Hoe vieren jullie Sinterklaas?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door TiToTam, 25 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Nu onze oudste 3 is, gaat hij natuurlijk langzaam wat meekrijgen van het hele Sinterklaasgebeuren. Vorig jaar heeft hij voor het eerst zijn schoen gezet, we vieren al een aantal jaar met schoonfamilie pakjesavond met neefjes en nichtjes, maar we hebben nog geen traditie binnen ons gezin. Dus wil nu graag iets op gaan bouwen waar we nog wat jaartjes mee vooruit kunnen. Maar op de een of andere manier voelt een stapel cadeautjes kopen en inpakken zo karig/eenrichtingsverkeer. Tuurlijk is het voor de kinderen al spannend zat, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om er iets meer diepgang/invulling aan te geven, i.p.v. zo snel mogelijk alle cadeautjes open maken en klaar. Sowieso zoeken naar waar de cadeautjes zijn verstopt met een speurtocht is leuk, maar verder? Daarom ben ik wel benieuwd hoe jullie sinterklaas vieren :) Tips en ideetjes zijn ook welkom, zijn ook nog beetje aan het bedenken of we het ook met mijn familie weer in gaan voeren. Maar hoef eigenlijk ook geen enorme cadeauberg voor de jongens... Dus brandt los, met hoeveel man en hoeveel cadeautjes & voor wie allemaal? Ook voor de volwassenen, trek je dan lootjes, wissel je verlanglijstjes uit of hoe doen jullie dat?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als de kinderen dadelijk volledig geloven in het hele verhaal is pakjesavond al genoeg zenuwslopend voor ze ;)
    Voor de kinderen is het dan geen gezellige spelletjesavond, maar de werkelijkheid. Ze wachten totdat iemand echt die zak met kado's komt brengen, of een brief oid waar ze die kunnen vinden.
    En dan is het uitpakken geblazen :)

Je kunt bijv Sint en Piet inhuren om op bezoek te komen.
    Of voor jullie ook kado's inpakken incl leuke brieven van Sint. Oid

Mijn ervaring is dat het voor gelovige kleuters al spannend genoeg is

3. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Ja dat begrijp ik :) Maar ik wil er toch graag iets meer van maken en ben dus juist op zoek naar ideeën. Sint inhuren vind ik echt niks, maar misschien verandert dat nog met de jaren :)

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Het is inderdaad al spannend genoeg. Zelfs mijn negenjarige dochter die al jaren niet meer gelooft loopt te stuiteren rond Sinterklaas. Hier is het dus wel die berg cadeautjes, die redelijk snel wordt uitgepakt, zodat de spanning er af is en ze lekker kunnen spelen met hun nieuwe speelgoed.

We vieren het met mijn ouders en de rest van mijn ouderlijk gezin. We zijn in totaal met 11, waarvan 5 kinderen. Iedereen koop cadeautjes voor zijn eigen kinderen, opa en oma kopen wat voor de kleinkinderen en als het zo uitkomt kopen we ook wat (kleins) voor elkaars kinderen. Zelf probeer ik geen speelgoedberg te kopen. Voor mijn eigen kinderen houd ik sinds een jaar of twee het ‘want, need, wear, read’-principe aan.

De volwassenen trekken lootjes en doen cadeautjes met gedicht (en als je wilt surprise). Verder eten we die avond met elkaar, tijdens of na het uitpakken van de cadeautjes.

We hebben het een jaar alleen met ons gezin gevierd, maar dat vond ik niets. Ongezellig en toen draaide het wel enkel om de cadeautjes. Nu is het een familiefeest en juist dat met elkaar zijn en na het uitpakken samen kunnen spelen ed vind ik een grote meerwaarde hebben.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Wij maken er ook niks speciaals van. Die tijd is voor mijn kinderen al spannend genoeg. Hier dus "gewoon" pakjesavond. Op een of andere manier vinden ze de cadeautjes en dan gaan we uitpakken. We doen het vaak met een dobbelsteen of stok kaarten. Zo is het wel middag/avond vullend.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij combineren pakjesavond met een familieavond. Dus gezellig samen zitten en voor iedereen zit wat in de zakken.

Kinderen krijgen dan wel veel te veel. Wij komen ong 5 kado's per kind + van ieder familielid krijgen ze 1 kado pp, dus ong 10-11 stuks. En dan van alles en nog wat.
    Kadospelletjes vind ik niet passen bij een pakjesavond met gelovige kinderen. Dat is iets voor als ze niet meer geloven, of tussen volwassenen zonder dat kinderen het doorhebben

Wij hebben dit jaar een tussenjaar in de familie: alleen kinderen die niet meer geloven of nog te klein zijn om het verhaal te begrijpen. Dus hopelijk een suprisejaar, ik hou er van

7. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Toen de kinderen allemaal jong waren was het hier gewoon cadeautjes in de zakken in het midden van de kring.
    Vanaf het moment dat de oudste naar het VO is gegaan trekken we met de oudsten die naar het VO gaan lootjes. Dat doen we via een site. Daar zet ieder ook zijn verlanglijstje op. Voor de kleintjes koop ikzelf de cadeautjes. Bij het lootjes trekken hoort bij ons ook een surprise.
    Op 5/12 komen de zakken in het midden van de kring. We hebben een grote dobbelsteen. Daarmee gooien we om de beurt. Gooi je 6? Dan mag je een cadeau uit de zak pakken. Maar dat mag niet voor jezelf zijn. Dat wordt uitgepakt. Daarna gooit de volgende en zo verder tot de zakken leeg zijn. Daarnazijn de surprises aan de beurt. (De kleintjes kunnen ondertussen vast gaan spelen)

