Hoe voelt dat, borstvoeding geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cherrylein, 8 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ook DAT is een eigen keuze! Daar kun je je ideeën over hebben, prima. Maar daar mag je mensen niet om veroordelen.

2. Liesje28

Liesje28 Nieuw lid

9 jan 2009
    3
    0
    0
    Ik heb zelf een cup A, en ik voed mijn zoon nu al 22 maanden. Een kleine cupmaat zegt niets over je melkproductie. Wél kan het zo zijn dat je een wat kleinere melkopslag hebt dan anderen, en daardoor wat vaker zou voeden. Dat zegt dus niets over je melkproducie of over de hoeveelheid voedingsstoffen. Zelf heb ik nooit enig probleem ondervonden of vaker gevoed.

Wat betreft de rest van de discussie die er gevoerd wordt:
    http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... geven.html
    Deze link is een schat van informatie rondom de voordelen van borstvoeding, die dus veel verder gaan dan alleen maar de antistoffen zoals ergens in dit topic vermeld werd. Voor de moeder betekent het onder andere verminderde kans op borstkanker, eierstokkanker en baarmoederhalskanker. Voor kinderen beschermt het onder andere (heb er een paar uitgepikt) tegen Crohn en Colitis Ulcerosa, diabetes, overgewicht, astma, middenooronsteking en overgewicht, zoals je verder in deze link kan lezen, met alle literatuurverwijzingen erbij.

Zelf ben ik dus inmiddels een langvoedster. Sterker nog, ik ben bijna zes maanden zwanger en word dus waarschijnlijk tandemvoedster. Ik had dat écht niet geloofd als iemand me dat verteld had toen mijn zoon geboren was, ik had die persoon ontzettend uitgelachen. Ik zou wel zien waar het schip zou standen en was geen fanatiek voedster. Ik werd pas echt enthusiast toen ik me er na 3 of 4 maanden meer in verdiepte wát er nou precies zo goed was aan voeden. Ik had 3 borstontstekingen en was het best wel zat. En ik wou dus weten waarom die zes maanden aangeraden werd. Pas toen kwam ik erachter, onder andere door de website borstvoeding.com, hoe het in elkaar zat. Én dat de officiele aanbevelingen niet is om zes maanden borstvoeding te geven, maar om zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven en daarna met introductie van bijvoeding te voeden tot het kindje twee jaar is óf zo lang als moeder en kind dit willen. Ik heb dus die zes maanden gehaald, en toen vond ik het eigenlijk alleen nog maar makkelijk. Niet hoeven kijken naar hoeveelheden en tijden, maar gewoon naar wat mijn kindje aangaf. En zo rolden we eigenlijk 'vanzelf' in de situatie waarin we nu zitten. je groeit als eht ware mee met je kind en de situatie

Wereldwijd ligt de gemiddelde leeftijd waarop een kind van de borst gehaald wordt op 4 jaar en 3 maanden. In Nederland zijn de cijfers dus écht laag in vergelijking met andere landen. Ik denk dat dat vooral komt omdat we hier inderdaad hardenkkige verhalen hebben over weinig voedingsstoffen. In werkelijkheid is het zo dat slechts 2 tot 5 % van de vrouwen niet zelf volledig kan voeden, en dit komt dan vaak door een trauma of een borstverkleinende operatie. De problemen ontstaan vaak onder andere doordat we hier vaak op de klok willen voeden (niet vaker als 1 keer per drie uur)waardoor er productieproblemen ontstaan. Of omdat we ze maar 'maximaal x minuten laten drinken' of 'x minuten aan 1 borst'. Borstgevoede kindjes worden heel vaak vergeleken met flesgevoede kindjes qua aantal voedingen en daar worden dan vervolgens conclusies uitgetrokken. Terwijl vrijwel elk probleem (pijn/ teveel melk/ te weinig melk) aangepakt kan worden en opgelost kan worden zonder dat de borstvoeding daarvoor gestopt hoeft te worden.

