Hoe vind ik een stageplek (verz. IG)

Discussie in 'De lounge' gestart door liebrando, 14 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jettepet

jettepet Niet meer actief

Volgens mij kan dat wel in een ziekenhuis werken, ik denk dat je dan alleen de basiszorg doet en enkele medische handelingen. Naar wat ik hoor zijn er steeds meer ziekenhuizen die vigers aannemen.

Heb misschien wel een leuke site voor je gevonden, www.tkmst.nl.
    Je kunt dus wel helpende in de BBL variant doen. Er is daar ook een overzicht bij welke Roc´s je de opleiding kan doen.
    Het Friesland college doet dit ook in heerenveen en leeuwarden, wellicht hebben zij vaste adressen waar hun leerlingen werken en leren.
    Je kan altijd even op hun site kijken.

Liefs

2. liebrando

liebrando Niet meer actief

ja ik was al bezig met friesland college in leeuwarden. Heb al ff een mail gedaan naar de persoon die erover gaat hopelijk kan zij mij wat meer info geven want ik heb er echt zin in!!

Ik wil dan verzorgende ig kraamzorg worden, of doorgaan voor mbo verpleegkundige........dat is eigenlijk mijn wens 1 van die 2 ooit te halen!

Bedankt voor al je hulp en zoeken meis!!
    liefssss

3. liebrando

nog ff een vraagje he de opleiding kost zo 850,00 moet ik dit zelf betalen of doet me leerbedrijf dit ofzo? hoe werkt dat dan?

4. jettepet

Volgens mij, pin me er niet op vast, doet je leerbedrijf dit. Zeker weten doe ik het niet. Bij de BOL variant moet je het volgens mij sowieso zelf betalen, maar volgens mij met de BBL niet.
    Heel veel succes en hou ons op de hoogte!

Liefs Jet

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    als je als BBL de opleiding doet betaald je werkgever alles. Dan werk je een aantal dagen en ga je 1 dag in de week naar school. Ook je boeken worden dan betaald.

Als je als BOL de opleiding doet ga je dus voornamelijk naar school, en loop je af en toe stage. Dan moet je het zelf betalen.

Maar jij wil toch je BBl doen, dus werken en daarnaast leren?

Ik zou trouwens een eventueel versnelde variant die tegenwoordig veel wordt aangeboden, dus bijvoorbeeld niveau 3 in 2 jaar niet te kiezen. Het is al best zwaar om te combineren met je gezin denk ik, en dan is het wel fijn als je gewoon de 3 jaar kan doen over je opleiding.

6. jettepet

7. liebrando

oke bedankt voor jullie info.......

Ik zal eerst niveau 2 moeten doen na alle waarschijnlijk die bbl duurt 1 jaar..........en dan verzorgende ig duurt 2 jaar.....dus zeg maar 3 jaar bezig om de papieren te halen. Misschien 4.......Ik ga zeker geen versnelde cursus doen want ik heb nog 3 jonge kids zitten die niet allemaal al naar school gaan. Dus k doe gewoon het normale tempo maar goed heb gemaild naar de school ben benieuwd wat ik ga horen! Dan hopen dat ik een bedrijf kan vinden die mij en wil aannemen en de opleiding wil vergoeden!! zou wel super zijn want dan zou ik toch eindelijk echt kunnen gaan leren en later echt het werk kunnen doen wat ik graag wil doen!

ik hou jullie zeker op de hoogte meid!

8. jettepet

Helemaal mee eens! Ik vond de 3 jaar al pittig.

9. liebrando

10. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    het werken met bejaarden is heel divers.
    Ten eerste heb je dementerenden en niet dementerenden.

Mensen met alleen lichamelijke klachten zitten in een somatisch verpleeg of verzorgingshuis. Deze mensen hebben alleen hulp nodig bij hun lichamelijke zorg. In de praktijk komt het er op neer dat je dus veel medicijnen deelt en wonden verzorgt, zwachtelt etc en mensen helpt met wassen en aankleden (als niveau 3) als niveau 2 help je mensen douchen en aankleden dat soort dingen.
    Deze mensen hebben eigenlijk bijna altijd een eigen woning, zit-slaapkamer en eigen badkamer. Ze hebben hun eigen activiteiten en dagindeling.

Ik werk nu 5 jaar met dementerenden. (ook wel psychogeriatrisch verpleeghuis genoemd)
    Het huis waar ik werk is kleinschalig. Er wonen 6 mensen in een woning, met ieder een eigen slaapkamer.
    Eigenlijk doe je alles net als thuis, dus ik help ze met opstaan, wassen aankleden, wonden en medicijnen. Verder eten we samen, helpen ze met koken en doen we zelf de was.
    Ik vind het erg gezellig werken, ik ben nu de eerst verantwoordelijk verzorgende en onderhoudt ook contact met familie.

Als je in onze stichting de BBL niveau 3 zou doen dan kom je zowel in een somatisch en in een psychogeriatrische setting te werken. Zo kan je overal ervaring op doen en kijken wat je leuk vind. Ik weet niet hoe dat bij jou in de buurt is natuurlijk.

