@Kado`s die je niet leuk vindt...geef ze aan een goed doel zou ik zeggen, niet? Weet je wat ik ook zoiets vreemd vindt....als je al een kindje hebt en ze komen nog met knuffels aanzetten...ik bedoel .. daar heb je er vaak toch al genoeg van ... van je eerste kindje?
Misschien ben ik dan een vreemd mens, maar ik vind het juist onbeschoft om te doen alsof je blij bent met een cadeau en het vervolgens stiekem achter in de kast te stoppen of weg te geven. Juist eerlijk zijn lijkt mij normaal en respectvol naar elkaar toe. Wij zijn helemaal geen mensen die hoge eisen stellen aan cadeaus, wij willen juist terug naar de eenvoud. Ik zag deze week zelfs bij de Hema al houten speelgoed liggen. Lijkt me niet erg veeleisend... Het is gewoon te belachelijk voor woorden wat er door de consumptie maatschappij allemaal door je strot wordt geduwd vanaf het moment dat je zwanger bent. En daar zijn wij tegen. Ons kind wordt straks heus niet gelukkiger omdat hij verzuipt in de kleertjes en het speelgoed. Het is absurd dat we blij moeten zijn omdat we overladen worden met cadeaus terwijl we niets te kort komen. Volgens mij heet dat gewoon 'verspilling' Misschien dat we dan toch maar moeten overwegen om op het geboortekaartje te zetten dat onze dochter alles al heeft....
edit Je weet zelf al wat je wil dus zet op je kaartje dan gewoon dat je alleen natuurlijke spullen wil hebben en geen andere dingen. Das toch eerlijk genoeg lijkt me zo.....
Ongewenste cadeau's voorkom je nooit helemaal.. Wij hebben in het begin ook wel eens gezegd dat we het liefste gewoon houten/stoffen speelgoed zouden krijgen, inderdaad zonder batterijen e.d. Dat hebben we dus bijna niet gekregen... Maar ik moet zeggen, plastic speelgoed speelt ze ook leuk mee, en het is makkelijk schoon te houden! Muziekspeeltjes vind/vond ze het allerleukste... Ach, alles wat je krijgt, komt uit een goed hart zeg ik altijd maar. En anders is inderdaad aan een goed doel geven een optie. Sommige kinderen treffen het namelijk minder....
niet in die woorden misschien. Maar met een kindje met speciale behoeften en kleding wensen kan je gewoon niet alles accepteren. Zo kan ze niet tegen bepaalde kledingstoffen, dus die kan ik de kleine man ook niet aan geven....ze irriteren elkaar toch al zo vaak.... En eerlijk....wat moet ik met speelgoed waar toch niet mee gespeeld gaat worden...heb hier boven op zolder 4 dozen vol met knuffels staan, en toch worden er nog knuffels gegeven...dus ik heb toen gewoon echt letterlijk gezegd, sorry bedankt voor je kadotje maar ik wil gewoon echt geen knuffels meer....zonde want die gaan zo bij die doos erbij...heb er gewoon al veeel te veeel. En het bonnetje erna gevraagd om het te mogen ruilen tegen iets anders.... En dat zou ik dus ook doen met speelgoed wat ik niet passend vind, al is alles hier welkom hoor.....heb ook al gemeld dat ik tot nu toe nog nooit iets gehad heb wat ik niet wilde...behalve dan de knuffels! Kleding die niet je smaak is...kan je toch gewoon op een speeldag laten dragen of naar het KDV ofzo....je krijgt toch bijna alleen maar grote maten (hier wel) en dat is dan gewoon handig, dus ik weiger nooit kleding. Ook meldde ik dat ik veel blijer was met die tas 2de hands kleding......dus het hoeft niet duur te zijn!