Gemak staat hoog op de lijst in de bv/fv discussie, en daarnaast moet het leuk zijn. Maar, wat is gemakkelijker: s nachts je pyjama omhoog trekken en je kindje aanleggen en verder dommelen, of met een huilend kind naar beneden naar de koude keuken om slaapdronken een fles klaar te maken? Nee, borstvoeding is niet altijd leuk en ja, ik heb er ook wel eens van gebaald. Luiers verschonen vind ik ook niet leuk, maar is dat een reden om het te laten? Als we praten over roken of drugs tijdens de zwangerschap is er niemand die zegt, joh dat is je eigen keuze. Dan komen we allemaal op voor de gezondheid van de baby. Dus ik vind het wat apart dat niet gezegd mag worden dat borstvoeding gezonder is, en dat je dan gelijk als maffia bestempeld wordt.

Flesvoeding is niet net zo gezond als borstvoeding, en zal het ook nooit worden. Om maar een voorbeeld te noemen: al tien jaar geleden wisten de fabrikanten van kunstvoeding dat het beter was om omega 3 en DHL zuren toe te voegen aan de kunstvoeding, dat dit beter was voor een baby. Dit doen ze echter pas de afgelopen tijd, toen het openbaar werd en dus verplicht. Om de simpele reden dat het duurder te fabriceren is. Een ander voorbeeld is het grote melamine schandaal, dat in China recentelijk duizenden zieke baby's en teveel doden heeft veroorzaakt. Ook in Oostenrijk en de VS is melamine gevonden, onder andere in producten van Friso. Melamine wordt toegevoegd om te verduisteren dat het product verdunt is, en dus goedkoper te produceren!

Als je overweegt borstvoeding te geven, of besloten hebt borstvoeding te willen geven, bereidt je dan voor door middel van een cursus bij de vbn of de lll. Het nieuwe boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijzen is ook een aanrader. Zorg dat je iemand in de omgeving hebt die je kan helpen bij problemen, zoals een lactatiekundige IBCLC of een VBN/LLL vrijwilliger. Helaas is ook het consultatiebureau niet altijd correct in hun borstvoedings-adviezen. Tenslotte is er www.borstvoedingsforum.nl, waar je tips en adviezen kan krijgen als je twijfelt of als er problemen zijn. Daar schrijven ook VBN-ers en LLL-ers mee zodat je er zeker van bent dat je een borstvoedingsvriendelijk advies krijgt.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    BV jehova (ligt dubbel hier van het lachen) leuke omschrijving! Weer eens wat anders als maffia :p (effe geintje tussendoor hoor vond hem gewoon erg grappig!)

Ik zou mezelf geen kind van mijn zoon zijn leeftijd de borst zien geven, als het kan lopen vind ik het al niet meer (VOOR MEZELF) kunnen eigenlijk, ik dacht de eerste zwangerschap dat ik mocht BV geven (omdat ik medicatie had) en toen mocht het opeens 5 seconden na de bevalling niet vanwege medicatie en dat het niet goed ging met onze zoon qua suikers enzo... dat vond ik zo'n teleurstelling, achteraf gezien was het veel beter want FV is gewoon makkelijker (vooral omdat je het kan uitbesteden en als je chronisch ziek bent is dat wel handig) ik was minder tijd kwijt en onze zoon sliep snel door was vooral gewoon erg handig (achteraf gezien) toch zou ik weleens eens willen weten hoe het voelt (eerlijk is eerlijk) maar juist het feit dat het meer energie kost, ik het niet als troost wil gebruiken (gaat tegen mijn opvoedregels in) en ik het niet kan uitbesteden en meer voedingen moet geven (BV geef je nu eenmaal meer voedingen als van FV, niet zozeer in het begin maar op den duur zeker wel) houd me heel erg tegen... mijn man steunt me in allebei alhoewel die qua mijn gezondheid absoluut voor FV zou kiezen maar als ik het perse zou willen proberen zou hij het voor me opnemen (omdat iedereen hier thuis heel erg anti BV geven is, ouderwets en hippie volgens hun en dat was in HUN tijd ook zeker zo) jemig wat kan ik toch verhalen typen als ik bezig ben.

Ik zou het gevoel wel eens willen kennen (heel egoistische reden haha) maar ik wil alle nadelen ervan niet (en zie meer nadelen als voordelen zeker als ik moeders ervaringen heb gelezen van mijn zoon zijn periode) ik heb het zo makkelijk gehad met mijn zoontje dat ik gewoon erg verwend ben geraakt denk ik...

