Hoe voelt dat, borstvoeding geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Cherrylein, Jan 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Denk ook niet te licht over de fles geven hoor, en zal ook nooit zeggen dat fv net zo goed als bv. Vind alleen niet dat ik moet kiezen tussen iets slechts(fv) en iets goeds(bv) Geloof dat fv prima is en bv wat beter.

Kan hier wel allemaal redenen gaan opschrijven waarom ik voor fv kies, maar die kunnen natuurlijk allemaal weerlegd worden door mensen die dit anders beleven. En datzelfde geld voor fv, vandaar de discussies ook altijd. :D
    Mag het op mijn gevoel kiezen ook? ;)

2. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zag iets over BV makkelijker (heel veel vrouwen hoor ik dat zeggen en toch ben ik steeds minder tijd kwijt als hun vreemd genoeg) ik hoorde hun verhalen aan over BV geven (hoe vaak, hoe lang) met FV gaf ik minder veel, minder lang en melk opwarmen kost 20 seconden van je tijd (ook niet echt noemenswaardig) ik heb altijd FV als makkelijker gezien terwijl BV mama's zeiden dat hun dat juist moeilijk leek (grapppig he?)

3. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Denk dat er voor beide wat te zeggen is qua gemak. Je borst heb je altijd bij je. Maar ik ben er persoonlijk erg blij mee dat mijn vriend, oma's, vriendinnen, etc ook een flesje kunnen geven. Ik kan dus gaan en staan waar ik wil en hoef geen rekening te houden met BV of kolven...

En ik hoor weleens vrouwen over dat hun kindje heel veel wil clusteren. Ja daar ben ik dus echt geen type voor. Las hier iemand waarvan het kindje nog 10x wilde terwijl hij/zij al 11 maanden is.... pfff wordt al moe als ik eraan denk. Dus petje af!

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Dit zegt toch eigenlijk helemaal niets?

Ik heb het er gister met mijn schoonzusje over gehad. Uiteraard ga ik het proberen, maar ik stop wel met 3/4 maand als ik weer naar school ga. Mijn kind gaat straks 2 dagen naar het kinderdagverblijf en 1 dag naar oma. Hoe doe je dat dan met borstvoeding? Zij gaf op gegeven moment alleen nog s'avonds en 'sochtends BV.
    Ze zei dat het best wel veel energie kost, ervaren jullie dat ook zo?

5. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    @Cherrylein: Nee dat zegt idd helemaal niets. Zijn alleen maar aannames. Maar ik denk dat iedereen het anders ervaart qua tijd en energie. De een vind het heerlijk en maakt het niet uit dat het energie kost. En anderen (zoals ik) vonden het echt teveel tijd en energie kosten. Maar dat weet je pas als je geprobeerd hebt.

6. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ik zie ook wel eens dat vrouwen langer dan een jaar BV geven. Vind het echt knap, respect daarvoor. Maar ik vind het toch wel een beetje raar. Kind is al ouder dan een jaar en nog BV. Of ben ik de enige?
    Ik lees wel eens dat 2 jaar het advies is, maar als ik naar mijn neefje van 2 kijk, kan ik me toch niet voorstellen dat hij nog bij zijn moeder aan de borst hangt.. Op die leeftijd eet je toch ook al e.d?

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik wist niet dat er zo'n strijd was tussen borstvoeders en flesvoeders!:confused:

Steken beide partijen elkaar de ogen uit als ze in het openbaar elkaar op hun eigen manier zien voeden?

8. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Je mag er toch gewoon een discussie over voeren? Wat is daar in hemelsnaam mis mee?

9. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    O vind dit een hele vriendelijke discussie. Iedereen heeft tot nu toe nog respect voor ieders mening. Prima toch.

