Ja dat scheelt wel enorm! En gelukkig maar! Ja groep 5 is heel leuk! Na jaren kleuters wilde ik wel iets anders. Goed om jezelf te blijven ontwikkelen enzo.
De juf van de middelste is echt een topper! Er is elke dag online les én ze heeft instructiefilmpjes gemaakt voor de kinderen die niet bij de online les aanwezig kunnen zijn. Er is ruimte voor kletsmomenten. Zowel met de hele klas als individueel. Ze is meer dan genoeg beschikbaar voor vragen of voor een praatje. Ze zet zich keihard in voor de kinderen. Gaat het altijd helemaal perfect? Nee. Maar dat maakt niet uit. Het lesgeven is heel anders dan normaal. Echt alleen maar lof voor deze juf. En dat zal ze weten ook. Sowieso krijgt ze namens de kinderen en ouders een bedankje.
Hahaha dit dus Nee hoor, even zonder dollen nu: onze zoon heeft 2x een Meet van een kwartiertje gehad deze week. Gezien dit wel erg kort is om een goede les te geven natuurlijk, verwachtte ik er niet zo heel veel van. Toch viel de eerste Meet mij persoonlijk een beetje tegen. Ze gingen een kort spelletje doen over de vakantie en dat was zo'n beetje dat. Maar ik ben dan ook wel weer zo realistisch om te denken: tsja, normaal zouden ze ook de eerste schooldag na de vakantie het over de vakantie hebben, dus in dat opzicht alleen maar goed dat ze dat nu ook ''gewoon'' hielden voor de kinderen. De 2e meet kreeg ie z'n andere juf. Toen gingen ze een spelletje doen met 1 van de onderwerpen uit de weekopdracht. Leuk om te zien hoe de juf het doet zoals ik het thuis ook doe: leren verweven met spelen Wat ik kon merken is dat ze zowel nieuwe woorden probeerde aan te leren, als herhalingswoorden gaf Na dit spelletje was er nog even heel kort de tijd met juf 1-op-1. Ze doen de Meet in kleurengroepjes, waarbij er 4 tot 5 kinderen per groepje in zitten en ieder kindje mocht even vertellen wat ie de afgelopen paar dagen had gedaan. Juf had wel een beetje haast omdat ze weer door moest naar het volgende groepje (dat moest de juf van eerder ook, maar die bracht haar gehaastheid niet over op de kinderen in ieder geval)... Daar valt -gezien vanuit ons- nog wel wat aan te verbeteren dus. Misschien zouden de juffen een overlap van 5 minuten in kunnen plannen ofzo, zodat ze in ieder geval nog op een rustige, fijne manier af kunnen ronden met het ene groepje en rustig kunnen starten met de ander. Maar goed, ik kan niet in de agenda's van de juffen kijken natuurlijk dus dit is puur vanuit mijn eigen perspectief bedacht. Morgen hebben we weer de juf van het vakantiespel, dus pas na morgen kan ik bekijken wat ik vind van hAAr aanpak qua ''les geven'' (het vakantiespel tel ik dus niet echt mee). Wat ik overigens erg fijn vind is dat je nu meteen een inkijkje krijgt hoe de juffen het doen! Onze zoon vertelt voor een kleuter behoorlijk veel over wat ie zoal op een schooldag heeft gedaan, maar natuurlijk niet hoe de juffen precies lesgeven Nu kan ik het met m'n eigen ogen (een pietsje dan) zien. PS: leuk en leerzaam om even te sparren zo/een inkijkje bij anderen te krijgen @TS Ik hoop hier te lezen hoe vaak en hoe lang andere kleuters Meeten met hun juf. En of jullie kleuters dan de hele klas online kunnen zien, of dat ze net als ons met hun eigen groepje online komen en de rest van de klas dus helemaal niet zien.
