Ik heb wel eens gehoord dat Rabobank als enige een hypotheek afsluit voor studenten. Wie weet daar meer van? En hoeveel moet je daarvoor binnen krijgen? Mijn opa en oma willen graag borg staan. Moet je per se iemand hebben die borg staat of is dat een fijne bijkomstigheid voor de Rabobank? Wie kan mij helpen?
Volgens mij moet er wel iemand borg staan en kijken ze naar hoeveel inkomsten (uit banen) je hebt gehad in de afgelopen tijd.. anders gewoon de rabo bellen en afspraak maken
Een paar jaar geleden was er wl een bepaald project dat studenten een hypotheek konden afsluiten. Dit waren hypotheken om bepaalde studio's. Maar dat was mooier verpakt dan het was, omdat, zodra je niet meer studeerde, je de studio weer moest doorverkopen aan een andere student. Ik vond dit nog wel. Misschien heb er wat aan. http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubrie ... html?p=2,2
@Mariekje dit heb ik inderdaad ook gelezen. En inderdaad lullig omdat je er daarna weer uitmoet. Maar ik heb het over een 'echte' hypotheek laat maar zeggen. Hetzelfde als dat je werkt, alleen dan ben je student. Ik heb wel eens via via gehoord dat mensen een flatje hebben gekocht terwijl ze nog studenten waren. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Ben benieuwd of ze die hypotheken nu nog uitgeven aangezien mensen met een vaste baan momenteel (met die kredietcrisis) al bijna niet aan een hypotheek kunnen komen. Toen wij gingen kopen hield de Rabobank er geen rekening mee dat ik binnen een half jaar zou afstuderen en dan een fulltime baan zou hebben.
@Dreames ja precies daarom vraag ik me af hoe soepel ze zijn... Maar aan de andere kant..ze krijgen natuurlijk nu veel nieuwe klanten aangezien veel mensen bij Fortis en ABN weggaan. Misschien dat dat de boel compenseert.
Generatiehypotheek is dat geloof ik van de Rabobank en ja, die kun je nog steeds afsluiten. http://www.rabobank.nl/particulieren/pr ... ehypotheek Je kunt ook bij andere banken een hypotheek afsluiten en iemand anders garant laten staan volgens mij.
@Jo maar moet je daarvoor ook een eigen inkomen hebben? En met inkomen bedoel ik werk... Of is studiefinanciering voldoende? Die generatiehypotheek heb ik inderdaad ook gelezen..Maar er staat niks van bij wat je eigen inkomen moet zijn.
lijkt me wel vreemd als dat zou lukken... mijn man werkt al jaren full time, maar wel via het uitzendbureau.. Hij heeft iedere keer de dikke pech dat ze hem niet overnemen van het uitzendbureau, of dat ze hem niet meer nodig hebben enzovoorts... nu kunnen wij dus veeeel minder lenen omdat hij geen zogezegd vaste aanstelling heeft. Terwijl hij wel kan bewijzen dat hij altijd fulltime heeft gewerkt en nooit nog geen week werkloos is geweest... Dan lijkt het me heel vreemd als je op je studiefinanciering een hypotheek kan afsluiten..en denk als het kan, dat het dan echt een mager bedragje zal zijn, want ze nemen echt geen risico's momenteel... wel succes met zoeken!
Volgens mij kun je kiezen of je grootouders volledig of voor een deel garant laten staan. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan hun inkomen of wat ze op de bank hebben staan wat mogelijk is. Volgens mij rekenen ze wel mee dat je studiefinanciering krijgt, maar zeker weten doe ik het niet en bovendien is het natuurlijk geen vetpot. En ik weet hoe irritant het is, al werk je jaren, zolang je geen vast contract hebt en je koopt een huis (vooral bij je eerste huis), willen ze je vaak niets lenen. Ik heb ook eens anderhalf jaar op een vast contract moeten wachten en kon daarvoor ook geen huis kopen. Maar dan heb ik het over een gewone hypotheek, waarbij je zelf garant staat. Maar anders zou ik gewoon een afspraak maken bij de Rabobank om het e.a.a. te bespreken, want hoe het precies zit, weet ik ook niet.
@princesje jee das ook vervelend zeg! Das toch belachelijk eigenlijk he.. Dank je wel voor je berichtje en jij ook veel succes! Ik hoop dat jullie snel een huis kunnen kopen . @Jo, ooh oke. Nee een vetpot is het niet. Maar wel genoeg om een hypotheek te betalen. Dank je voor je reactie! Ik ga maar es snel een afspraak maken...
Wij hebben alweer een aantal jaar geleden een afspraak gehad bij de Rabobank om te kijken wat we zouen kunnen lenen. Wij: 1 vast contract, 1 student met stufi, werden gewoon vierkant uitgelachen. Later nog wel een klachtenbrief over gestuurd trouwens (niet omdat we geen hypotheek kregen, maar omdat we belachelijk behandeld werden, hij wilde niet eens uitrekenen wat we op dat ene inkomen wel konden lenen). Dus ben bang dat je weinig kans maakt... Bij een andere adviesbureau wel gewoon op 1 inkomen een hypotheek gekregen trouwens.
Veel succes met je afspraak! wij hebben overigens nu al een koopflatje, maar voor een eengezinswoning moeten we toch meer lenen en dat kan helaas momenteel niet... maar als het meezit krijgt manlief volgende maand een contract.... maar eerst zien dan geloven
Je bedoelt denk ik de generatiehypotheek. Dan staat iemand anders inderdaad borg voor je. Dus als jullie het zelf niet meer kunnen betalen, dan kunnen ze het geld verhalen op je opa en oma. Het ligt volgens mij aan het inkomen van je opa en oma hoeveel je dan kunt lenen, want met alleen stufi krijg je geen hypotheek. Je moet natuurlijk wel reeel naar de maandlasten kijken. Kun je die wel betalen als je allebei alleen stufie hebt? Of leen je dan ook van het IBG? Als je dat namelijk doet, dan moet je er rekening mee houden dat je dat na je studie gewoon weer terug moet betalen en dan nog hogere maandlasten hebt.