Hallo! Ik werk al een tijdje in de detailhandel. Hiervoor heb ik gewerkt in de zorg en bij een callcenter. Hier had ik over een hele dag 2x een kwartier pauze en 1x een half uur. Nu heb ik over een hele dag 2x 5 minuten pauze als het druk is en 1x een half uur. Als het rustig is, mag ik 1x 5 minuten, 1x 10 minuten en 1x een half uur. Dat half uur is een verplichte lunch pauze. Prima. Alleen merk ik dat ik soms echt buikpijn heb van de honger, omdat ik dan tussen mn ontbijt en lunch, en tussen mn lunch en avondeten geen tijd heb om te eten. In die 5 minuten kan alleen 2 glazen drinken nemen want tijd voor een appel of broodje heb ik dan niet. Met die 10 minuten kan ik wel snel een broodje eten ofzo, maar dat komt niet vaak voor. In de regels staat dat dit voldoende pauze is. Maar ik heb er wat moeite mee. Meer lichamelijk gezien ivm honger. Zijn er meer mensen uit de detailhandel? En hoe zit dit bij jullie?
Ik heb een jaar of 10 in de detailshandel gewerkt en toen was het 15-30-15 minuten. Overigens kun je eens kijken wat er in je CAO staat en daarnaast heb je ook nog te maken met de aebeidstijdenwet. Daar dienen ze zich aan te houden. Persoonlijk vind ik het een erg korte pauze. Edit; dit is wat er op de site vd overheid staat. Je zult dus echt in je cao moeten kijken. Hoe lang en hoe vaak pauze Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In uw cao kunnen andere regels staan. Zoals geen, minder of kortere pauzes.
Meestal 10/30/10 min. Dat lijkt me ook minimaal. In 5 min. Kan je niets . Ik zou zelf dus gewoon aangeven dat ik te flauw word en dus ook iets eet. Punt . Ze hebben er ook geen snars aan als je van he stokje gaat. Dat hoef niet veel en lang maar met 2 min extra ben je er al.
Ik werk zelf ook in detailhandel. Bij ons is het smorgens 15 min pauze. Smiddags half uur en rond 3 uur weer 15 min pauze.
Bij ons is het 15-30-15 (bij volledige werkdag) Ik weet dat het in de winkels zeker in deze periode druk is en dat ze dan wel naar 10-30-10 uitkomen. Ik kan me zeker voorstellen dat hst druk en dan lastig is maar ik zou wel op jezelf letten en zeggen dat je dan toch even wat eet. Want als je van je stokje gaat zijn ze verder van huis. Kun je wat mij betreft prima aangeven!
In wat voor winkel werk je? In de meeste winkels hadden wij/ zie ik flesjes water onder de kassa, waar de medewerkers even komen drinken tussendoor. In kledingwinkels ook gewoon kopje koffie bij de kassa, of bij de koffiecorner. Ik heb 4jaar in een supermarkt gewerkt en iedereen dronk tussendoor (water bij de kassa, achter de corner, bij de versafdelingen enz). Dat vind ik vrij normaal. De pauzes waren dan meer voor het eten.
Hier ook altijd 15/30/15. Ik heb in verschillende winkels/verschillende branches gewerkt. Bij uitzondering was het soms wat korter maar absoluut niet structureel. Hoe laat gaat de winkel open? Misschien speelt dat mee. Toen ik in een winkel werkte die om 10 uur open ging was het 30/15. Dan zijn die 2 losse 5 minuten van jou misschien nog te verklaren door het verdelen van 1 korte pauze.
Oei, dat was bij ons echt streng verboden (supermarkt). Ik mocht zelfs geen flesje water bij de kassa als ik bijvoorbeeld keelpijn had. Ik had altijd 10 - 30 - 10 minuten pauze. Dat was prima te doen, maar zelfs dan had ik soms nog honger. 5 minuten is wel belachelijk kort zeg. Dat is heen en weer lopen naar de kantine en je pauze is op...
