Toen ik zwanger was van Malou & Ruben, had ik er geen idee van hoe borstvoeding geven zou zijn, geen idee of ik het wel echt wel wilde gaan doen (wilde het gewoon proberen) en idd ik had er ook geen idee van hoe dit zou voelen. Meestal zie je idd moeders die het kindje even aanleggen, lekker verder kletsen en dan is de kleine klaar met drinken, ze pakken de boel weer in en klaar! Zo gedaan dat borstvoeding geven. Nu dat ik zelf borstvoeding geef zie ik dat dit toch heel anders is. Je ziet namelijk meestal niet wat eraan vooraf is gegaan. Oke, bij sommige gaat het vanaf de eerste keer aanleggen uitmuntend, maar bij volgens mij de meeste zijn er zeker de eerste paar weken zeker wat minder fijne momenten geweest. Je vraag hoe voelt het geven van borstvoeding aan je kindje. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het de eerste dagen helemaal niet zo heel fijn vond. Er waren 2 kindjes die naar mijn idee elke 5 minuten naar me toe gebracht werden om te drinken. Viel wel mee hoor, gewoon sowieso elke 3 uur en eerder wanneer ze zichzelf meldden . Maar toch af en toe kreeg ik echt het gevoel dat er geen eind aan kwam! Verder heeft het aanleggen bij mij eigenlijk nooit zeer gedaan. Het is namelijk voor mij gewoon een heel ander gevoel wat ik dus eigenlijk niet kan omschrijven, als iets wat pijn doet. Als ik bijvoorbeeld onder de douche mn tepels onder de douche stralen houd, dan hou ik het niet meer van de pijn, stap ik naar buiten terwijl het koud is en krijg stijve tepels, auw auw, ik kan dat echt niet hebben, komt mn vriend eraan vind ik dat ook nooit zo heel fijn omdat ik bang ben dat het pijn gaat doen, maar als die kleintjes gingen drinken/Ruben gaat drinken dan was dat heel anders. En tja dat kan ik dus niet omschrijven ! Wel had en heb ik af en toe een soort van trekkerig gevoel in mn tepel. Als er dan gezogen werd/word dan lijkt het alsof mn tepel niet verder kan, maar toch verder gezogen word! Hahaha wat een gekke omschrijving ! Maar buiten dat doet het eigenlijk nooit pijn. Ook nog nooit geen borstontsteking gehad. 1 keer een kloofje gehad en dat was niet fijn idd. En 1 keer een harde plek die pas na 2-3 dagen weg wilde gaan. Verder moet je mijn inziens zeker bij borstvoeding de eerste tijd echt een goede begeleiding krijgen, geen gekke adviezen krijgen die niet waar zijn/niet goed zijn. En dan ga ik niet voor begeleiding van een cb, maar gewoon zorgen dat je het telefoonnummer van een lactatiekundige bij de hand hebt, dit had ik namelijk zelf veel eerder moeten doen en zal het daarom ook iedereen aanraden ipv gekke cb adviezen opvolgen! En ja met borstvoeding ben je de eerste dagen misschien wat meer tijd kwijt aan het voeden maar het kan prima zijn dat je na een paar weken/maanden een kleintje hebt wat 6 x op een dag 5minuten bij je drinkt en daar genoeg aan heeft. Bij mij hebben ze altijd ongeveer 30 minuten (incl even pauze tussendoor) gedronken en tegenwoordig ligt Ruben meestal tussen de 45 en 60 minuten te drinken, maarja dit is dan met deddelen, rusten, spelen, sabbelen tussendoor, en ik vind dat goed dus is mijn eigenschuld. Na 20 minuten is hij bijv ook wel tevreden. Maar we vinden het beide prima dus doen we het nog zo! Een flesje kunstvoeding drinken doen ze hier over het algemeen ook zo rond de 20-30 minuten. Persoonlijk vind ik het vooral echt geweldig dat mijn tieten zoiets geweldigs maken. Ik vind het zo prachtig te zien dat de kindjes groeien op mijn melk! Verder vind ik het geven van borstvoeding zo een heerlijk intiem moment met je kindje(s). Wij gingen bijvoorbeeld toen Malou en Ruben nog kleiner waren en beide nog bij mij dronken vaak lekker in bed liggen. Mijn vriend bij ons, voor me of achter me, maakte niet uit, gewoon samen liggen en genieten van dit mooie, dit prachtige wat voor ons mogelijk is. Heerlijk zo een klein meisje of jongetje wat zo lekker aan je borst drinkt, voor mij gewoon super! Gewoon intens genieten was dat eigenlijk