Hoe voorbereiden op gesprek met kraamhulp?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Nora1983, 4 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    we krijgen over 2 weekjes een kennismakingsgesprek met de kraamzorg. Maar hoe bereid ik me daarop voor?(afgezien wat vragen opschrijven). Moet kamertje helemaal spik en span zijn voor een controle, en wat bekijken ze nog meer in huis?

Alvast bedankt!

2. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Bij mij hebben ze helemaal niets bekeken. gewoon besproken wat zij bieden en of het strookt met wat ik van hun verwacht.
    We waren net verhuisd naar een nieuwbouw woning, zelfs keuken was niet eens binnen. dus ik heb vantevoren aangegeven dat er niets te zien valt. En ja, dat vond ze prima

3. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier hebben ze ook niets bekeken. Ze heeft het een en ander verteld over hun taken en wij konden vragen stellen. Stelde niet zo heel veel voor.

4. Talvi

Talvi Niet meer actief

Bij mij hebben ze naar het kamertje gekeken en gekeken naar de spulletjes die we al hadden of nog moesten aanschaffen. Verder stelde ze vragen aan mij, kon ik vragen stellen en ze heeft verteld welke taken zij zou hebben. Het gesprek duurde ongeveer een half uurtje.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier bij beide intake's niet naar het kaamertje gekeken. Was trouwens toch niks te zien want die waren nog niet klaar:)
    Ze hebben akleen gegevens ingevuld. Gevraagd over huisdieren, uren, uitleg hoe ze werken en bijv of ik kraampakket al binnen had, 2 kruiken, bedverhogers en po besteld enz. Stelde echt geen bal voor. Half uurtje en weg was ze.

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je krijgt vooral informatie en die willen ze ook van jou. Vragen om misschien even over na te denken: borst of flesvoeding, hoeveel uren kraamzorg (standaard of minder), waar ga je bevallen.
    Vragen die jij kan stellen: begintijden, maak je je ergens nu al zorgen over, etc
    Hier niks gecheckt qua kamertje etc

7. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    hier keken ze ook niet in het kamertje.
    Ze hebben een checklist die ze met je doorneemt over je huis en over de baby uitzet.
    Misschien kan je online naar de babyuitzetlijst kijken en bedenken of je nog vragen hebt daarover, dat heb ik gedaan..
    En idd vragen of borst/flesvoeding en waar je wilt bevallen komen aan de orde. Het is vooral een leuk gesprek onder het genot van een bakkie koffie/thee :)

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het is voornamelijk het gesprek om te indiceren hoeveel uur kraamzorg je recht op hebt. Dus denk van te voren na over of je veel uren wilt (moet je wel eigen bijdrage voor betalen) of weinig uren. Je kunt namelijk ook minimale kraamzorg doen met weinig uren.

Als je veel uren wilt raad ik je aan het indicatieprotocol door te lezen, heb ik ook gedaan, en zo heb ik geloof ik 66 uur kraamzorg gekregen. Heerlijk :D

Je kunt ze naar je kamertje laten kijken als je dat wilt maar het hoeft volgens mij niet, hier nog nooit gedaan.

9. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hier werden idd vragen van beide kanten gesteld. Hier ging ze wel kijken in het kamertje van de kleine en naar ons bed (was eigenlijk te laat maar konden geen klossen of kratjes onder :D Mits we zelf zouden verschonen geen probleem daar ze bij de controle bij je op bed kunnen zitten).

Verder gewoon nog wat gekeuveld haha!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het kamertje was hier nog niet eens af de 1e keer.. Bovenverdieping was nog in verbouwing, gelukkig hoefde ze niet te kijken. Alleen even de regeltjes doorgenomen (hoogte bed, hoogte commode, spijlbreedte ledikant etc).
    Verder was het hier een checklist afwerken aan informatie en vragen. En daarna had ik geen vragen meer over. Alles was al beantwoord..

Dingen als huisdieren, allergieen, hoeveel uur, borst/fles, thuis/ziekenhuisbevalling, alles komt wel voorbij met zo'n checklist

11. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Ze kwam bij ons in het oude huis op bezoek. Daar hadden we niet eens plaats voor een kinderkamer :p

Ik heb het idee dat de intake tegenwoordig niets anders meer in houdt dan een formuliertje invullen en je verzekeringsgegevens doorgeven (want er moet natuurlijk wel betaald worden).

12. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb verteld dat de intake telefonisch kan, zou niet weten waarom ze hiervoor langs zouden moeten komen

13. DDdebje

DDdebje Actief lid

10 feb 2013
    172
    0
    0
    NULL
    Zuidlaren
    Mijn bed kan niet op klossen (waterbed) mijn verloskundige zei tegen mij dat ik dan maar een bed in de woonkamer moet regelen, maar dat wil ik niet. Over 2 weken heb ik ook een intake gesprek ben benieuwd wat de kraamhulp gaat zeggen. Ik wil toch in ziekenhuis bevallen.

14. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Voor de controle hoeft het kamertje zeker niet spik en span te zijn! Ik liet haar gewoon dekentjes en lakengoed los zien... Vooral de dingen waar ik over twijfelde.

Verder was het gesprek vooral informerend en niet controlerend. Sommige dingen zijn uiteraard wel nodig, maar die haalde zij dan aan en kon ik aangeven of ik het al in huis had of dat ik het nog moest halen.

De vragen die ik zelf had, hadden vooral betrekking op de verzorgende zelf. Mijn vriend had toch wel een aantal 'eisen' :D. Dus rokende verzorgsters moesten dat echt buiten doen, geen allergie hebben voor katten etc. Een must was dat ze verstand hadden van borstvoeding.

15. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier ging de intake voor de 2e zelfs telefonisch ;)
    Bij de 1ste alleen even op de bank gezeten in de huiskamer, verder niets bekeken. Algemeen vragenlijstje beantwoord en dat was het.

Deel Deze Pagina