Hier vieren we het 3 keer. 1 keer met mijn ouders en broer en zijn gezin. 1 keer met mijn schoonouders en op pakjesavond thuis. Ze heeft dit jaar zwemles op 5 december. Tenminste ik ga ervan uit dat het gewoon doorgaat. Smiddags maken we een taart. We gaan zwemmen zienzo dat de kado's binnen staan als we terug komen. Denk dat ze dan al genoeg gestuiterd heeft. Verder gewoon lekkere hapjes. De dag erna heeft ze vrij dus kan ze lekker heel de dag met haar kado's spelen. Andere jaren hebben we video van de Sint besteld waarin verteld werd waar de kado's laten.
Pakjesavond thuis: We eten heel vroeg, rond half 5, iets makkelijks/kleins bijvoorbeeld een worstenbroodje of soep. Dan pyjama's aan en rond half 6 aan het zingen op de bank. Dan staan de pakjes voor de deur (doet mijn man). We pakken de cadeautjes om de beurt uit, alleen cadeautjes voor de kinderen. Van 6 uur tot half 8 lekker samen spelen, in elkaar zetten etc. Ik zorg dan vaak nog voor lekkers op tafel. Ook de hele avond sinterklaasmuziek zacht op de achtergrond, gezellig Sint bij opa en vriendin: overdag, maar met de rolluiken dicht. een van de oudere neefjes/nichtjes mag aankloppen. 1 cadeau per kind, om de beurt uitpakken. Niet voor volwassenen. Dan kids spelen, volwassenen vaak spelletje doen. 's Avonds allemaal samen eten, vriendin van mijn schoonvader kookt (haar hobby). Sint bij oma: Eerst gewoon bij oma eind van de middag op bezoek, dan zegt oma dat Sinterklaas ook op bezoek is geweest en cadeautjes heeft achtergelaten. Om de beurt openmaken, nu ook voor de volwassenen 1 of 2 cadeaus. Daarna spelen en 's avonds allemaal samen frietjes
Wij hebben het ieder jaar nog anders gevierd, speurtocht, dobbelsteen etc, maar het grootste succes en op verzoek dit jaar weer in de herhaling is de sinterklaasbingo! Heb voor 2 euro een molentje gekocht bij de intertoys, nummer alle pakjes bij het inpakken en dan gaan zoeken adh van het nummer op het balletje. Omdat er meer balletjes dan pakjes zijn geldt er voor de overige balletjes een sinterklaasliedje zingen, een pepernoot eten of een andere opdracht.
We deden het altijd met mijn familie, de volwassenen lootjes trekken en eigen ouders kochten cadeautjes voor de kinderen, alles op 1 stapel en de hele avond uitpakken en gedichten voorlezen. Maar sinds 2 jaar doen we het als gezin samen, we willen graag zelf een traditie opbouwen, net zoals we het vroeger ook deden bij ons zelf thuis. Dus nu doen we het met ons gezin plus opa en oma, omdat zij het echt heel erg zouden vinden als ze niet meer mee mochten doen Opa en oma kopen voor mij en mijn man en voor de kinderen 1 cadeautje, wij kopen voor de kinderen een stuk of 4 cadeautjes. En ik koop dan voor alle volwassenen ook nog iets. Opa klopt op de deur, terwijl hij toevallig net even naar buiten is, en komt dan via de andere deur weer binnen, En dan openmaken, binnen een klein uurtje is het klaar en kunnen ze lekker gaan spelen.
Bij mijn moeder trekken we lootjes met de volwassenen. Nu iedereen werkt liep het een beetje de spuigaten uit. Iedereen kocht voor iedereen nog een cadeau, naast het lootje waar we een gedicht bij maken. Dus nu als experiment trekken we twee lootjes, dus twee keer een gedicht en twee keer een wat groter cadeau. Waarschijnlijk doe ik er nog een chocoladeletter voor iedereen bij. Mijn zoons zijn de enige kleinkinderen, zij worden onder mijn moeder en broers verdeeld en zelf koop ik nog drie cadeaus, vijf in totaal. Alle cadeaus gaan op een grote stapel onder een laken en dan om de beurt een pakje trekken. De jongens moeten dus ook rustig wachten op de gedichten. Bij mijn schoonouders is het eigenlijk alleen cadeaus voor de kleinkinderen (vier in totaal). Daar krijgen ze van ons nog drie cadeaus en een van schoonzus en schoonouders, dus weer vijf.