TS stelde alleen maar wat algemene vragen. Die vragen kun je positief interpreteren of negatief. Sprake van een negatief topic kan er naar m.i. dan ook nog niet geweest zijn na enkel het lezen van de OP! Ik denk dat je met je laatste zin de spijker op z'n kop slaat X
Ik ben heel dankbaar dat mijn kind wel naar school mag dus het klagen is relatief Mijn kind zit pas in groep 2, en ik maak me geen zorgen over een cognitieve achterstand bij mijn kleuter. Ik weet niet hoe zwaar cognitie meetelt op deze leeftijd maar voor kinderen waardat een issue is lijkt het me zorgelijk (maar die krijgen wellicht extra aandacht?). Alle kleuters (6klassen) krijgen iedere dag via het centrale platform een paar dingetjes aangeboden die geschikt zijn voor alle kleuters (een soort mededelingenapp, je kan geen vraag stellen ofzo). Om beurten van de 12 (?) Kleuterjuffen (maar het is meestal wel leuk gedaan!). Er is geen contact met de andere kinderen en dat vind ik erg jammer (want dit is wat mijn kind heel hard nodig heeft). De juffen hebben wel 1x gevideobeld met de kids deze week. Ik heb geen idee hoe mijn kind leert rekenen of hoe hij de letters moet schrijven, en ik krijg het ook niet uit hem. Ouders waarvan de kleuters niet naar school mogen die zullen er harder over struikelen dat er geen contact is met andere kinderen of dat je je kind moet "helpen" de hele dag met maar 15min invulling per dag. Als hij op school is dan hebben ze wel vaste leerkrachten of gezichten (niet de eigen maar prima!), en doen ze een of meerdere van de opdrachtjes (hij zit met alleen maar kleuters en ik heb het idee dat het goed geregeld is iig). Ik snap wel de andere kant ook hoor, want het lijkt me niet niks als opeens je hele werkwereld anders is. Ik hoop gewoon dat er toch een wonder gebeurt en de (basis)scholen weer open mogen. @Koraal82 oh dat is mooi geregeld! Klinkt goed! @MissXray waar werk je dan haha
Hier groep 1, elke ochtend een kort filmpje van max 10 minuten. Maar ze is zo geweldig met die kinderen. Ze is ver-schrik-ke-lijk lief en mn dochter hangt zowat aan dr lippen. We hebben een week bingo kaart en in de video komt dan nog een dagtaakje en een pdf. bestand voor uitleg aan de ouders. Geen dagvullend programma, dat wordt m ook niet met een kleuter. Maar ook daarbuiten om even checken hoe het gaat met G. of wij er nog doorheen komen. Of ze nog iets kan betekenen qua aanreiken van tips, of materiaal om dr uit te dagen. G. heeft dr wendagen daar gehad en ging in volle enthousiasme al helemaal los, probeerde t jaar in een dag te proppen zeg maar. Eerste reactie: " zo die doet alsof morgen niet bestaat! " Compleet correcte eerste indruk! Dus dat is er eentje die wat lastig bezig te houden is op een manier dat je het ook zelf nog bij kan benen. Dr zit een partij energie in waar je gestoord van wordt en rustig zitten tekenen zit er niet bij. Schilderen, plakken en knippen, dat is dan wel een hit als t maar een knoeiboel wordt, maar papier maché vindt ze gruwelijk, f moet niet aan dr vingers komen...kleine tuttebel. Maar dr juf heeft wel goeie ideeën, met 30+ jaar ervaring heeft ze veel meer van dit soort gevalletjes gehad. Gezien de grote smile van mn dochter elke ochtend, is de liefde wederzijds. Dat is fijn, als ze een klik met iemand heeft dan doet ze er alles voor zowat, mooi startpunt! Nu nog de stapel kindjes om mee los te gaan (29 in 1 klas, keuze zat) Tot op heden zijn wij super positief vanuit de school. Maar nu de rest van de dag i.c.m. werk nog een beetje overleven en continue de tv of tablet vind ik nou niet echt een strak plan. Helaas zijn de nachten ook nog niet super, dus de energie om als knotsgestoorde ouder 2 uur over een dag heen te gaan dansen wordt m ook niet . Gelukkig is ze gek op stofzuigen, toch beweging én productief. Mja, dat gaan we ook niet alle dagen doen Afwassen met veel sop, dat is ook errug leuk (tja de vaatwasser hebben we ook natuurlijk maar ach...). Mja, wij zijn maar met twee en lang niet zo energie rijk als 28 andere kleuters. Die fitness is echt niet nodig hier
Hier geen onlineles. Wel elke dag 20 minuten met een klein contact met de leerkracht. Dan wordt er gekletst maar ook zaken uitgelegd. Ze geven geen les online. Wel nu voor 2 vakken online werk maken. Dan kan de leerkracht ook checken wat het kind doet. Ik hoop dat dat nog bij meer vakken kan. Wat in mijn ogen nog verbeterd kan worden is instructie. Op papier maar liever nog met een filmpje. Dat is er nu namelijk helemaal niet. Ook samen nakijken zou ik erg waarderen. Dat is nu aan het eind van de week door kind en ouder samen. Maar er wordt verder niks nabesproken en de leerkracht weet niet hoe kinderen de stof gemaakt hebben en of ze het kennen.
