Nu de pepernoten alweer in de schappen liggen, evenals de chocoladeletters en de topics ''kopen jullie al cadeautjes voor Sinterklaas'' ''Sint is nep'' en ''Nu al gedoe om feestdagen'' als paddenstoelen uit de grond schieten kan ik mijn vraag ook wel stellen! Waar ik benieuwd naar ben: Hoe vieren jullie Sinterklaas? Daarbij bedoel ik: - met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden?0 - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Wij hebben het namelijk al járen niet meer gevierd maar nu met kids die op een leeftijd komen dat ze sinterklaas snappen en toch leuk gaan vinden is het toch wel weer leuk om er mee te beginnen. Ik ben alleen even op zoek naar wat nou leuk is Dus kom maar op met jullie verhalen!
met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? met mijn ouders, zusje, zwager, nichtje en ons gezin - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) surprises voor de volwassenen en nog wat losse pakjes voor de volwassenen ook en een zak met pakjes voor de 3 kindjes. - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) samen eten en dan gaat zwager roken en boemboem: hee daar klopt zwarte piet
Sinterklaas is in mijn familie echt een traditie. Dit vieren we vanaf dat ik klein ben met elkaar. Nog geen enkel jaar overgeslagen . Wij vieren het met mijn ouders, broertje en ons gezin. Wij hebben twee zakken. 1 zak met kadootjes op naam, met chocoladeletters, suprises, kadootjes met gedichten en wat extra kadootjes voor de kinderen. 1 'gekke zak' met kadootjes zonder naam. Hierbij hebben we een spel bedacht. VOor dat spel hebben we ook een bord gemaakt en spelregeles etc. Soms passen we iets aan als we graag veranderingen willen, of als een oude regel niet handig bleek te zijn. De kadootjes zonder naam (kleine kadootjes soms handig, soms vooral als grapje) kunnen bij iedereen terecht komen, kan op bepaalde vakjes ook geruild of gejat worden. Al zorgen we er uiteindelijk wel voor dat het # kadootjes netjes verdeeld is. Nu de kinderen klein zijn gaan, gaan we vroeg eten met verschillende kleine hapjes en daarna horen we altijd wel een bijzonder geluid en gaan we heel voorzichtig kijken. Dan vinden we altijd wel ergens een zak met kadootjes. Verder vooral veel sinterklaassnoepgoed op de avond zelf, oude sinterklaasliedjes en gezelligheid. Sinterklaasintocht, sinterklaasjournaal, huis versieren hoort er ook altijd bij. Vroeger keken we ook altijd naar Sinterklaas in Sesamstraat. Helaas is dat niet meer .
Wij vieren het als gezin. Thuis cadeautjes, lekkers en spelen. Normaal komt de sint snachts en staat de woonkamer vol als we beneden komen Dit jaar laat ik misschien een zwarte piet komen met nog een paar cadeautjes. Geen suprises want voor ons is het alleen voor kinderen. Later op de dag of op een andere dag gaan we naar oma en opa. Daar is de sint dan ook geweest Dat speelgoed blijft ook daar. Hij mag het mee naar huis nemen maar de keer erop gaat het dan weer naar oma en opa.
Met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? Met ons gezin, mijn ouders, zusjes + vriend van oudste zusje, nichtje en neefjes. Wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) Cadeautjes voor de kinderen. Volwassen trekken lootjes en kopen een cadeautje en schrijven een gedicht, surprise mag, maar is niet verplicht. Welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten? Cadeautjes liggen in het huis van mijn jongste zusje, daar vieren we het ook. Verder eten we samen. Verder geen bijzonderheden meer. Vroeger vierden we het met mijn vaders familie en gingen we rond Sinterklaas altijd een weekend naar een bungalowpark. Om verschillende redenen is die traditie met de huidige 'medevierders' helaas niet voort te zetten.
