Wat betreft 1e keer laten drinken: wij hebben onze ouders pas gebeld nadat de kleine al aan de borst gelegen had. In ons geval stelde dat niet zoveel voor hoor. Hij lag steeds op de verkeerde plek te sabbelen, de schat. Ik ben (poliklinisch) in het zh bevallen en had vooraf al aangegeven in het bevalplan dat ik dit eerste moment erg belangrijk vond. Hier is keurig rekening mee gehouden. Ze hebben ook pas na het eerste drinken gehecht. En ook tijdens het hechten lag de kleine heerlijk bij me. Ik denk dat hij zeker 3 kwartier bij me heeft gelegen voordat ze hem gingen aankleden. En als langer wachten nodig was geweest, hadden ze dat ook gedaan. Het boek van Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen heeft mij ook erg goed geholpen. Hierdoor wist ik zelf ook al hoe ik goed moest aanleggen. Natuurlijk helpt de kraamverzorgster je ook. Maar ik vond het wel prettig dat ik zelf al veel wist. Zeker de eerste nacht. De baby is 's nachts geboren en de kraamverzorgster heeft ons naar huis gebracht en even geholpen met de kruik + bedje klaarmaken. Maar daarna was ze weg. De baby hoeft niet perse te drinken, maar als hij wel wil is het dan wel fijn dat je een idee hebt hoe het moet. Verder mijn tip: aanleggen - aanleggen - aanleggen! Laat je kindje zo vaak drinken als hij wil (of minimaal elke drie uur, als hij zelf niet vaak genoeg komt!) Door de baby vaak te laten drinken, gaan je borsten genoeg melk produceren. Niet alleen op dat moment, maar ook later. Dus als je in de beginperiode je borsten goed stimuleert, kun je in de maanden daarna ook genoeg melk maken als je kindje steeds meer gaat drinken. Laat je door het cb inderdaad niet te snel in een schema duwen! Ik kreeg voor mijn zoontje 2 maanden oud was al te horen dat ik kon gaan proberen de nachtvoedingen af te bouwen. Ik heb hem dat bewust niet gedaan. En nu is hij zelf aan het afbouwen 's nachts. Dit komt echt vanzelf!
Als ik het dus goed begrijp ga je met je verloskundige een geboorteplan maken? Dan zal ik zeker aangeven dat wij even de tijd willen om met ons kindje samen te zijn. Ik ga in het geboorte hotel bevallen dus ook in het ziekenhuis. Ik heb het er vandaag met mijn vriend over gehad hoe we dat nou kunnen doen zonder dat we familie het gevoel geven dat we ze er niet bij willen hebben of zo. Mijn schoonouders wonen in Duitsland en die moeten ruim 2 uur rijden voor ze hier zijn. Tsja wanneer ga je die dan bellen? We denken zelf pas wanneer we naar het ziekenhuis gaan. Nu weet ik dat het in mijn familie zo is dat meteen mensen om je bed staan en het kindje willen vast houden enzo, maar heb daar zelf niet zo`n zin in. Mijn tante zei vorige keer al van als je weeen hebt meteen bellen he.. Snap wel dat het voor iedereen speciaal is en vind het ook zeker heel lief dat iedereen er veel intresse in heeft. Nou zeker iets wat ik mee ga nemen de volgende keer als ik naar de verloskundige ga. Ik ben vandaag begonnen met het doorspitten van borstvoeding.com. Staan zeker hele handige tips bij. Ik ga me gewoon lekker inlezen.
Twee uur rijden is precies mooi. Ik zou hun gelijk bellen na de bevalling en de rest dus wat later, na 1,5 uur ofzo. Dan kunnen ze er toch gelijk met de anderen zijn. Je hoeft ECHT geen mensen aan je bed te hebben als de kleine er net een half uur uit is hoor! Sterker nog dan zijn ze gewoon nog met je bezig. (eventueel hechten, even uitrusten, zelf een beschuitje met muisjes eten + wat drinken, douchen) Bevalplan moet je zelf maken, als je dat wilt. Er staan op het forum wel een aantal topics met voorbeelden.
