Handig he brandgel...

Discussie in 'De lounge' gestart door Loontje81, 15 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Na aanleiding van een topic wat ik gelezen heb op een ander forum zet ik dit topic neer omdat het me erg aangreep en haar boodschap ook over wou brengen op jullie...Ik heb toestemming van de schrijfster van onderstaande tekst...Ik hoop dat jullie het willen lezen en er bij na willen denken omdat het wel iets is wat dus gebeurt in het echte leven.

OK, het is vandaag bewolkt, maar we hebben al mooie temperaturen gehad. De zomer komt er aan met nog meer mooie temperaturen...en hoeveel van jullie hebben dan zo'n gezellige vuurpot op tafel staan? Met zo'n potje navulbare brandgel?
    Het wordt zo makkelijk verkocht, als zijnde zo handig en veilig... Zo handig en veilig is het toch effe niet.

Mijn zusje van 24 werkte in een hotel. Net als in ieder ander hotel waren er warmhoudplaten, waar wegwerppotjes met brandgel onder werden gezet. Gesloten systeem, voor eenmalig gebruik. Maar er was een verkeerde levering geweest; jerrycans brandgel. Om dus na te vullen. Deze waren op zolder geparkeerd, en kwamen te voorschijn toen de zolder werd uitgemest. Het restaurantgedeelte werd namelijk verkocht. En dan is het natuurlijk wel zo praktisch die jerrycans in de laatste maanden op te gebruiken...
    De eigenaar had het spul onderschat, hij dacht dat het ergste dat kon gebeuren een 2e graads brandblaar op je hand zou zijn. Mijn zusje heeft het nooit zo op dat spul gehad. Op de verpakking stond dat je na 2 minuten deksel er op zo'n potje kon bijvullen. Zij droeg haar collega's op gebruikte potjes met deksel er op weg te zetten en nieuwe te pakken. Was daar heel precies in.

14 september was het druk in het hotel, een collega die niet was ingeroosterd was zelfs toch gekomen omdat het anders niet te doen was. Eva heeft die ochtend extra potjes moeten gebruiken. Bij het navullen deksel er op gelegd en voor het eerst volgens de verpakking na 2 minuten weer gevuld. Een tweedegraads brandblaar op je hand het ergste? Vergeet maar...
    Het vullen van het eerste potje is goed gegaan, het tweede niet. Het spul is ontploft, en Eva heeft een lading brandende gel over zich heen gekregen. En helaas is dit spul er op ontwikkeld door te branden. Haar collega hoorde haar om hulp vragen, heeft geprobeerd haar schort af te trekken en het vuur uit te slaan. Het enige wat dit opleverde was dat hij zelf in brand stond. Hij moest eerst zichzelf gaan blussen, Eva is toen achter de bar gaan zitten, waar niemand haar zag. Na ong 2 minuten was de blusdeken gevonden, en daarmee heeft deze collega en de kok het vuur kunnen doven. Eva was toen onherkenbaar verbrand. Tot zover die brandblaar...

Ze is in Venlo in kunstmatige coma gebracht en daarna meteen naar Aken gevlogen met trauma heli, dichtsbijzijnde brandwondencentrum. Daar hebben ze haar nog geopereerd, maar tijdens de operatie opgegeven. Dit was niet levensvatbaar, ze was echt van hoofd tot knieën 3e graad verbrand, ook de luchtwegen. Van knieën tot enkels had ze 2e graads brandwonden. Tegen ons werd verteld dat ze nog 12 tot 48 uur zou leven, achteraf gaf de arts aan nog nooit iemand te hebben gezien die zo verbrand was en nog leefde. Die 12 uur heeft ze ook niet gered; s'avonds is ze overleden. Gelukkig voor haar. Een dier mag je per direct in laten slapen, een mens 'mag' creperen tot het lichaam opgeeft. Ze is in coma gehouden, heeft morfine gekregen en alles, maar toch...dit wil je niet voor je kleine zusje

Haar collega's en baas zijn zich rot geschrokken, dit hadden ze nooit verwacht. De overgebleven jerrycans zijn ook meteen weg gegooit, en er is weer terug gestapt op gesloten brandgelpotjes. Het heeft heel veel indruk gemaakt. Toen het restaurant gedeelte was verkocht is de bar waarachter dit gebeurd is gelijk er uit gesloopt. Onder die bar vonden ze nog brandgelspetters...

Direct na dit ongeluk was door de politie onderzoek gestart; hoe had een simpele handeling als een potje navullen zo uit de hand kunnen lopen? Tijdens dat onderzoek bleek dat de vlam van een bijna leeg potje alleen zichtbaar is in het donker. Eva was in de late ochtend aan het vullen, onder een lamp. Had dit nooit kunnen zien. Een kleinigheidje dat niet vermeld wordt op verpakkingen.

Ik ben zelf op internet gaan zoeken, zag dat het brandwondencentrum in 2007 al voor de gel waarschuwde. Zag ook dat gel door een nog te warm potje spontaan kan ontbranden, terwijl de vlam al wel uit is.
    Mn moeder en ik hebben een interview voor de telegraaf gedaan, waarin we dit verhaal hebben verteld. Hier kwamen reacties op, oa van een mevrouw van wie de kleinzoon van hals tot knieën verbrand raakte; tegen de tafel opgebotst waar zo'n gezellige vuurpot op stond met een potje brandgel. Afgelopen zomer zijn nog twee kinderen verbrand geraakt; iemand had kampvuur aan willen wakkeren met brandgel. Dit spul ontplofte, en niet degene maar deze twee kinderen werden geraakt door rondvliegende spetters. Tot zover een gezellige dag.

