veel lucht

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by hetlam, Apr 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hetlam

hetlam Nieuw lid

Apr 18, 2008
    1
    0
    0
    Goedemorgen,

Ik ben Jeanine (28) 4 kinderen waaronder de tweeling van 8 weken.
    Ik geef aan beiden volledig bv. In principe mag ik niet klagen en gaat het goed. Ze waren bij de geboorte allebei ruim 6 pond. Nu zijn ze inmiddels wel 9 pond.
    Ik heb een heftige bevalling achter de rug en ben daar aardig van achterop geraakt. Nu gaat het inmiddels al veel beter met mijn conditie, maar doordat we nog niet echt goed hebben kunnen slapen ben ik nog erg moe. Daardoor vind ik de bv best een opgave omdat ik dan niet even goed door kan slapen. Maar ik probeer toch vol te houden. Maar dit terzijde.
    Mijn vraag gaat eigenlijk hierover: De tweeling heeft erg veel last van darmkrampen. Daardoor slapen ze niet lang achter elkaar en worden veel wakker en huilen redelijk veel. Mijn bv schiet erg hard toe en dan klokken ze het naar binnen waarbij ze zich regelmatig verslikken. Daardoor hebben ze denk ik veel lucht. Op het consultatiebureau zeiden ze ook dat ze het konden voelen in de darmen en dat ik anders eerst even wat moet afkolven voordat ik ga voeden. Ik heb het idee dat dit niet helpt, want als het dan weer toeschiet gaat dit zo hard dat ze het niet zo snel kunnen bolwerken. Nu is dit natuurlijk niet bij elke voeding het geval, maar wel regelmatig.
    Ik kan het ook zien als ik kolf, dan spuit het eruit en heb ik in mum van tijd 150 cc minimaal gekolft en dit met een handkolf waarbij ik haast niet hoef te pompen omdat het met stralen er uit spuit.

Misschien kunt u wat tips geven, want ik weet niet zo goed hoe ik dit op kan lossen. Soms denk ik dat ik beter flesvoeding kan geven zodat ze rustiger kunnen drinken, want bv eerst kolven en dan met de fles geven zie ik niet zitten met een tweeling.

Groet,
    Jeanine

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jeanine,

Wouw hé! JIj bent goed bezig zeg, met 4 kids en een tweeling volledig aan de borst verdient echt een pluim!

Ik begrijp uit je verhaal dat je veel melk hebt wat heel makkelijk en krachtig stroomt.
    Het advies van het CB is wel goed.
    Ik kan het wat nuanceren voor je zodat het misschien haalbaar wordt.

Het achterliggende idee is namelijk dat door te kolven je een TSR opwekt, je de stroom laat weglopen (in een flesje) dan je kindjes aanlegt.

Misschien kan je de kolf achterwege laten of maar heel kort gebruiken.
    Je kolft totdat de eerste stroom (de flinke stralen) stoppen of veel minder krachtig zijn). Of je wekt het TSR op door met je vingers je tepels te stimuleren (wel een doek bij de hand houden of lekbakjes gebruiken) Dan leg je je kindjes aan. Het idee is dat de voeding rustiger verloopt omdat ze zich niet steeds zo verslikken. Daardoor krijgen ze minder lucht in hun maag en uiteindelijk in hun darmen. Zonder allelucht kunnen ze ook meer drinken waardoor ze langer kunnen slapen.

Een ander voordeel van het eerste weg laten lopen/kolven van de melk is dat je kindjes meer toekomen aan de vettere achtermelk. Wat je vaak ziet bij kindjes waarvan mama veel melk heeft is dat ze gaan drinken, (al verslikkend) dan vol zijn (maar misschien je borst nog lang niet helemaal leeg hebben) Ze hebben goed gedronken van goede melk maar de allerlaatste melk komt nog niet aan bod.

Juist de goede verhouding voor en achtermelk (minder vet/vet) maakt dat de vertering optimaal verloopt. Wanneer je kindjes relatief veel voormelk krijgen (en lucht) krijg je een soort gisting in de darmen van de relatief hogere suikerhoudende melk. Dat geeft dus lucht in de darmen = krampjes.

Dus door melk weg te laten lopen wordt de stoom minder krachtig en komen je kindjes aan vette achtermelk toe.

Evt kan je ook de houding zo kiezen dat ze zoveel mogelijk rechtop "zitten".

Kan je hier wat mee?

Succes Ilse

Share This Page