- met wie vieren jullie het? Met voornamelijk familie. 5 gezinnen en meerdere opa's en oma's van ook de koude kanten en evt broers en zusjes die er ook vij willen zijn. - wat doen jullie? Wij maken er wel een feestje van met veel zoetigheid voor de kindjes en hapjes en stokbrood etc voor de grote mensen (en ook de kinderen hoor als ze willen. Om 16 uur komen Sint en Pietje, een sinterklaas en pieten die liedjes zingen, polonaise lopen, dansen en dansles geven en iedereen leuk opjut. Dus niet zitten, praten en kado's uitdelen, maar een feestje maken. Als ze weg zijn komen de kado's. En dan komt de erwtensoep en de bruine bonensoep en is het nog lang onrustig - welke leuke tradities hebben jullie? De dag van de intocht eten we pannenkoeken, kruidnoten, chocola, schuimpje etc. Onbeperkt! (Dan is ze er gelijk klaar mee, want ze is niet zo'n snoepert) En alles hierboven is ook traditie - wie krijgen er allemaal cadeautjes? Alleen de kinderen, een max van 5 per persoon en niet te gek (dus geen kado's van 100 bv en geen hooverboards of spacescooters etc. Wel grotere dozen duplo of lego) Het is echt een leuk familiefeest geworden en we beginnen in augustus tegenwoordig al met nadenken en Sint en Piet bestellen.
Dit jaar vieren we het bij mijn moeder, zoals ik het als kind altijd hebt gevierd. Voorgaande jaren deden we een paar cadeaus voor onze zoon en verder niets. - met wie vieren jullie het? Mijn moeder, haar partner, zusje en mijn man en ik. Heel misschien komen mijn opa en oma nog. - wat doen jullie? Volwassenen (opa/oma niet) hebben lootjes getrokken en kopen voor 10 euro iets voor die persoon. Onze zoon is het bedrag een vrije keuze voor ieder. - welke leuke tradities hebben jullie? Niet echt. Vroeger altijd lekkere hapjes op tafel en ineens werd er geklopt en stond er een zak met cadeaus voor de deur. Doen we dit jaar ook. Mijn zusje is rond 1900 thuis, dan zorgen we dat de zak buiten staat. Zij rent snel met zak naar de voordeur, belt aan en vervolgens komt ze achterom naar binnen. - wie krijgen er allemaal cadeautjes: volwassenen 10 euro p.p. lang leve Alie express, veel voor weinig. Mijn man en ik kopen voor 50 euro aan sint cadeaus voor onze zoon en hoeveel de rest doet, geen idee. Denk rond de 20 euro. Meer dan voldoende uit te pakken voor hem. Er wordt niet alleen speelgoed gegeven, maar ook bruikbaar spul zoals boxers en sokken etc.
Hier vieren we het thuis (met wie er bij wil zijn. (s) familie woont ver weg en doen deels dwingend & veeleisend, dus ik hou het lekker hier). Verder naar de intocht, schoenen zetten, pepernoten bakken, eten kleine hapjes, er staat opeens een cadeauzak voor de deur, iedereen krijgt cadeautjes met gedichtjes. (Surprises denk ik pas als dl niet meer 'gelooft', dan kan ze meeknutselen.)
- met wie vieren jullie het? (alleen gezin, familie, vrienden?) Met mijn ouder zusje + nichtje en broer, schoonzus en toekomstige baby - wat doen jullie? (een spel, een zak cadeaus, surprises, gedichten?) afgelopen jaren gewoon een zak met cadeaus gedaan, dit jaar nog geen idee - welke leuke tradities hebben jullie? (pepernoten bakken, speculaas eten, liedjes zingen, samen eten) geen echte tradities - wie krijgen er allemaal cadeautjes (alleen kinderen? ouders ook wat?) en hoeveel? Alleen de kinderen en we doen 1 cadeau per stel per kind, dus ieder kind krijgt 4 cadeaus (meestal wordt het wel iets meer door opa en oma )
met wie vieren jullie het? -een middag bij opa (zijn vader met vriendin) met neefjes/ nichtjes etc. Op 1 na zijn alle kinderen nog gelovig. Wij ouders krijgen van opa 20,- per kind. Iedereen koopt 1 cadeau per kind, dus iets wat (bijna/precies/ongeveer) 20,- kost. Opa vult aan met wat snoepgoed per kind. -een ochtend bij oma (mijn moeder) daar zijn ze de enige kleinkinderen. Oma koopt 5 kleine cadeautjes per kind (stiften, stoepkrijt etc.). -pakjesavond thuis met alleen ons gezin. Gemiddeld 7 cadeautjes per kind. Gelukkig nergens meer surprise, ben niet zo van het knutselen wat doen jullie? pakjesavond: op tijd eten, al rond half 5/ 5uur. Douche en pyjama aan. Op de bank liedjes zingen. Buurman bonst en dan cadeautjes om de beurt uitdelen en uitpakken. Rest van de avond spelen, in elkaar zetten etc. Dan mogen ze ook een uurtje langer opblijven. welke leuke tradities hebben jullie? -Sint bij oma en bij opa. -hele Sintperiode cd met Sintliedjes luisteren tijdens het spelen. -Sint journaal kijken -Pepernoten bakken -Op woensdag en zaterdag schoen zetten. Daarvoor een tekening maken en die avond liedjes zingen bij de schoenen. Woensdag krijgen ze iets lekkers, zaterdag een klein cadeautje (stickers o.i.d.) wie krijgen er allemaal cadeautjes? Alleen de kinderen. Bij oma en opa krijgen de volwassenen vaak ook een chocoladeletter en een kleinigheidje.