baarkruk

Discussie in 'De bevalling' gestart door disney1986, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft er ervaring met bevallen op een baarkruk?
    Ik wil dat erg graag (als het mogelijk is) wordt vaak beetje raar gereageerd, maar ik denk dat je meer kracht hebt zittend.

graag ervaringen, ook al zijn ze minder leuk

2. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Advies van mijn VK was 13 jr terug goed oefenen met op je hurken zitten omdat je dat lang vol moet kunnen houden en om zelf voor een stoel te zorgen omdat ze de kruk niet altijd bij zich hadden.

Het ging wel makkelijk en snel, weet niet of t langzamer was gegaan wanneer ik was blijven liggen.
    Vond t zelf prettig, een natuurlijke houding.

Succes, als je redelijk fit bent is het goed te doen, ook zonder kruk ;)
    Ik heb t twee x zo gedaan

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb een halfuur met persweëen op de kruk gezeten bij de eerste.
    Omdat de baby niet echt wilde komen na een uur liggend persen, heeft de VK aangegeven dat ze me 20,30 minuten op de baarkruk wilde laten persen, om te zien of het zo beter wilde lukken.

Helaas hielp dat ook onvoldoende, dus na een 30 minuten ben ik weer in bed geklommen en is de oudste met de vacuumpomp gehaald, incl knip.
    Achteraf bleek dat ze de navelstreng een slag om dr nekje had, mogelijk dat het hierdoor onvoldoende lukte. Dochter heeft er verder geen gevolgen van ondervonden gelukkir.

4. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de antwoorden.
    ik had al aangegeven in het ziekenhuis dat ik het graag op een baarkruk wil proberen.
    er werden meteen moeilijk dingen gezegd dat het niet echt gaat ivm ctg die je aan hebt tijdens te bevalling??? maar dat betekend dus dat ik met de weeen vast lig in bed?
    Moet vandaag weer naar het ziekenhuis en zal het weer eens zeggen, ik heb dit altijd al in mijn gedachte gehad, ik wil het dus ook echt proberen.

5. happymama

happymama Niet meer actief

ik ben met de eerste halverwege de ontsluitings weeen naar t toilet gegaan en dat zat heerlijk dus heb er een dik uur gezeten (is toch t zelfde idee) had in een tijd van dat uur van 4 naar 9 cm gegaan , vond t heerlijk dus ga deze x lekker op de wc zitten hahaha

6. kjara

kjara Actief lid

7 nov 2010
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben 2 keer tuis bevallen op de baarkruk.

bij de eerste wilde ik dit perse omdat ik niet kon liggen in verband met rugklachten, mijn partner zat achter mij met een kussen zodat ik op hem kon leunen om kracht te zetten (ik heb meer dan een half uur gedaan over me kindje eruit krijgen).
    de baarkruk was voor mij een super ding.

bij de tweede ging alles super snel (1,5uur bevalling) dus ik heb hooguit 2 minuten op de baarkruk gezeten, 1 perswee en me kindje was er, ik was wel weer heel blij dat het ook weer met de baarkruk was, deze manier van bevallen kende ik nog van de eerste en het voelde voor mij vertouwd en veilig.

dus ja ik ben alleen maar positief over de baarkruk.
    succes en ik hoop voor jou dat je ook op de baarkruk kan.

7. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Het idee dat wanneer je liggend perst je tegen de zwaartekracht in moet klinkt logisch.
    Ik had bij de 1e 2 pers weeën en de tweede 1 nodig.
    ;)

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Bij de eerste wilde ik het graag, maar belandde ik in het zkh. Daar hebben ze het bevalbed in baarkruk stand gezet. Nouja, soort van.
    Helaas viel ik door het zitten flauw en ja, dan wil het persen helemaal niet meer he.;)
    Bij de tweede niet eens meer aangedacht, ik kon me helemaal niet bewegen en het was een gecompliceerde bevalling, dus het had niet eens gemogen.

9. Artemiss

Artemiss Lid

23 aug 2011
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik heb net als happymama tijdens de ontsluitingsweeen op de wc gezeten, liggend kon ik ze niet opvangen. Ik wilde in het ziekenhuis bevallen maar toen de verloskundige kwam had ik al volledige ontsluiting (binnen drie uur)! Vervolgens dus het persen op de baarkruk gedaan omdat het zitten zo goed beviel. Dat duurde nog wel drie kwartier, maar uiteindelijk kwam mijn zoontje er met grote vaart uit (hoofdje heeft nooit gestaan). Ben toen dus wel flink uitgescheurd. Volgens de verloskundige was dat ook het geval geweest als ik liggend had geperst, omdat die laatste perswee zoveel kracht had dat ik dat zelf nooit tegen had kunnen houden.
    Ben van plan de volgende bevalling weer op de baarkruk te doen!

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Aangezien ik ontstekingen in beide armen heb, is mij door de fysio geadviseerd om ook op de baarkruk te gaan. Ik heb dit zowel bij de VK als in het ziekenhuis aangegeven. Geen slechte reacties gehad.

Mijn VK heeft sowieso een kruk bij zich en in het ziekenhuis zijn ze ook gewoon beschikbaar.

11. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    #11 Dot, 25 nov 2011
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
    Heb ik nog niet gedaan, maar ook als tip gelezen.
    Ik ga het ook proberen.
    Wat je nog kan doen is een onderlegger uit het kraampakket onder de wc-bril klemmen. Zodat het gat van de pot er niet meer is. En dan erop gaan zitten.
    Omdat sommige vrouwen misschien bang zijn dat de baby in de wc-pot zou kunnen vallen en dit psychisch de bevalling weer zou kunnen tegenhouden ofzoiets.
    Nu hebben we een flinke verwarming naast de wc pot, op de douche die zet ik lekker hoog en hoop het hier een tijdje vol te gaan houden.:D

12. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat is een goede tip op de wc zitten! die ga ik onthouden!
    ik vind liggend bevallen beetje vreemd, als je er goed over nadenkt.
    je doet toch ook niet liggend poepen :D
    Sommige hebben geen keus hoor, en misschien ren ik ook heel hard naar het bed om te liggen.

13. jvd1

jvd1 Actief lid

3 aug 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    HOi!!

Ik ben bij mijn eerste ook bevallen op de baarkruk. Nu Zou ik dat weer graag willen!
    Ik vond het heerlijk!!!
    Tijdens het liggen had ik zo een ontzettende pijn en drukgevoel dat het gewoon echt niet prettig was om liggend te bevallen. Op de baarkruk had ik echt nergens last van en binnen 15 min is onze meid geboren.

Ik ben thuis bevallen en weet dus niet hoe dat gaat met een ziekenhuisbevalling... Ben ik wel erg benieuwd naar.. Thuis lig je ook niet aan een ctg toch? Ik lees ef mee!

14. Ragazza

Ragazza Bekend lid

31 jan 2010
    695
    0
    0
    Hier ook bevallen op de baarkruk, ABSOLUUT een AANRADER!

Manlief zat achter mij op een stoel, ik tussen zijn benen en kon zo zijn handen fijn knijpen ;). Ik zou dit bij een eventueel volgende bevalling ook weer willen.

15. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.628
    113
    Ik vond t ook heel fijn, voelde heel natuurlijk, persen ging eigenlijk vanzelf op de baarkruk. Helaas kon ik het niet afmaken, ivm teruglopende hartslag em daardoor een vacuumbevalling geworden, maar tot die tijd beviel het goed. Ik zat in ziekenhuis trouwens nergens aan vast hoor.

16. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    zo zie ik het helemaal voor me, is het gek dat ik zeg dat ik het bijna romantische vind?
    geweldig om het samen met je man te doen

17. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Bij de eerste wou ik ook graag op de kruk maar door wat gedoe kwam er een verloskundige van een andere praktijk (net op tijd) dus toen liggend op bed, terwijl ik de ontsluitingsweeen op een stoel had gedaan. Stoel met de leuning naar het aanrecht en ik erop hangend op het aanrecht. Mijn man kon zo de rugweeen bewerken met zijn vuisten. Toen ik moest liggen om te persen voelde het zo .... fout.. niet natuurlijk. Dus bij de tweede wilde ik per se op de baarkruk. Van de verloskundige kreeg ik hem met 39 weken al mee naar huis. Ze hadden er twee op de praktijk en ik ben dus met de tweede op de baarkruk bevallen. Ging super... snel 1 perswee en baby was er.
    Aanrader dus!

18. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik denk er wel over na om dat te doen omdat ik nu heel veel last van mijn rug heb en bijna niet kan liggen op bed.
    In het ziekenhuis moet ik ook continue aan het CTG maar ik mag wel gewoon douchen en naar het toilet én ze hebben aangegeven dat de baarkruk geen probleem is. Ze kunnen deze zelfs op het bed zetten.

Het enige wat ik me afvraag is of je er niet meer aambeien door krijgt, omdat de zwaartekracht hierbij natuurlijk ook helpt. Ik heb daar namelijk nu al last van dus ben bang dat het door de zittende houding alleen maar erger wordt...

19. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    niet alle reacties gelezen hoor...

heb iig bij mijn tweede me er erg in zitten lezen, dit omdat ik bij de eerste mn benen niet omhoog kon houden vanwege de BI..
    stonden ze met 4 man te doen...

iig, ik dacht dat zittend dan ook makkelijker zou zijn, maar de BI-vereniging raadt het dus af.
    Dit omdat juist door de zwaartekracht er meer kracht op je bekken komt te staan en dus de naschade groter kan zijn.

Bij nummers 2 en 3 geen moeite gehad tijdens de liggende bevalling.. bij nummer 3 kon ik ook niet lang liggen, maarja.. met 6 en 3 minuten persen, heb ik niet lang hoeven liggen...

naschade bekken was trouwens met de vlotte bevalling van onze flinke nummer 3 wel groot...

20. mrs B

mrs B Actief lid

5 jun 2010
    176
    3
    18
    Vrouw
    secretaresse
    Noord Brabant
    Ik ben de laatste keer ook "gewoon" liggend bevallen (toen ik persweeen had, gaan liggen) maar dit voelde ook heel onnatuurlijk. Zie er nu ook erg tegenop (zacht uitgedrukt:(). Ga zeker navragen bij de vk of zij een baarkruk heeft om het zo te proberen.

Deel Deze Pagina