Spoed. Ziekmelden 3 wk voor zw verlof, 0 uren contract

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Boordevol, 28 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.177
    4.324
    113
    (Lieve moderators, ik weet dat je een topic eigenlijk niet 2 keer mag plaatsen en dat deze dus alleen thuis hoort onder zwangerschap en werk maar er is echt spoed bij en hier zijn 40 mensen onlne op dit moment en bij zw&werk niemand dus mag ie even blijven en bij antwoord sluiten/verwijderen?)

Hoi hoi,

Ik heb een vraagje. Ik voel een verkoudheid/griepje opkomen :( maar ik wil me niet ziekmelden want deze week is de laatste week die mee telt voor mijn zwangerschapsuitkering. Ik werk geen vaste uren en afhankelijk van wat ik de afgelopen 3 weken heb gewerkt en deze week werk wordt mijn zwangerschapsuitkering berekend. Ik ga pas over 3 weken met verlof. Dus deze week telt nog mee en komende 2 weken niet. Als ik me ziekmeld is het niet op basis van zwangerschap maar echt gewone verkoudheid/griep die nu wat meer zwak maakt dan normaal.

Als ik me echter ziek meld, krijg ik toch weinig betaald deze week en telt dat gewoon mee? Dus kan ik dat beter niet doen en ondanks dat ik me niet goed voel proberen te werken? Want als ik deze week niet werk, ziek meld en betaald wordt is dat dan op basis van wat ik de afgelopen week of maand of .. heb gewerkt? Wie kan me verder helpen?

(Gaat om een 0 uren contract via een payroll organisatie)

Ik hoop dat er iemand is die hier verstand van heeft en me snel kan helpen.

2. girl21

girl21 Niet meer actief

als je je ziekmeld, ben je automatisch verplicht om je verlof in te laten gaan 6 week voor de uitgerekende datum.. ik zie dat je bijna 34 week zwanger bent, dus naar mijn idee gaat je verlof dan direct in, en wordt je uitkering berekend van dat aantal weken voor deze periode..

ik heb zelf namelijk een soort gelijk probleem, kan door de zw-schap geen volle dagen meer werken en heb ook 0-uren contract, en ben dus ook verplicht om met 6 week met verlof te gaan.. (maakt niet uit of je door de zw-schap of door andere redenen niet meer kunt werken.)
    mijn uitkering wordt dus ook lager, omdat ik geen volledige dagen meer werk, krijg ik de uitkering ook over de halve dagen..dus das flink balen, maar als t niet gaat, gaat t simpelweg ook niet..

misschien heb je hier iets aan:
    Ziek rond zwangerschap of bevalling

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.177
    4.324
    113
    Girl21, bedankt voor je reactie. 6 weken voor de uitgerekende datum is bij mij a.s vrijdag pas. Dus ma, di, woe en do is nog vlak voor de 6 weken. Vr 2 oktober is precies 6 weken ervoor. Alleen twijfel ik dus heel erg of ik me wel moet ziek melden als alleen deze week nog belangrijk is voor de uitkering. Als ik deze week me ziek meld en betaald krijg en de afgelopen 3 weken plus deze week meetellen voor de zw.uitkering meld ik me liever ziek (koorts, hoofdpijn etc). Als dat niet het geval is houd ik liever nog even vol (tenzij het natuurlijk echt niet meer gaat). Maar weet gewoon niet wat te doen want vind het erg zonde als ik deze laatste week alles verpest.

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.684
    1.445
    113
    Bij mijn wten wordt je zwangerschapsuitkering bepaald aan de hand van je laatste 4 volledige werkweken, dus als je je nu ziek meld kijken ze gewoon 1 week verder terug dacht ik.
    Wil je echt zekerheid zou ik gewoon even bellen met het uwv die kunnen het je duidelijk vertellen wat in jouw situatie geld.
    beterschap

5. girl21

girl21 Niet meer actief

denk ik ook..

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.288
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit is alleen als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent... en dat is nu (verkouden/griep) dus niet het geval.

Ik zou ook het UWV bellen, die kunnen je precies vertellen hoe het zit.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

We gaan helaas geen uitzonderingen maken op de regels.
    Elmo

Deel Deze Pagina