Hoe voelt dat, borstvoeding geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Cherrylein, Jan 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Klasien1978

Klasien1978 Bekend lid

Nov 6, 2008
    576
    0
    0
    Docent
    Oslo, Noorwegen
    weet je, meiden, ik vind echt dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wanneer ze stoppen. Ik zal mijn verhaal ter illustratie nog een keer vertellen... enneh... mijn zoon is inmiddels bijn 8, dus gillen dat ik door moet zetten heeft niet zoveel zin meer!

Maar goed

Ongeveer 7-en-een-half jaar geleden kwam mijn zoon ter wereld. Een heerlijke knul van 9 pond en 54 cm!
    Het was een hele zware bevalling, maar goed, dat hoort erbij.
    Voor de bevalling had ik een maand lang iedere nacht de hele nacht voorweeën en uiteindelijk ben ik met 40+4 ingeleid omdat de vk bang was dat ik anders helemaal geen kracht zou hebben voor de bevalling. Ik sliep gemiddeld 4 uur per nacht.

De borstvoeding kwam gelijk goed op gang, ik lekte al weken melk. Als ik onder de douche stond, liepen er straaltjes melk over mijn buik... maar helaas bleken er geen voedingsstoffen in te zitten. Hij kwam om het anderhalf uur voor voeding, en ook 's nachts moest ik minimaal 3x voeden.
    Na een maand was ik het goed zat, ik had helemaal geen energie meer... zware bevalling en al 2 maanden lang geen nacht geslapen... ik was op.
    Volgens de cb arts moest ik doorzetten, want bv was belangrijk voor de baby. Dat ik niet eens meer de kracht had om hem in bad te doen omdat ik niet langer dan 5 minuten rechtop kon staan, ja dat was niet belangrijk.
    Het ging om de baby en niet om mij. Ook wilde ze geen onderzoeken doen, of me doorverwijzen naar een lactatiedeskundige... ik moest zelf maar zien dat het joch lang genoeg wakker bleef om uit meer dan 1 borst te drinken.

Uiteindelijk ben ik na 2 maanden gestopt met de borstvoeding. Ik zat er helemaal doorheen en kon echt helemaal niets meer. Mijn zoontje sliep ook niet genoeg en liep inmiddels in groei en ontwikkeling achter omdat hij niet genoeg rust kreeg.
    Ik ben overgestapt op flesvoeding en na even proberen hadden we de perfecte fles-samenstelling. Na 2 weken was het verschil ongelofelijk. Ik had op het cb niet verteld dat ik gestopt was met bv. Ik had helemaal genoeg van dat mens. Ik had mijn vk en huisarts gebeld en gevraagd wat zij vond... GELIJK OVER OP FV was het advies.
    Toen ik weer terug kwam op het cb zei ze alleen maar 'hij ligt weer mooi op schema. ik zei toch dat het vanzelf goed zou komen?' Toen heb ik haar verteld dat ik op advies van de vk en huisarts gestopt was met bv, en dat ik voortaan de controles via de ha zou gaan doen en alleen nog maar voor de inentingen naar het cb zou komen.
    Ging ze ineens moeilijk doen en bellen enzo... moest ik daar toch nog op cotrole blijven... maar goed, daarna deed zoonlief het gewoon super, dus ze hadden niets meer te zeiken!

Nu, 7 jaar later, weten we eindelijk waar we aan toe zijn. Ik was te moe, had een zware depressie na de bevalling (mede door de kutrelatie waar ik inzat en veel problemen in mijn familie en verleden) en bleek zoveel voormelk te produceren dat het arme joch alleen maar water binnenkreeg.

Deze keer weet ik dus waar ik evt. op zou moeten letten en ga ik zeker weer bv proberen. Ik vond het een hele mooie intieme ervaring zo tussen mij en mijn zoon... en dat wil ik voor deze weer... en nu weet ik waar ik evt. naar kan vragen als het weer niet lukt. Maar als het weer zo fout gaat... dan stop ik zeker weer. Flesvoeding is nog altijd beter dan geen voeding.

oh, enne wat de vraag van de TS betreft... het deed inderdaad de eerste paar keer best pijn, maar ook alleen aan het begin van een voeding. Hij dronk daar vrij snel doorheen, zeg maar. En daarna ging het echt beter. die pijn zit trouwens meer van binnen. Als echt je tepels pijn doen, dan zou het kunnen dat je je kind niet goed aanlegt, of dat hij niet goed 'hapt'. Die andere pijn, die ik ook had, dat zit dieper in je borst.

