Klopt: door de tepel ter hoogte van het neusje te houden, moet de baby een grote hap nemen. En inderdaad: een grote hap + lippen naar buiten gekruld voorkomt problemen! In het begin zul je je tepels zeker voelen. Purelan is een goede, vette zalf om te gebruiken op je tepels. Als je het dun smeert, hoef je je tepel niet schoon te maken voor het voeden. Let er op dat je van begin af aan goed aanlegt. Als je eenmaal kloven hebt, zul je er even last van houden. Een tepelhoedje wordt vaak afgeraden, dus gebruik dat alleen als je het echt niet meer zonder kunt volhouden. Doe dit liefst alleen onder begeleiding van een laktatiekundige. Medela Swing schijnt een goede kolf te zijn. Ik heb er geen ervaring mee. Ikzelf ben erg tevreden over de (Philips) Avent Isis IQ Uno. Dit is een enkelzijdige elektrische kolf, waarbij je helemaal zelf het tempo en de zuigkracht bepaalt. Je pompt namelijk eerst even handmatig en laat de motor daarna jouw ritme overnemen. Je kunt hem aansluiten op het stopcontact, je kunt hem gebruiken op batterijen en er zitten extra onderdelen bij zodat je hem ook als handpomp kunt gebruiken. (Dat is bijvoorbeeld handig als je 's nachts even wat druk van je borsten wilt halen.) Verder was deze pomp iets goedkoper dan de Medela Swing. Je krijgt er netjes een (koel-)tasje en twee koelelementen bij. Dit moet je er bij de Medela nog los bijkopen.
Ow dat klinkt ook wel fijn zeg. Ik ben echt nog een beetje aan het rondkijken hoor dus weet nog niet echt wat bij mij past. Maar hoe jij het beschrijft klinkt ook wel heel fijn en zeker handig.
In dit geval moet je écht vooral rekening met jezelf houden Ik hield na mijn eerste bevalling ook veel rekening met anderen en daar heb ik later best veel spijt van gehad. Het is JULLIE kindje en JULLIE eerste kennismaking neem daar lekker de tijd voor. Jij mag nu echt even de belangrijkste zijn na zo'n prestatie. Het is echt niet fijn als de familie staat te trappelen terwijl je nog gehecht moet worden en ze om je bed heen staan als je nog niet even hebt kunnen douchen. Bij mijn andere bevallingen is dat dus ook heel anders gegaan, heerlijk om de tijd te hebben om zelf van je kleintje te kunnen genieten, kennismaken, snuffelen en idd bij borstvoeding aanleggen (lijkt me ook niet zo prettig om daarbij op je handen gekeken te worden door familie) En daarna helemaal fris en fruitig als stralende moeder de opa's en oma's ontvangen.
Zo zou ik het graag willen inderdaad. Ik lees nu zoveel over hoe belangrijk het eerste uur is voor je kindje en voor jou als moeder. Sowieso wil ik bij mijn bevalling alleen mijn vriend erbij hebben. Het is geen gratis voorstelling en heb geen kijkdoos . Hou daar nooit zo van.
