De vriendin van mijn dochter (16) blijkt corona te hebben. Op school zitten we bij een aantal vakken naast elkaar en in de pauzes zijn ze ook altijd samen. Mijn dochter is gevaccineerd en heeft geen klachten maar wat is nu het protocol. Ze heeft gisteravond een zelftest gedaan en omdat die negatief was is vandaag gewoon naar school. Maar wat moeten we verder doen? Iedere dag even testen of wachten op klachten? En wanneer is ze weer veilig? Ik bedoel, vanaf wanneer weet je dat ze niet besmet is?
Coronacheck.nl Als je beschermd bent tegen het coronavirus hoef je niet in quarantaine te gaan. Krijg je toch coronaklachten? Laat je dan testen. Of doe een zelftest. Is de zelftest uitslag positief? Dan moet je je zo snel mogelijk laten testen bij de GGD.
Hier is dochter ook gevaccineerd en al heel vaak dichtbij een besmetting op school geweest. Ook bij een vriendin. Klachten in de gaten houden en na 5 dagen weer een zelftest. Dan daarna weer de klachten in de gaten houden. Hier tot nu toe niet besmet geweest via school of vrienden.
Ligt er ook maar aan of ze als nauw contact gezien wordt. Dan nu zelftest. En dan 5 dagen na laatste contact test bij de GGD. Eerder bij klachten natuurlijk.
Je dochter is een nauw contact. Dit zijn de richtlijnen van het rivm voor nauwe contacten in het voortgezet onderwijs die gevaccineerd zijn of minder dan 1 jaar geleden corona hebbengehad. 5 dagen na het laatste contact testen bij de ggd, ze hoeft niet in quarantaine.
Van school kregen we een mail dat ze viel onder overig contact. Maar dit stond ook in hun mail die we vorige week kregen nav haar docent die besmet was. Daar was de afstand minimaal 1,5 meter zei mijn dochter. Maar nu niet. Vrijdag heeft ze 4 uur naast haar gezeten. Dit valt toch wel onder nauw contact lijkt mij. Net weer getest en nog steeds negatief. Nu afwachten of er klachten komen? En wanneer weer testen?
Ik zou haar ook behandelen als nauw contact, ook al zegt school dat ze overig is. Ik zou haar 5 dagen nadat ze haar het laatst heeft gezien laten testen bij de ggd, de dag waarop ze haar de laatste keer zag is dan dag 0. Als ze haar vrijdag voor het laatst gezien heeft dus woensdag.
Het laatste contact was vrijdag. Dus woensdag weer testen. Bedankt voor het meedenken. Lastig hoor met het steeds veranderen van de regeltjes.