Zwangerschapssuiker, wat te eten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Strandbal, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dag dames!

Ik ben gister naar een dietist geweest omdat ik een verhoogde waarde had met de glucose test. Tussen 4-7 is normaal, die van mij was 8.
    Nu heb ik een koolhydratentabel gekregen en een schema van hoeveel koolhydraten ik per maaltijd/tussendoortje mag hebben. Nu mag ik bij het ontbijt ong. 30 koolhydraten maar 1 snee brood is al 16, dus dat zijn max. 2 broodjes + dan moet ik nog beleg en drinken.
    Bij het avondeten mag ik ong. 45 koolhydraten, maar 100 gram droge rijst is al 80. Dus hoe kan ik dan een fatsoenlijke maaltijd eten? Want sinds de zwangerschap zit ik nooit vol (dat heb ik ook gezegd) ik heb de hele dag eigenlijk honger. Ook als ik heb gegeten.
    Dus heeft iemand misschien tips voor mij?

2. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    `Hoi,

Ik heb het ook en het klopt dat je veel minder eet. Sterker nog ik had een dietist die zei dat ik aan een schema van 1200 calorieen ruim genoeg had. Belachelijk, en ik heb zelf meer voedsel toegevoeg maar het blijft lastig omdat er overal khd in zitten.
    Ik eet om de 1,5 wat en dan vaak 1 snee brood omdat ik 2 al niet meer kan verwerken, suiker schiet omhoog. Daar neem ik vaak yoghurt bij. Lunch twee eieren met flink kaas en wat groente en 1 snee brood etc. Maar ik totaal heb je toch minder voeding dan normaal.
    Dus als ik echt honger heb neem ik een stuk worst daar zit niks in als tussendoortje en nootjes.

3. MissDragonfly

15 nov 2010
    77
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik lees even mee. Gistern geprikt 8,4 en wacht nog op een afspraak met de gynacoloog voor meer info.

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik heb ook zw.schapssuiker en eet momenteel minder dan 800 kcal per dag. Bij mij is geen schema van aantal kh opgelegd, ik moest dagprofielen prikken en mijn eetschema bijhouden en dan is gekeken of mijn waardes goed waren en waar evt. bijsturen.
    In BE wordt in een andere eenheid gemeten dan in NL, ik ben er intussen achter dat (waarde BE = 18*waarde NL).
    Mijn suikerwaardes moeten zijn:
    90 voor elke maaltijd (=~ 5 NL)
    120 2u na elke maaltijd (=~6,7 NL)
    90 voor het slapen
    Momenteel is mijn schema weer wat bijgestuurd, maar tot 17w mocht ik eten:
    ontbijt: 30 gr havermout (geen muesli maar puur havervlokken zonder wat dan ook) met 1 tas (200 ml) magere melk

middag: 1 tas soep met 2 vierkante sneden bruin brood (=70gr)

avond: 30à40 gr aardappels, 50gr vlees of vis, gestoomde groentes (of zelf gewassen rauwkost) maar uiteraard geen kh-rijke soorten dus geen bonen, erwten etc.

Pasta en rijst werd mij afgeraden. Tussendoor mag ik ongesuikerde magere yoghurt of platte kaas als ik honger heb. Fruit is voorlopig ook uit den boze.
    In praktijk eet ik geen tussendoortjes maar vaak nog iets kleins na het avondeten à la tussendoortje, soms ook een blokje kaas (30gr) met zalm (10gr) o.i.d.

Ik zou dus zeggen: kijk naar jouw eetpatroon en jouw lichaam, en vraag welke de grenswaarden zijn voor jou op dit moment in de zw.schap. Probeer ook je eetmomenten te vullen met gezonde dingen, bij honger kun je extra groentes (gestoomd) nemen, evt. een kleinigheidje als een blokje kaas of iets anders dat neutraal is voor de suikerspiegel.

5. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    dat is toch "lijnen" en dan krijg je afvalstoffen in je bloed (en dus bij je baby) een zwangere vrouw moet minimaal 2000 kcal in zich krijgen alleen dan met minimaal gebruik van koolhydraten (snap ik) ik zou een GOEDE dietist zoeken want iemand die zegt dat je maar 800-1200 kcal mag eten is knetter gestoord!

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    En hoe doen jullie dat met drinken? Ik mag dranken zonder suiker en 2x p/d melkproduct. Maar ik vind melk niet lekker en drink daardoor optimel dranken, maar daar schijnt ook weer veel koolhydraten in te zitten. En is af en toe een sapje echt zo erg?

7. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    In fruitsap zit ong. evenveel suiker als in frisdrank. Ik drink enkel water of kruidenthee (ongezoet), al jaren, dus heb hier eigenlijk niet specifiek naar gevraagd. Ik zou als je geen melk lust, eventueel vragen of je chocomelk met zoetstof mag (dat bestaat van merk Canderel dacht ik, maar ik weet niet of die mag tijdens de zw.schap, of anders maken van ongezoete cacaopoeder en een zoetstof die je wel mag hebben).

8. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Ik heb geen zwangerschapsuiker maar ik schrik van de hoeveelheden en calorien hier! 30/40gr aardappelen?? Dat is toch nog niet eens normale aardappel? En wat er verder op het dagmenu staat is ook veelte weinig!

9. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier het zwangerschapsdiabetes dieet wat ik voorgeschreven kreeg.

Ontbijt:
    2 sneetjes bruin met halvarine, magere kaas of vleeswaren
    1 beker melk en of thee / koffie

Tussendoor:
    1 stuk fruit
    koffie, thee, water

Lunch:
    3 sneetjes bruin met halvarine, magere kaas of vleeswaren, of een ei.
    1 glas melk, en thee of koffie

Tussendoor:
    1 stuk fruit
    koffie, thee, water of light frisdrank zoals chrystal clear

Avond:
    3 kleine aardappels ter grootte van een ei
    2 tot 3 opscheplepels groente, en onbeperkt sla
    75gr vlees of magere vis ( ik nam gewoon vette vis want dat scheen beter te zijn voor de hersenontwikkeling van de baby )

Tussendoor
    koffie, thee, water of light frisdrank
    bij de koffie 3 maria biscuitjes ( ik sloeg dit over en nam s'avonds rond 22:00 nog 2 bruine boterhammen met kaas en een stukje fruit )

Je mag ook 2 x per week pindakaas en sandwichspread op je brood.
    Ook kun je brood vervangen door beschuit of crackers ( 1 broodje is 2 beschuitjes )

10. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ben het helemaal met je eens!
    Ik vond het dieet wat ik kreeg ook veel meer op een calorie arm dieet lijken. Daarom was het denk ik heel moeilijk dit vol te houden. Toen met die hittegolf heb ik me er ook echt niet aan gehouden, ik heb ijsjes gegeten, milkshakes gedronken en heel veel vers fruit gegeten.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    En als jullie volkoren pasta en zilvervliesrijst nemen? Dat verzadigd ook meer door de vezels.

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @piepie

Zo'n schema heb ik ook. Normaal eet ik ook normaal en helemaal niet overdreven veel tussendoor of wat dan ook, maar met dit dieet kan ik gewoon niks extra's eten. Pasta en rijst gaat al niet want met 3 schepjes zit ik al over mijn limiet want je eet dat niet droog. En mag ik dan de rest van mijn zwangerschap geen extra's zoals een taartje of een gevulde koek ofzo?. Maar goed, ik ga me zo goed mogelijk proberen er aan te houden.
    Gelukkig is dit tijdelijk, vreselijk als je je hele leven zo'n dieet moet aanhouden...

13. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik hield me niet altijd aan het dieet, als we spaghetti aten nam ik een schepje extra. Overdag had ik eigenlijk helemaal geen moeite met het dieet, s'avonds wel want ik vond zelf dat ik te weinig binnen kreeg met het avondeten, en daarna bleef ik trek houden:(

14. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Ik ben sinds een paar weken ook bezig met een dieet ivm zwangerschapssuiker. Heb geen lijstje meegekregen wat ik moet eten maar moet dagcurves bijhouden van mn suikerwaardes en wat ik eet. In combinatie met tips van de dieetist heb ik zelf zo een eetpatroon ontwikkeld waar mn suikerwaardes niet door pieken. Frisdrank, sap, koekjes,etc, oftewel alle snelle suikers, mag ik niet meer eten. Alles wat ik eet moet geen of langzame koolhydraten bevatten en moet verspreid worden over de dag. In het begin had ik een enorm honger gevoel maar nu niet meer. Ik verspreid over de hele ochtend mn twee boterhammen en glas melk. Mn melk heb ik sowieso vervangen voor sojamelk waar zo goed als geen suiker in zit. Wat avondeten betreft eet ik gewoon normaal, maar mn toetje 1,5 uur later en ik eet iets minder aardappelen/pasta/etc en iets meer vlees en groente. Mij is verteld dat ik gewoon lightproducten mag. Dus om aan mn zoet behoeften te voldoen drink ik af en toe crystal clear oid. Fruit eet ik ook nog af en toe. Als ik alles wat ik eet maar verspreid. Ik moet wel zeggen dat ik schrik van de lijstjes die ik hierboven zie. Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je zo weinig eet. Tegen mij is gezegd dat ik geen honger mag hebben. Als ik honger ga krijgen om mn suikerwaardes laag te houden moet ik insuline gaan spuiten. Ik vind het wel apart dat er zoveel verschillen zijn in hoe ze hier overal mee omgaan.

