Pre partum depressie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Foxter, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hoi meiden,

Zijn hier meiden met ervaring met een pre partum depressie, en dan ben ik vooral benieuwd naar hoe je je uiteindelijk na de bevalling voelde.

Ik heb zelf altijd wel een beetje aanleg voor depressie maar weet mezelf op de een of andere manier altijd uit de put te houden (wel met veel moeite af en toe). Waarschijnlijk is het nu door de hormonen ed toch mis gegaan, de vk denkt aan een pre partum of prenatale depressie.

Ik ben erg benieuwd of ik me na de zwangerschap snel beter ga voelen..

2. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Foxter,

Allereerst heel veel sterkte, dat moet moeilijk voor je zijn! Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ben wel afgestudeerd in de klinische psychologie. De vk is niet gekwalificeerd om een diagnose bij je te stellen: wil je weten of er inderdaad sprake is van een depressie, dan kan je het beste bij een psycholoog of psychiater terecht. Zij hebben ervoor geleerd om die diagnose wel of niet te stellen, en je te helpen bij het bestrijden van je klachten. In mijn ervaring wordt het etiket 'depressie' heel makkelijk opgeplakt, zeker door mensen die er niet voor geleerd hebben. Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat jouw klachten niet serieus/ernstig zijn: alle klachten moeten serieus genomen worden en zeker ook de hinder die jij ervan ondervindt, maar er is een groot verschil tussen niet goed in je vel zitten/piekeren/somber zijn en een klinische depressie, en dat verschil maakt heel wat uit voor hoe jij het beste geholpen kunt worden.

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte, en wat de precieze oorzaak van je klachten ook is, laat je helpen door iemand met kennis van zaken,

Liefs Rus05

3. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48