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ik ga nu wel helemaal off-topic hoor, maar goed.
    Ik twijfel of ik bv WIL gaan geven. Op zich is bv in Nederland helemaal niet zo populair, ik las laatst dat NL in Europa het land is waar zo'n beetje het minst met de borst wordt gevoed, zeker na 3 maanden.
    Maar los daarvan, ik ben echt aan het twijfelen. Het is nog laaaaaang niet aan de orde bij mij, maar wil er wel graag vast over nadenken. Sowieso ben ik niet iemand die alles maar doet omdat het zo hoort. Ik wil altijd met alles die eigen keuze maken. Daarmee maak ik het mezelf soms ook een beetje moeilijk. Maar ik wil eerlijk alle voors en tegens afwegen, ben benieuwd waar ik op uitkom (zeker gezien mijn man, die is gewoon echt vóór borstvoeding geven en het is ook zijn kind natuurlijk (maar mijn lichaam)).

3. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

Jul 31, 2007
    2,139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik wil ook nog wel even reageren
    omdat er zo fel gereageerd word op dat pijn geen rede is om te stoppen
    nou ik weet zeker dat pijn een rede is om te stoppen

ik ben borstvoeding gaan geven ik heb het jammer genoeg maar 2 weken kunnen volhouden

ik heb 2 operaties aan tepelontstekingen gehad dus ik was al bang dat het zo zou gaan

ik heb zo ontzettend veel pijn gehad met voeden en na het voeden dat ik er echt tegen op ging zien om mijn dochter eten te gaan geven
    en dit werkt ook niet echt goed voor het moeder kind band !

na 2 weken kreeg ik aan alle2 de borsten borstontsteking
    en toen heb ik gezegd ik stop ermee
    ik zat iedere keer te janken van de pijn

toen ben ik over gegaan op flesvoediing en oooo wat een verademing
    superr echt waar
    en mijn meisie deed het er nog beter op ook !
    dus wat wil ik nog meer

nu ben ik weer heel pril zwanger
    en nu denk ik tot nu toe ik ga gelijk flesvoeding geven
    natuurlijk kan dit nog veranderen !

ik vind echt dat iedereen het zelf moet uitmaken
    als het veel zeer doen of je wilt het gewoon niet zou ik gewoon de fles geven !

groetjes liesbeth hihi het is wel een lang verhaal geworden

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

heb ik ook, ik laat me ook niet beinvloeden door "wat moet" en "dat hoort" ik wil ook met alles mijn eigen kunnen en mijn eigen gevoel volgen, ik ken mijn kindje straks het best en als ik het gevoel heb dat het cb of wie dan ook ernaast zit, dan doen we het zonder overleg op mijn manier, artsen hebben er bij mij ook zo vaak naast gezeten, dus waarom bij mijn kind niet?

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    En wat ik ook heel belangrijk vind, is dat ik vooral MEZELF het beste ken. Bijvoorbeeld weet ik dat het een vermoeiende tijd gaat worden na de bevalling, maar als ik niet een bepaalde rust krijg, kan ik gewoon echt niet functioneren. Daar heb ik ook wel een beetje "angst" voor ivm bv, je moet mooi wel steeds zelf 's nachts op, zeker in het begin. Je krijgt een kind en daarvoor ben je bereid heel veel te veranderen, maar ik wil zeker ook mijn persoon blijven en niet alleen maar moeder van die baby.

Vond ik ook best shocking in het verhaal van Klasien, dat ze zegt dat zij niet meer belangrijk was (of zich niet meer zo voelde) omdat het kind het allerbelangrijkst was. Maar dat kán toch niet ten koste van de moeder/vrouw gaan?

6. mymiracle

ja als je jezelf wegcijfert kun je je kind ook niet genoeg geven, dan zit je alleen maar afgemat "voeding" te wezen, dat kan nooit de bedoeling zijn ;)

7. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Bij me 1e heb ik +/-3 maanden BV gegeven. Was 1e kindje wist nog niet zoveel over BV. Dus besloot ik na 3maanden ermee te stoppen. Kindje kreeg te veel krampen...

