Ik zoek eigenlijk een beetje herkenning voor het volgende... Ik ben drie weken geleden bevallen van onze tweede zoon. Heerlijk mannetje en lijkt sprekend op mijn oudste zoontje van twee jaar. Ik geef borstvoeding en dat gaat vanaf het begin goed! Hij groeit ook super goed en ben daar natuurlijk alleen maar heel blij mee. Toch merk ik dat ik de nachten momenteel behoorlijk zwaar vind en ik weet dat dit erbij hoort maar toch.... Ik slaap weinig omdat onze zoon veel kreunt in zijn slaap, vaak onrustig is en niet in zijn bedje wil slapen maar alleen maar bij ons. Snachts ben ik de laatste tijd helemaal van de leg. Dan vind ik borstvoeding geven zo zwaar dat ik er dan over na denk om het af te bouwen. Maar daar voel ik me dan weer schuldig over omdat het goed loopt en dit gewoon bij het begin hoort. Maar ik kan er zo overstuur door raken....huilen, hormonen en vermoeidheid...het hoort erbij, I know....maar toch.... Iemand tips of herkenning voor iemand??
Een dikke virtuele knuffel, herkenbaar en oh wat is het zwaar, die eerste periode... Nog even los van de borstvoeding! Bevallen, aan elkaar wennen, en met een kleintje er bij... Zorg goed voor jezelf!
Ach lieverd, wat rot voor je! Die eerste weken kunnen ook zoooooo vermoeiend zijn, zeker als je al een peutertje hebt waardoor je ook bezig bent op de momenten dat baby je even niet nodig heeft. En ja, 'het hoort erbij' maar dat maakt het echt niet minder zwaar! Je kunt jezelf de vraag stellen waar je het meest vermoeid van wordt en of dat 'opgelost' wordt door het stoppen met BV. Zal hij rustiger worden, opeens wel in zijn eigen bedje willen slapen? Ik vermoed van niet. Sommige baby's zijn erg behoeftig en snakken naar dat fysieke contact in het begin. Wellicht is dit ook anders dan bij je eerste? Ik weet toen ik een behoeftige 2e kreeg die veel bewerkelijker was dan mijn eerste, dat dit ook erg pittig was, omdat ik iets anders had verwacht... Is dragen iets voor je? Dat je hem overdag langere tijd bij je houdt, maar wel je handen vrij hebt? Is er iemand anders die meer zorg (voor bijvoorbeeld) de oudste op zich kan nemen of misschien de jongste kan overnemen, zodat jij bijvoorbeeld een middagslaapje kan doen en beter 'voorbereid' die onrustige nacht in kunt gaan? Ook zijn er babyconsulenten, mensen die eens thuis met je mee kunnen kijken en denken hoe iets misschien makkelijker gaat of tips hebben hoe je kindje misschien wel in eigen bedje kan (leren) slapen? Vergeet daar naast niet dat je volop aan het ontzwangeren bent en een grote hormonale chaos bent , die over een paar weken wellicht er weer heel anders in staat. Hoe dan ook, dikke knuffel en hou je taai!
*knuffel* Ja het is super zwaar de eerste weken... Probeer het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hier helpt een cosleeper erg goed (tweedehands Ikea bedje), meer ruimte in bed, ik kan haar naar behoefte tegen me aan of verder weg leggen, liggend voeden en zo weer in slaap vallen zonder dat ik eruit hoef. Laat je man 's nachts de luiers doen als dit nodig is en evt ook boertje, zodat jij alleen hoeft te voeden en verder niks. Vroeg mee naar bed en middagdutje mee doen. De geluidjes wennen en het bij je willen liggen ook en hij zal vanzelf meer afstand oke vinden en minder voedingen vragen en korter drinken. Het wordt echt makkelijker! Probeer beslissingen over borstvoeding niet op een heel zwaar en emotioneel moment te maken, probeer het een week vol te houden en dan nog eens te bekijken of je wilt stoppen of niet. Zodat je in ieder geval geen spijt krijgt dat je te snel besloten hebt en er in die week misschien ook vanalles verandert.
Dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes!!! Echt heel fijn!!! Het is inderdaad echt even de eerste periode doorkomen!!! Vannacht heb ik eerst weer tot 2 uur wakker gelegen vanwege de kleine.... We hadden hem ingebakerd en maakt zo wel minder geluid maar er zat elke keer weer melk dwars en heeft denk ik wel 5 keer weer melk terug gegeven. Als ik hoorde dat er iets dwars zat hield ik hem rechtop maar dan viel hij snel weer in slaap. Maar kort daarna begon het dan weer. Zou ik hem toch langer rechtop moeten houden..... Mijn man heeft de baby na de nachtvoeding mee naar beneden genomen zodat ik tot de volgende voeding kon slapen. Toen kwam natuurlijk mijn oudste die anders altijd doorslaapt!! Gelukkig duurde dat niet al te lang maar toen hoorde ik allemaal auto's en deuren en stemmen enzo...bleek de ambulance bij de buren te staan.... Uiteindelijk maar oordopjes in gedaan en tot nog twee uurtjes kunnen slapen. Vanmorgen om half 6 heb ik liggend op bed gevoed en meneer is daarna meteen als een blok tegen mij aan in slaap gevallen. Ik heb hem niet horen kreunen toen hij zo op z'n zij tegen mij aan lag. Misschien is zo'n co-sleeper wel een idee in combi met liggend voeden. Tussen de middag ga ik inderdaad ook naar bed maar dan lukt het me niet altijd om te slapen. Maar ja, dan lig ik maar wel denk ik dan. Gelukkig komt straks mijn moeder en die helpt zeker 1a 2 dagen in de week. Wat zou ik zonder mijn moeder toch moeten?!?!?! En mijn man gaat 1 dag in de week een paar uurtjes thuis werken. Iemand trouwens nog tips voor het regelmatig teruggeven /spugen van melk?? Hij kan dat soms tussen twee voedingen blijven doen!! Ja, daar kan hij natuurlijk ook niet van slapen.
Oja en ik heb een draagdoek ja. Die moet ik inderdaad maar meer gaan gebruiken. Bij de eerste deed ik dat regelmatig maar nu zit dat er op de een of andere manier er nog niet zo in.... Mijn oudste is nu een ochtendje naar het kdv, misschien ga ik straks maar even lekker met de kleine in dedraagdoek even wandelen. Is misschien wel even goed voor me
Het teruggeven van melk kan je vaak oplossen door een andere manier van bv geven. Daarvoor contacteer je best een lactatiekundige. Misschien heb je een snelle toeschietreflex, waardoor je de maag wat geïrriteerd raakt. Dan kan je de eerste melk laten wegvloeien in een teteadoek of zo. Google ook eens op biological nurturing, dan voed je liggend met je baby bovenop je. Doordat je baby tegen de zwaartekracht in moet drinken, gaat de melk minder snel.
Bedankt voor je reactie Shakes. Ik ben even een beetje op internet gaan lezen en ik denk dat mijn zoontje misschien ook niet goed aanhapt en vacuüm trekt zegt maar. Dan komt er ook veel lucht mee naar binnen. Ook heb ik gelezen dat baby's van borstvoeding geen krampjes kunnen krijgen. (Tenzij je iets eet wat ze moeilijk kunnen verdragen) Misschien inderdaad maar eens een lactatie deskundige voor advies vragen.
Natuurlijk kunnen bv baby's wel krampen krijgen. Was het maar zo simpel om krampen te vermijden... In principe is dat van die zaken die je als mama eet (bv pittig of kolen) een fabeltje. Maar er zijn wel baby's die reageren op koemelk eiwitten in de bv, dus dat kan je misschien eens proberen minderen. Maar ja, echt een lk vragen. En dan een echte lk, geen 'gewone' vroedvrouw.
Baby`s met bv kunnen zeker wel krampjes krijgen, getuige mijn 2 boys die daar flink last van hadden, zonder dat ik wat bijzonders at. Volgens de LLL hoeft het niet uit te maken wat je eet en zijn er geen specifieke zaken die je zou moeten laten staan, tenzij je merkt dat je kindje ergens echt op reageert. Een goede, IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige is echt een aanrader om eens te contacten! Kun je van alles mee bespreken, ook dat je de nachten zwaar vindt! Laat haar een voeding meekijken zodat ze de houding en het aanhappen kan zien en laat haar het mondje inspecteren om te zien of je kindje geen te kort tongriempje/lipbandje heeft. En een consult wordt door veel verzekeraars (deels) vergoedt.