Prima. Ze doet enorm haar best, en het is voor de leraren echt niet makkelijk zo. Hier geen online les overigens maar wel wekelijks een gesprekje online en waar nodig kan mijn dochter bijv rekenen met de juf.
Hier 2 juffen voor 1 klas. De een doet het super, de energie knalt door het scherm, ze laat iedereen goed aan het woord en de kinderen kijken er echt naar uit. De ander doet het leuk, maar ik zie dat het heel belangrijk is kinderen gericht aan het woord te laten. Mijn zoontje heeft bij haar 2 lessen niets gezegd, omdat 2 andere kinderen continue de antwoorden gaven. Gemiddeld genomen ben ik tevreden, al hoop ik dat nu het wat langer gaat duren er nog wat andere opdrachten komen dan de basisstof.
Hier 2 kinderen groep 4 en 5 De juffen verzorgen prima online les, groep 4 heeft 4 online momenten per dag (instructie/werken en laatste moment is afsluiting) (van 9-13.30) Groep 5 2 onlinemomenten 1e instructies 2e nabespreking en dagafsluiting (van 9-12) Dat werkt bij ons prima zo
Bij de vorige sluiting was het online zijn minimaal. Hooguit een keer bijkletsen. Toen hadden ze ook best veel kinderen niet in beeld, was vaak maar de helft van de klas aanwezig. Dit keer goed geregeld. Groep 4. Elke ochtend verplicht online van 8.30 tot 9.30 Er wordt begonnen met een opdracht. Ene keer rekenen, taal, dictee enz. Andere keer een spel of iets. Daarna uitleg over de overige taken en dan zelfstandig aan het werk. Voldoende opdrachten en uitdagingen. Top geregeld.
de jongste heeft 1 online meeting met de juf per week, in een Klein groepje met een paar klasgenoten, en dat is 1 kwartier. best weinig. ook weinig andere dingen zijn voor groep 2, wel een stuk of 4 online filmpjes, van de juffen, van 2-4 minute met een opdrachtje. maar zijn eigen juf heb ik daarbij nog niet gezien. de oudste in groep 3 heeft iedere dag online kring gesprekken van 30 minuten. online filmpjes met uitleg, die je zelf kunt aanklikken. verder een aantal keer lezen in zijn groep, en nog les van een remedial teacher. De juf probeert in de kring leuke opdrachten te doen, en ook gaan bijv. boeken besprekingen en presentaties die de kinderen moeten doen daar gewoon door. de juf motiveert de kinderen ook echt wel mee te doen bij de meeting, en stelt iedereen vragen etc. wat ik wel jammer vindt is dat soms zo'n meeting niet op tijd start omdat er problemen zijn. maar dan wel stipt om het eindtijd weer klaar is, waardoor ze soms maar 10 minuten ipv. 30 minuten een meeting hebben.
