Dag dames, Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap immuun tegen toxoplasmose. Ben je dat dan in je tweede zwangerschap ook meteen? (Stomme vraag mss ) En, wat wil dat dan precies zeggen, dat je wel af en toe es een rood biefstukje mag eten?
Wat bedoel je met immuun? Dat je het voor je zwangerschap al een keer hebt opgelopen en daardoor antilichamen hebt aangemaakt? Ikzelf zou het risico niet nemen omdat er enkele case rapports zijn waar moeders opnieuw geïnfecteerd zijn geraakt. (Zijn dus maar enkele gevallen en kans is klein, maar blijft een kans he😉
Ja hoor, dan ben je nu ook immuun! Eens je de ziekte eens hebt opgelopen, ben je ertegen beschermd voor de rest van je leven. Bij cmv is dit niet zo, zelfs als je het al eens hebt gehad ben je niet 100% beschermd. Een tweede infectie is wel minder schadelijk voor de baby. Ik zou biefstuk toch goed blijven doorbakken. Niet goed gebakken vlees geeft nl. ook risico op listeriose. Je kan wel met een gerust hart je groentjes opeten op restaurant of op een belegd broodje.
Dan kun je wel in de tuin werken met je blote handen, maar zeker geen rauwe biefstuk eten (listeria is iets anders dan toxoplasmose). Wel fijn dat je immuun bent!