Ik geef geen BV om de redenen die ik heb aangedragen. Maar ben absoluut geen tegenstander van BV en vind het zelfs knap! Al deel ik wel de mening dat het na een bepaalde leeftijd een beetje vreemd is. Mijn nichtje is 1 jaar en zou het echt heel raar vinden als zij nog aan de borst zou hangen. Is echt al een dreumes, geen baby.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niks cherrylein, maar ik vind sommige reacties erg fel naar elkaar toe.
    Ik hoop alleen maar dat ik straks door een flesvoedende mama niet boos aangekeken wordt als ik ergens zit te voeden, want dan ben ik wel van plan.
    Euh, als het me gegeven is he, dat weet je natuurlijk niet vantevoren. ;)

11. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Volgens mij is het voornamelijk zo dat mensen tegen elkaar zeggen dat er zo'n heftige discussie is. Maar volgens mij valt dat wel mee eigenlijk..
    Ik vind de discussie BV-FV wel leuk eigenlijk. Als iedereen maar ja en amen zei tegen elkaar, is het toch ook maar saai?

Waarom zou je door een flesvoedende mama boos aangekeken worden? Hahaha, dan kijk je gewoon lekker boos terug ;)

12. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Die voedingen vinden normaal s'morgens en savonds plaats vaak maar 2x. Maar daar is echt nix mis mee (zoek op internet en je komt verhalen tegen van 8 jaar!) In de bv komen gewoon veel antistoffen voor (iets wat je niet maakt in de fabriek voor flesvoeding) je zal dan ook merken dat een bv kindje over het algemeen minder ziek zijn...ofer het algemeen ...want jah er zijn altijd uitzonderingen. En da's maar goed ook dat we niet allemaal het zelfde zijn ;) Een kind van 2 eet ook normaal jah maar drinken moeten ze allenmaal...en als hun er samen voor kiezen om de borst te doen waarom niet. Als het kind aangeeft dat ie niet wil...2 jaar nou die dwing je niet meer hoor ;)

Bv mag je zo vaak geven als je wilt...en daarom is het ook zo verslavend vind ik. Ik je kindje huilerig en houd het zich zelf uit slaap...moet het getroost worden...Troost met een borst werkt perfect! En dat mag/kan niet met de fles. En jah je kan een ander de fles laten geven....en dat willen ze dan ook allenmaal...zeker de eerste tijd samen is zo heerlijk...en dan kan je zeggen kom maar even bij mij (ipv de opmerking" jij kan nog zo vaak die fles geven") ;)

13. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ik wordt wel eens door een mama raar aangekeken als ze tegen me borst aanligt en drinkt...dan denk ik ook "waarom?" Zal wel jaloers zijn....en ik weet niet wat zij denkt...misschien kijkt ze altijd zo? toch? Hun weten niet watvoor een strijd we gestreden hebben hiervoor in het ziekenhuis...ik ben apentrots over hoe het nu gaat en niemand echt niemand kan me van de bv-wolk afschoppen.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    8 jaar? halleluja! Dat vind ik wel absurt hoor!
    Maar hoe hou je zolang je BV op pijl dan? Het stopt toch op gegeven moment, of gaat het eindeloos door? Kan je ook gewoon BV geven tijdens een 2e zwangerschap? En vind je het niet lastig? Mijn schoonzusje is met 5 maand gestopt, omdat ze het zo irritant vond dat haar kindje zo afhankelijk was van haar zeg maar.

15. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Mijn vriendin heeft het volgehouden tot 7 maanden. Ze vond het aan de ene kant heel jammer en aan de andere kant had ze zoiets van: tijd voor mezelf. Beetje dubbel dus.

En wat betreft troosten. Sara is eigenlijk nooit verdrietig, maar als ze dat wel is, kan ik haar ook goed troosten. Heb ik geen fles of borst voor nodig. Gewoon tegen mama aanliggen, aai over haar bol en dikke kussen.

16. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen

Beastie schreef al een stukje wat evengoed ook mijn reactie kon zijn maar ik zou toch nog iets willen toevoegen ;) .