Wij doen het bewust met ons eigen gezin om zo echt tijd te hebben voor de kinderen. Maar goed met 7 kinderen heb je toch al een flinke berg cadeautjes;)

8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Ik doe altijd via de app zo'n videoboodschap over waar de cadeaus staan
    We zetten pepernoten, speculaas en chocolademelk op tafel
    We vieren het smiddags zodat ze er nog mee kunnen spelen
    We doen 5 cadeaus per kind en dan nog 1 cadeau van opa en oma

Voor de kinderen draait het alleen maar om die cadeaus dus dat is voor hun speciaal genoeg

9. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties :) Daar was ik idd naar op zoek, naar die kleine dingen die het net iets meer maken dan alleen om de beurt cadeautjes uitpakken. Zoals dus met een dobbelsteen gooien en cadeau voor een ander pakken. @tuc hoe bedoel je met een stok kaarten? En lootjes met gedicht voor de volwassenen vind ik ook leuk, dat doen we echt al jaren niet meer in onze familie maar heb echt geen trek in surprises maken. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de kinderen die nog geloven. Het leek me leuk om er een traditie voor ons gezin van te maken maar als ik de reacties zo lees is juist in de familie waardevol. Dan ga ik toch mijn familie eens opporren of ze niet weer eens willen meedoen. Of desnoods alleen opa en oma. Mijn broertje en zusje zijn jonger en nog lang niet bezig met kinderen, dus weet niet of die er zin in hebben.

10. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Wij vieren het met mijn familie, veel volwassenen en veel kinderen, dus veel cadeautjes. Ik vind het altijd gezellig zo, met zn drieën thuis lijkt me niet zo leuk.

'Onze traditie' is dat rommelpiet 's nachts langs komt. Daar maak ik dan wat leuks van. Ze
    kijkt nu al uit naar zijn bezoek.

11. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Dat is idd ook een leuke, rommelpiet! Niet aan gedacht, op school wel eens gedaan maar kan thuis natuurlijk ook! Denk dat het voor nu nog teveel van het goede is voor onze oudste, die vindt veel spannend, maar zeker een goeie!

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Onze zoon is nog net te jong om alles echt te snappen qua schoen zetten enzo. Dus daar doen we niks mee.

Maar we gaan wel naar de intocht en ik zet af en toe een sint liedje op.
    Verder vieren we het twee keer. Een keer met mijn familie en een keer met die van mn man.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Een stok kaarten schudden,2 of 3 jokers erin en dan om de beurt omdraaien. Wie de joker heeft mag een cadeautje pakken

TiToTam vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    De jongste hier vindt rommelpiet stom: hij maakt rommel en zij moet het opruimen. :roflmao: Dat ie op school komt vindt ze dus al erg genoeg, thuis laten we dat dus maar. :D

TiToTam vindt dit leuk.
  15. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Haha je moet ook niet het hele huis overhoop halen :p

16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Een speurtocht van puzzelpiet is hier ook goed ontvangen. De ene hint verwijst naar de andere en op de laatste plek staat een verwijzing naar waar de kadootjes liggen.

Vorig jaar op een behangrol een rebus gemaakt; 5 stuks die ze moesten oplossen, de oplossing verwees naar een plek waar ze een letter konden vinden (bijv. Ergens waar het ijskoud is = vriezer). Van de 5 letters konden ze een woord maken en daar lagen dan de kadootjes uiteindelijk

17. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Het lootjes trekken en verlanglijstje via welke site doe jij dat?

Zou je dat willen delen?

18. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Onze kinderen mogen 2 a 3 keer per week hun schoen zetten. Vaak doen ze er dan een wortel in voor het paard en die is dan de dag erna weg of er is een hap uit gebeten. Ik heb ook wel eens een pietenmuts 'achtergelaten' in huis en stop wel eens pepernoten in de schoenen van de kinderen. Deze simpele dingen vinden ze al helemaal geweldig. Ik verzin geen speurtochten en haal ook niet het hele huis overhoop. Pakjesavond vieren we thuis met allemaal lekkere hapjes en natuurlijk pepernoten, marsepein etc. We zorgen dan dat iemand hard op het raam bonst en dan is het zo snel mogelijk pakjes uitpakken. Dit jaar houd ik het bij iets van 5 cadeaus per kind. Liever 5 wat duurdere dan allemaal van die goedkope rotzooi die na twee minuten in een hoek wordt gegooid.

Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Twee jaar geleden hebben we een schoorsteen bij de kruidvat gekocht.
    Mijn dochter vind het leuk om de cadeaus door de schoorsteen te doen. Ze heeft dat echt het geduld voor om hulppietje te spelen en niet al het papier eraf te scheuren.

Mijn schoonmoeder heeft vroeger zelf een schoorsteen gemaakt. Daar heeft mijn man leuke herinneringen aan. Wij hopen onze dochters ook!

Verder eten we makkelijk een soepje en staat er genoeg lekkers op tafel. Gezellig, kneuterig dat is wat Sinterklaas is voor mij.

20. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Natuurlijk!
    Lootjes trekken punt NL
    Je zet van elke deelnemer de naam en mailadres erin. Je kunt ook nog aangeven dat je een bepaald persoon niet wil trekken. Bijvoorbeeld als je je man niet wil, omdat dat makkelijker is met cadeautjes kopen/surprise maken.
    En je verzend hem. Dan moet iedereen reageren op de link die ze toegestuurd krijgen.
    Dan worden de lootjes getrokken en krijg je via de mail je lootjes binnen. Iedereen kan ook op de site zijn verlanglijstje maken. Dat wordt dan automatisch verstuurd naar diegene die jou heeft getrokken.
    Werkt heel fijn. Vooral als je met mensen die op verschillende adressen wonen het samen doet.

wishfulthinking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina