Het avondeten is zo droog...

Discussie in 'Voeding' gestart door Ladydi85, 1 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladydi85

Ladydi85 Niet meer actief

Sinds een paar dagen probeer ik m'n zoontje 's avonds door mij klaargemaakt eten te geven i.p.v. potjesgroente. Er is alleen een probleem bij: het is zo verschrikkelijk droog... Gisteren had ik aardappels met doperwtjes klaargemaakt, aardappels geprakt, doperwtjes er heel doorheen en een beetje water er doorheen, waardoor het flink vochtig werd. Maar tegen de tijd dat we aan tafel zaten, is het weer droog (verdampt ofzo?)... Weet iemand hoe je dit wat natter kan maken, zodat hij het ook weg krijgt? Hij krijgt nu nog geen 100 gram binnen 's avonds en at voorheen altijd een heel potje groente (200 gram) - met als resultaat dat hij 's nachts vaker wakker wordt.

Ook vraag ik me af hoe pasta iets lekkerder kan worden voor hem. We willen hem de saus niet geven, omdat dat nog zo scherp is met ui e.d. Maar alleen macaroni en gehakt is zo droog... Hellup :)

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    bij aardappels doe ik er melk doorheen, dan word het lekker smeuig, en de pasta krijgt hij gewoon zoals wij hem ook eten met saus en al.

3. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik doe altijd een beetje melk door zijn hap, net voordat hij het krijgt (maar ik maak altijd een heleboel tegelijk en doe het in de vriezer).
    Bij macaroni kun je tomaat doorheen doen, anders heeft je kindje ook helemaal geen groente. AH heeft van die blikken met gepelde tomaten (zonder toegevoegd zout). Die gebruik ik wel eens. En dan doe ik er nog meer groente door.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je stukjes geeft voelt het minder droog aan. Als je prakt kun je het smeuiiger maken met een beetje boter of olie en wat melk.

5. Ladydi85

Dankjewel! Ik ga eens proberen wat melk en boter erdoor te doen vlak voor we aan tafel gaan.

En ik ga zo'n bord kopen waar je onderin warm water kan doen, meneer doet zo een half uur over z'n bordje, dan is het ijskoud. En twee keer opwarmen intussen lijkt me ook niet de bedoeling...

Vanavond snijboontjes, we zullen zien! :)

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.265
    36.106
    113
    Het eten een keertje opwarmen is geen probleem hoor, mag best een keer in de magnetron. Ze zeggen wel dat je spinazie ed niet mag opwarmen, maar ook daar zijn ze al van aan het terugkomen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je minder op het bord doet en halverwege aanvult wordt het ook niet zo'n koude plens.

8. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Een klontje boter MOET zowiezo door een zelfgemaakte babyprak vanwege de vetten die ze nodig hebben en die wel door de potjes zitten.
    Door een klontje boter wordt het direct minder droog.

9. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    ik doe er altijd een beetje olijfolie doorheen (aanraden van het CB) en werkt erg goed :D

10. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Idd boter/olie er door heen doen. Dat zijn ook belangrijke vetten voor een kind.

De macaroni kun je aanmaken met gepelde tomaten. Emme vond dat altijd erg lekker.

Pim

11. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Leuk recept

Pasta met groeten:

Ingrediënten kleine hoeveelheid pasta
    kleine wortel in grove stukken
    6 plakken courgette
    1 tomaat

Bereiding Ontvel de tomaat door met een scherp mes een kruis in het vel te zetten en leg de tomaat vervolgens even in kokend water. Het vel kan je nu zo van de tomaat loshalen. Verwijder de zaden en snijd de tomaat in stukjes. Kook de pasta gaar. Snijd de plakken courgette in partjes en stoom deze gedurende een paar minuten in een zeef, met een pannendeksel er boven op, gaar boven kokend water. Dit kan bijvoorbeeld boven de pan met pasta die je aan het koken bent. Kook de wortel die je in grove stukken hebt gesneden ook gaar. Als alles klaar is kan je het geheel pureren.

Is hardstikke smeuig!! :)

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kun je nagaan hoeveel water er in die potjes zit!

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik deed er bij Kylian altijd gewoon wat braadvocht er bij door, ik bakte zijn vlees altijd appart dus er zat dan geen zout e.d. in.

Groetje sAnita

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Klontje boter, beetje jus, hete melk....Er is zoveel wat je kan gebruiken om het allemaal wat smuiïger te maken..

15. zogelukkig

Of gewoon kookvocht.

16. Ladydi85

:p Best wel! Als hij 150 gram 'droog' eten eet, eet hij dan zo'n beetje net zoveel als een potje groente van 200 gram.

Gisteren wat kookvocht en vlak voor het eten een klontje boter en hij at het graag op, bedankt! :)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kookvocht niet gebruiken als het een nitraatrijke groente is! Dan krijgt je kind teveel nitraat binnen.

18. Esila

Esila Fanatiek lid

17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Ik doe heel vaak tomaat door het eten.
    Toen mijn dochtertje pas begon met groente etc eten deed ik ook regelmatig wat melk erdoor om het smeuiger te maken.

19. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Zoals eerder gezegd: een beetje melk met boter, of alleen wat boter, maakt het heerlijk smeuig.
    Je kindje kan dan wel 200gram weg eten, maar als de helft water is... Met water smeuig maken is dus niet zo zinvol.

kZie dat je kindje 10mnd is? Volgens mij hoef je dan echt niet meer zo voorzichtig te doen met eten hoor. Lekker zoveel mogelijk met de pot mee laten eten. Een paar stukje ui kan echt geen kwaad. Zolang het goed gaar is is de smaak zacht genoeg.

20. zogelukkig

Een scheutje kookvocht is hartstikke gezond en natuurlijk heel wat anders dan de helft water erbij doen!
    Maar ik zelf geef stukjes en daar komt niks extra's bij kijken.;)

Deel Deze Pagina