Ik werk ook in de detailhandel en hier is het; 3.30-4.00uur werken is 15 min pauze 4.00-6.00uur werken is 30 min pauze 6.00-8.00uur werken is 45 min pauze 8.00uur of meer werken is 60 min pauze Vandaag bijvoorbeeld werk ik van 6-13 en heb ik 45 min pauze. 1x 15 min en 1x 30 min OF zoals vandaag, in 1x 45 min (dat vind ik dus echt helemaal niks)
Als ik van 0945/1815 werk een uur. Sommige nemen die in 1 keer. Ik neem meestal tussen de middag 45 min en eindr dag 15 min.
Bedankt voor de reacties! Ik heb alles al doorgekeken en nagevraagd, maar ze staan in hun recht om bij een dag van bijvoorbeeld kwart voor 10 tot 6, alleen een lunchpauze van 30 minuten en een drinkpauze van 5 minuten te geven. Dus dat is een werkdag van 8,15uur. En dan 35 minuten pauze in totaal. Als ik kwart voor 9 begin tot 6, dan krijg ik in totaal 40 minuten. Dus 5-30-5 minuten. Dit is op drukke dagen. Op rustige dagen mogen we dus ook 1 keer een 10 minuten nemen, bij zo'n langere dag. En op Donderdag avond mogen we dus drinken achter de kassa hebben, omdat we dan met 2 staan en niet om pauze kunnen gaan. Het is ook niet dat ik mijn supervisor een slechterik vind, want die heeft absoluut het beste met ons voor, ik bedoel meer dat ik het qua honger heel lastig vind. Maar ik zie dat het heel verschillend is. Het ging me er ook meer om dat ik nieuwsgierig was hoe dat bij anderen werkt. Ik noem liever niet mijn werkgever, puur omdat daar ook regels over zijn. En omdat dit dus niet negatief bedoeld is, maar meer uit interesse en dat ik er soms wat struggle met de 5 minuten pauzes.
Ik denk dat het beste dit bespreekbaar kan maken bij je supervisor, dan niet de tijden pauze, maar het feit dat je met honger en een naar gevoel achter de kassa zit. Hoe kan hij je helpen zodat je niet naar wordt (afgezien van langer pauze houden). In 5 minuten kan ik toch redelijk wat wegstouwen maar dat moet dat wel ingaan als ik zit en niet van de kassa wegloop, hoe is dus de pauze opgebouwt? Wat zou jij kunnen eten in die 5 minuten zodat je weer door kan?
Op zaterdag hadden we in de ochtend 15 minuten en een half uur lunch. In de middag kreeg je een kopje thee op de werkvloer en dronk je die op tijdens het werken. Het was gewoon te druk om pauze te nemen. We vonden dat normaal. Maar dat is dus maar 1 keer per week. Door de week is het 15-30-15
Ik werk dan niet in de detailhandel, maar ik heb ook maar 1x 30min. pauze op een dag van 8 of 9 uur en die wordt niet doorbetaald. Maar ik mag wel tijdens mijn werk eten en drinken. Ik vind het ook vreemd dat jij dat niet mag. Zou je werkgever gevoelig zijn voor het argument dat je jezelf beter kunt concentreren als je geen dip in je suikerspiegel krijgt?
Ik heb het er vandaag over gehad en ik mag als ik dorst heb tussendoor wat gaan drinken en qua eten zullen ze er rekening mee houden dat ik af en toe echt even tijd nodig heb om wat te eten. Nou, dan is het prima geregeld. Bedankt voor de tips!
Vind 5 minuten ook wel heel weinig. Ik heb bij 2 verschillende winkels in de detailhandel gewerkt. Bij de een was het 15-60-15, bij een werkdag van 8.45-1800. dat uur zit je echt weg te kijken. Mochten dat ook niet inkorten. En kregen dus 1,5 uur niet betaalt Bij de andere winkel stond ik alleen en at ik gewoon tussendoor en stond een flesje bij de kassa, werkdag 9.30-17.30 en hoefde geen pauze in te vullen.