Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb enorm gevoelige tepels dus ben echt bang dat het echt pijn gaat doen bij mij...
Ik vond en vind bv geven het mooiste wat er bestaat. Het voelde helemaal "goed" en totaal niet vreemd, of kriebelig of pijnlijk ofzo. Bovendien MAG bv geven geen pijn doen (muv de eerste aanzuig-seconden) want dán doe je iets fout en kan je last krijgen van kloven of dergelijk. Voor mij staat bv geven ook helemaal los van de "andere functie" die ze normaal gesproken wel hebben. Mijn man mag er in de bv-periode dan ook niet aankomen. Dan zijn mijn borsten voor mij en mijn baby. Het hebben van gevoelige tepels wil helemaal niet zeggen dat bv geven pijn gaat doen, nogmaals....als het pijn doet, doe je iets niet goed. Je kraamhulp kan je hierbij zeker in de eerste dagen heel goed assisteren.
Oke, maar ik hoor wel veel vrouwen dat ze er de eerste 2 weken toch echt heel veel last van hadden, ook als ze hun kind goed aanlegden (heb het ook al eens op een ander forum gevraagd, lang geleden al). Het gevoel alsof er naalden door de tepels gingen e.d Ik hoop dat mijn gevoelige tepels ook niks zeggen over eventuele pijn straks, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het géén pijn doet. Ik kan er zelf al nauwelijks aankomen
Ik hoop zelf ook dat de gevoeligheid van mijn tepels het niet moeilijker gaat maken. Maar hoe dan ook wil ik het volhouden hoor!
Uhm... ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kun je beter zeggen dat als het pijn doet, er dan iets mis gaat. Het hoeft namelijk niet altijd aan de moeder te liggen die iets fout doet. Om te voorkomen dat je veel mensen een schuldgevoel aanpraat bij wie het om welke reden dan ook niet lukte, dat bedoel je vast niet zo...
Tot in hoeverre zouden jullie doorgaan als het niet makkelijk zou lopen? Ik vind borstvoeding wel belangrijk, maar er zijn tegenwoordig zulke goede vervangers. Ik ga mezelf niet tot in den einde pijnigen ofzo
Ik heb inderdaad gehoord dat de eerste 2 weken echt pijnlijk kunnen zijn.. Als het 2 weken daarna nog pijn doet dan zou ik misschien stoppen.. Omdat dan de baby waarschijlijk niet goedkan aanpakken ofzo.
Ik heb ook veel pijn gehad de eerste weken, tanden op elkaar gezet en er toch voor gegaan. Het is een geweldige ervaring. Het eerste wat ik me van mijn zoontje herinner is dat hij bij mij op de borst werd gelegd en de borst kreeg en dat hij mij aan keek "zo dus jij bent mijn mama" Het bevalt erg goed want ik voed nu nog
de eerste paar keer aanleggen doet zon pijn vond ik.De tranen sprongen in mijn ogen, en ik lag in het ziekenhuis en heb vaak een vrouw horen "jammeren/ huilen" als ze de eerste paar keer aanlegde.Daarna doet het geen pijn meer,maar je moet er even doorheen.
Dat is fijn om te horen Amom! Maar vind je dat geen gedoe? Ik bedoel, hoe doe je dat met werk/studie o.i.d? Het lijkt mij totaal niet praktisch om zolang door te blijven voeden, ik heb de grens ook wel bij 3/4 maand gezet. Ik kan moeilijk op school gaan zitten kolven. Ja kan vast wel, maar echt onhandig.
Ik zeg het nog een keer: Als het pijn BLIJFT doen, doe je iets niet goed. Dat is GEEN rede om te stoppen, dat is rede om een goede lactatiekundige in te schakelen! Je vk kan je hier vast bij helpen, of je vindt er eentje via internet. Sorry dat ik zo fanatiek overkom, maar ik vind pijn (wat dus niet persé HOEFT) geen enkele rede om te stoppen met het geven van het aller- allerbeste aan je pasgeboren kindje.
Gedoe? Helemaal niet! Kolven is een kwestie van wennen en je werkgever is verplicht daarvoor goede faciliteiten beschikbaar te stellen! Lees hier maar eens: http://www.voedingscentrum.nl/ActiesEnA ... n+werk.htm http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... recht.html
Niks. Ik heb bijna 1 jaar bv gegeven en ik vind het nog jammer dat ik toen gestopt ben. Ik zat in een voedings-dip en als ik toen had geweten wat ik nu allemaal weet had ik het zéker nog niet opgegeven.
Na een dag kreeg ik idd heel pijnlijke tepels. Ik heb toen een paar dagen een tepelhoedje gebruikt, en dat hielp ontzettend goed. Je moet daar gewoon even doorheen, omdat je tepels simpelweg niet aan het zuigen gewend zijn. Daarna voel je nooit meer iets van pijn hoor BV geven vind ik fantastisch! Ik mag weer bijna
Ik vind jou wel heel fanatiek hoor. Ik heb gezien wat het met nieuwe moeders doet bij wie het niet gaat en die "op moeten geven". Wat een schuldgevoel, echt, dat vind ik niet normaal. Vrij land, vrije keuzes. Zulk fanatisme doet mij bijna precies het tegengestelde willen!
sorry hoor maar ik ga 6 mnd borstvoeding geven mocht het allemaal goed gaan, daarna gan we fijn langzaam over op fruithapjes etc. en dat is mijn zaak, jij bent mij iets TE fanatiek, een mening is okay maar TS vraagt alleen maar hoe het voelt, ze vraagt niet om een lesje "geef niet op"
Dat mag. Heb ik geen enkel probleem mee. Zoals ik er ook geen problemen mee hebben dat anderen kiezen voor het geven van flesvoeding. Maar ik vind het wel heel erg zonde als mensen wél graag bv willen geven, maar door gebrek aan kennis het in mijn ogen wat snel opgeven.