Bij me 2 heb ik bijna 3 jaar BV gegeven. Omdat ik en baby tevreden waren. Zo niet was ik weer gelijk ermee gestopt.

Ik ben van plan om nu weer BV te geven. En we zien wel hoe het verloopt! Ik laat me door niemand dwingen! Het is mijn lijf mijn kind. Dus ik bepaal! En ik vind BV het beste! Maar tja jij en je kindje moeten wel tevreden zijn! Anders gaat het niet...

Liefs Jeanney

8. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Vind BV geven helemaal geweldig :D Zo gaaf om dat hongerige koppie te zien aanvallen op de borst :) vond het echt speciaal en kan niet wachten totdat ik weer mag :p
    In het begin vond ik het wel pijnlijk dat je ff op je kiezen op elkaar moest doen, maar dat went.
    Die stuwing deed ook wel zeer. Of de baarmoederkrampen die je krijgt als het inéén krimpt tijdens het voeden, maar verder is het echt heel bijzonder hoor :)
    Bij de 1e heb ik liters gekolfd, bij de 2e ook begonnen, maar kreeg er een borstontsteking van, dus kolven is niet altijd de oplossing.
    En om te roepen dat iemand het fout doet als het pijn doet...tja dat kan je niet zomaar vanaf een schermpje beoordelen :rolleyes:
    Ik ben best wel pro BV maar moest helaas met 7 maanden stoppen omdat zoontje zelf niet meer wou, denk dat hij er geen voldoening meer uit kon halen, want hij groeide haast niet meer en had 13 dagen niet meer gepoept, geen voeding zat er meer in, dat gaf hij zelf al aan, erg onrustig.
    Maar daarvoor ging het goed en dat is echt genieten. :D
    Dus ik zou het zeker proberen, stoppen kan altijd nog ;)

9. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Off-topic, sorry:

Er zitten altijd genoeg voedingsstoffen in! Is er een probleem, kun je beter een lactatiekundige inschakelen, zij kan je heel goed verder helpen!

Er zijn kindjes die gewoon veel willen drinken (Mijn jongste dus, die heel lang om de 3 uur heeft gedronken) en dan nog rustig groeien. Met hem veel problemen gehad, vaak dachten ze aan de bv, maar ik heb daar geen moment aan getwijfeld. Ondertussen zijn we er wel achter waar het aan lag, mijn moedergevoel had gelijk!

Dat is het: Je moedergevoel volgen! Zegt dat gevoel dat je geen bv wilt geven, doe het dan niet, want een ongelukkige mama is echt niet goed voor zo'n kleintje.

10. Niet meer actief

Sorry, ik denk dat je er met de opmerking alleen al naast zit.. zonder dat men de hele zin hoeft te lezen..
    Jij kan niet bepalen of er ALTIJD genoeg voedingsstoffen in de bv zitten..
    Ik weet dat het soms niet het geval is. Moet je dan echt je kindje het aandoen om toch stug door te gaan?

Een lactatiekundige kan niet ALTIJD helpen.. Al ben ik er wel voor om bij een probleem als veel en vaak eten een deskundige in te schakelen om de situatie te beoordelen.
    In het geval van ernstige pijn zoals door meerdere verteld hier..
    Gewoon stoppen.

Inderdaad volg je gevoel.. Zowel jij als je kind moeten gelukkig zijn tijdens het voeden.

11. Bruisje

Bruisje Fanatiek lid

Oct 17, 2008
    2,780
    0
    0
    borstvoeding geven.. is prachtig.. de kloven.. AUUWWWWW! (leuk alsof ze twee aanstekers de hele dag onder je tepels houden) vind flesvoeding makkelijker, maar dat is bij iedereen verschillend..

maar mooi is het absoluut.. hier lukt het niet zomaar.. vind het echt hard werken en eenhele klus om het pijnloos te kunnen, maar tis zeker het proberen waard....

12. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Natuurlijk moet je niet verder gaan als je je daar niet goed bij voelt. Ik laat me ook door niemand zeggen dat ik persé BV moet geven. Mijn intuitie is nog altijd de beste, en daar alleen luister ik naar. Ik vind het inderdaad ook echt shocking om sommige verhalen te lezen. Maar weet je, dat is ook typisch nederland. Gewoon even doorbijten. Bij mijn allergie ook: nee het zit tussen je oren, gewoon even doorbijten. Wat nou tussen mijn oren? Wat een onzin..