Hier gaat zoontje naar de peuters normaal. Vorige week mochten we een tasje ophalen met knutselmaterialen en links om filmpjes te kijken op you tube. Bij dat ophaalmoment zat ook een knuffelmoment. Haha zoontje vloog juf om de nek en liet niet meer los. Zowel juf als de kinderen missen elkaar zo. We krijgen nu elke week een filmpje van juf waarop ze een verhaaltje voorleest. Echt leuk.
Wij zijn heel tevreden, ik denk dat het als leerkracht een enorme omschakeling is. En net zoals met alle andere veranderingen rondom Corona gaat de 1 dat makkelijker af dan de ander. Ik lees regelmatig dat het al vanaf maart zo is en dat leerkrachten het nu wel moeten weten. Maar van mei-december hebben zij gewoon weer op de normale manier lesgegeven. Ik snap ook dat zo'n online les niet vanzelf gaat. Bij de jongste starten ze nu elke dag via meet op in 2 groepen (combinatieklas 3/4) en dan gaan de kinderen zelf aan het werk. Tussendoor zijn er nog meets op verzoek van de juffen (meester= stagiaire) om dingen samen te doen of te bespreken. Of op verzoek van een ouder/kind. Dat is allemaal mogelijk. Ze zijn de hele dag te bereiken. Ik zet zeer regelmatig onder berichten hoe fijn het is hoe zij het oppakken en complimenten, want ik denk dat dat voor hen goed is om te horen en de moed erin te houden. De oudste (groep 8) gaat elke ochtend naar school. In de middag werkt ze zelfstandig en kan ze elk moment een bericht sturen dat ze wil meeten met de juffen en dan krijgt ze vrij snel een belverzoek.
Hier inprincipe elke dag online les, behalve als de juf / meester noodopvang heeft. Vorige week was dat 2 dagen de juf van de jongste en deze week 1 dag de meester van de oudste. Ze zijn voor vragen dan wel te bereiken. Enige nadeel met de online les is, is dat bijv rekenen voor 60 min staat ingepland, de instructie duurt dan 45 min en ze hebben dan 15 min om de opdrachten te maken. Dat is erg kort, en het moet wel af zijn. Maar misschien was dat even de 1e week om te wennen. Ook worden de kinderen appart uitgenodigd voor bepaalde vakken als ze ergens moeite mee hebben. Verder een dagvullend programma, overal staan tijden bij hoe lang ze ermee bezig moeten zijn. Als ze met het gewone week klaar zijn, moeten ze de plusjes doen. Ook word er gewoon dictee gegeven. De oudste moet dit via word doen (niet heel slim met automatische correctie, al snapt mijn zoon niet hoe dat werkt) en de jongste moet dit via snappet doen. Ook word er gewerkt uit de werkboeken, die hebben ze mee naar huis gekregen. Van ouders word alleen verwacht dat ze helpen met alles klaar te zetten en verder hoeven wij niks te doen. Ik kijk zelf alleen bij de jongste wel even of hij echt klaar is en alles gedaan heeft. De oudste is zo netjes en check ik niet. (Als de juf / meester ziet dat niet alles word gedaan worden wij als ouders gebeld)
Ik vind de juffen van mijn zoon fantastisch. Kleuters online les geven is toch wel een vak apart en ze doen super veel om de kinderen toch bij school te betrekken. Straks hebben ze weer een klassenmoment via Google meet. En ze hebben met ieder kind afzonderlijk 1x in de week een videogesprek. Meer hoeft voor mij ook niet, want zoon vind dat best spannend en moeilijk nog. Verder zetten ze dagelijks een vlog in Google classroom. En dat zijn eigenlijk een soort korte kringlesjes. Bv over de dagen van de week of hoe ze een taakje van de bingokaart kunnen aanpakken, etc. Dan kunnen kinderen foto's en filmpjes van hun werkjes/activiteiten in classroom plaatsen en dat reageren de juffen altijd heel snel op. Jongste dochter zit in gr 8 en krijgt iedere dag instructies en soms ook verlengde instructies (afhankelijk van welk klein groepje aan de beurt is). Haar meester doet het ook heel leuk. Houdt de kinderen betrokken en spreekt ze aan als hun werk niet af is. Maar hij houdt het wel positief. En verder is hij telefonisch bereikbaar voor de kinderen tot het einde van de schooltijd. Dus als kinderen niet doe hun ouders geholpen kunnen (of willen) worden, kunnen ze hem altijd bellen. Ik ben sowieso heel tevreden over hun school. Ze communiceren veel een tijdig en pakken als echt goed aan.