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tsja, ik weet niet; afgunst misschien, omdat het bij haar niet lukte? :(
    Ik las laatst dat er speciale borstvoedingscafe's zijn. Allemaal met het kind aan de tiet, 't zal me een gezicht zijn zeg! :)

5. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Dat zeg voor mij wel genoeg! Ik ga voor dat minder. Wat maakt het uit minder of meer. Ik ga voor elke kleine kans die ik ziet.. Jij niet dan? Ooit van kolven gehoord? Als ik er niet ben kolf ik gewoon! Toen ze 1 was, hangde ze niet de hele dag aan me (.)(.)..Ze kreeg ook gewoon eten, maar als mama er eenmaal thuis komt, hangt ze weer aan mama z'n (.)(.)....En haar glimlach was geweldig. Ze vond het heerlijk! Alleen voor dat zou ik het weer doen..

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

"Tandemvoedster" geweldig! :) Al zie ik het mezelf niet doen.

Ik zag een paar maanden terug op tv een wedstrijd simultaan voeden voor het Guiness Book of Records, geloof ik en toen zag ik echt kinderen van een jaar nog 5/6 nog aan de borst.

7. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Twee kindjes voeden... jeetje wat doet dat wel niet met je lichaam. Heftig hoor. En wat een discipline.

Zelf vind ik het vanaf een bepaalde leeftijd raar uitzien (maandje of 6). Maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening. En als ik soms lees hoeveel vrouwen ervoor over (moeten) hebben, borstontstekingen / pijn / lang nachtvoedingen, dan ben ik vast een lui mens, want daar moet ik dus echt niet aan denken.

Was blij dat ik met FV heel snel een ritme had aangebracht en de nachtvoedingen na 9 weken wegvielen. Ik schrijf zelf actief mee in een forum van vrouwen die in dezelfde maand bevallen zijn en vrijwel alle BV-mama's hebben nog nachtvoeding. Moet ik niet aan denken met een baan en huishouden ernaast.

Ik ben er heilig van overtuigd dat ik het beste voor heb met mijn dochter en dat ze van FV ook echt wel goed en gezond groot wordt. En als mama gelukkig is met FV, dan is Sara ook gelukkig.

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    en jij verschoont je kindje niet na (of voor het voeden, je moet er zoiezo uit en met BV ben je vaak langer bezig als een flesje (ik was vaak maar 5 minuten een fles aan het geven, BV duurt zoiezo langer naar wat ik heb vernomen)

Het gaat niet zozeer als je zegt dat het beter is (dat weet iedereen) maar het gaat om het fanatieke en dat vingertje dat je "slecht" bezig bent als FV mama (want eerlijk zo denken BV mama's vaak wel dat hun hun kindje WEL het beste geven qua voeding, soms mag die hoge troon wel wat minder) je doet allemaal je best en niemand is beter omdat hij bepaalde voeding geeft. Iedereen houd van haar kindje en wil het beste (soms is het beste KV omdat hierbij de mama WEL happy is)

Ik vind borstvoeding op het moment echt zo'n hype (20-30 jaar geleden was je nog een hippie en ouderwets bij wijze van spreken) en alleen nu omdat de regering veel tijd stopt in het promoten ervan en er vele instanties zijn gekomen die zeggen dat het het beste was is BV opeens weer helemaal in, terwijl toen ik klein was was FV het allerbeste wat je kon geven...

Er word heel veel aandacht een tijd gestopt in BV gevende mama's maar helemaal NIETS in FV gevende mama's (ik bedoel neem alleen maar kolven, kolfruimtes e.d.) iedereen moet wijken voor BV gevende mama's lijkt wel en dat vind ik een beetje overdreven...en ik denk zelf dat DAT juist veel frictie veroorzaakt tussen FV en BV mama;s (samen met het constante commentaar wat je als FV mama krijgt over dat je je kindje niet het beste wilt geven, dat je geen volhouder bent bla bla bla)

9. Liesje28

Liesje28 Nieuw lid

9 jan 2009
    3
    0
    0
    Met mijn lichaam doet het niet veel hoor. Ik eet net zo veel/weinig als bij het voeden van 1 kindje. Mijn 2-jarige drinkt nu nog twee keer per dag, dus dat valt best mee. Ik vind het alleen maar ontzettend makkelijk en gezellig. Oh ja, hij sliep na 6 weken door ;) .

10. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Misschien ben ik een kniesoor, maar ik stoor me ontzettend aan het feit dat er regelmatig gesproken wordt over dat een kindje aan de borst hangt. In mijn ogen drinkt een kindje aan de borst.