13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,817
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zo ook nog even mijn ervaring:

De reden dat ik bv ben gaan was heel simpel een egoistische: Ik wilde het ervaren en meegemaakt hebben. Misschien was dit de enige kans in mijn leven, dus ik wilde het gewoon doen. Bij problemen, pijn, borstontstekingen, zou het voor mij gelijk klaar zijn.
    En natuurlijk, dat het ontzettend goed is voor je kindje, weegt natuurlijk wel mee, maar wat al voorbij gekomen is: Flesvoeding is tegenwoordig ook ontzettend goed!

Na de geboorte hapte fae ontzettend goed aan, ook hier een natuurtalentje, en de vlos was onder de indruk. Ik vond het zoooo bijzonder, zoiets moois! Echt helemaal geweldig! En: geen centje pijn ofzo.
    Alleen na verloop van die week ging het gewoon minder, ze viel telkens in slaap en wat we ook probeerde, we kregen haar dan niet wakker. Ze dronk uiteindelijk dus slecht.
    Na 9 dagen is de lactatiedeskundige geweest en toen bleek dat mijn bv al flink teruggelopen was. Dmv van kolven (geen probleem vond ik dat) , ieder uur (behalve snachts) hebben we de boel weer goed op gang gekregen. Fae kreeg de voeding dus in een flesje. Tussendoor af en toe nog aan de borst.
    Maar al met al was het toch te intensief allemaal. Toen ik met 3 weken nog een abces op een zitvlak erbij kreeg, heb ik het nog een week vol gehouden, maar toen ben ik gestopt.

Maar wat vond ik dat moeilijk! Hoewel ik verstandelijk zo goed wist, dat fv hartstikke goed was, vond ik het erg moeilijk om 'afscheid' te nemen, van de borstvoeding. Fae kreeg nog hooguit 1x per dag echt de borst, maar toch. Het is zo'n bijzonder iets, dus ik was er toch best verdrietig over. Ondanks, dat ik lichamelijk op was. Afbouwen is heel snel gegaan, van afbouwen was eigenlijk niet eens sprake, ondanks dat ik juist weer voldoende productie had...

Maar oke: Ga op je gevoel af zou ik zeggen.. Doe waar jij je goed bij voelt en dat kan nu misschien het ene zijn, maar als je net bevallen bent, misschien het andere, en dat maakt ook niet uit. Op het laatste moment kun je nog van gedachten veranderen.
    Ik ga overigens bij een 2e het zeker weer proberen, gewoon omdat het zo bijzonder voelde. Maar misschien doe ik er ook wel verstandiger aan om gelijk aan de fles te gaan. Ik ben zowiezo snel vermoeid (is nu ook best zwaar) en dan zijn het 2 kleintjes en het intensieve voeden... Maar het was te bijzonder, om het niet weer te willen, ondanks dat het zeker niet altijd makkelijk is.

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik geef ook bv. Niet omdat het misschien 'het beste' zou zijn, maar gewoonweg omdat het lekker goedkoop is en altijd bij me heb. Ook misschien een beetje egoistisch.

Ik heb het geluk gehad dat Sasha een natuurtalentje is en meteen al goed aanpakte. 1e paar dagen had ik ook pijnlijke tepels, maar dat was omdat we de 1e dag 24 uur ter observatie in het ziekenhuis moesten blijven. Sasha huilde daar veel en werd maar constant aangelegd. Op een gegeven ogenblik had ik 2 uur lang achter elkaar haar aan mijn tepel gehad. En maar weer aanleggen (door die zusters) Ja zo krijg je wel pijnlijke tepels. Brrr.

Gelukkig nog nooit kloven of ontstekingen gehad.

15. mamavanmaarten

mamavanmaarten Nieuw lid

Jan 8, 2009
    1
    0
    0
    Dames,

Er staan zoveel waarheden, maar nog meer onwaarheden in dit topic. Voor een ieder die borstvoeding wil gaan geven, of wie het wil proberen. Meldt je aan voor een informatieavond over borstvoeding.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en La Leche League zijn 2 vrijwilligerorganisaties die deze avonden of ochtenden organiseren. Om de slagingskans van borstvoeding te vergroten is het volgen van deze cursussen essentieel.