Over de leerkracht van de jongste ben ik tevreden. Hij zit iedere ochtend bij de start van de schooltijd klaar in de chat, heel soms hebben ze dan een Meet, maar meestal gewoon even goedemorgen en de opdracht om aan het werk te gaan (wel wat leuker verpakt dan puur 'ga aan het werk' ) en later in de ochtend hebben ze met 1/3 van de klas een instructiemoment voor een bepaald vak. Ook zijn er voor verschillende lessen filmpjes beschikbaar van twee vaste leerkrachten (waarvan mijn dochter er één goed kent, omdat dat haar juf van vorig jaar is). Als ze in de loop van de dag vragen hebben, dan kunnen ze de meester via de chat een berichtje sturen, werkt voor mijn dochter prima. De oudste had afgelopen week voor het eerst online meetings, was meer een kletsmomentje. Vanaf deze week gaan ze een paar uur naar school (groep 8) en vervallen voor hun groep de onlinemomenten. Daar dus geen mening over het online onderwijs. (Ik ben overigens heel benieuwd wat mijn 'leerlingen' zouden zeggen over mijn online onderwijs. Ik doe mijn best er wat leuks van te maken. Veel interactie, activerende opdrachten, enz. Daarmee hoop ik dat ze en wat leren en dat het draaglijk blijft. Want het is en blijft behelpen, ik zie ze het liefst toch gewoon in het echt.)
Ik heb vooral ontzettend veel respect voor de leerkrachten nu. Die van mijn zoon doet het echt heel leuk! Op school is het goed geregeld en niets anders dan complimenten. Er is ook enorm veel beschikbaar, dus in dat opzicht heeft zij het makkelijk. De online lessen zijn echt top! De leerkrachten van mijn dochter doen vooral enorm hun best er iets van te maken. Ze zit op speciaal onderwijs en dit is eigenlijk op afstand niet te doen. Dus online lessen stellen eigenlijk weinig voor, En mijn partner werkt ook in het onderwijs. En wat een puzzel en wat lijkt het me moeilijk om iedereen tevreden te houden, terwijl je ook maar moet roeien met de riemen die je hebt. Bij hun geen online lessen, maar ook niet goed de mogelijkheid dit te doen en gekozen voor instructies filmpjes die mijn partner vaak nog tot in de late avonduurtjes maakt.
Ik gebruik de tijd die de kinderen online zijn echt even voor mijzelf dus zie weinig van de juf. Het ziet er van een afstand allemaal goed uit. Ze weet de kinderen te motiveren en daarna gaan ze zelfstandig aan het werk. Wel is het maar 1,5 uur per week en dat vind ik persoonlijk echt veel te weinig. Ik had meer verwacht van school maar ook van de leerkrachten. Daarnaast zitten mijn kinderen allebei in een combinatieklas en weet zeker dat dat nadelig is qua aandacht nu. Dat merken de kinderen in de klas al (hoeft niet perse negatief te zijn want maakt ook zelfstandig) maar nu merk ik het als ouder ook. De juf van mijn oudste is echt geweldig in de klas! Ik kan niet wachten tot ze weer volledig live les krijgen. Ze heeft zo’n positieve energie en ze speelt veel gitaar in de klas, zo leuk! Daarnaast weet ze precies wat mijn zoon nodig heeft en weet ze dat op de juiste manier te brengen.