Inscheuren of inknippen. Wat is beter?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Birgitte, 17 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    De laatste tijd hoor ik wisselende verhalen over inscheuren en inknippen. Volgens mijn vriendin is inscheuren beter omdat dat natuurlijker zou zijn.
    Inknippen klinkt mij echter beter in de oren aangezien het controleerbaar is.
    Wat vinden jullie?

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Heb ook vaak gehoord dat inscheuren beter zou zijn omdat dit een 'ravelig' randje zou geven en dat dat mooier te hechten zou zijn.... (en dan heb ik het natuurlijk niet over een total rupture)

Zelf ben ik ingeknipt (omdat onze dochter echt geboren moest gaan worden ivm zuurstoftekort) en dat is echt prachtig geheeld. Zie je niets meer van (terwijl ik eerst dacht dat ik 'verminkt' was :)

Je hebt er gewoon zelf niet zo heel veel over te zeggen denk ik....

3. Giulietta

Giulietta Actief lid

29 mrt 2011
    366
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb gelezen dat scheuren beter is omdat een scheur in een natuurlijke plooi naar beneden toe scheurt. Dat maakt dan de wond minder gevoelig bij opstaan en zitten ed. Ook zou het beter genezen daardoor. Een knip gaat meer richting je bil, een vervelender plekje dus. Maar door de rechte wondranden wel weer beter te hechten. Weet dus eigenlijk niet zo goed wat beter is.. Ik heb zelf een knipje gehad en heb hier totaal geen last van gehad! Het is ook super mooi genezen en je ziet er niks meer van!

O ja, ook een knip kan ook nog verder scheuren trouwens. Mijn schoonzus had een knip welke verder scheurde zodat ze een soort winkelhaak had :( Dus echt controleerbaar kun je een knip dan ook weer niet noemen..

4. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

21 jul 2010
    2.055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook gehoord dat scheuren beter zou genezen omdat het natuurlijk is, maar ook dat de kans op een TR groter is.;) Ik ben zelf gescheurd en dat is heel mooi genezen.

5. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mijn 1e bevalling ben ik ingeknipt en de 2e ben ik ingescheurd. Herstel v/d knip duurde veel langer en het was oh zo pijnlijk bij het zitten. Scheurtje dat ik had herstelde snel en ik had er weinig last van. En het is mooi genezen!!

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Hier een knip en die is keurig geheeld. Volgens mij wordt een knip doorgaans ook gezet om te voorkomen dat er iets oncontroleerbaar scheurt. Het zal vooral van de grootte en locatie afhangen, denk ik. Een scheur van 10 cm lijkt me nl vervelender dan een knipje van 2 ;)

Voordeel van een knip is trouwens dat je dan meestal toch wel even plaatselijk wordt verdoofd!

7. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    1 e keer flink geknipt met nodige hechtingen en daar nooit last van gehad netjes geheeld....2 e keer gescheurd was maar 1 of 2 hechtingen en die voel ik op sommige dagen nog steeds!!!!

8. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ligt er aan natuurlijk, een klein scheurtje is makkelijk te hechten en zal er ook mooi uitzien. een flinke scheur lijkt mij niet de bedoeling.
    Ikzelf ben ingeknipt, en flink ook. Of het er mooi uitziet weet ik niet, dat heb ik echt niet bekeken maar heb nergens last van....

9. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik ben ingeknipt. Bij mij moest het ook wel omdat de kleine het benauwd kreeg en gehaald moest worden met de vacuüm. Wel een paar dagen last mee gehad bij zitten. Kan het alleen niet vergelijken met inscheuren want dat dus nooit gehad, maar had ook wel gehoord dat dat sneller geneest, maar een totaal reptuur lijkt me toch ook niet echt prettig.

10. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik ben ingescheurd en heb daar niks van gevoeld....zag dat iemand hier neer had gezegd dat het een voordeel is als je ingeknipt word want dan krijg je een spuit........

Mijn verloskundige zei dat je beter in kan scheuren omdat dat beter te hechten is.
    Ik heb alleen ervaring met inscheuren dus kan alleen m'n mening daarover geven.

Heb er niet al te lang last van gehad, er werd mij geadviseerd om op iets hards te zitten de eerste dagen en dat heb ik gedaan...... dan geneest het sneller.

11. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Waarom lees ik dit :( Ik word morgen ingeleid :D Sukkel dat ik ben :p

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Succes morgen Annadore ;)

Ik hoor ook altijd dat scheuren beter is..
    De ervaring hier: 1 bevalling, linksom knip gezet (ivm vacuumpomp), rechtsom uitgescheurd tot achteren. Dus hier gaf de knip ook niet genoeg ruimte voor het gedoe down-under.
    Maar bij de hechtingen van de knip zijn een paar gaan ontsteken waar ik nog wat dikke litteken bultjes van hem. Terwijl de scheur wel netjes is geheeld. Dus qua heling zou ik ook gaan voor de scheur.

En van de totaalruptuur heb ik gelukkig geen klachten overgehouden.
    Wel lekker op een stevige stoel zitten ipv een bed of zachte fauteil, arnica druppels ter bevordering van de genezing (advies van ziekenhuis) en hechtingen als het kan ook aan de lucht laten genezen.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    1x een knipje en 1x flink gescheurd (3 scheuren waaronder een vaginawand ruptuur)

bij de knip had ik last van een hechting die slecht oploste en er niet uit te halen was (zweerde eruit ) en bij de scheurtjes: tja, eigenlijk ook gewoon last van de hechtingen- en daarna nog een tijdje, ik weet niet eens meer wat erger was eigenlijk... Ik vond beiden rot de 1e week, als de hechtingen eenmaal opgelost zijn of verwijderd gaat het snel beter. Dat is echt een wereld van verschil vind ik.
    Maar ach: M'n kleine baby'tje gaf troost genoeg :)

14. Bri

Bri Niet meer actief

Het beleid is meestal om alleen te knippen als dit noodzakelijk is, omdat het kindje er meteen uit MOET (bijvoorbeeld met een vacuumverlossing). In de meeste andere gevallen wordt gekozen voor scheuren.
    1. Bij een knip kun je alsnog scheuren, en dan heb je beide.
    2. Een scheur(tje) geneest beter omdat het geen scherpe rand is maar wat kleine rafeltjes heeft.

Ik ben beide keren lichtjes gescheurd; de eerste keer alleen wat schaafwondjes die wel gehecht zijn om te voorkomen dat het aan elkaar zou plakken, dat stelde echt niets voor (ik voelde het niet eens, naast die enorme tros aambeien; die deed me echt meer pijn). De tweede keer ietsje meer, maar ook dat is snel en goed hersteld.

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Annedore: sterkte morgen!!!
    Als ik al jullie reacties lees (waarvoor dank!) dan is er een lichte voorkeur voor inscheuren. Tenzij het niet anders kan natuurlijk. Verder maak ik me ook wel druk om die tros aambeien die daar ook komt te hangen. Gatver wat een bloederige bedoening wordt dat zeg!! Komt het ooit nog goed met mijn sexleven:)

16. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Dat scheuren beter zou helen dan knippen is overigens een achterhaald fabeltje hoor, verloskundigen zeggen dat graag, uit een soort van 'natuurlijk is altijd beter'-principe, maar de gemiddelde chirurg vindt dit onzin.

17. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Ik ben flink ingeknipt, omdat dochterlief het benauwd kreeg en er in die wee uit moest! Véél pijn aan gehad en soms nog (begin dit jaar bevallen....) De knip zelf niet gevoeld, dat dan weer niet haha!!

18. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.172
    1.848
    113
    Wat ik gehoord/begrepen heb is.
    Je hebt verschillende lagen huid
    Bij uitscheuren scheur je maar een paar lagen.
    Bij inknippen knippen ze al gauw alle lagen die ze dan pakken kunnen.

Scheuren voelde ik ook niet :D

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de eerste geknipt (zes hechtingen) vanwege geboren worden met vacuumpomp en omdat het inmiddels al een uur en drie kwartier duurde qua persen.
    Bij de tweede heeft de VK uiteindelijk alsnog een klein knipje gezet omdat ze bang was dat ik naar voren toe zou gaan scheuren. Ik gaf nl duidelijk aan dat het aan de voorkant vreselijk brandde (richting clitoris dus) Dit resulteerde in 2,3 hechtingen.
    Maar de hechtingen/knip van de tweede heb ik echt hoegenaamd geen last van gehad.

Mbt verdoven.... nee hoor, op het hoogtepunt van de wee werd geknipt, wachten op verdoving kon niet meer. Wel werd ik voorafgaand aan het hechten verdoofd.

20. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Hier uitgescheurd naar boven toe ipv naar onderen. Niets van gevoelt.. hechten ook niet.. maar na de tijd tijdens het zitten wel... pfieeuw dat ging niet zo makkelijk en deed wel pijn.

Maar het is snel genezen en de hechtingen waren oplosbaar en verdwenen vanzelf.

Deel Deze Pagina