Hoe voorbereiden op borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door manda, 28 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1990

Miracle1990 Niet meer actief

Meiden super bedankt!
    Ik zal zeker 10 december alles al een keer aangeven zodat het genoteerd word zowiezo!:)
    Ik ga ook kijken voor een boek erover, want dan word je ook wijzer natuurlijk, maar is het dan voor mij nodig om wel vast een kolf in huis te hebben???
    Of moet ik het eerst even afwachten hoe het zal gaan thuis voor de eerste paar keer?:)

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou gewoon afwachten hoe het gaat. Onder normale omstandigheden heb je de kolf pas na een paar weken nodig. Ze zijn best duur, het is zonde als je er één hebt gekocht en later blijkt dat je hem toch niet nodig hebt omdat het bijv. toch niet lukt met de bv.
    Als er iets bijzonder aan de hand is waardoor je gelijk moet beginnen met kolven, is een gewone kolf vaak niet goed genoeg en zul je een professionele moeten huren in het ziekenhuis of van de kraamzorg. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je zonder kolf zit.

3. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

#63 brenda1976, 2 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2010
    mijn ervaring...
    goed inlezen, voorbereiden is moeilijk. Bij sommige lukt het gelijk, bij andere niet.
    advies van de prenatal was, koop een kolf als je er een nodig heb, er is er gauw genoeg een gekocht.

Mijn eerste zoon lukt het niet om aan te happen. Dit was best een domper. Ik heb 6 weken, aangelegd, fles en gekolfd. Bewust de habermannspeen, hierdoor gaan ze makkelijker terug naar de borst omdat ze hard moeten werken.
    Na 6 weken en wat tranen verder is het gelukt, ik heb 9 maanden borstvoeding gegeven.
    Ik heb eerst een dubbele kolf geleend, naam de kraamzorg mee, ik had vanuit het ziekenhuis alles hulpstukken. (nieuw).
    Ik heb dit gedaan om te kolven en om de borstvoeding goed op gang te krijgen. Ik vond zelf een dubbele kolf niet fijn, enkele kon je nog lezen en andere dingen doen.
    Mijn vriendin heeft trouwens ruim een half jaar gekolfd en kon met een dubbele kolf, bellen nou eigelijk alles.

Mijn 2e zoon werd geboren en het aanleggen lukte bij hem ook niet, hij hapte niet, ik zag het al..... Dacht gaan we weer.
    Maar je wordt makkelijker en je durf meer met de 2e, het lukte wel...maar hij had ook geelzucht. Hij heeft een keer verkeerd gedronken en ik had de borst kapot en beginnende borstontsteking. Ondanks ik een enkele kolf had, heb ik weer even een dubbele gehuurd... op advies van lactatiekundige. Zodat ik de boel goed op gang zou houden / kreeg. Ik moest elk anderhalf uur aanleggen en kolven, was 2 dagen, maar waren heeel zwaar!
    En doordat ik meer ervaren was, heb ik nr 2 wel al heel snel echt aan de borst gekregen. Maar ook hier even de habermann speen gebruikt.
    Omdat ik eerst de gewone fles gaf, dacht het is voor even. Maar meneer wilde niet meer terug naar de borst. Vond fles wel makkelijk. Ik lactatiekundige gebeld, ze vond goed idee van mij en gelijk weer habermann gehaald, 2x die fles gegeven en hij wilde graag weer aan de borst.

Mijn beste tips! Geef aan dat je borstvoeding wil geven en dat je heel belangrijk vind en graag iemand wil met veel ervaring. De kraamzorg kan je goed helpen.
    lactatiekundige heeft me bij beide keren geweldig geholpen.
    bij sander is ze echt langs geweest en heb ik een rekening gekregen, deze is vergoed door de zorgverzekeraar (kijk even hoe het daar mee zit) we hebben ook meerdere keren gebeld.

Bij Jasper hebben we aantal keren gebeld voor advies, tot op heden geen rekening van gehad.

En er zijn 2 redenen dat ik beide keren borstvoeding heb kunnen geven, heel veel doorzettingsvermogen (en tranen) en lactatiekundige.

Maar misschien heb je een kindje die gelijk drink!

Mocht dit niet zo zijn en je wil van je afschrijven, je mag me altijd berichtje sturen. Ik had een vriendin waarbij het niet lukte en dan zolang gekolfd heeft, hierdoor kon ik af en toe even van me afpraten, want het is best pittig.

En nu geef ik borstvoeding aan de een en de ander wil er ook graag bij, diehou ik ook vast, draai mijn hand er niet meer voor om.

En de lactatiekundige zegt iedereen kan borstvoeding geven, helaas wordt ik niet ingeschakeld, maar ik krijg iedereen aan de borstvoeding!
    succes

4. Miracle1990

Miracle1990 Niet meer actief

@Tupp en Brenda: Dank je wel, ik zal het zeker proberen, en hopen dat het gaat lukken, ik hbe er wel vertrouwen in hihi:)

Deel Deze Pagina