Ja, dat vind ik ook erg jammer, dat sommige vrouwen daar zo'n schuldgevoel van krijgen. Ik las laatst een stukje in de Wij jonge ouders, een vrouw die haar kind de fles gaf in het park en die opmerkingen naar haar hoofd kreeg van een paar vrouwen over dat ze geen BV gaf. Terwijl haar productie gewoon niet op gang was gekomen. Echt sneu..
TS vraagt of het pijn doet omdat ze gevoelige tepels heeft. Dan mag ik daar toch (puur als tip) op antwoorden dat als het pijn doet ze iets niet goed doet? Ik probeer haar echt alleen maar te helpen en zeker geen lesje te lezen.
Ik ga 15 januari naar een BV voorlichting, dus daar zal ik vast ook al mijn vragen kunnen stellen. Maar toch benieuwd hoe jullie het hebben ervaren.
Ik ben helemaal voor goede voorlichting, op alle gebieden uiteraard. Maar die "borstvoedingsmaffia" die vrouwen zich zo slecht over zichzelf laat voelen als ze een andere keuze (moeten) maken dan bv, daar heb ik echt zo'n slecht gevoel bij. En ik wil nogmaals benadrukken dat als het niet goed gaat, het NIET altijd de MOEDER is die iets FOUT DOET. Ongelooflijk dit soort uitpsraken! Sorry, maar nu maak ik me inmiddels boos en dat is eigenlijk helemaal niet de ebdoeling want Cherrylein wil eigenlijk hele andere dingen weten. Ik zou zeggen: laat je goed voorlichten, maar luister ook vooral naar je eigen gevoel, kijk naar je eigen situatie (een school is echt anders dan een bedrijf) en maak je EIGEN afweging als de tijd daar is, dat lijkt me het beste. En verder kunnen ervaringen van andere moeders natuurlijk nooit kwaad....
Ik heb vanaf het begin van de zwangerschap al heel pijnlijke borsten en tepels. Toch ben ik niet bang dat bv pijnlijk zal zijn; het gaat zoals het gaat, heeft geen zin om me daar nu al druk om te maken. Maar 't lijkt me wel geweldig als het me gegeven is!
Miepie, maakt helemaal niet uit hoor. Ja school is zeker anders dan een vaste werkplek. Natuurlijk is BV het beste, maar zo slecht is FV toch helemaal niet? En heel veel vrouwen stappen toch met 3/4 maand wel over?
Ik had met Gwen echt een natuurtalentje aan de borst. Die hapte gelijk goed en dronk ook gelijk goed. Hierdoor ook geen pijnlijke tepels door gekregen. Het toeschietreflex voel je, soort van tinteling maar dan apart. Zolang je zelf heel relaxed bent dan komt het vast wel goed met je gevoelige borsten. Maar lukt het niet dan lukt het niet. Ik vind het altijd zo'n discussie punt, en de moeder zelf moet doen wat goed voelt. En lukt het gewoon niet nadat je het goed hebt geprobeerd dan houd het op. Succes straks met je keuze. (en ik ben het er ook niet mee eens dat het aan de moeder ligt als het niet lukt, bij een vriendin van mij lukte het ook niet en die heeft echt heel veel geprobeerd. Maar als je uiteindelijk huilend en vol tegenzin gaat voeden... wie houd wie dan voor de gek?)
Hoi Cherry ik vroeg me idd ook af of dat pijn ging doen. Ik ben gisteren op een voorlichtingsavond van mijn kraamzorg geweest en ga ook nog naar die van bv geven. Maar je bent niet de enige die het maar ongeveer 3 mnd wil geven hoor borstvoeding. Misschien dat ik wil gaan kolven maar ik denk het niet, ik heb bij mijn zus gezien dat het bij haar totaal niet ging en dat het bij haar ook echt pijn deed. Die mw die zo fanatiek is hier met bv geven ik denk dat je ieder gewoon haar keuze moet laten hoe lang ze willen geven en of het pijn doet en welke situatie kan je niet zo beoordelen lijkt mij....
borstvoeding geven lijkt me geweldig, wil het ook zeker gaan proberen! waarschijnlijk zal ik wel vanaf het begin gelijk moeten bijvoeden, omdat een van mijn borsten niet volledig ontwikkeld is. hoewel de vk zei dat het weleens voorkomt dat de ene borst dan toch genoeg produceert om de niet werkende borst op te vangen. hoop dat het lukt, want ik vind het idee dat je als moeder je eigen kindje kan voeden echt heel mooi!
Echt pijnlijk vond ik het nooit, het is even wennen, een prikkeling. De toeschietreflex was bij m'n 2e heel sterk en dat was wel eens pijnlijk/zeurderig, toen was hij al wat groter. Ik heb ook altijd hele gevoelige tepels gehad, maar sinds de 1e is geboren en borstvoeding heeft gekregen, heb ik daar eigenlijk geen last meer van.
ik werk niet, dus dat is makkelijk. Kolven vind ik echt vresleijk, mijn tepel past er niet goed in, dus heb alleen gekolfd voor het avondprakje nadat hij 6 maanden was, maar anders heb ik dat ding niet aangeraakt
Ik had het ook over pijn terwijl je volgens deskundigen alles goed doet. En dan nog zou ik geen flesvoeding geven maar kolven..
Nou bv geven doet mij nog steeds wel eens pijn, komt omdat mijn zoontje gewoon aan mijn tepel rukt, hij doet niks fout, hij wil gewoon erg graag Er zijn mensen die krijgen de ene na de andere borstontsteking...kijk dan zeg ik stoppen! dat is gewoon echt niet leuk meer.... maar een tepelkloofje ofzo...ff tanden op elkaar!
als iedereen het nou gewoon even lekker voor zichzelf mag bepalen wanneer men begint of stopt... lijkt me een goed plan.. Je kan niet voor iemand anders bepalen waar haar grens ligt , de een heeft er veel meer voor over (ook tijd e.d.) als de ander.
Ik heb ook erg gevoelige tepels, maar het deed alleen even zeer tijdens de eerste minuut van de voedingen van de eerste paar weken. Daarna was het weg gelukkig! Ik geef nu nog steeds borstvoeding, maar nog maar 1 per dag omdat mijn melk bijna op is door de tweede zwangerschap. Ik vind het echt een prachtige ervaring en zou het iedereen aanraden! Maar niet ten koste van alles hoor, als het echt heel veel pijn zou blijven doen of je ziet het helemaal niet meer zitten (ook na een consult van een lactatiekundige), dan is flesvoeding een goed alternatief.
Als het met de borstvoeding niet lukt omdat het pijn doet of niet ged op gang komt ligt de grens bij de gemoedstoestand van de moeder. Een moeder met schuldgevoel en zorgen..daar heeft een babytje niks aan. Dan maar een happy mama die zich lekker voelt en flesvoeding geeft. Liefde en aandacht daar wordt je baby écht gelukkig van