Na een mislukte poging van de vorige keer. Ben toen na 3-4 dagen gestopt. Hoop ik deze keer dat het wel gaat lukken! Heb er ook echt veel zin in!! Vorige keer was de start niet ideaal. Uiteindelijk ks geworden waardoor aanleggen pas heel laat gebeurde. Ook kon zoonlief niet goed aanhappen door te kort tongriempje. Niemand in het ziekenhuis die dit door had. De kraamzorg thuis wel, maar ook niet zei dat dit heel makkelijk te verhelpen was. Deze keer heb ik het boek van Stefan Kleijntjes gelezen. Had het dikke boek binnen 1 avond uit! Vond het heerlijk er al zo mee bezig te zijn. En deze week gaan we naar een voorlichtingsavond. Hier ook last van bekken, maar wil het toch proberen. Daarnaast staat borstvoeding.com ook al bij mijn favorieten. Heb er al veel gelezen. Wat ik in elk geval wel anders ga doen t.o.v. de vorige keer is dat mocht het nu om welke reden dan ook niet lukken ik meteen aan de bel zal trekken bij een lactatiekundige. Had ik dat de vorige keer maar gedaan En of het deze keer een ks gaat worden of niet. Ik wil echt graag dat de baby deze keer snel aangelegd wordt. Heb vriendlief al duidelijk geïnstrueerd
Ik zat net een stukje te lezen over fabeltjes over bv en ik vond dat onderwerp dat kv net zo goed zou zijn als bv echt prachtig. Het komt niet eens in de buurt aan alle goede stoffen die jij je kindje meegeeft. Zoveel voordelen voor je kindje en dat maak je allemaal zelf echt prachtig.
*Breekt in* Misschien ligt het aan mij hoor, maar als je ZELF (nog) niet laat weten dat de kleine er is, dan heb je ook geen 'last' van bezoek! Er wordt in geboorteplannen enzo altijd geschreven van; we willen eerst onze kleine leren kennen en dan pas bezoek, maar de verloskundige of de verpleegkundige belt dat bezoek niet hoor, dat doe je zelf!!! Dus als je nou zelf NIET belt, dan heb je ook geen ongewenst bezoek. Lijkt me zo simpel!!! Sorry hoor, maar ik word altijd zo geirriteerd van dit soort opmerkingen. Ik ben verpleegkundige op een verloskunde afdeling en alsof ik dan jullie familie ga bellen om te zeggen dat de kleine er is. En wat ook erg vervelend is, is dat de kersverse ouders dus de hele familie zsm optrommelen per sms of telefoon en ik vervolgens de boodschap mag brengen dat het bezoek nog even moet wachten. Vervolgens word ik dus boos aangekeken door het bezoek! :x *Breekt uit*
Hi, heb je al een kindje borstvoeiding gegeven? ik wil niet veroodelend zijn maar: zullen niet bij de eerste twijfel overstappen op FV, dat is denk ik het belangrijkste; dat je je keuze maakt, en straks - ook als het lastig word - volhoud. Dat zou ik maar met grote voorzichtigheid zeggen, je weet nooit hoe je bevalling en alles daar om heen gaat en vantevoren lijkt altijd net rooskleuriger dan dat het gaat worden. Ik ben het met je eens dat je er alles aan moet doen, maar als je door omstandigheden er geen kansen toe hebt dan zul je dat moeten accepteren.
Sommige dingen heb je idd niet in de hand... Ik had ook een mooi beeld bij bevallen en bv.. En die is dus heel anders uitgepakt: Ik ben met 35 weken bevallen doormiddel van een KS en mijn zoontje lag op een andere afdeling in een coeveuse... Ik heb heel wat traantjes gelaten om mijn borstvoeding op gang te krijgen door zo'n kolf...Achteraf heb ik veel te veel van mijn eigen geeist! En zal de volgende keer niet zo ver gaan om niet te valen! Heb van heel die tijd nog steeds last en ben er dan ook nog helemaal niet uit of ik wel weer zo bv wil gaan geven aangezien de kans nu nog groter is dat het eerder komt... Wil er mee zeggen dat die geboorte plannen allemaal wel leuk zijn maar dat je ook rekening moet houden dat niet alles gaat zoals jij denkt/hoopt... Over bezoek! Die mogen de volgende keer niet in het zkh komen! Ik heb het als heel irri ervaren...(mijn ouders en zijn ouders daar in tegen wel maar meer niet) Eerst moet je gaan voeden, dan moet je op je kamer afkolven dan ben je blij dat je wat kan eten en rusten maar bij mij stonden de volgende visite al te wachten om weer terug te gaan naar mijn zoontje die op een andere vleugel lag 6 hoog... Ik heb totaal niet kunnen rusten ofgenieten! Dus wij houden deze keer een kraamfeest en de geboorte kaartjes gaan pas de deur uit als de baby thuis is
@ Caitlin. Wat je neerzet klopt natuurlijk wel. Als wij niet bellen weet ook niemand dat ik aan het bevallen ben. Nu is dit ons eerste kindje en voor mijn vader en schoonouders het eerste kleinkind. Nu heb ik geen idee hoe een bevalling verloopt en hoe dat normaal gaat. Dus wanneer ga je mensen bellen enzo enzo. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie als kraamverpleegkundige er niet zijn om mensen te bellen of te informeren en vooral niet als ze geirriteerd zijn omdat ze niet naar binnen mogen. Ik ben zelf een beetje een persoon die graag iedereen tevreden houd en niemand tegen het borst wil stoten. Ik snap best dat het voor hun ook spannend is en kennis willen maken met ons kindje. En ik weet gewoon dat als we pas gaan bellen nadat ik ben bevallen niet iedereen daar heel blij mee zal zijn. Voor nu moet ik het maar even los laten en aan ons denken. We gaan het met de verloskundige overleggen hoe we het zouden willen en misschien heeft zij nog handige tips. Verder denk ik dat we opa`s en oma`s zoveel mogelijk voorbereiden door aan te geven dat we niet bij de eerste wee zullen bellen. En dat waarschijnlijk pas zullen doen als we echt naar het ziekenhuis gaan of zo.