Mijn broer en schoonzus komen. Zij hebben zelf geen kinderen dus onze kinderen zijn de enigen. Eerder vierden we het ook weleens met de zussen van mijn man en hun kinderen maar dat vond ik maar gedoe. Ik pak graag uit met sinterklaas en een andere schoonzus doet her juist bescheiden omdat ze liever kerst vieren. Dus toen hebben wij het dat jaar de dag erna nog eens als gezin gevierd voor de cadeaus die ze de dag ervoor niet konden krijgen maar ik wil liever gewoon 1x vieren. Dus nu met mijn broer die geen kinderen heeft. Eerst met elkaar wat eten en dan komt de buurman de zakken brengen (staan bij hen in de schuur) En op de deur kloppen. Alle cadeautjes gaan op een hoop en dan 1 voor 1 een cadeautje pakken en uitpakken. Eigenlijk best saai zo als ik sommige ideetjes hier lees. Ik denk dat ik dit jaar wel voor het eerst een paar gedichtjes erbij doe. Wij kopen zelf alle cadeautjes voor de kinderen, En als volwassene kopen we iets voor onszelf omdat mijn schoonzus nooit weet wat ze moet vragen en kritisch is op wat ze krijgt. Is niet erg maar vind het zonde dingen te kopen die niet gebruikt gaan worden. Ik doe er voor iedereen nog een chocoladeletter bij. Meestal zijn we inclusief eten/wachten/uitpakken van 17-20u ongeveer bezig.
Ik zie er dit jaar tegenop......Vorig jaar samen met mijn ouders gevierd, anderhalve maand later was mijn moeder overleden, plotseling. Ik merk dat nu de feestmaand nadert, Sinterklaas en Kerst, ik best verdrietig ben. Ik weet niet wat te doen met Sinterklaas. Normaliter vieren wij het alleen in het gezin. Toevallig dus vorig jaar met mijn ouders. En nu....ik weet niet. Ik zou het liever alleen met het gezin vieren, maar dat is ook zo weinig met z'n drietjes, zeker nu ik dus verdrietig ben en het dubbel zal voelen. Mijn vader zou ik ook wel willen vragen, maar wie weet gaat hij naar mijn broer. Ik zal hem vragen hoe hij het ziet. Het is voor hem best een afstand naar ons of mijn broer, naar beide 1,5 uur reizen, waarbij hij natuurlijk altijd kan blijven slapen. Er is voor hem natuurlijk ook heel veel veranderd.
Ik snap je gevoel. Mijn beide ouders zijn overleden en sinterklaas voelt voor mij vaak ook 'alleen'. Ik vind het persoonlijk moeilijker dan kerst. Maar goed...een optie om het met je vader én je broer te vieren misschien? Desnoods bij je vader thuis zodat hij niet hoeft te reizen? Gezellig daarna logeren bij opa? Zoiets?
Wij huren sint en pieten op/rond 5 december, opa's oma's etc zijn er dan ook bij. Kids krijgen zo'n 15 cadeaus per kind. Daarvoor zetten ze een aantal keer hun schoentje en op mijn werk en op het werk van mijn man komen ze ook ieder jaar.
Met familie, dat houd in ons gezin, mijn zusjes en moeder en 2 ooms. Met de volwassenen doen we het dobbelstenen spel dus kopen we allemaal cadeautjes die dan steeds de ronde gaan. Voor dochter een zak vol met cadeautjes in een ouderwetse jute zak. Ik zat er aan te denken om te gaan gourmetten, vind ik altijd zo gezellig.
Wij vieren het rustig en op zijn Belgisch. S'avonds zetten we de schoen en als we s'ochtends wakker worden merk ik dat ik een bericht heb op mijn tablet (die ik vaker mee naar boven neem) en kijken we video van Sint in bed. Tegelijkertijd zetten we stiekem beneden de Sonos op met sintliedjes en dan gaan we naar beneden. Het meeste ligt speelklaar dus niet ingepakt. Voor de leuk pak ik 2 a 3 cadeautjes in. Dan is het dus spelen, uitpakken en ontbijten inclusief pepernoten. Tegen 11u komen nog 2 zwarte pieten langs met een cadeautje die ze 'vergeten' waren om klaar te zetten. In de namiddag gaan we naar m'n ouders en krijgt hij daar ook. Dan komen ook m'n broer en zijn vriendin en vorige jaren ook mijn oma. Dit jaar jammer genoeg niet meer. Het speelgoed wat hij daar krijgt mag hij mee naar huis nemen omdat het nieuw is maar dat speelgoed gaat wel terug naar oma en opa aangezien hij daar 2 dagen per week is.