Ik vond het zelf heel moeilijk om te zeggen dat ik iets liever niet wou. Daardoor zat ik toen ik zes maanden zwanger was al met genoeg kleertjes voor de baby voor de eerste drie maanden. Ik kon ongeveer elke dag iets anders aantrekken en het daarna weggooien omdat er nog genoeg kleertjes over waren totdat hij aan de volgende maat toe zou zijn! Ondertussen heb ik dat kunnen halveren, maar staat er wel een box in de kelder met kleertjes die de baby nooit aan zal hebben, en is er een deel naar de kledingbank. Ik vond het echt heel erg dat ik niet zelf de kleertjes kon uitzoeken die ik leuk zou vinden om de baby aan te trekken. Daar heb ik echt wel van geleerd! Ik lees het hier wel meer, een lijstje met ideeën voor cadeautjes. Iets wat ik zeker ga maken, dan hebben mensen op z'n minst een idee wat wij ook leuk zouden vinden om te hebben voor de kleine. Ik verwacht niet dat iedereen zich aan die lijst zal houden, het is meer om een idee te geven van onze smaak en wat we nog zouden kunnen gebruiken.
Tsja, wij hebben ook wel dingen gekregen die we zelf minder vonden, maar om dat nu ook keihard in het gezicht van degene te zeggen, nee, dat vindt ik eerlijk gezegd best asociaal. Kleertjes die ik niet leuk vindt zijn gewoon als reservesetje in de luiertas gegaan en het speelgoed wat ik maar niets vond, vindt Jesse geweldig. En knuffels, tsja, Jesse heeft zijn eigen knuffels, die zijn van hem en heeft hij gekregen, ik hoop voor zijn broertje dat hij er ook wat krijgt (anders krijgt hij ze wel van ons). Speelgoed wat Jesse heeft gekregen is van hem, natuurlijk moeten ze er samen spelen, maar zijn broertje krijgt ook zeker wel eigen speelgoed (waar ze dan ook weer samen mee kunnen spelen). En als ze dan zo oud zijn dat ze een eigen huis en/of kinderen krijgen dan mogen ze alles meenemen (zo hebben mijn ouders en schoonouders het ook gedaan).
Ik zou me hier echt niet druk om kunnen maken. Wees blij dat mensen de moeite nemen, het gaat toch om het gebaar? Al begrijp ik best dat al die tierelantijnen niet hoeven van je en dat het zonde is als cadeaus ongebruikt in de kast verdwijnen. Maar het is een sociale conventie waar je niet echt aan kan tornen, zoals iemand recht in het gezicht zeggen dat je zijn cadeau niet hoeft. Het enige dat je kan doen is een cadeaulijst maken, dan hoeven mensen ook niet creatief te zijn.
Ik doe er niet zo moeilijk over. ben al blij met het feit dat mensen gezellig naar de kleine straks komen kijken. Tevens speelgoed met geluid of wat ik zelf niks zou vinden vind onze kleine misschien straks wel leuk. Wat hier ook al vaker gezegd is dat ze moeite hebben gedaan voor een leuk kado en dat ik er dan al blij mee ben. later zie ik wel of er veel mee gedaan word. speelt onze kleine er niet mee of krijgt hij of zij dat aan en het staat niet kan ik er vast iemand anders mee blij maken.
Ik denk dat je het niet kunt voorkomen..! Maar wie weet kun je het zo veel mogelijk vast subtiel laten weten hoe je over dingen denkt. Maar uiteindelijk moet je het maar accepteren. Ze hebben er de moeite voor genomen om iets te kopen en geven dus ik zou het niet op zon moment zeggen.
Je doet te dictatoriaal. Geloof me, ik heb geleerd uit eigen ervaring . Koop zelf voor je kind wat jullie voorkeur heeft, speelgoed zonder geluid, alles behalve roze, zoek iets moois uit. En geniet er daarnaast van dat je kind plezier heeft van iets wat je zelf nooit uit zou zoeken. Je kind krijgt hierdoor meer mogelijkheden dan jullie vanuit jullie eigen visie willen bieden en dat kan alleen maar een verrijking zijn. En jullie zelfgekozen speelgoed/opvatting/opvoeding wordt hierdoor heus niet teniet gedaan. Echt niet. Je kind krijgt enkel meer keuze.
