Hoe voelt dat, borstvoeding geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Cherrylein, Jan 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

tuurlijk is dat zo, elk lichaam is anders en dus ook de borstvoeding die het lichaam produceerd, gewoon je gevoel volgen en dat heb je gedaan! want toen je over ging op flesvoeding ging het ineens een stuk beter toch? blijf dicht bij jezelf en laat je niks aanpraten ;)

2. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Dank, Mymiracle, dat je mijn antwoorden aan Pientje niet eens serieus neemt :rolleyes: .

3. mymiracle

pardon? ik antwoord op HAAR reactie, niet op die van jou! het gaat niet eens over jou antwoorden, die had ik nog niet eens goed gelezen, jeetje hoezo fanatiek?

4. mymiracle

en nu neem ik je natuurlijk helemaal nooit meer serieus nee, mevrouw "ik denk dat de wereld alleen om mij draait"

5. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Pientje antwoordt op een reactie van mij (over de voedingswaarde), jij weer met een bericht dat ze zich maar niets moet laten aanpraten. Vandaar mijn reactie naar jou. Goed lezen is zo belangrijk, Mymiracle, ook goed lezen over borstvoeding trouwens! Dan weet je precies hoe het allemaal zit! ;)

Succes!

Een fanatieke, zogende moeder.

6. mymiracle

blijf jij maar lekker zogen, niks mis mee, maar als wij het niet kunnen of willen is er ook niks mis mee ;)

7. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Nee, natuurlijk niet, maar wel jammer als het gewoon opgelost had kunnen worden met juiste voorlichting!

8. mymiracle

soms lukt het ook niet met de juiste voorlichting, en dat is dan al frustrerend genoeg lijkt me,

9. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Inderdaad, je hebt gelijk, ongeveer vier a vijf procent is fysiek niet in staat om borstvoeding te geven. 95 procent dus wel, eventueel met GOEDE begeleiding en voorlichting.

10. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Interresant topic, Was ook wel erg benieuwd naar hoe bv voelt/wordt beleefd.

Ben alleen helaas niet bekeerd, ;)

Vindt het wel jammer dat veel mensen hun 'goedkeuring 'voor fv geven als het dus eerst niet lukt met bv....

Ik kies zonder bv te proberen voor fv, en voel me daar helemaal niet schuldig over :D

11. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ik denk dat heel veel vrouwen BV geven, is omdat het zo'n taboe is in NL om met FV te beginnen meteen.
    En waarom zou BV niet genoeg voedingswaarde kunnen hebben? Lees ik toch geregeld, dat kinderen in groei niet vooruitgaan e.d. Die mensen verzinnen dat toch niet?

12. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Ik heb van mezelf cup B75... Ben ik dan wel in staat om fatsoenlijk BV te geven?

Of is deze luxe alleen weggelegd voor vrouwen die gezegend zijn met een vollere cup?

Misschien stomme vraag, maar toevallig ken ik twee meiden die ook enorme last hadden met een matige melkproductie en zij hadden ook geen grote cupmaat.

13. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    We kunnen allemaal wel vertellen hoe het voelt...lichaamelijk en geestelijk. Maar eigenlijk is het een ding dat je zelf moet voelen in alle opzichten om te weten hoe het is...niemand kan er een omschrijving van geven om je te bekeren omdat het in het eggie zoveel leuker is ;)
    Je je "helaas" niet bekeerd bent betekend toch dat je er nieuwschierig naar bent?! Lijkt me.

Kan je vertellen je moet er meer dan 100% achter staan. Je moet wel in bezit zijn van een doses doorzettings vermogen en steun hebben van partner en familie...dat als je in een dip zit hun je eruit kunnen trekken. Anders kan ik je het nu vertellen...no way dat het je gaat lukken voor de aanteraden 6 maanden.

Mijn inzet was 6 maanden...da's over 11 dagen...maar ik weet niet hoe ik het moet doen zonder...dus we gaan nog ff lekker door (9 maanden is nu de inzet...dat ook het termijn waarvan gezegt is dat de kan op borstkanker ook afneemt...)

Dat veel dames willen dat hun man een band met hun kind krijgt door een fles is natuurlijk een smoes. Nee echt moet iemand een band krijgen door ze te voeren? Meeste dames gaan toch weer te werk dus dan is kolven de oplossing en ja mannen kunnen ook de gekolfde melk geven..
    Borstvoeding zo'n gedoe? Flesjes geven lijkt in mijn ogen zo gedoe... fles schoonmaken/steriel, opwarmen (in de nacht) te veel gemaakt, te weinig, te warm, te koud...kind drinkt te langzaam dus weer opwarmen ...aaaaaah zou er gillen gek van worden. Kind drinkt aan de borst..het is vers, op temp, er is genoeg ( aanbod/vraag systeem) en het is heeeeeeeeeel goed voor MAMA en kind...dus niet alleen voor je kind ;)

...Maare Natas23...waarom geef je het geen kans? Weet dat bv tijd kost...de eerste 6 weken kunnen wat tegen vallen... Maar ook een fles kind weigert wel eens de fles, krijgt krampen (zeker met de langzaame ontlasting door fles voeding) ...en wat eten betreft...ik haal gewoon chinees en me meisje drinkt het ook gewoon lekker...ik ben alleen de eerste 6 weken voorzichtig ermee geweest.

14. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Zeker wel...mijn moeder had een A cup..alle drie de kids heerlijk gedronken...de een wat korter dan de ander...maar dat had met de samenstelling te maken.

Wacht maar gewoon af tot 3 dagen na de bev. dan komt het goed op gang (als je je beeb wel de dagen ervoor je borsten goed heb laten stimuleren...of kolven) Voor die tijd kan er niemand wat over zeggen.

