Beste allemaal, De geboorte van het ukje komt steeds dichterbij, en ik ben er nog steeds van overtuigd borstvoeding een goede kans te geven. Echter vraag ik me al enige tijd af hoe jullie de afgekolfde voeding bewaren, omdat ik met het oog op verkort verlof (Door financiele omstandigheden is het helaas niet mogelijk om volledig zwangerschapsverlof op te nemen) zo snel mogelijk wil beginnen met het aanleggen van een voorraadje, voor de momenten dat ik niet in staat ben om live te voeden. Hoelang is borstvoeding in de koeling houdbaar? Vriezen jullie de voorraad in, en zoja waar doen jullie het dan in en hoe maken jullie het vervolgens weer gebruiksklaar? Kortom wat is jullie systeem Alle informatie is welkom!
Hoi Vlerkje, Kolven voor een voorraadje kan je doen door nadat de kleine gedronken heeft te kolven, door een extra moment op de dag te kiezen dat de kleine eigenlijk niet voor voeding komt te kolven, door bijvoorbeeld een uur na de voeding van de kleine te kolven, of als de kleine maar 1 borst drinkt de andere borst te kolven. Vers gekolfde moedermelk is houdbaar -> 5 tot 10 uur op kamertemperatuur. tot 5 dagen in de koelkast. 3 maanden in de vriezer. 6 maanden in de diepvriezer. 1 uur nadat je het weer opgewarmd hebt. Gekolfde moedermelk die je ontdooid hebt -> 1 uur op kamertemperatuur. 24 uur in de koelkast 1 uur nadat je het weer opgewarmd hebt. Zie ook -> Bewaren van moedermelk Daar staan ook de regeltjes zegmaar over het verzamelen van de gekolfde melk. Welke melk je bij elkaar mag doen etc, misschien ook even fijn voor je om door te lezen. Om het in te vriezen gebruikte ik altijd gewoon goedkope eigen merk flesjes van bijv kruidvat/etos/prenatal -> Maar sommige gebruiken speciale zakjes, speciale bekers, diepvrieszakjes, ijsklontzakjes, verder weet ik het even niet ! Als ik het uit de vriezer haalde zette ik het in de koelkast om te ontdooien, om het dan op te warmen even in een pannetje met warm water. Dit water mag niet heet zijn, maar gewoon hand warm. Je zou bijv ook een flessenwarmer kunnen gebruiken. Magnetron word eigenlijk afgeraden ivm het niet gelijkmatig opwarmen van de melk, hierdoor kunnen er hele hete stukjes in de melk zitten en de kleine zijn/haar mondje eraan branden. Heb je hier iets aan? Liefs, Hanneke!
Ik vries de afgekolfde melk in in ijsklotzakjes. Die doe ik dan nog in een diepvrieszakje om te voorkomen dat het gaat lekken. Ik ben er tevreden over en het is makkelijk als je maar een klein beetje hoeft te ontdooien. 1 klontje is ongeveer 15 ml. Succes nog de laatste weken en hopelijk kun je je kleintje snel en veilig in je armen sluiten
Bedankt voor jullie reacties! Erg handig! Wil graag borstvoeding geven, maar hoor uit mijn omgeving vaak dat een goede voorbereiding een ware must-have is om het te doen slagen. Heb inmiddels zelf ook nog wat naslagwerk verricht, en nu hopen dat het werkt natuurlijk
Ik gebruik de avent kolf, hier kun je speciale bewaarbekers bij kopen die je aan de kolf kan zetten. Dekseltje er op en je kunt het bewaren. Je kunt er met potlood de datum e.d opschrijven. Ik heb ook de avent flessenwarmer, hier passen deze bekertjes in. Met een speciaal hulpstukje maak je van de beker een flesje. Je hoeft dus niets over te gieten.
Hier ook een Avent Via bekertjes gebruikster. Ik vries het in de bekertjes in, in hoeveelheden die overeenkomen met hoeveel ze ongeveer op dat moment drinkt. Op het bekertje plak ik een stukje Leukosilk pleister met de datum en het aantal cc. Als het ingevroren is pak ik een snijplank en rol ik de bekertjes over de snijplank zodat de zijkanten loskomen en mep ermee op de plank totdat de 'ijsklont' loslaat. Vervolgens stop ik het in een diepvrieszakje waar ik de Leukosilk pleister op plak. En voor het geval dat de vriezer ermee ophoudt doe ik de zakjes in een plastic bakje.