- met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? 2x: met mijn familie totaal ruim 20 man (leeftijd 0-83) en schoonfamilie 11 man (leeftijd 0 - 60). - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) Mijn familie: 20 pp, lootjes trekken en iig 1 gedicht, meer gedichten en surprises mag. Bij schoonfamilie 30 pp, lootjes trekken en bij elk kado een gedicht. Kado's worden eerst altijd in de schuur oid gelegd, zodat het nog even geheim blijft wie wie heeft. Nu er weer een aantal kleine kinderen bij zijn, zal het wel met geklop op de ramen zijn. Zeker bij mijn familie is het vaak een hele zit (wel erg gezellig), maar we zijn al snel 5/6 uur verder voordat alles is uitgepakt. - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) Geen, behalve dat we altijd sinterklaas vieren, ook al zijn er geen gelovigen. - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Iedereen krijgt kado's: bij de 1 20 pp en bij de ander 30 pp. Oom/tantes en opa's/oma's kopen vaak ook nog voor de kleintjes wat. Sinds vorige jaar wordt er gelukkig bij de schoonfamilie ook door de kinderen op elkaar gewacht met open maken van kado's en is het volwassenen en kinderen door elkaar. Voorheen wisten ze niet hoe snel ze iets open moesten maken, aan de kant leggen en volgende. Daar heb ik echt zo'n hekel aan.
Sinds wij kinderen hebben vieren we het met het gezin en beide opa's en oma's. Bij ons thuis. Tijdens het borrelen mogen we allemaal al 2-3 cadeautjes uitpakken. Dan gaan we lekker uitgebreid eten en pakken we de rest uit. Mijn moeder maakt al sinds ik klein ben elke Sinterklaas een grote gevulde speculaas die we bij de koffie opeten. Verder hebben we zakken vol cadeaus. Voor iedereen ongeveer even veel. Voor de volwassenen met gedichten en voor de kindjes nu nog zonder.
- Met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden) 1 avond met familie van mijn kant in het weekend bij mijn ouders thuis (15 volwassenen en 7 kinderen totaal) en op 5 december met ons gezin. Schoonfamilie doet ivm geloof niet aan sinterklaas. - Wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) Zakken met cadeaus. Vinden allemaal surprises en gedichten verschrikkelijk haha. - Welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) Met familie: We eten met zijn allen en daarna klopt iemand van de familie op de deur en staan daar zakken met cadeautjes. Die pakken we één voor één en om de beurt uit terwijl er pepernoten, kruidnoten, speculaas etc op tafel staan. Met het gezin: Eigenlijk hetzelfde alleen eten we wat minder uitgebreid en minder lekkers op tafel. - Wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Zowel kinderen als de volwassenen. Kinderen wel veel meer. Hoeveel precies.. Eigenlijk gewoon te veel haha. Zit niet een bepaald budget aan verbonden.
- met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? Ik vier het met mijn schoonouders en zwager. En natuurlijk mijn vriend en de kleine man. - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) 2 jaar geleden hadden we lootjes getrokken en kadootjes gekocht. Afgelopen jaar het sinterklaas spel (met een dobbelsteen en veel kleine kadootjes) Dit jaar word het waarschijnlijk surprises en anders weer het spel. - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) Niet echt een traditie verder... gewoon het gezellig hebben. - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Iedereen krijgt een kadootje, we spreken meestal een budget af, meestal zo rond de 20-25 euro per persoon.
Onze kindjes zijn nog erg jong. Plan dit jaar is om de intocht bij te wonen met onze peuter. Jongste kan niet tegen de drukte dus zal niet met het gezin zijn. Gewoon schoentjes zetten tot 5 dec en dan waarschijnlijk met Oma en tante de kado's uitpakken. En een kaarsje branden voor opa. Misschien dat ik met oma en tante afspreek dat ze de kado's droppen en 15 min later gewoon aanbellen.