voor ons. En nog steeds als Ruben bij me in bed te liggen heb ik weleens een traantje gewoon omdat ik het zo vreselijk mooi vind! Ik vind het veel fijner dan met kunstvoeding, want natuurlijk kunnen we zo ook liggen met kunstvoeding en dat hebben we ook met regelmaat gedaan en doen we nog steeds, maar toch is dat intieme gevoel, dat voor ons zo intiem genieten, niet als we de kleintjes een flesje geven/gaven. En nee, hier is het geven van borstvoeding echt niet zomaar en vlotjes gegaan, maar toch zie ik het als vooral mooi! Echt wonderlijk dat een lichaam dit zomaar kan! Terwijl het eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld is ! Verder vind ik dus dat borstvoeding er speciaal is om je kindje mee te voeden, dit is gewoon gemaakt voor je kindje. Kunstvoeding word gemaakt met melk van koeien, en die melk vind ik dus niet voor ons maar voor kalfjes. En ja mijn kinderen krijgen ook kunstvoeding en ja ikzelf eet en drink ook producten met koemelk erin, maar ik denk niet dat dit voor ons bedoeld is. Maarja vrouwen kan je niet in een stal zetten aan de kolf om voor iedereen melk te produceren, dit gebeurd met koeien wel. (Nouja dit gaat niet echt meer over je vraag ! Sorry!). In onze familie word ik al vanaf de geboorte raar aangekeken dat ik borstvoeding wilde geven en dat ook doe! Iedereen bij ons geeft namelijk kunstvoeding en heeft als baby kunstvoeding gekregen ! Verder moet ik zeggen dat ik in dit topic eigenlijk vooral veel nadelen van borstvoeding heb gelezen, maar eigenlijk weinig nadelen van kunstvoeding. Jammer vind ik omdat ik ook zeker van mening ben dat kunstvoeding nadelen heeft -> - Kindje kan niet tegen voeding nr. A, voeding nr. B vind het kindje niet te drinken. - Kindje krijgt zeer veel darmkrampjes van een bepaalde voeding, dus weer switchen. - Kindje is niet verzadigd na de fles en zit al aan het maximale aantal cc van die dag. - Kindje drinkt niet goed uit het flesje -> allemaal verschillende flesjes proberen. - Speentje gaat te snel, maar een maat kleiner is weer te langzaam. - Speentje gaat te langzaam, maar een maat groter dan verslikt de kleine zich weer. - Als je even weg gaat moet je altijd een tas meenemen met flesjes, poeder, water. - Als je niet zelf warm water meeneemt zul je opzoek moeten naar iets waar je het op kunt warmen. - Snachts moet je naar beneden, waar het toch wel fris is om een flesje te gaan maken. Nouja meer kan ik even niet bedenken waar ik tegenaan loop, en ik weet dat er toch wel mensen zijn die hier ook tegen aan lopen en er eigenlijk niet bij stil hadden gestaan, gewoon omdat je dat pas weet als je zover bent. Nadelen van borstvoeding geven kan ik proberen, maar vind ik erg lastig. Kan dat misschien beter aan anderen overlaten en heb er al veel gelezen hier in het topic -> - Kindje kan zonder te kolven niet door iemand anders gevoed worden. - Je kindje komt zeker de eerste tijd wat vaker voor drinken omdat je productie (vraag+aanbod) nog op gang moet komen. - Als je gaat werken moet je kolven op je werk, (maar ja kan ook naar je kindje toe gaan of je laat je kindje naar je werk komen, dat kan allemaal en hoef je niet te kolven!) - Je kan tepelkloven krijgen, wat zeer doet, maar dit hoeft natuurlijk niet. - Borstontsteking, dit kan je ook krijgen bij kunstvoeding. - Je weet niet hoeveel je kindje gedronken heeft. Nouja en verder weet ik het dus even niet meer ! En ik vind dan ook echt dat iedereen zelf mag kiezen voor borstvoeding of kunstvoeding. Borstvoeding is niet altijd makkelijk en fijn, maar datzelfde geld ook voor kunstvoeding, dat is ook echt niet altijd zo makkelijk als het lijkt! Ook mag iedereen voor zich besluiten te stoppen met de borstvoeding wanneer het voor hun genoeg is. Als het je eigen keuze is is er ook helemaal niks om je schuldig over te voelen. De keuze van jou en je partner is de goede keuze zolang je er maar achter staat! Liefs, Hanneke! Enne sorry voor mijn hele lange verhaal !