Er zijn al veel goede tips gegeven, ik heb nog 1 kleintje: mijn favo tepelzalf is lanoline, dit is heel puur, alleen maar vet. Kan je bij prenatal kopen bijvoorbeeld, van medela (purelan). Verder nog even over je familie inlichten: volgens mij is er bijna niemand die de hele familie gaat bellen als de weeen beginnen of als je naar het ziekenhuis gaat hoor, vind ik niet zo gezond eerlijk gezegd. Je hebt wel wat anders aan je hoofd! Gewoon rustig gaan bevallen, concentreer je volledig daarop en vergeet de rest van de wereld. Na de bevalling kan je wel eens een keer gaan denken aan je familie inlichten. Laat ze lekker komen als je weer thuis bent, of als je op z'n minst gedoucht/gewassen bent.
Het is ook wel heel spannend he Manda! En natuurlijk wil iedereen graag jullie mooie wondertje zien Maar gun jezeflf gewoon die eerste tijd, want dat is zo mooi, voor het eerst met z'n 3tjes. Mijn zus belde bij de eerste trouwens pas toen het geboren was en dat vond ik toen vreemd. Bij de 2de smste haar man toen de weeen echt goed begonnen waren. Nou, ik kan je zeggen, ik heb daarna zo slecht geslapen (het was 23.30 uur)... Mensen denken dat ze het graag willen weten waneer het begint, maar geloof me, als je weet dat het is begonnen, maar verder totaal geen zicht hebt op het vorderdingsproces is dat ook echt zenuwslopen! Ik zei gelijk tegen mijn zus; bij de volgende keer maar weer pas bellen als de kleine er is Succes met je bevalling! Liefs, Caitlin
Ik vind het heel spannend Vooral het niet weten wat je te wachten staat. Maar dat maakt het ook wel weer heel leuk. Ik zie het maar als gezonde spanning. En wat je beschrijft over bellen als de weeen zijn begonnen vind ik dus ook. Ik weet niet hoelang het gaat duren en dan moet ik mensen al in spanning laten zitten terwijl het misschien nog 24 uur kan gaan duren. In ieder geval bedankt voor je tips Jij een fijne zwangerschap @ fenneke. Ik zat ook aan purelan te denken of andere soort. Daar ga ik nog even informatie over vragen. Wij waren ook niet van plan de hele familie te laten komen hoor hahah.. zou dan helemaal gek worden. Maar vooral naasten denk ik. Vader, schoonouders, schoonzusje en dan denk ik wel dat het vanzelf als een lopend vuurtje gaat. Ze bellen elkaar toch wel.
Over de BV is al voldoende gezegd, lees inderdaad voldoende over de eerste start, houd in je achterhoofd dat de eerste periode moeilijk zal zijn (zo kan het alleeen meevallen) En hou ook rekening mee dat de bevalling en de start anders kan verlopen dan in boeken en anders dan je verwacht. Hopelijk gaat het bij jullie van leien dakje en zit je vanaf de eerste minuut op een roze wolk, maar als je in alle situaties BV wilt geven, moet je je ook in alle situaties inlezen. Om alleen een spoedkeizersnee onder volledige narcose als voorbeeld te noemen. Dan gaat al je voorbereiding over het eerste uur met de baby aan de borst. Daarnaast komt BV meestal moeilijk op gang na een keizersnee. Als je hiermee van te voren rekening mee houdt lukt het ook wel uiteindelijk, maar als je dat niet weet vantevoren kunnen sommige situaties een behoorlijke tegenslag zijn. Over het bezoek: Meid, ik denk niet dat jij een half uur na de geboorte van je kind deze laat vasthouden door allerlei familieleden. Zo werkt dat meestal niet . En de oma's zijn zelf ook ooit bevallen, ze zullen wel snappen dat je ze niet aan je bed wenst direct na je bevalling. Misschien moet je placenta dan nog geboren worden, of word je dichtgenaaid enz.