Geheel off-topic, ik weeet, maar moest het even kwijt. ;)

11. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Hier wil ik op reageren. Ik sprak laatst iemand die met 1 borst 3 kinderen heeft groot gebracht! Zonder bijvoeding.

12. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja, de kansen zijn waarschijnlijk aanwezig. Maar de kans is waarschijnlijk dan ook aanwezig dat het niet veel uitmaakt.. Als ik naar mijn omgeving kijk, dan maakt het niet zo veel uit geloof ik. Mijn 5 zwagers en mijn vriend hebben allemaal borstvoeding gehad. De 1 heeft zware astma, 3 ervan hebben heftige hooikoorst, 1 heeft een andere allergie.. Ik heb ook BV gehad en en ik had ook een huidallergie. Ik vraag me dus altijd af in tot hoeverre zulke dingen waar zijn, snap je?

Ik denk ook wel dat het een speciaal gevoel is, en ik ben er ook wel heel benieuwd naar hoor :). Maar ik ben gewoon niet zo'n persoon die met pijn en moeite maar BV in stand wil houden. Dan zal ik sneller overgaan op FV. Want hoeveel sites ik al geopend heb, en hoeveel informatie ik al van anderen gehoord heb, ik denk niet dat FV zoveel minder goed is dan BV.
    En ja, ik vind het ook gewoon niet handig, dat gedoe aan mijn lijf tot zoveel maanden. 3/4 maand vind ik oké, maar daarna zou ik graag willen dat mijn vriend gewoon de voedingen ook kan doen, zonder dat ik hoef te kolven. Sommige mensen hebben er 2 jaar voor over. Nou vooral doen denk ik dan! Als je daar de energie en discipline voor hebt!

13. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    @Imd: ik kan me wel een beetje vinden in wat je zegt. Toen ik de intake had met de kraamzorg, kreeg ik de vraag: borstvoeding of flesvoeding. Ik gaf aan BV, maar had ook echt geen FV durven zeggen. Ze vroeg het op zo'n strenge toon. Ze had daarna ook geen goed woord voor FV over.

Toen ik eenmaal besloten had om geen BV meer te geven, heb ik ook best veel "verwijtende" gezichten gehad zo van: je hebt niet het beste voor met je kindje.

Nou ik denk dat het voor Sara echt niet goed geweest was als ik elke keer met tegenzin aan het voeden was. Je moet er als moeder echt positief instaan.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Is dat niet met alles zo? Toen ik klein was werd er aangeraden om babies op de buik te leggen als ze gingen slapen. Nu is dat ineens not done en mag dat absoluut niet meer. Terwijl ik er ook echt niet minder van geworden ben.

15. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik heb geen BV gehad (mijn moeder is bij de 1e gestopt, vond het ook niets) en ik ben echt kerngezond. Heb nooit iets, geen allergieen, dus dat zegt niet zoveel.

16. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    thanks

17. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    @Jeanney5: je schreef dat je na het werk nog borstvoeding gaf toen ze een jaar oud was. Is dat dan echt omdat BV goed is voor je kind of is het dan meer gewenning en gezelligheid. Dus eigenlijk dat je het gewoon lekker vind om zo te tutten met elkaar. Geen verwijt, gewoon pure interesse.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik merk wel aan de mama's dat HUN soms meer moeite met het stoppen hebben als de beebs dus zal ook wel een stukje gewenning zijn (lijkt me ook wel zo logisch) ook een stukje baby zijn loslaten (tenminste dat hoorde ik van een vrouwtje op ons forum) vind ik ook nog wel logisch klinken.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb na 3 dagen BV de handdoek in de ring gegooid. Ik vond het echt vreselijk. Kindlief kreeg niet genoeg, wilde elk uur drinken. Aanleggen deed constant pijn alhoewel kind echt wel goed hapte. Kind in de stress, ik in de stress.
    Nu geef ik FV. Heerlijk. En na de fles nog even lekker op mijn borst liggen/slapen. Zoveel relaxter vind ik.

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    helemaal gelijk heb je meid, klinkt inderdaad stressvol! de tijd die je toen stopte in het "proberen" stop je nu in knuffelmomentjes, geweldig toch, wat voor jullie werkt is uiteindelijk het belangrijkste!

Deel Deze Pagina