Ik geef nu mijn kleine man al bijna 6 weken bv. Vind het super om te doen; het is niet helemaal pijnloos (ik heb nog steeds wel eens aanleg pijn) en de kleine had mij besmet met spruw wat bij mij ook pijnlijk was... maar zooooo blij dat ik ben doorgegaan. Helaas is er nu een vermoeden van een koemelkallergie bij ons... Mocht dat zo zijn zou ik geen melkproducten (en koekjes, gewoon brood etc) meer mogen en misschien ook geen soyaproducten. Voor mij lichamelijk zal dat zo'slag geven dat het dan beter is op FV te gaan geven... maar goed we horen dit over 11 dagen dus zolang ga ik nog genieten van de intieme momenten aan de borst. Ik wil iedereen aanraden het te proberen... FV kan altijd nog, van FV naar BV overschakelen is vaak veel moeilijker
Ben ik het helemaal met je eens. Ik ben niet makkelijk zwanger geworden (via IUI), dus Sara is echt meer dan gewenst. Maar ik was na 5 maanden verlof heel blij dat ik weer aan het werk kon. Ik werk 4 dagen, heb een goede baan/carriere en zou die echt niet willen laten schieten. Krijg ik over paar jaar als Sara naar school gaat, zeker spijt van. Vrouwen kijken nog weleens scheef naar me als ik vertel dat ik 4 dagen werk en stiekem op mijn parttime dag ook nog wat vanuit thuis doe. Nou trust me: onze meid komt niets tekort, krijgt liefde in overvloed en is gelukkig doordat ik dat ook ben. Mensen vergeten vaak ook dat er ook nog een papa is. In ons geval werkt hij ook een dag minder en gaat Sara maar 2 dagen naar KDV. Prima toch! Wij brengen Sara ook makkelijk een nachtje weg om eens lekker te gaan uit eten. Heel belangrijk dat papa en mama ook aan hun relatie werken en niet alles in het teken van het kindje staat. Van een nachtje bij opa en oma die dol op haar zijn, wordt ze echt niet slechter. Was ff offtopic.. sorry.
Thank you! :-D Ik zie om me heen ook dat het anders kan hoor, gelukkig. Die vinden werken lekker uitrusten, haha! Heeft niks te maken met je kindje minder gunnen of slechte moeder zijn of wat dan ook. En wat de vaders betreft: zeker weten dat die ook hun steentje bij kunnen/moeten dragen! Mijn man doet dat gelukkig ook strakjes, daar zijn we al helemaal over uit. Misschien ben ik wel een militante feminist, maar ik vind het feminisme of emancipatie hier op dit forum soms sowieso heel ver te zoeken, soms schrik ik daar een beetje van. Ach ja, ook allemaal helemaal off topic natuurlijk, haha!
Oh jannes zo ben ik ook hoor. Mijn kindje gaat straks 2 dagen naar de kdv en 1 dag naar oma. Ik heb mijn studie, maar als ik klaar ben met mijn studie, wil ik ook gewoon 3 dagen werken, misschien wel 4. Ik snap niet wat daar zo erg aan is.
ik blijf ook gewoon werken hoor, mijn man neemt 1 dag ouderschapsverlof en koopt vrije dagen extra zodat hij elke week nog eens een dag daar bovenop vrij is, dus hij is twee dagen thuis en ik ook, dan hoeft ons kindje nog maar 1 dag naar een gastouder alleen als het ouderschapsverlof na een jaar afloopt dan moeten we wat aanpassen.