Gewoon pas bellen als de kleine er is dus! Als je bang bent dat mensen je onder druk gaan zetten als je nu al vertelt dat je pas na de bevalling wilt bellen, dan zeg je dat gewoon nog niet. Dat merken ze dan wel als het zo ver is. Ik kan me voorstellen dat je met het bellen wel rekening wilt houden met familie die verder weg woont en familie die dichterbij woont. Wij hebben alle grootouders in de buurt wonen. Maar we hebben degenen die ietsje langer onderweg zijn, wel als eerste gebeld. Op die manier waren ze er toch allemaal tegelijk. (Om 2.00 's nachts. Ze hadden gelukkig het fatsoen om na een kwartiertje weer weg te gaan, haha.) Wij hebben al gebeld gelijk na de geboorte en afgesproken om nog een keer te bellen als we thuis waren. Dat was ongeveer twee uur later. Toen mochten ze dus even kijken en daarna weer weg. De dag erna is de baby nog net zo nieuw en mooi hoor! (Misschien nog wel mooier, als ie even lekker in bad is geweest en de ergste stuwing weg is. ) Je hoeft de kolf echt pas na een paar weken te kopen hoor. Als er problemen zijn waardoor je een kolf nodig hebt om de bv op gang te brengen, kun je toch het beste een professionele gebruiken. Die huur je van het ziekenhuis of de kraamzorg en is 100% hygiënisch, daar hoef jij je echt geen zorgen om te maken. Maar meestal heb je de kolf pas na een paar weken nodig. Dan kun je eerst even aankijken of de bv goed op gang komt. Ik zou je wel willen adviseren om ergens tussen de 4 en 6 weken al te beginnen met kolven en een paar keer per week een flesje geven, ook al hoef je dan nog niet aan het werk. Je hoeft (als de bv goed op gang is) tegen die tijd niet meer zo bang te zijn voor tepel/speen verwarring. En de meeste kindjes kunnen op die leeftijd nog goed uit een flesje leren drinken (soms moet je het een paar dagen achter elkaar proberen voor het lukt.) Blijf het daarna bijhouden, anders kan het zijn dat je kindje de fles gaat weigeren. Er zijn ook kindjes die na maanden bv zonder problemen uit de fles drinken. En het kan natuurlijk ook voorkomen dat je op tijd met de fles begint, maar dat je kindje toch gaat weigeren. Maar meestal maak je het jezelf makkelijker als je tussen de 4 en 6 weken begint.
Echt super die tips ben er erg blij mee. Ik werk zelf op een KDV dus weet dat het handig is als ons kindje strakjes gewend is om uit een flesje te drinken. Ik denk dat het voor papa ook wel leuk is als hij na een paar weekjes ook eens een flesje mag geven ^^ Verder met familie zucht.. hahah ik kan me daar zo druk om maken. Misschien totaal onterecht en valt het allemaal mee, maar ik ken mijn familie. Ik weet nog toen we net zwanger waren dat ik het mijn vader had verteld en na de eerste echo de naaste familie dus opa, tante`s en ooms en de rest van de familie wilde we pas met 12 weken het mooie nieuws vertellen. Nou daar werd al zo moeilijk over gedaan. Hoevaak ik wel niet te horen heb gekregen dat het onzin was en het gewoon aan de familie moest vertellen. Nou we hebben onze poot stijf gehouden, maar we werden er wel moe van.
Misschien nog een tip, wat mij in het begin geholpen heeft. Ik heb nogal grote borsten (met stuwing cupG) en grote borsten, net bevallen, klein kindje was best lastig om te voeden en je hebt maar 1 paar handen. IK vond liggend voeden in het begin echt heerlijk. Toen Sasha het goed door had (al vonden ze haar een natuurtalent, hihi) maar vooral toen ik dat hele bv-gebeuren snapte, ging ik pas over op de madonna-houding.
Ik vond liggend voeden in het begin ook erg prettig, vanwege de hechtingen. Verder is het een kwestie van uitproberen. 's Ochtends en 's avonds voed ik nog steeds vaak liggend in bed. Blijft lekker. Overdag zit ik meestal in de madonnahouding op een bank of stoel. Met de rygby-houding kan ik nog steeds niet uit de voeten. Soms ligt mijn kindje ook op zijn buik op mijn buik te drinken. Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker eet, maar hij vindt het prima.
ik vond gelijk de madonna houding prettig...voelde me dan ook zekerder ofzo...dat liggen vond ik erg irritant...doe ik het eigenlijk pas sinds paar weken heel af en toe in de nacht
Dat liggen met de buik op mijn buik, ik kreeg het niet voor elkaar. Ze smoorde gewoon in mijn borsten, met mond en neus.. En zo groot zijn ze nou ook weer niet Verder, probeer sterk in je schoenen t staan. Mensen vragen steevast meteen: Hoevaak drinkt hij? Voel je daar niet onzeker over. (deed ik wel..) Op verzoek is gewoon goed, ook al groeien ze erg goed zoals de mijne. Heel veel succes!!