11. liebrando

Is het niet zwaar met dementerende mensen te werken? Of valt het mee? (ik lees morgen je antwoord ff ik ga nu naar bed kan me ogen niet meer openhouden hahah)

Heel erg bedankt voor alle info en je hulp!

12. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    slaap lekker!

Ik vind het niet zwaar werk. Maar dat komt door een paar dingen.
    Ten eerste, ik heb nu een groep van 6 bewoners. Voor een paar jaar terug waren dit er 13! Dus, minder dan de helft.

Ook zijn de bewoners veel minder onrustig omdat ze tegenwoordig eigen slaapkamers hebben en meer rust om zich heen hebben. Die grote groepen en grote verpleeghuizen werken naar mijn idee meestal niet goed voor dementerenden.

Mijn hart ligt ook wel echt bij dementerenden. Ondanks dat het best moeilijk werk kan zijn, mensen raken de grip op het leven steeds meer kwijt, en uiteindelijk komen ze te overlijden. Is het wel heel mooi werk.
    Dementerenden zijn heel open, vooral als ze nog goed kunnen praten zeggen ze alles wat ze denken. Hierdoor lig ik regelmatig in een deuk.

Ook vind ik het mooi als ik tot de laatste dag goed voor iemand heb kunnen zorgen, en dat als ze dan op een vredige en waardige manier overlijden je toch met een goed gevoel het af kan sluiten.

Wat wel moeilijk is is dat sommige mensen gedrag vertonen dat ze normaal nooit zouden doen. Denk aan, plassen in de prullenbak, agressief gedrag (al is dat ook veel minder in de kleinschaligheid!)
    smeren met poep en schreeuw en roepgedrag. Het kan voorkomen dat je een bewoner hebt die de hele dag zuster roept. Hier moet je wel tegen kunnen.

Maar nu ik zelf eerst verantwoordelijke ben en dus ook de contacten met arts en psycholoog onderhoud, merk ik echt dat je heel veel storend gedrag kan voorkomen of verminderen met een andere benadering of medicatie.

het is wel zo hoe verder mensen in het dementieproces zitten, hoe minder ze kunnen communiceren. Is iemand net dement, dan merk je dat soms niet eens. Dan valt het pas op als ze niet weten welke dag het is bijvoorbeeld.

Maar in het eindstadium van dementie liggen mensen op bed, en kunnen ze soms helemaal niet meer praten. Deze mensen hebben soms ook grote doorligwonden. (al komt dat bij ons niet voor, door een goed en nauwkeurig beleid!)
    Maar met deze bewoners kan je weinig, en als je een groep hebt waar je een aantal van zulke bewoners hebt is het soms wel saai.

Wel worden groepen zo veel mogelijk gemengd gehouden, dus als er dan een nieuwe bewoner komt dan is dat niet weer een "verzonken" bewoner, maar bijvoorbeeld iemand met lekker praatjes. Dit veranderd je groep dan weer.

Als het mogelijk is bij de werkgever zou ik zeker allebei proberen, je komt er pas achter of het was is als je het geprobeerd hebt! Zo heb ik een paar maanden op een somatische groep gewerkt en kwam ik er achter dat dat juist niks voor mij is.

(wat een verhaal weer haha ik mis mn werk in mn verlof joh!)

13. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik ben bezig met de opleiding vz IG, de volwassenopleiding. Ik loop stage.
    Bedenk je wel dat je aardig wat uurtjes kwijt bent per week, en dat je verschillende diensten moet draaien.

Ik zie dat je uit Friesland komt er zijn heeeeel weinig instellingen hier die BBL traject doen! De enige die het nog wel doet is Noorderbreedte dus als ik jou was zou ik daar gaan solliciteren!
    Ziekenhuizen in Friesland nemen nog geen verzorgenden aan., Dat zal ik de toekomst waarschijnlijk wel zo zijn, aangezien het in de rest van Ned. steeds meer voorkomt!

Succes meid! Als je vragen hebt dan mag je me ook altijd pben!

14. noukie89

noukie89 Niet meer actief

je kan stage zoeken in bejaardentehuizen,gehandicapten instellingen, kinderdagverblijven, dag bestedingen

noem maar op

15. liebrando

Dank je voor je hele verhaal meid. Zo te horen klinkt het wel heel leuk maar ook heel dankbaar werk!

Enne geniet nog even lekker van je verlof en je buikje! Voor je het weet heb je je wondertje in je armen!

16. liebrando

Bedankt voor je info, zal eens kijken of ik wat over noorderbreedte kan vinden!

Dank je wel!!

17. jettepet

He meid weet je al wat meer?

Liefs Jet

18. liebrando

lief dat je er na vraagt, maar ik heb helaas nog niks gehoord van hun. Wel heeft een kennis van mij verteld dat er een zorginstelling in de buurt zit die interne opleidingen doen. Misschien dat ik daar eens moet gaan vragen!

ik hou je op de hoogte!

Deel Deze Pagina