@Bolbuikje, je kunt ook een flessenwarmer naast je bed zetten he. Dan hoef je helemaal niet naar beneden. Bij mij is de BV niet gelukt en ik word altijd een beetje kriegel als mensen dan zeggen: jammer, want BV is het beste wat je je kindje kan bieden. Dus als het niet lukt, dan ben je maar mislukt, daar komt het dan op neer.
Hoe voelt BV? Ik vond het persoonlijk helemaal niks. Ik heb dat ultieme intieme gevoel met mijn kind daardoor niet gehad. Maar dat mag je niet zeggen, want BV is het beste voor je kind... Ik heb het bij Britt geprobeerd maar mijn bv liep erg terug en ik vond kolven zo mogelijk nog vreselijker....voelde me net de Coberco... Vreselijk, ik had het gevoel te moeten produceren en het gevoel dat ze voor voeding helemaal afhankelijk van mij was vond ik niet prettig. Bovendien was een avondje weg al een probleem want dan stonden mijn borsten weer op knappen. Bij Sem heb ik het ook weer geprobeerd. Er wordt toch op je gemoed ingepraat. Bovendien heb ik het niet ervaren alsof ik een keus had.....maar dat het gewoon vanzelfsprekend is dat je BV geeft. Mijn dochter is uitgedroogd geweest door het rota virus toen ze 5 maand was. Ik kon er bij mijn zoon niet tegen dat ik niet precies wist wat hij binnen kreeg. Ben dus ook al na een week gestopt. en het voelde heerlijk. Ik had weer controle en kon het ook heerlijk af en toe aan anderen overlaten. Ik vind dat er teveel een druk op bv word gelegd. Sommige draven echt helemaal door. En zeggen dat je het niks vind dan ben je al bijna een slechte moeder. Meiden, doe vooral wat je ZELF graag wil, en waar jij je het beste bij voelt. Voel je niet schuldig als je het op jouw eigen manier doet! dus TS, hoe voelt BV? Bij mij niet prettig en ik heb er niet van genoten. maar wellicht ervaar jij dat weer heel anders. Doe waar je je goed bij voelt.
De eerste dagen waren vreselijk, ik zat bij elke voeding met gekromde tenen en tranen in mijn ogen van de pijn. Duurde ook erg lang voor het op gang kwam. Toen het eenmaal op gang kwam, kreeg ik een week of twee later borstontsteking. Bloedende kloven, weet ik wat, ik heb het allemaal gehad. Maar toen het wel eenmaal goed was en we waren er aan gewend, ging het prima, pijnloos en heb ik er erg van genoten. Helaas had mijn dochtertje reflux, dus het grootste deel kwam er ook weer uit. Vanaf 6 weken bleek ze amper daardoor nog aan te komen en ben ik gaan kolven en het verdikken met nutriton en het met de fles gaan geven. Dat heb ik tot 3 maanden voornamelijk gedaan, alleen 's nachts gaf ik nog wel bv, want daar hield ze het meeste van binnen, omdat ze dan stil lag. De hele dag kolven kwam me zo de neus uit, ik deed niet anders meer, dat ik ermee gestopt ben. Ik hoop dat het bij de volgende wel goed gaat, ik ga het in ieder geval weer proberen. En ik ga er wel vanuit dat dat de eerste twee weken net zo pijnlijk zal zijn, maar als het eenmaal goed gaat, is het me dat wel waard. Flesjes geven vond ik helemaal niet zo ideaal als ik dacht dat het zou zijn. Aanmaken, opwarmen, te groot gat in de speen, te klein gat, dat schoonmaken elke keer, alleen maar koude melk als je in de file staat met de auto etc. BV is gewoon altijd klaar en warm, hop, borst erin en drinken maar. Alleen in het openbaar of op visite vond ik een flesje wel weer makkelijker. Toen ik overstapte op fv ging ze ook niet opeens doorslapen, er zat helemaal geen verschil tussen de tijden dat ze wakker werd met fv of bv.