Ow hier is ie.... was mijn topic al kwijt hahahah. Nou alleen maar beter want nu kan ik nog meer goede tips krijgen super
Bij buik op buik heb je inderdaad een handje nodig om het hoofdje een beetje na achteren te liften of om de borst een beetje in te duwen. 't Is eigenlijk niet echt een ideale houding, haha. Maar soms komt het zo uit dat we al zo in bed liggen en dat hij dan hapt. Nou ja, van mij mag hij. Behalve dat je je handen niet echt vrij hebt, is het ook wel weer prettig om zo te liggen.
Rugby heb ik ook nooit voor elkaar gekregen! Hoevaak drinkt ze, ja dat ken ik. Ahhh joh zo'n 10-15 keer per dag, haha. Bij mij was het steevast: Slaapt ze nou nog niet door? (alsof dat door de bv komt)
Hoi meiden, ook ik wil graag borstvoeding geven, alleen zal ik bevallen door middel van een keizersnee, hoe zou ik het dan aan kunnen pakken? Ik was ook meteen overtuigd van BV, ik heb veel folders gelezen, maar geen een keer tegen gekomen over keizersnee en BV geven.. heeft iemand ervaring ermee? en die graag die ervaring wil delen? Ook ik kan niet makkelijk meer uit de voeten dus de info avonden schieten er hier ook bij in, krijg ontzettend snel last van mn rug helaas anders was ik ZEKER gegaan! Hopelijk kan iemand me bij spijkeren
Hey miracle, ja kan me voorstellen dat je dat zou willen weten. Zijn toch ook dingen waar je rekening mee moet houden. Ben heel benieuwd. Ik wil ook wel graag overal rekening meehouden. We gaan er nu vanuit dat alles voorspoedig zal gaan maar ja je weet het nooit. Succes in ieder geval.
Meiden, ik wil jullie aanraden om het boek 'Borstvoeding' van S. Kleintjes en M. Broekhuyzen te lezen! Is echt een aanrader! Ik geloof ook dat er info in staat over keizersnede en BV maar dat weet ik niet zeker. (heb het boek nu uitgeleend dus kan niet kijken) En vertrouwen hebben! En niet naar 'dom' advies luisteren!!
Miracle: Ik heb een keizersnede gehad. Na een keizersnede duurt het wat langer voor de borstvoeding op gang komt. Ik heb de dagen in het ziekenhuis steeds na elke voeding moeten kolven om de boel te stimuleren, daar krijg je in het ziekenhuis ook begeleiding bij. Toen ik een dag thuis was begon de stuwing en had ik al snel genoeg melk en hoefde ik niet meer te kolven. Belangrijk is om goed aan te geven dat je borstvoeding wil gaan geven en binnen een uur na de geboorte voor de eerste keer wil aanleggen. Bij mij is dit toen ook gebeurd. Hier in het ziekenhuis wilden ze dat ik gewoon iedere 3 uur aanlegde, maar als je kindje al eerder aangeeft te willen drinken, gewoon aanleggen, hoe vaker hoe beter, vooral na een keizersnede. Hopelijk heb je hier wat aan.
Ook na een ks zou ik proberen het kindje zo snel mogelijk op de borst te leggen. Als dit niet bij jou lukt, zou ik vragen of hij / zij lekker bij papa op de blote huid mag liggen. Verder heb ik er geen ervaring mee. Ik wil wel even kijken wat er in "het boek" staat, maar dan pas morgenochtend. Boek ligt beneden en ik zit al boven op bed. Schatje ligt te drinken en ik hoop dat hij gelijk in slaapvalt, want dan kan ik ook. Wat mij brengt op de volgende tip: zorg dat je 's nachts iets bij de hand hebt om te doen tijdens de voeding. Ik vond het anders heel moeilijk om niet in slaap te vallen. Nu zit ik dus met de iPad op internet, maar ik lees ook vaak een boek of tijdschrift. Wel bij gedimt licht, want anders wordt de baby te wakker. Oh: en een flesje water op m'n nachtkastje vind ik ook onmisbaar! Ik heb vaak dorst als ik wakker word om te voeden. Vooral die eerste weken!