Bij mij zat een dame op zaal in het zh...ze had een borst verkleining gehad maar nog genoeg melkklieren ;) (en ook een dame met siloconen...dat ging niet werken...die kan alleen kitten)

15. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Hij dronk wel goed hoor, want ik voelde het stromen en hij spuugde ook.
    Als het aan mij had gelegen had ik minimaal een jaar BV gegeven, dat was mijn doel, maar zoonlief weigerde op een gegeven moment de borst nog te happen terwijl hij voorheen echt erop aanviel.
    Dus stoppen was echt met pijn in mijn hart, kon wel janken.
    Maar ga toch niks forceren.
    Ik had anders gehoord dat 13 dagen niet poepen extreem was. (heb ook hulp gezocht)
    Wist dat een week normaal was, maar 13 dagen...het ventje had zo'n pijn, nee dat doe ik hem niet aan hoor!

Maar we proberen het gewoon nog een keer over ongeveer 3 maanden, mijn doel is weer minimaal een jaar, geweldig!
    Vind 7 maanden trouwens ook een hele prestatie :p

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Ow ik had ook een inimini cupje :) en het melk vloeide rijkelijk ;) dus dat hoeft geen probleem te zijn.

17. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Wat een gezeur weer over BV of FV.. Ieder moet doen wat ie prettig vind. Enne over BV maffia ik vind het ook beledigd zeg!.... Ik gaf ook BV en ga het zeker weer proberen! Dat gezeur en Gez..k over BV.... Ik word er niet goed van... En jah BV is en blijft het beste.. Als het bij sommige niet lukt/gaat is het heel erg jammer....Niet omdat het de beste is moet je jezelf laten dwingen om te geven en daarna mensen die goedbedoelde adviezen geven Borstvoeding maffia noemen...Voel je je niet prettig bij kappen daarmee...

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat borstvoeding gezonder is dan flesvoeding. Overtuigend bewijs is aanwezig dat infecties van het maag-darmkanaal, middenoorontsteking, overgewicht en hoge bloeddruk minder voorkomen bij borstgevoede kinderen. Borstgevoede kinderen krijgen waarschijnlijk minder last van astma, piepen op de borst en eczeem. Bovendien verbetert borstvoeding waarschijnlijk de intellectuele en motorische ontwikkeling. Het is daarnaast mogelijk dat borstvoeding beschermt tegen de ziekte van Crohn, atopie, diabetes en leukemie.

Nogmaals bij me 1e ging niet! Vond ik heel erg jammer... :(
    Bij de 2e wel... :) :) En ze had niet veel poepluier maar ze groeide als kool. Op Cb heb ik advies gekregen om minder BV te gaan geven omdat ze te mollig van werd!
    En ben nu zwanger van de 3e en hoop dat het nu weer gaat lukken....

Dus wat je het beste vind en laat iedereen in hun waarde...Wat voor keuze ze ook maken!

18. engeltje1977

engeltje1977 Actief lid

Nov 24, 2008
    313
    0
    16
    SJEEMIG ZEG!

Ik heb een ideetje.........
    Als wij dames nou eens op zouden houden met elkaar constant te bekritiseren en te veroordelen over:
    - Wel of geen borstvoeding geven
    - blijf jij werken....part-time of fulltime en
    - hoe ga je dit combineren met de verzorging van je kind en je man en je sociale leven
    - gaat je kind naar de creche
    - Heb je een abortus gehad
    ENZ ENZ ENZ

Ik denk dat dan wellicht de maatschappij zal volgen en de man wat meer gaat betrekken bij zijn gezin?

19. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Het zou te gek zijn als je je daar schuldig door zou moeten voelen. Ik was echt een BV voorstander. Heb het geprobeerd, maar vond het verschrikkelijk. Niet prettig, veel te tijdrovend en mijn vriend vond het niet leuk dat hij Sara niet kon voeden. Ben na een week overgestapt op FV en ga bij een tweede ook nooit meer aan BV beginnen. Als ik nu naar Sara kijk (4,5mnd) moet ik er ook niet aan denken dat die aan mijn borst hangt.

Maar dat ik het niets vind, wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor diegene die het wel doen. Vind het buitengewoon knap. Het kost je heel veel tijd, energie en doorzettingsvermogen. BV wordt daarin echt onderschat!

Veel mensen denken bij het eerste kindje: o BV, dat doe ik wel even. Ik denk dat veel vrouwen zich niet realiseren wat het met zich meebrengt.

20. Lobelia

Lobelia Nieuw lid

Jan 9, 2009
    1
    0
    0
    Er is al genoeg geantwoord over of het pijn gaat doen of niet, hopelijk is het duidelijk dat dat per persoon verschilt?

Ik vind dit altijd wel een goede pagina: www.borstvoeding.com er bestaan nu eenmaal heel veel fabels over borstvoeding, meestal door onwetendheid en daar kun je er heel veel informatie over vinden. Gelukkig bestaat er internet en kun je je goed informeren.
    Dit is ook een leuke om je mee te informeren http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... geven.html
    Het is dus niet aleen goed voor je baby maar ook voor jezelf als moeder!

Van mijn kant ook nog even een ander verhaal over kv/bv.
    Mijn jongste kindje kon geen kv verdragen!
    Dat was nog in het ziekenhuis, omdat het niet helemaal goed ging. Vreselijk om mijn baby zo te zien kronkelen van de pijn! Met de bv nooit problemen gehad met het maagje of buikje, maar die kv echt zoooo zielig!
    Het is niet makkelijk gegaan om bv te geven, maar ik wist dat ik het mijn baby niet weer aan wilde doen om kv te geven!
    Voor mijn kindje zal ik dus ook niet weer voor kv kiezen.

Share This Page