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dit echt een flut dieet! Sinds dit dieet is mijn suikerwaarde juist iedere keer te laag. Woensdag werd ik op mijn werk ineens niet goed, kreeg vlekken voor me ogen, ik werd lijkwit en viel bijna neer. Ik bleek te lage suikerwaarde te hebben terwijl ik heb gegeten als hoe dat dieet het voorschrijft. Gisterochtend zat ik in de tram en werd ik ook weer niet goed. Ik herkende het gevoel van woensdag en heb maar een dextro gelijk ingenomen, maar anders ging het weer mis. En vandaag moet ik prikken en vanmorgen was mijn waarde weer onder de 4!:$
    Maandag heb ik een belafspraak met de arts/dietist en ga het echt aangeven. Want dit lijkt me ook niet de bedoeling.

16. Renaat83

Renaat83 Actief lid

28 sep 2012
    393
    0
    16
    Vrouw
    @ Piepie ik heb ook ongeveer zo mijn dieet, ik eet alleen s morgens 1 boterham en 1 peperkoek, en rond half 11 magere yoghurt met Zonnatura muslie en een stuk fruit erin. In het begin had ik ook veel honger, ik dacht ook kan nooit goed zijn, heb toen weer contact gezocht met de diëtiste, en die gaf ook aan dat je absoluut geen honger hoort te hebben (kan je ook hypo's van krijgen en is gevaarlijk) Nu mag ik als tussendoor een cracker met kaas, of peperkoek mag ook altijd tussendoor, of kwark. Ik vind het ook best moeilijk om balans te vinden hoor. Optimel o% drink ik ook 1 glas tussen de middag. Ik heb van de week een dagcurve laten maken, en die was prima, nuchter wel wat laag (3.9)

@Anousje
    Ik zou inderdaad direct contact opnemen met je diëtiste en dit goed aangeven, of een andere om een second opinion vragen.

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @renaat

Inderdaad, gister heb ik de hele dag moeten prikken. Ik heb me de hele dag niet aan het dieet gehouden. Ik heb frisdrank gedronken (2-3 glaasjes) en ik heb muffins gebakken en daar 2 van gegeten. En gek genoeg is mijn waarde de hele dag niet boven de 5,3 uitgekomen.:(
    Vandaag moet ik ook prikken... Ben benieuwd of de waardes vandaag ook zo laag blijven.

18. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ik ben ook al 12 weken aan het dieet. Soms moet je ook gewoon wat uitproberen, kijken hoe je suiker reageert. In kaas en vlees zit eigenlijk bijna geen koolhydraten, dus als je honger hebt kan je dat gerust eten, zijn wel gewoon calorieën! Belangrijkste wat ik doe is steeds 1,5 uur tussen maaltijden, dan kan je best veel eten en lijft hij gelijkmatig. En qua drinken drink ik inderdaad light frisdrank, daar zit niets in.
    Maar wat ik zeg probeer soms ook wat, mijn lichaam reageert bijvoorbeeld niet echt op pasta en aardappels, maar wel echt op brood, terwijl in pasta meer koolhydraten is. En ik kan bijvoorbeeld weer geen patat, want als ik er maar een paar op heb schiet die omhoog! Als je gewoon probeert en dan daarna kijkt wat het doet, kan je het even uittesten en verdeel goed de maaltijden dan kan je best veel eten, alleen meer verdeeld ipv n een keer!

19. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ps, bij mij heeft ze het helemaal niet over calorieën gehad... Gaat alleen m de suikerwaardes.

20. Renaat83

Renaat83 Actief lid

28 sep 2012
    393
    0
    16
    Vrouw
    Nee dat klopt het gaat ook niet om calorieën maar echt over koolydraten en suikers, ik dacht dat in het begin ook even.

@ Anousje ik ben benieuwd wat ze zeggen over dat je zo laag zit, je blijft inderdaad laag terwijl je toch best veel suikers binnen heb gekregen. Ieder lijf is ook anders en daar moet zo een diëtiste ook rekening mee houden, niet ieder dieet is geschikt voor iedereen.

Deel Deze Pagina