Ik heb een vraagje, we hebben een eigen moestuintje met aardbeien, pompoen, spruitjes etc. Nu hebben we een behoorlijke oogst met aardbeien en ze zien er uit om op te eten Alleen ik zie dat de kat van de buren onze moestuin af en toe als kattenbak gebruikt. Als ik het zie jaag ik hem meteen weg, maar snachts weet ik niet wat hij doet. Ik weet ook niet of het plassen of poepen is wat hij doet. Hij doet het niet op de planten hoor, dan zouden ze meteen regelrecht de container in gegaan zijn. Hij doet het een stukje aan de andere kant van de aardbeienplanten. Kan ik dit wel eten?? Met oog op mijn zwangerschap en toxoplasmose. Alvast bedankt!
Poe ik zou t risico zelf niet durven nemen. Anders een net erover spannen? Zonde als je er niet van kunt genieten!
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon niet doen en even langs de groenteboer om een bakje aardbeien te halen
Ik dacht dit ook al idd Maar dacht toch even navragen. Je staat er eigenlijk niet zo bij stil normaal.
De aardbeien bij de groeteboer komen van grote aardbeienvelden af. Daar kunnen dus ook katten komen. Dat zou betekenen dat je helemaal geen aardbeien zou kunnen eten. Gewoon goed schoonwassen dan is er niks aan de hand.
Uhm groente en fruit uit de supermarkt e.d. groeien ook vaak buiten en daar lopen vaak heel wat katjes rond, die niet worden weggejaagd door de boer . Ik woon tussen de boeren en het stikt hier van de boerenkatten, die overal hun behoefte doen en dus ook tussen de gewassen. Je moet je groente en fruit gewoon goed wassen. Of het nu wel of niet uit je eigen moestuin komt. Ik zou zeggen eetsmakelijk! Niks gaat er boven verse aardbeien uit eigen tuin. Héérlijk!
Ik zou even op toxoplasmose laten testen, wie weet ben je al immuun en dan kun je het eten. Zou het anders niet riskeren.
Eten de mensen die hier reageren met dat ze het niet zouden doen nooit geen verse groente of fruit?? Als je iets in de winkel koopt is er ook risico dat er een kat of iets op het land zijn behoefte heeft gedaan.. Als je het goed wast lijkt het me weinig kwaad te kunnen..
Ik zou ze ook lekker opeten! Dacht afgelopen week met een krop sla van de tuin van mijn ouders heel even 'oeiii'. Maar toen bedacht ik me dat ik het zo goed schoonmaak, dat het nog veiliger is om zo'n kroppie sla te eten dan klakkeloos de voorgewassen producten in de supermarkt. Dus ja, zou ze gewoon goed afspoelen en er lekker van genieten!
Uhhh, fruit en groenten worden toch bemest? En waar denken jullie waar mest van gemaakt is.... De planten nemen de mineralen en dergelijke op die in de grond zitten, niet de ontlasting zelf, zeg maar. Groenten en fruit gewoon goed wassen, ook als je niet zwanger bent. Uit je eigen tuin is misschien wel schoner dan uit de supermarkt. Wie weet hoeveel handen jouw eten dan al hebben aangeraakt.
goed wassen. maar dat is met groente uit de winkel ook. persoonlijk vind ik uit eigen tuin toch een veiliger idee dan uit de supermarkt