Tuurlijk, een vuurtje is leuk op een gezellige zomeravond. Maar ik hoop dat mensen bovenstaand verhaal in het achterhoofd houden. Alsjeblieft; onthoud de volgende punten;
    - gebruik wegwerppotjes! Deze zijn gesloten; er kan niets uit lekken. Het is voor eenmalig gebruik, dus de gevaren van navullen zijn er niet
    - moet je zo nodig hervulbare potjes gebruiken, onthoud dan dat je de vlam van een bijna leeg potje niet ziet. Dat de nieuwe gel zelfs kan ontbranden doordat het potje zelf nog te warm is. Niks geen 2 minuten met deksel wegzetten; zet dat ding helemaal weg en pak een ander potje!
    - houd de voorraadcan uit de zon en weg van vuur. Door warmte kan gas ontstaan dat makkelijk ontploft
    - kinderen rennen rond; zet zo'n potje buiten bereik, en op een plek waar het niet om kan vallen na een botsing
    - en het belangrijkste; kleine spetters zijn inderdaad met een emmer water te doven. Maar grote hoeveelheden zoals bij Eva mengt zich met water...verspreid het vuur dus alleen maar. Tenzij je in een zwembad kopje onder kan springen, blussen met een blusdeken!
    Dit spul is er op ontwikkeld door te branden, je krijgt het niet zomaar uit en het brand gelijk diep in de huid

Ik wens iedereen mooie avonden!
    Afz de schrijfster van dit verhaal wat al in kranten en in magazine's heeft gestaan maar niet vaak genoeg aangehaald kan worden omdat we vaak niet stil genoeg staan bij wat er kan gebeuren met.....

2. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ja ik had het verhaal gelezen in Vrouw. Echt verschrikkelijk!!

3. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Wat verschrikkelijk!:(

4. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    pff heftig:(

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    bah klerespul wij verkopen het ook bij xenos
    heb nog nooit die rommel vertrouwd
    ik heb ook wat tegen grote waxinelichtjes
    als die helemaal gesmolten zijn kunnen ze ook vlam vatten

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Verschrikkelijk als je dit overkomt..

maar op een een of andere manier komt het op mij ook wel een beetje dom over...

7. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Tja wat vind je er dan dom aan?Op een fles staat niet vermeld dat warme gel alsnog in de brand kan vliegen hoor.

8. augustus

augustus Niet meer actief

Ik "kende" dit verhaal al. Mede hierdoor hebben wij op het werk "horeca" besloten alleen nog weg werppotjes te gebruiken. Alle collega's zijn hier ook over geinformeerd. We hebben zelfs extra branddekens aan geschaft. Zo erg!!

9. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Wat is hier nou dom aan? Als ik het verhaal goed heb gelezen heeft ze alles perfect volgens de bijgeleverde instructies gedaan!
    Dom van het bedrijf wat die zooi levert ja, en dat is nog zacht uitgedrukt!

Het is een verschrikkelijk verhaal!
    Ik ken ook een meisje wat vreselijk verbrand is omdat iemand het leuk vond om een fles brandgel op de bbq te mikken... kind kan niet eens meer naar de wc alleen omdat haar handen zo verbrand zijn dat ze ze niet meer kan gebruiken.
    Brandwonden zijn zo verschrikkelijk!!

10. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Verschrikkelijk! Het lijkt zo'n simpele handeling...

Daarom hebben wij meerdere setjes potjes. Potjes die gebrand hebben worden nooit dezelfde dag voor een tweede keer bijgevuld.

11. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Verschrikkelijk :x

12. Milaa

Milaa Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.310
    0
    0
    Vreselijk! Wat moet die vrouw hebben geleden zeg..!
    Ik snap niet waarom het niet verboden word als er al zoveel ongelukken mee zijn gebeurd!
    Had dit verhaal nooit gehoord-gelezen, maar ben ´blij´ dat ik nu weet wat de gevolgen van dat spul zijn zeg! brandgel komt er bij mij NIET in!

13. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik dat er meerdere dus zijn die deze kant van brand gel niet kunnen vandaar dat ik de schrijster van dit verhaal benaderd heb met de vraag of ik het gebruiken mocht.

Bij mij kwam het al niet in huis maar nu helemaal niet meer na het lezen van het verhaal.

14. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Dan zal ik ook wel heel dom wezen want heb nl nooit geweten dat dit kon. Dat spul komt er bij mij nu iig niet in.

15. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik zou je niet als dom bestempelen omdat denk half nederland het niet weet;)
    Dit is een geval van al doende leert men.Maar goed voor hun maakt het niet minder hard.En vind het dan ook mooi dat ik hun verhaal mag gebruiken om andere dit kenbaar te maken.

16. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

pff.. wat verschrikkelijk !!

je mag toch wel verwachten eigenlijk dat dit spul verboden gaat worden nu na zo'n gebeurtenis !!

17. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Ik woon in het dorp waar dit gebeurd is.
    Kan je zeggen dat het hele dorp in ongeloof leefde.
    Wat een ontzettend naar verhaal.......

18. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    wat vreselijk!
    wel heel goed om het verhaal verder te verspreiden.. ik hou zowiezo niet van dat soort spul dus bij mij komt het er nu al zeker niet in

19. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

31 aug 2009
    137
    0
    0
    wat een verhaal! ik wist dit dus ook niet. er stond bij mij nog zo'n potje in de kast uit het kerstpakket.is bij deze gelijk weggegooid!!!

20. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    verschrikkelijk verhaal dit. had m ook gelezen op t andere forum, denk tenminste dat je hetzelfde forum bedoelt als ik.

hier komt de brandgel er ook niet in.

Deel Deze Pagina