@Adi, dat zijn inderdaad de dingen waar ik allemaal rekening mee wil houden. Ik ga mezelf niet in een droomwereld begeven dat alles geweldig gaat. We hopen het natuurlijk wel, maar wil ook rekening houden met andere mogelijkheden. Ik zie bv geven ook niet als iets wat je zomaar doet en dat lees ik ook veel. Maar wil er wel alles aan doen om het te proberen. Ik hoop inderdaad dat er gewoon wat begrip word opgebracht dat wij ook even willen genieten en alles laten bezinken. Sowieso wil ik eerst even wassen en omkleden enzo lijkt me ook wel zo fris
Lieve schat, al is er geen begrip... Het is JULLIE kindje, JOUW bevalling. JULLIE wonder! En zelfs als je een sepermakkelijke bevalling hebt, wil je eerst wel even rustig met je kleine liggen en douchen voordat er mensen bij komen. Voor de grootouders is het uiteindelijk waarschijnlijk ook fijner om pas te horen dat de kleine er is, als ze ook daadwerkelijk mogen komen bewonderen. Wat hebben ze er aan om het eerder te weten en in de stress te zitten? Ze kunnen toch niks doen. Beter pas bellen als ze gelijk mogen gaan kijken.
Ik heb zelf toendertijd veel geleerd hier op het forum en ik heb een bv cursus gevolgd, waar ik een heel boekwerk mee kreeg. Handig om nog even na te kijken. Het blijkt geholpen te hebben, want ik heb 2 jaar en 1 maand bv gegeven Wat ik wel telkens dacht was: Lippen naar buiten gekruld, lippen naar buiten gekruld. Want had toen gehoord, dat als de lippen van de baby niet goed zitten, dat je snel last kan krijgen van kloven en dat soort ongein. Gelukkig nooit gehad, of het toeval was, geen idee. Ik geloof niet dat het dit keer nodig is bij mij om mezelf erop voor te bereiden
Lees nu net de laatste blz, wij hadden pas 1 uur-1.5 uur nadat Sasha geboren was, iedereen pas gebeld. Ze snappen het heus wel en anders pech, gedane zaken nemen geen keer En borstvoeding is inderdaad in het begin doorzetten, het doet in het begin ook wel een beetje zeer, om heel eerlijk te zijn.
Ik heb mijn zoontje op dag 2 al een speentje gegeven en hij dronk ook heel goed, ik heb na 3 weken helaas moeten stoppen omdat ik geen kolf in huis had en hem ook niet zo snel even on gaan kopen, mijn zoontje had enorme zuigkracht waardoor mijn tepel dag 2 al helemaal kapot gezogen waren, dus mijn tip is om zoogcompressen in huis te hebben, bephanten een borstkolf ( handkolf is prima daar heb ik 1dag mee geprobeerd ma helaas was mijn voeding al terug gelopen ) oja en een tepelhoedje is ook erg handig om in huis te hebben kost 2 of 3 euro geloof ik en dat kan ook erg behulpzaam zijn als je tepel te glad is of als je kloven hebt, want dan zuigt ie namelijk niet aan je tepel ma aan het hoedje zodat jou tepel tot rust kan komen.
@wendy, Dat het zeer doet had ik inderdaad gelezen ja. Ben heel benieuwd hoe het zal zijn. Met lippen naar buiten is zeker iets wat ik niet meer zal vergeten net als dat het neusje precies tegenover de tepel moet zitten. We gaan strakjes gewoon lekker oefenen ^^ Zoogcompressen heb ik inderdaad al gehaald Heb nu af en toe al een lek momentje dus had het idee dat ik die wel nodig zou hebben. Tepelhoedjes dat is ook nog een goede tip. Misschien kan ik daar een doosje van halen of zo. We hebben gisteren alvast gekeken naar wat voor kolf voor ons het beste zou kunnen zijn. Volgens mij kwam de medela swing wel goed uit de bus vooral als ik strakjes weer ga werken.