Borstvoeding geven is iets heel natuurlijks, maar het gaat gewoon niet vanzelf. Met de juiste informatie kan je problemen voorkomen of in ieder geval herkennen en dan weet je wat je eraan kan doen.

voor meer info:
    http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl
    Je kan hier op provincie en plaats zoeken naar een contactpersoon in jouw buurt.

http://www.lalecheleague.nl/Regio-infor ... regio.html

Ook hier kan je doorklikken (op het kaartje) om een cursus te vinden.

Ben je bevallen dan kan je deze mensen ook bellen met vragen over borstvoeding. Omdat het vrijwilligers zijn kost het stellen van vragen niets. Voor de cursusavonden wordt vaak een kleine vergoeding gevraagd voor het cursus materiaal en de koffie of thee.

Groetjes Pauline
    Contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

16. mymiracle

precies!

17. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Ik geef al een tijdje borstvoeding, zie mijn banner voor hoelang en we gaan nog even door, maar dat terzijde.

Het is meer dan logisch dat sommige vrouwen het toeschieten van de melk als zeer gevoelig of pijnlijk ervaren, en zeker in het begin. Het is dan ook een fabeltje dat borstvoeding totaal pijnloos is. Ook hier, vooral in het begin was dit het geval.

Ligt de pijn niet aan de toeschietreflex en voelt het meer als steken in de borst, ja, dan is er wat aan de hand. Hoeft niet eens dramatisch te zijn; vaak door een keertje of wat te kolven gaat dat weg. Doe je het niet dan kan de melk niet weg en krijg je een ontsteking. Of kloven, door het verkeerd aanleggen van de baby. Ook zogen moet een baby leren en een moeder moet ook weten hoe het aan te leggen. Dus in geval van pijn dan is het zeker aan te raden een consult aan te vragen bij een deskundige. Want pijn is (over het algemeen) niet nodig!

Ik heb wel eens begrepen dat de tepels in de laatste periode van de zwangerschap wat minder gevoeliger worden, misschien zelfs wat ruwer, dit voor de komende borstvoeding. Ook heb ik weleens de tip gelezen daarom ook vaak zonder bh thuis rond te lopen. Zo bereid je ze voor.

Nu wat anders:
    wat mij pijn doet is iedere keer weer te lezen over de zogenaamde borstvoedingsmaffia. Ik vind dit ronduit beledigend en totaal onnodig om te noemen op een net forum als dit is.

Ook het steeds opnieuw lezen over het fabeltje dat borstvoeding ook wel eens geen genoeg voedingswaarde zou kunnen daar erger ik me aan. Dit is gewoon onzin. Wel kan je te weinig borstvoeding hebben wat in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door te weinige stimulatie van de borsten. Vraag=aanbod.

En wat ik ook raar vind om te lezen is dat kunstvoeding en moedermelk zowat gelijk aan elkaar zijn. Als dat zo was waarom begint dan meer dan 80 procent van de moeders met het geven van borstvoeding?

Borstvoeding kost tijd, geef het dan ook! Lees je zelf goed in, dat scheelt al zoveel!

18. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Ik weet niet hoor, had wel gewoon melk, zoontje dronk vaak, maar toch groeide hij niet en poepte hij 13 dagen niet, dan geloof ik niet dat er veel voedingswaarde in zat.
    Hij had gewoon niks te poepen.
    Elk lichaam is weer anders, zal dat ook niet zo met de bv zijn dan?

19. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Hoi,

jammer dat het niet goed is gegaan! Ik hoop een volgende keer wel!

Het is wel moeilijk te zien of een kindje echt goed drinkt. Van Camila zou je verwachten dat ze dit doet, ze hangt er het liefst 10 keer per dag aan (en vroeger wel 20 keer) en per keer ook erg lang, toch moet ik haar al 10 maanden bijvoeden met afgekolfde melk, anders droogt ze uit! En het lijkt echt of ze megagoed drinkt!

20. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    By the way, eens in de twee weken poepen is niet ongewoon, hoor, voor een borstgevoede baby!

Share This Page