Hoe lang en hoe vaak een kind BV drinkt of beter gezegd daar behoefte aan heeft hangt ook erg van kind tot kind af.
    Zelf heb ik twee kinderen, beiden hebben lang BV gekregen.
    Dochter tot 15 maand, 6 maand volledig, dan begonnen met bijvoeden, zij zat al snel op maar een paar voedingen per dag en met 1 jaar dronk ze nekl nog 's ochtends.
    Zoon tot 2 jaar, bijna 8 maand volledig ( hij voelde echt niks voor eten), op zijn jaar dronk hij nog steeds 7 keren ongeveer, regelmatig nog nachtvoedingen, en toen hij 1.5j was nog wel 4 keer per dag.
    Een heel ander verhaal dus. Mijn zoon is wel zijn eerste anderhalf jaar veel ziek geweest (oorontstekingen, rsv, krampen ) maar hij had gewoon erg de behoefte aan BV, toen hij 1.5j was at hij eigenlijk beter dan mijn dochter op gebied van bijvoeding :) .

17. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    8 jaar vind ik ook echt wel van de zotte....maarja sommige mensen doen dat ...hun ding...niet het mijne.

Nee bv stopt niet zolang er gedronken wordt...zie het als bij koeien ( :confused: ) ...als die hun eerst kalf gekregen hebben maken ze melk...na het voeden wordt de melk afgetapt door een kolf (melkmachine) en zolang er vraag is blijft er aanbod...dus als je kindje regeldagen heeft...en meer wil drinken is dat om de productie te verhogen...meer aanleggen is meer melk maken....

Kindjes zijn nou eenmaal afhankelijk van de ouders bv of fv...dat vind ik persoonlijk wat suf. Alsof een kindje van 5m zelfstandiger moet worden. Ik ben korter gaan werken om meer met me kindje te kunnen optrekken..komen nu net terug van baby-zwemmen... en als ik werk kolf ik om zo melk te hebben voor in een fles en de productie opgang te houden...die fles kan iedereen geven...en ze gaaat met groot plezier naar het kdv.

Zelf wil ik na 9 maanden stoppen...dan kan ze meteen door naar een tuit fles en heb ik lichaamelijk een paar maanden rust voordat we aan nummer 2 gaan werken...dat vind ik dan weer belangrijk :rolleyes:

18. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    8 jaar dat zijn echt hele grote uitzonderigen hoor ;) :)
    In sommige culturen krijgen kinderen gewoon tot hun 4-5 jaar Bv , maar dat is dan ook gewoon vooral praktisch, ze hebben niet geboeg drinkwater etc etc.
    Meestal verliest een kind zelf de zuigtechniek tegen een jaar of zes zeven max.

19. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ZEKER...top hoe je reageerd ;) en ik wil zeker geen bv-jahova zijn...wij hebben ook onze troubels gehad. Wil even er aan toevoegen dat de fles zeker niet slecht is :D en soms ook de beste oplossing is...maar er zijn ook dames die uit schoonheid van hunzelf :rolleyes: (bang voor hangers ofzo) de fles nemen...tja dan denk ik....WHY!?...

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Grappig.
    Deze discussie, sommige reacties... Blijkbaar zijn mensen toch heel onzeker over de keuze die ze maken, welke dat dan ook is. (een andere verklaring voor de felle reacties kan ik moeilijk bedenken)
    Gepaard met allerlei gedachten dat als je een keuze maakt (of moet maken in sommige gevallen) de mensen die een andere keuze maken daar dan wel commentaar op zullen hebben. Euh... ik denk dat iedereen druk genoeg is met zichzelf en eigen kind om op de rest van voedend nederland te letten. Waarom zou ik een vrouw boos aankijken die bv geeft? Of die flesvoeding geeft? Is dat mijn zaak? Nee!

Ik ben degene die als eerste het woord borstvoedingsmaffia gebruikte. Daarmee bedoelde ik de mensen die als deskundig worden aangevoerd en die soms vrouwen op een hele nare manier indoctrineren over het geven van bv. Ik heb het van dichtbij mee mogen maken en wat dat doet met de vrouwen bij wie het niet lukte. Daarmee bedoelde ik zeker NIET alle moeders die bv geven! Maar consultatiebureaus, verloskundigen en lactatiedeskundigen, enz. En, OK, sommige voor MIJN gevoel wat al te fanatieke bv-moeders. Dus voel je vooral aangesoroken als je je aangesproken voelt, ik leg hiermee uit hoe IK het bedoeld had.

Ieder haar ding, OK? Sjongejonge....

Share This Page