Daarbij bedoel ik: - met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? We vierden het altijd met mijn familie - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) De volwassenen lootjes met gedicht, de kinderen krijgen cadeautjes van hun eigen ouders en max 2 van opa en oma. - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) We proberen rond die tijd een weekendje weg te gaan met zijn allen zodat we in een vakantiehuisje sinterklaas vieren - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? De kinderen ongeveer 6, en de rest doet voor elkaar een cadeautje, ligt er aan wie je heeft, hoeveel je er krijgt Wel een max bedrag wat we uitgeven p.p. Nu onze eigen kinderen wat ouder worden is willen we het graag als gezin gaan vieren. Maar ik vind het lastig om dit met mijn familie te bespreken, vooral opa en oma vinden het zo leuk, dat sinterklaasfeest. Dus ik denk dat we het beiden doen dit jaar. En dan 1 klein cadeautje van ons tijdens het familiefeest, en dan op sinterklaasavond zelf nog een grote mand met pakjes voor alleen ons gezin.
- met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? Met mijn schoonouders en de opa en oma van mijn vriend - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) Elk jaar anders, ene jaar lootjes andere jaar een spel. Dit jaar nog geen idee - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) Met zijn alle van te voren eten, broertjes van mijn vriend maken altijd een nieuw sinterklaas nummer dat ze dan laten horen en een quiz tussendoor. - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? De volwassenen krijgen allemaal sowieso 3 cadeaus, schoonouders geven altijd nog iets extra's. Mijn dochter krijgt het meeste 4 cadeaus van ons en 3 of 4 van schoonouders.
- met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden? mijn ouders, broers, zussen, aanhang, totaal 18 als iedereen er is. Thuis schoentje zetten en soms komt er dan een rommelpiet ofzo. Of grapjespiet die de tafel dekt maar dan pak macaroni ipv hagelslag ofzo op tafel zet - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) zakken en wasmanden P) vol met cadeautjes, surprises met gedichten - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) euhm er staan pepernoten op tafel, (o)pa pakt de cadeautjes en deelt ze uit, om de beurt. - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Iedereen, hoeveelheid wisselt per jaar. Ma heeft vast bedrag en aantal pp, kan dus zijn dat je 1 ding van 20 krijg en 2x 2,50 of 2x 10 en 1x 5. Komt niet op een euro aan maar niet de 1 10 en de ander 100 Degene die uit huis zijn kopen ook voor iedereen iets. Voor de kinderen moeten we zelf aanvullen. 6 cadeautjes pp redden we wel (kinderen meer)
- met wie vieren jullie het? M'n moeder, m'n zus, ik en dochter. - wat doen jullie? Enorme zak cadeautjes, veel lekkers en een gezellige Sinterklaas film erbij. - welke leuke tradities hebben jullie? We gaan eerst gezellig eten. dan dochter douche en dan komt Ondertussen Sinterklaas langs. Eenmaal beneden veel cadeaus en lekkers. -wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Alleen m'n dochter, voor elkaar kopen we wat kleins.
Wij vieren het met mijn ouders, broers en schoonzus, evt mijn opa en oma ook nog. We doen altijd een zak met cadeautjes, eigenlijk alleen voor de kinderen, zelf geen behoefte aan op de tafel staat allemaal sinterklaas lekkers, en tussendoor eten we wat makkelijks. Toen ik vroeger klein was deden we het ook altijd zo, toen wij zelf groter werden ging het met een spel. Nu hebben de neven en nichten er geen behoefte meer aan en wij zijn de enige met kinderen, dus vieren we het lekker zelf.
- met wie vieren jullie het? Wij vieren het twee keer: met mijn kant van de familie (7 volw, 3 kids) en met de schoonfamilie (5 volw, 2 kids). - wat doen jullie? We eten altijd samen, soep en broodjes oid. Tijdens het uitpakken houden we altijd een kleine cateringstop: warme chocolademelk met slagroom en Sinterklaaslekkernijen! Vorig jaar haalden we de cadeaus gewoon op, maar nu zijn de kindjes wat ouder (2,5) en moeten we nog even bedenken hoe de pakjes bij de voordeur komen We hebben altijd veel te veel cadeautjes... We deden tot vorig jaar surprises en gedichten en cadeautjes pakken als je 6 gooide. De volwassenen trekken lootjes en iedereen koopt iets voor de kindjes. De kindjes worden ouder, dus tijd voor nieuwe tradities! - welke leuke tradities hebben jullie? Zie hierboven! -wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Iedereen. De volwassenen trekken lootjes (15 euro) en ieder stel koopt iets twv 15 euro voor de kindjes. Onze kinderen krijgen van ons nog 1 duurder cadeau, dit krijgen ze als we het met mijn schoonouders vieren (er zijn dan geen andere kinderen bij).