Het kan helpen om tijdens je zw.schap subtiel te laten weten waar je voorkeuren liggen. Ik heb ook regelmatig laten weten dat ik houten speelgoed leuker vind dan plastic speelgoed en nog zo wat dingen. Mensen in onze nabijheid hebben daar vaak wel rekening mee gehouden. Een aantal ongewenste kadootjes is vaak niet te voorkomen. Tijdens mijn huidige zw.schap heb ik al zoveel mogelijk (subtiel) verteld dat ik er niet zo van hou om een tweeling hetzelfde te kleden. Zo hoop ik te voorkomen dat er straks allemaal mensen aan komen zetten met twee dezelfde pakjes . Er zijn ook enkele mensen die er naar gevraagd hebben of ik daar prijs op stel. Dan zeg ik gewoon eerlijk dat ik dat niets vind. Ik ben benieuwd straks. Hopelijk doet ook de tamtam zijn werk. Ouders die tantes en ooms op de hoogte brengen etc
Toen ik zwanger was van de eerste vond ik ook alles leuk om te krijgen. Maar nu bij nr 3 en 4... pff mijn kasten puilen uit! Speelgoed, kleding enzovoort... ik heb al zoveel spullen. Als mensen vragen wat onze wensen zijn: zeg ik eerlijk, kleding en speelgoed hebben we genoeg. Met een kadobon doe je ons een groot plezier, zodat ik zodra het nodig is zelf wat uit kan zoeken. Er zijn genoeg mensen die maten van kleding totaal niet in kunnen schatten! (nu krijg ik maat 74 voor de zomer, voor een tweeling die met 1800 gram is geboren....) Dat het ongebruikt in de kast ligt DAT vind ik pas zonde! En trouwens ik heb zelf een dure smaak qua kleding, en voor een tweeling ben je dan al gauw ruim 40 euro kwijt voor allebei een setje. Dus gaan de meesten naar de zeeman of wibra (waar ze ook best dingen in mijn smaak hebben hoor) maar mensen ook de meest lelijke dingen uit kunnen zoeken. Erg lastig dilemma. Wat ik wil zeggen, ik kan me voorstellen dat je bij de 1e alles best vind wat je krijgt, maar naarmate je huis steeds voller wordt, en je zelf goed weet wat je wil en niet wil zijn kadobonnen erg fijn! Om te voorkomen dat ik zelf ongewenste kado's geef, vraag ik altijd wat ze willen hebben, en als ze kleertjes willen geef ik zelf al de bon erbij, zodat als ze het niks vinden ze het gewoon kunnen ruilen zonder aan mij de bon hoeven te vragen (dat doen de meesten toch niet ).
@Ontzettendtrotsemama je hebt gelijk hoor....bij je eerste kun je alles nog gebruiken maar bij je 3de en 4de....? Maar ik merk wel dat ze dan toch vaker zelf vragen wat je nog kan gebruiken niet? @Houten speelgoed...is dat niet best duur? Eigenlijk kun je ook niet bij mensen in de beurs kijken en zo dwing je iemand tot een bepaald bedrag. Ook als je graag kadobonnen hebt....dan moet je toch al een redelijk bedrag pakken anders sta je voor gek...?
@cindy, de meesten vragen het inderdaad wel ja. Kadobonnen, al krijg ik een bon van 5 euro, ben ik daar al erg blij mee hoor! Voor verjaardagskado voor een kind van een jaar of 5 of 6 geef ik ook gerust een bartsmitpasje met 5 of 6 euro. Voor een kind niets leuker dan zelf wat uit zoeken (met wat hulp van papa en mama!). O ja, een slab met naam, of badcape met naam erop geborduurd doet het ook vaak erg goed! En heb je echt wat aan! En nu nemen heel vel mensen ook een kleinigheidje voor de oudste 2 mee.... Nou ik heb deze week stoepkrijtemmer nummer 7 in ontvangst genomen.... (en wat heb ik een hekel aan die troep) En ze hebben nog niet de leeftijd om spoorzoekertje te gaan spelen haha. Dan heb ik liever dat ze het geld in de zak houden... maarja. Ze bedoelen het goed en ik mag inderdaad een gegeven paard niet in de bek kijken. Dus heb een levenslange voorraad stoepkrijt inmiddels! O ja, ook voor een heel weeshuis aan potloden en kleurboeken...... Ik kan wel een winkel beginnen hihi.