetje steeds sloeg.
    En ik had daar eigenlijk niet zo'n zin in dus heb aan dat ventje gevraagd hoe het zat.
    Wat bleek... Zijn vader had gezegd dat ie mocht slaan als hij iets niet leuk vond en aanvankelijk kon ik even niet verzinnen hoe dat op te lossen gezien hij heel stellig bleef volhouden dat z'n vader het goed vond.
    Uiteindelijk afgesproken dat we het dan speciaal voor mij die dag niet zouden doen maar dat hij het tegen mij zou zeggen als er wat was.
    Geloof dat ik er binnen een kwartier achter was dat ie gewoon alles toe liet (en hij zat net op school, de andere 2 waren groep 2 en dus wat groter/ruwer)
    Dus ze waren elkaar beetje aan het duwen... Hij vond het duidelijk heel erg maar zei niks.... En nog niks.... En toen slaan.
    Dat was dus de laatste keer :)
    Kostte wel wat opletten en tijdig ingrijpen van mijn kant soms... Maar het ging wel steeds beter.

Paar dagen later vertelde ik dat tegen de juf en bleek hij steeds minder te slaan.... :D

Soms is de oplossing heel simpel... Maar moet je hem wel even vinden.
    Misschien wordt jouw zoontje ook wel een beetje overweldigd door al die grote kleuters... En slaat hij daarom zo van zich af.
    Wat vind hij er zelf van?
    En heeft juf al eens geprobeerd uit te vissen wat er is?
    Het hoeft helemaal niks ergs te zijn maar iemand moet wel even helpen hoe hij wel moet reageren?
    Hebben ze geen "stop hou op!" Op school? Of hebben ze het wel maa weet hij het misschien niet?
    Weet dat bij ons op school wordt dat niet expliciet vertelt aan de kinderen terwijl het heel practisch is en ook echt werkt.

3. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Saskia,
    Bedankt voor je berichtje!
    Ik heb ondertussen de juffrouw gesproken en het is de afgelopen 2 dagen weer goed gegaan. Zij zelf merkte hetzelfde op als dat ik aangaf in mijn post ... zodra hij moe is dan gooit hij zijn kont in de krib en het is moeilijk om hem dan uit dit negatieve gedrag te krijgen.

We hebben afgesproken dat we het nog even aankijken tot de herfstvakantie en dan beslissen of we verdere maatregelen nemen zoals, een beloningssysteem op school, misschien 1 halve middag langer vrij van school (nu is het 3 volle dagen en 2 halve dagen).

Ook heb ik gevraagd hoe zijn interactie is met andere kinderen. De juf gaf aan dat deze wel goed is en dat hij het wel met iedereen kan vinden. Hij helpt graag mee met klusjes en werkjes doen en ze gaf ook aan dat hij goed meegaat in de lesstof (dus daar zit het hem gelukkig niet in).

Even afwachten nu dus :D

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Oh... Valt dus allemaal wel mee :)

Misschien af en toe middagje thuis houden als het kan inderdaad
    En begin is altijd heel vermoeiend :)

Deel Deze Pagina