Hoe voeden op verzoek bij regelmaat en structuur?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lichtroze, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochtertje is heel erg gevoelig voor prikkels en chaos. Het werkt het beste om een vaste structuur te hebben bij haar, met alles op een vaste volgorde. Dus bijvoorbeeld slapen-voeden-spelen-slapen. Nu geef ik borstvoeding. Dat deed ik altijd op verzoek, maar sinds de structuur meer op mijn verzoek. Maar nu kom ik dus af en toe in de knel. Soms breng ik haar naar bed en dan heeft ze echt honger (denk ik dan, huilen en happen naar mijn borst). Zonder voeding gaat ze dan niet slapen. Ze drinkt dan ook nog goed, ook al had ze een uur ervoor ook gedronken. Maar als ze dan een hazeslaapje doet, is ze na drie kwartier weer wakker. Ik weet dan nooit goed wat ik moet doen. Weer aanleggen, zodat ze haar duidelijke structuur behoudt waar ze het zo goed op doet? Of toch wachten tot ze zich zelf meldt, met als gevolg dat er geen structuur meer is en ze heel jengelig wordt/niet in slaap kan vallen/steeds zit te mopperen.

Ik vind het zo lastig. Ze is al ruim vier maanden en loop hier nu al een tijdje mee te stoeien.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Juist op verzoek voeden biedt je kind structuur! Het belangrijkste bij structuur is niet de klok, maar de voorspelbaarheid. Structuur bied je door consequent te reageren op de signalen van je kind. Dat betekent voor jullie als ouders dat je heel goed moet leren de taal van je kind te verstaan.
    Voor je kind is het duidelijk: ik heb honger/pijn/volle broek/slaap, papa en mama snappen wat ik nodig heb en ik krijg dat. En ze doen dat steeds op dezelfde manier, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Het voorbeeld wat je noemt met de borst is klassiek hoor...heel veel kinderen slapen overdag beter als ze een uur na een voeding even een toetje krijgen. En daarmee verstoor je het ritme niet, als dat is wat je kind nodig heeft vormt het gewoon onderdeel van jullie ritme.

3. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Sorry voor het inbreken, maar dirksmama wat een geweldig citaat van leonardo da vinci heb jij! ;) Hahaahahah

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik gaf voeding met maximaal 3-3,5 uur er tussen en op die manier had ik eigenlijk nooit een hongerig kind.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Nou cygnet, ik voed ook overdag om de 3 uur en ik heb vaak zat een hongerig kind hoor.... Kan toch zijn dat je een regeldag hebt of een ander dipje? Honger = voeden hier, ik kijk niet op de klok.

6. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zegt het zelf goed in de eerste twee regels!

Regelmaat is juist die vaste volgorde, die structuur, dat geeft de rust!
    Het heeft helemaal niks met 'op de klok' te maken, baby's hebben behoeftes en kijken geen klok.

7. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk ook niet op de klok, maar soms slaapt ze maar een half uur en soms drie uur. En ik geloof niet dat ze na ieder slaapje honger heeft, maar om de vaste volgorde aan te houden, voed ik nu standaard na ieder slaapje. Soms heeft ze dan geen honger na zo'n kort slaapje, omdat het dicht op de vorige voeding zit. En dan drinkt ze maar kort. Als ik haar dan naar bedje breng ongeveer 1,5 uur later, heeft ze dan ineens honger. Of ze wordt wakker van de honger. Dus op verzoek is beter, maar ik blijf het dan lastig vinden om een vaste structuur aan te houden. De ene keer wil ze namelijk om het uur een voeding, en de andere keer pas na 4 uur.

Kan ik soms beter de structuur aanhouden met slapen-spelen-verschonen-slapen en dan het voeden doen daar waar ze het aangeeft? Dan zal het de ene keer voor het slapen zijn, de andere keer erna. Eens kijken hoe ze daar op reageert.

Lukt het jullie wel een vaste volgorde aan te houden met het voeden op verzoek?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zeg toch ook niet dat jouw kind geen honger had.. MIJN kinderen hadden geen honger. En regeldagjes en dipjes zjin uitzonderingen.. daar gaat het hier toch niet over?
    Ik kijk WEL op de klok vooral omdat ik dan weet wanneer ik lekker ga slapen tot de volgende ochtend.;)

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat lukte mij altijd heel goed, omdat ik alles steeds in die vaste volgorde deed. Mijn zoon was een huilbaby en kon heel moeilijk de slaap vatten, behalve aan de borst, dus voedde ik altijd voordat hij ging slapen. De slaaptijd was in dit geval dus eigenlijk op verzoek. Als hij sliep, sliep hij goed en ook best lang en daarna had hij altijd vreselijke honger. Pas later ging de voeding meteen na het wakker worden eraf. Die ervoor is altijd gebleven totdat hij bijna 4 was.;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh, die vaste volgorden van Ria Blom werkt niet voor elk kind.
    Bij onze kinderen was er, zonder klokkijken, echt wel een soort structuur te vinden, het was meestal: wakker worden-aanleggen-verschonen-spelen-aanleggen-slapen
    Ze sliepen gewoon het langste en lekkerste als ze even konden drinken. Dat was dan meestal een toetje. 30-60 minuten na de grote voeding. Ach, zelf vind ik toetjes ook best lekker, dus als het zo werkt, dat werkt het zo.

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was het altijd:
    Ontwaken, verschonen, voeden, knuffelen/zingen/lezen/praten/even in de box, verschonen, voeden, slapen

Later kwam daar het spelen en de bijvoeding en het tandenpoetsen bij.

Nu nog steeds vaste volgordes, zoon vaart daar het beste bij.

12. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, dus toch twee voedingsmomenten in de wakkere periode. Ik merk dat mijn dochter steeds vaker nog behoefte heeft aan een voeding voor ze gaat slapen. Ik geef daar dan maar gewoon aan toe. Het is gewoon even wennen, ze lijkt haar hele ritme om te hebben gegooid haha.

Deel Deze Pagina