ik weet niet of ik het zo goed noem maar ik ben eigenlijk best 'bang' voor het geven van borstvoeding straks... Ik heb altijd al hele gevoelige(pijnlijke) borsten gehad. Heb dan ook absoluut geen kleine maat (Cup F) Ik kies er daarom dan ook voor om geen borstvoeding te gaan geven. Meer voor zekerheid dat het dan geen pijn zal gaan doen. Mijn verloskundige (mn zus) die is er beetje op aan het 'aandringen' dat ik het tóch moet gaan doen omdat het beter is voor het kindje. Moet ik nou toch bv geven omdat het beter is voor het kind, of moet ik aan mijzelf denken en het niet doen vanwege pijnlijke borsten? Ik weet dat de keuze uiteindelijk bij mezelf ligt maar is er misschien iemand die het zelfde mee (heeft) (ge)maakt? bv voelt op een of andere manier ook niet goed. Ben nu 15weken zwanger dus heb nog even de tijd.
Roozjuh, kijk over een tijd weer hoe gevoelig je tepels zijn. Mijne waren ook mega gevoelig, maar nu valt het heel erg mee, ik kan ze zelfs normaal aanraken tegenwoordig! Bovendien zuigt een kind echt op je borst, niet op je tepels (na wat ik heb begrepen) en schijnt het allemaal heel erg mee te vallen. Ik zou niet al definitief voor FV kiezen, zal eerst eens kijken hoe je het echt vind. En als dat niet wilt lukken, kan je áltijd nog voor FV kiezen.
Roozjuh, dat kan ik me goed voorstellen (zelf geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat je daarmee zit). De eerste tijd kan het aanzuigen gevoelig zijn/pijn doen. Maar: het hoort geen hele voeding pijn te doen! Dan gaat er iets fout bij het aanleggen. Misschien is het een idee om eens contact op te nemen met een vrijwilligster van VBN of LLL. Die kunnen je gerichte vragen stellen en veel meer vertellen. Hier kun je telefoonnummers vinden. Succes met het nemen van een beslissing, je hebt lekker nog de tijd.
Dames, willen jullie dit onderwerp een beetje on-topic houden? De oorspronkelijke vraag was: hoe voelt borstvoeding geven. Daarom heb ik dit onderwerp - ook al loopt het al een tijdje - verplaatst naar het onderdeel Voeding - Borstvoeding. Dan mijn eigen ervaring: ik heb Daan iets meer dan 7 maanden borstvoeding gegeven. Dat was in het begin wel even aanpoten, want na mijn keizersnede startte de bv niet automatisch. Maar met tussentijds kolven, één dagje bijvoeding omdat Daan teveel dreigde af te vallen, en veel geduld is het allemaal toch goedgekomen. Lichamelijk gezien deden de eerste paar keer aanleggen een beetje zeer, maar dat schijnt normaal te zijn. Toen we de slag eenmaal te pakken hadden, was het gelukkig pijnloos. Anders had ik het ook niet zolang kunnen volhouden denk ik. Ik vond en vind het heel bijzonder dat je na je zwangerschap je kindje nog steeds met je eigen lichaam kunt voeden. Als het weer zo goed lukt, wil ik na mijn bevalling ook weer borstvoeding gaan geven. Maar mocht het niet lukken om wat voor reden dan ook, dan zal ik mij zeker niet schuldig voelen om te kiezen voor flesvoeding. Groetjes, Wendy
Bedankt voor de reacties! De gevoelige borsten is niet sinds de zwangerschap, dat heb ik al sinds mn 16de ofzo. Nooit anders geweest dan gevoelig en soms pijn. Ik ga zeker nog even rond neuzen voor meer informatie. Bedankt !
@TS: je zou voordat je straks mama bent, naar een voorlichtingsavond van de VBN kunnen gaan, want je bent niet de enige in Nederland die bang is voor pijn bij BV door gevoelige tepels. Zij kunnen je daarnaast in kontakt brengen met een LK. Ik heb de eerste 7 weken pijnlijke-aanhap-voedingen gehad, en daarna was het plotsklaps over. Het is vaak ook een kwestie van doorzetten. Ik geef nog steeds BV, vond het een natuurlijke stap na mijn zwangerschap. Je eigen kind kunnnen voeden is fantastisch, een oergevoel, en bovendien de beste start die je je kind kan geven. Ook erg belangrijk. Maar net als met zoveel andere dingen, sta je er niet achter... dan houdt het op.