Hier in België vieren we Sinterklaas op een net iets andere manier dan in Nederland, geloof ik. Hier is Kerst een groter gebeuren maar we vieren de Sint ook wel. Enkele weken voor de Sint komt maken de kindjes een brief met knipsels van alle dingen die ze graag willen. (nu bij ons nog niet want ze zijn te klein natuurlijk) Deze sturen ze dan op met de Sint-post. Dan krijgen ze ook altijd een briefje terug. De avond van 5/12 zetten ze hun schoentje met een worteltje, koekje en een pilsje. Deze zijn 's ochtends opgegeten of gedronken uiteraard . 's Ochtends staan dan de cadeautjes uitgestald. Kleine cadeautjes zijn nog ingepakt maar grote spulletjes (bijvoorbeeld keukentje of iets dergelijks) worden al opgesteld. Op termijn gaan we daar dan ook wat chocolade mannetjes of iets dergelijks bij doen maar nu nog niet vanwege hun leeftijd. In de toekomst denken we erover om een Sint te laten langskomen e.d. om het nog tastbaarder te maken. Verder komt de Sint ook bij de grootouders en de meters en peters. We gaan kijken naar de intocht van de Sint en kijken ook naar de sinterklaas tv-programma's.
- met wie vieren jullie het? Meestal met mijn ouders. Mijn zus viert het met haar schoonfamilie. En nu er ruzie is tussen mijn ouders en mijn zus zie ik een sintviering samen niet meer gebeuren. - wat doen jullie? Zak met cadeautjes voor de jongens. En meestal heeft Sint ook iets voor mijn man en ouders in de zak gedaan - welke leuke tradities hebben jullie? Traditie is dat ik het hele huis versier, sowieso op pakjesavond chocomel en allemaal lekkere sint snoeperijen. - wie krijgen er allemaal cadeautjes Zie andere vraag. Voor de kids hebben we meestal 1 zak vol. M'n ouders komen dan ook nog eens met een zak. Tussendoor mogen mijn kinderen ook nog schoentjes zetten. Meestal 2x in de week.
Met schoonouders en schoonzus doen we altijd een zak kadootjes, dus iedereen koopt wat voor elkaar. Met mijn ouders/broers/zussen doen we het ene jaar lootjes trekken, andere jaar het dobbelspel. Dit jaar zal mijn oudste voor het eerst iets meekrijgen van sinterklaas dus ik wil nu hem misschien wat meer erbij betrekken. Moet alleen nog even kijken hoe we dan doen en of de familie het er mee eens is
Wij vieren het met mijn familie. Mijn schoonouders doen niet echt aan Sinterklaas maar de kleinkinderen mogen wel hun schoen bij hen zetten. Met mijn familie houden we een traditionele pakjesavond/middag. Sint komt op bezoek met zwarte pieten en een grote zak cadeaus. De volwassenen trekken wel altijd briefjes en kopen cadeaus voor elkaar maar deze gaan ook gewoon in de zak. Er staan pepernoten en chocolade op tafel en 's avonds wordt er samen gegeten. Wij zijn altijd met mijn ouders, grootouders, mijn zus, haar man en drie kinderen en wij met zijn drieën. Voordat er kinderen waren deden we surprise maar ik ben eigenlijk wel blij dat dat geknutsel niet meer hoeft. Met kinderen wordt Sinterklaas ook wel weer een stuk leuker vind ik.