Na hoeveel weken weer op de been?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Prinsesje23, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Ik moet nog bevallen ;) dus eigenlijk hoef ik er niet zo mee bezig te zijn maar hoeveel tijd heb je eigenlijk nodig na een bevalling om te herstellen? Hoelang lig je op bed? Hoelang doe je 'rustig' aan? Ik ben 23 dus nog best jong. Over 9 dagen ben ik uitgerekend en een maand na mijn uitgerekende datum heb ik al een vrijgezellenfeestje. Ik zie het niet zitten om daarheen te gaan... nu al niet!!! Vind het veel te snel om beeb dan al bij een oppas te 'dumpen' en zie het mijzelf gewoon niet doen. Hoe denken jullie daarover?

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier een kraamverzorgster haha.

Wij adviseren de kraamvrouwen de eerste 3 a 4 dagen zoveel mogelijk in bed door te brengen. Niet de hele dag in bed natuurlijk maar wel zoveel mogelijk om te rusten. Daarna rustig opbouwen met meestal voor het ontbijt of de lunch naar beneden en daarna weer naar boven en zo uitbreiden. Meestal zijn de kraamvrouwen op dag 7 a 8 de hele dag beneden en gaan ze alleen met het rustuurtje nog naar boven.

Zo is het gewoonlijk. Maar veel is ook afhankelijk van hoe je bevalling is geweest (heb je bijv. een hele zware lange gehad of ben je veel bloed verloren want dan voel je je vaak langer slapjes), hoe je jezelf voelt, wat voor temp het is. Met 30 graden bijv. is het echt geen pretje om boven in je bed door te brengen.

Dit alles gaat in overleg vaak en naar eigen inzicht van de kraamvrouw. Die voelt het beste wat ze kan en niet kan. Ik zeg altijd ik ben geen politieagent om te zeggen wat je wel en niet mag doen maar geef adviezen.

Let er alleen op dat je geen terugval gaat krijgen door in het begin al te veel te gaan doen en ook na de kraamtijd. Want nu is de kraamverzorgende er (die je lekker in de watten kan leggen als je daar prijs op stelt), maar na de kraamvrouw moet je het alleen zien te rooien of samen met je mannetje.

Als ik naga bij mijn vorige 2 bevallingen zocht ik echt nog niet naar een vrijgezellefeest na 4 weken. Voor hetzelfde beval je trouwens 2 weken later of zo. Ten eerste wilde ik mijn kindje niet zo lang alleen laten en ten tweede had ik ook helemaal nog geen zin en behoefte aan al dat feestgedruis.
    Maar dat is ook ieder persoonlijk. De een pakt meteen zijn draad weer op en de ander doet daar wat langer over.
    Ze zeggen niet voor niks 9 maanden zwanger 9 maanden ontzwangeren. En dat klopte bij mij. Ik weet niet of je bv wilt gaan geven? Dan blijven de hormonen ook langer in je lichaam.
    Maar ik denk dat de mensen wel zullen begrijpen dat je niet komt. Of onder voorbehoud of dat je misschien maar 1 uurtje gaat of zo.

Ik denk dat je het af moet laten hangen op hoe je je op dat moment voelt als het feestje is.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb na mijn bevalling (vrij makkelijk, maar wel een flinke knip + hechtingen) eigenlijk helemaal niet op bed gelegen (alleen 's nachts dan) en ik kon ook meteen alles weer. Maargoed, ik denk dat dat echt heel verschillend is voor iedereen.
    Een vrijgezellenfeest na een maand had ik iig niet gekund. Ik kon Milan toen niet eens een uurtje missen ;).

4. sinada

sinada Niet meer actief

Ik ben op zaterdag bevallen en heb tot vrijdag op bed gelegen. Ik had geen puf om er uit te komen. ( was te suf door bloedverlies) Daarna begonnen met 4 uurtjes op en toen 2x3 en vanaf dinsdag de hele dag op eigenlijk. ben wel pas rond 11 uur beneden dan. Nu van 10 tot 24 uur beneden

5. Mamvan2

Mamvan2 Nieuw lid

21 jun 2009
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb door BI 2 weken rustig aan gedaan. Heb nog een dochter dus met 2 kids was het wel drukker. Mijn man was 2 weken thuis. In mijn situatie had ik echt geen puf voor een vrijgezellenfeestje. Zeker niet om te stappen, want je bent kapot door de gebroken nachten.

6. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Gewoon kijken hoe het dan gaat joh. Als je baby er is denk je er misschien weer anders over. Misschien voel je je na 3 weken wel weer prima om even te gaan, misschien heb je veel langer nodig. Het zal afhangen van je bevalling en de periode erna. Hoe je slaapt, hoe het met de voedingen gaat.

lichamelijk duurde het bij mij zo'n 6 dagen toen kon ik wel weer aardig uit de voeten, na 3 weken ben ik naar een high tea geweest hier 5 kwartier rijden vandaan. dat was wel pittig! Maar laatst was ik op een trouwfeest daar was iemand ook met baby van 3 weken, dat had ik haar weer niet nagedaan.

Ik ben een paar dagen in bed geweest, maar na een dag of 5 zat ik weer aangekleed op de bank. Mijn advies nu...NIET DOEN! Ik dacht dat het wel weer kon, wilde ff wat anders. Maar bezoek dat dan komt blijft dan automatisch ook langer hangen, dat is heel gezellig maar niet slim.... Dus mijn tip: lekker zo lang mogelijk in je bed blijven, je lekker laten vertroetelen met fruit en sapjes!

En o ja, wat ik je wel wil zeggen, als jij het zorgen van een oppas ziet als 'dumpen' van je baby, dan creeer je eigenlijk al een bodem voor een schuldgevoel voor jezelf. Ten minste, dumpen heeft een negatieve lading. Als de oppas goed voor jouw kindje zorgt en jij met plezier een paar uurtjes op het feestje bent lijkt het me prima. Maar als jij helemaal uitgeknepen en vol schuldgevoel daar bent, heeft het weinig zin...

Succes ermee! Groetjes, Saskia.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    na een week een blokje omgelopen. Daarna steeds een stukje verder. Met 6 weken weer gesport

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    De eerste 2 dagen redelijk veel in bed gelegen, daarna nog 2x per dag een (half) uurtje om te rusten (gebroken nachten). Dag 6 een stukje gewandeld en dag 12 even wezen winkelen. Voel me goed, maar nog niet helemaal de oude natuurlijk. Zou er ook niet aan moeten denken om over 2 weken naar een vrijgezellenfeest te moeten, die drukte... en kan m'n meisje nog geen 5 minuten missen ;).

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb een keizersnee gehad. Dag 1 en 2 erna heb ik op bed gelegen ivm de ruggeprik, mijn benen waren verlamd. Dag 3 in de rolstoel gezeten en vanaf dag 4 weer aan het lopen.
    Nu voel ik me nog wel een beetje duizelig af en toe en moe maar valt mee.
    Mijn kindje ligt nog wel in het ziekenhuis dus ik moet wel van mezelf.
    Vrijgezellenfeestje na 4 weken zou ik misschien wel doen. Ligt eraan hoe ik me die dag zou voelen.

10. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Toen mijn bevalling klaar was en heb gedouched, daarna ben ik gelijk weer naar beneden gegaan en ga alleen 's nachts naar bed :p

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier bij beide bevallingen gelijk weer op de been. Ik voel me na de laatste bevalling alsof ik helemaal niet bevallen ben. Ik ben er, als ik de ervaringen van kennissen ernaast leg, van overtuigd dat het helemaal te maken heeft met je bloedverlies. Eerste keer 200 cc verloren en tweede keer 100 cc. Dat is misschien de hoeveelheid van een menstruatie, niks dus. Ik denk echt dat ik me daardoor lekker voel, en geen terugslag gekregen heb. De ervaring van mijn kraamverzorgster was ook dat relatief jongere kraamvrouwen minder bedrust nodig hebben.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat hangt zo van de situatie af, hoe je bevalling is geweest, hoe de borstvoeding loopt (als je dat gaat geven), hoe je slaapt en hoeveel je kindje slaapt.
    Ik was werkelijk gebroken de eerste 2 maanden, omdat mijn dochtertje reflux bleek te hebben en alleen maar kon huilen. Maar ja, daar kwamen we na zoveel weken achter. Ik was blij met elke minuut die ik kon slapen, dus pas na 8 weken voor het eerst 's avonds naar een etentje geweest.
    De eerste dagen heb ik redelijk veel in bed gelegen, want zodra ik er uit kwam, ging ik gelijk vanalles doen, dus in bed moest ik automatisch wat meer rust nemen. Daarna gewoon gaan wandelen en die wandelingen steeds verder opbouwen, zo kreeg ik weer in een redelijk tempo mijn conditie terug.

13. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik was behoorlijk ingeknipt en had hechtingen.
    Ik heb 2 dagen echt in bed gelegen en ben daarna wat gaan lopen en zat wat beneden. Na 2 dagen ook weer beneden gegeten en eten gekookt.
    Na 1,5 week naar buiten gegaan en naar de stad geweest.

14. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ik ben op maandagavond bevallen en heb alleen de dinsdag op bed doorgebracht. De rest van de week heb ik wel lekker uitgeslapen en 's middags een dutje gedaan. Dit heb ik de eerste week gedaan. Voor de rest was ik gewoon beneden, maar kon door alle hechtingen niet zo veel doen.

15. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    volgende dag eigenlijk alweer op de been; heb overdag niet op bed gelegen; heb tijdens hetrustmomentje tussen de middag gewoon ff gerelaxt en een boekje gelezen op de bank...maar vaak kwamen de rustmomentjes er ook niet van omdat hier ook nog een peuter rondloopt en ik die ook aand8 wil geven...

vrijgezellenfeest na 1 maandje zou ik zelf echt niet aan moeten denken gewoon omdat je hoofd er niet naar staat en je lekker ook bij je kleintje wilt zijn en met borstvoeding (als je dat gaat geven) is het helemaal niet handig. en het lijtk mij dat iedereen daar wel begrip voor heeft hoor als je niet gaat...

16. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Inmiddels heb ik al besloten dat ik niet meega :) alleen naar het eten in de avond (met beebje). Het programma is mega-sportief (fietsen, sporten) dat ga ik niet trekken. Kan beter nu zeggen dat ik niet kom dan straks...

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb de eerste 2 dagen na de bevalling vrij veel op bed gelegen. Wel gelijk de avond na de bevalling beneden gegeten, trouwens, ik had m'n hele schoonfamilie op bezoek, dus ik ben er maar bij gaan zitten, anders moest ik in m'n eentje boven in bed blijven.
    Toen las ik de derde dag in het dossier "Kraamvrouw ligt nog wel veel op bed" en ik vond het echt zo'n toontje van: "Lui varken, kom er eens uit". Dus toen ben ik er veel vaker uitgegaan. Dat kon ik ook wel, maar eigenlijk had ik misschien toch beter gewoon wat rustiger aan moeten doen. Die kraamzorg is er tenslotte niet voor niks, en ik had me gewoon niets van dat toontje aan moeten trekken, denk ik achteraf.
    De dag nadat de kraamzorg weg was, stond ik buiten de ramen te zemen.
    Ik heb ook na de kraamweek eigenlijk niet meer geslapen 's middags. De oudste en de jongste slapen helaas bijna nooit tegelijk, dus er is er altijd wel eentje wakker. Toevallig vanmiddag voor het eerst in weken buiten een half uurtje in m'n tuinstoel geslapen. Heerlijk!

18. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.715
    3.151
    113
    Vrouw
    Na de bevalling gelijkt gedouched,, ( snachts bevallen ) dus lekker geslapen na de tijd,, en gelijk de volgende dag liep ik alweer naar de beneden, zelf visite ontvangen haha en de kraamverzorgster achter mij aan van Rustig doen! je bent net bevallen!, voelde me super, had nergens geen last van, nou jah beetje last met zitten ivm hechtingen maar verder,, had niet eens het idee dat ik bevallen was :)

Liefsz

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou ook niet zeggen dat je wel komt eten met beebje. Goeie kans dat je dat helemaal niet ziet zitten tegen die tijd. Geef gewoon aan dat je terzijnertijd even kijkt hoe het allemaal gaat. Geef jezelf die rust... een kindje van een maand oud (als je niet overtijd gaat...) is nog heel klein en jij als mama vindt dat al helemaal ;)

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    bij me dochter was ik na 1 week op de been en was weer helemaal de oude en nu al naar 2 dagen dat ik rondliep en alles deed. na de bevalling ook meteengedoucht en was erg duizelig door veel bloed verlies (>500cc)de kraamhulp had dit nog nooit meegemaakt dat iemand al zo snel actief was en ook in het ziekenhuis waar ik verbleef maakte een verpleegster de opmerking "zo jij loopt er makkelijk bij haha". tot nu toe nog geenterug val en het vloeien etc is ook alweer over. na 3 dagen zat de baarmoeder weer op zijn plek en paste na 10 dg alweer in me oude broeken en dat terwijl ik 17 kilo rijker was en er nu niks aan doe om ze teverliezen haha. ben echt weer helemaal de oude ik en mensen vragen zich allemaal af of ik de kleine zelf gebaard heb haha.

ik voel me dus top fit en zo zie ik er ook uit, zit echt lekker in me vel engeniet erg van me ukkies. hebvoor de bevalling 4 weken volledige bedrust gehad en ondanks dat zo snel dus weer op de been

jonge moeders herstellen beter zeggen ze en in mijngeval is dit dus ook zo

Deel Deze Pagina