Hoe voorzichtig met eten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaLara, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Over chocolademousse e.d. twijfel ik nog wel.... Ik lees soms dat dat inderdaad niet mag vanwege de rauwe eieren, maar op andere sites lees je weer dat het wordt afgeraden omdat het gewoon sowieso ongezond is, niet alleen voor zwangeren. Ik weet het dus niet zo goed.... Denk zelf eigenlijk dat het niet zo veel kwaad zal kunnen.

2. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Chocolade mousse wordt afgeraden omdat het officieel (vers enzo) bereid wordt met rauwe eieren. Om dezelfde reden wordt creme brulee afgeraden.
    Maar de chocolade mousse in de supermarkt en de creme brullee in sommige restaurants zijn gewoon veilig. Daar zitten helemaal geen verse rauwe eieren in maar poedertjes waar je geen enkel risico mee loopt.
    Daar kwam ik laatst pas achter.. Heb enorm genoten van de chocomousse:p

Je mag dus veel meer dan je zou denken, maar ik heb de eerste weken ook bijna niks gegeten!! Gewoon omdat ik niks meer durfde..

Maar eigenlijk is het inderdaad geen rauw vlees, geen rauwe eieren (dus ook bij eitje bakken de dooier even doorprikken en doorbakken) geen alcohol en drugs, vis alleen van de visboer en niet al te veel koffie (GEEN energiedrankjes uit blikjes.. Maar dat staat ook duidelijk op de blikjes).

3. Juffie2

Juffie2 Niet meer actief

zou ook een of andere bacterie in kunnen zitten??? las ik ook ergens :(

4. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Natuurlijk wel. Waarom zou dat niet mogen? Ik heb al tig mcFlurry's weggewerkt deze zwangerschap. Dat was een tijdje mijn verslaving. :D

De adviezen worden allemaal zo overdreven tegenwoordig.
    Hysterische vriendinnen die mijn toastje met brie verdorie zowat uit mn handen slaan, evenals mijn stukje appeltaart met kaneel. Schoonmoeder die met een voordeelverpakking latex handschoentjes aankomt 'voor als de kattenbakken verschoond moeten' en mijn vriend dat niet kan doen omdat hij aan het werk is. ;) Manmanman. Ik verschoon ze 9 van de 10 x gewoon zelf. Wat minder vulling er in, elke dag even leeggooien, schoonmaken, afdrogen, vullen en mn handen wassen met Dettol. Klaar. Toxoplasmose komt pas vrij na 24 uur, dus als je die bak elke dag leeggooit loop je al vrijwel geen risico.
    Er worden trouwens meer mensen besmet met Toxoplasmose door het eten van rauwe ongewassen groente, dan door het verschonen van kattenbakken. ;)

Er was laatst zelfs iemand zo snugger om mij te waarschuwen voor Myxomatose, als ik het konijnenhok ging verschonen. :cool: Right.
    Mensen horen iets, papegaaien dat na zonder enig onderzoek en denken dan dat ze alles weten... *klein irritatiepuntje tijdens mijn zwangerschap, zoals jullie wellicht merken*

5. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als je ECHT veilig wilt zijn tijdens de zwangerschap:
    EET NIET
    DRINK NIET
    ADEM LIEVER OOK NIET WANT STEL JE VOOR

6. Myhiro

Myhiro Actief lid

13 okt 2012
    492
    0
    0
    Oh daar had ik dus nog nooit van gehoord! Heb het volgens mij ook al wel gegeten tijdens mijn zwangerschap...

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Sorfijs zit vol zout dusvdat is een van de redenen.

Daarbij kan er listeria ontstaan in de machine als deze niet dagelijks schoongemaakt word. Nu is dat bij warme temperaturen geen probleem. Dan bord er veel ijs gekocht maar in de winter zou ik het bij kleinere zaakjes laten staan.

Bij de mc zou ik het lekker eten. Maar niet teveel vanwege net zout ivm de bloeddruk

8. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Hier in België helaas wel veel rauwmelkse (Franse) kazen... mmm... ik ga na de bevalling een kaasavond voor mezelf moeten houden :D

9. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Goeie vraag... soms hoor je dat die softijsmachines niet goed uitgekuist zijn en je dus kans hebt op een salmonellavergiftiging...
    Ik doe het niet, maar ik nam voorheen ook nooit softijs...

10. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    ZO!! Wat een reacties! Superfijn zeg. En ik lees inderdaad dat de meesten zich wel een beetje verzetten tegen al die stomme regels. Fijn dat ik niet de enige ben met wat weerstand. Maarja, ben pas zwanger en voel me nog superkwetsbaar, dus ik ga toch nog maar even voorzichtig zijn denk ik :) Better safe than sorry.

11. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Ik vind t allemaal ook een beetje overdreven met die mega lijsten op internet.. Na hoogzomer las ik ergens dat je ook geen softijs mag eten ivm bacteriën in de machines... Heb de hele zomervakantie veel softijs gegeten (mijn verslaving) en heb een kerngezonde zoon gekregen ;) ook heb ik gewoon drop gegeten hoor en dat heeft ook niks veroorzaakt..

Ik ben vooral voorzichtig geweest met rauw vlees en geen alcohol gedronken!

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik was altijd voorzichtig en zo heb ik 2 keren voedselvergiftiging niet gelopen maar mijn man wel.
    Vooral in cafe/restaurants maar ook thuis oppassen wat je eet en wat je koopt.

13. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    De standaard dingen die niet mogen eet ik gewoon echt niet, maar dingen als koffie, cola, kruiden, enz eet ik met mate. Salades uit de supermarkt eet ik ook gewoon maar ik let nu wel goed op de datum en bewaar ze ook niet lang in de koelkast.

14. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik eet geen rauw vlees of ei, geen au lait cru kazen maar ook geen maaltijdsalades uit de supermarkt, of als ik ergens een broodje eet heb ik liever ook geen salade erbij. Softijs of milkshake neem ik alleen, bij de mcdonalds ofzo waar de machines constant gebruikt worden. Rauwe vis ben ik wel makkelijk mee, mits het van de visboer komt. Uit de supermarkt natuurlijk niet. En lever worst of pate eet ik heel af en toe een klein beetje van.

Nu ben ik wel overdreven voorzichtig op sommige dingen, maarja dat is het enige wat ik wel in de hand heb van deze zwangerschap.

15. LeennKen

LeennKen Bekend lid

12 apr 2012
    932
    0
    0
    Herentals
    toen ik pas zwanger was heb ik koude gerookte zalm gegeten... ik wist niet dat dit niet mocht :) Sinds ik het weet eet ik het wel nietmeer...

Kebab en pita heb ik nog wel gegeten, maar ik vraag dan altijd de groentjes apart zodat ik ze eens extra kan wassen thuis... (wel opletten dat de kebabplek er "fatsoenlijk" uitziet)

Rauw vlees eet ik niet meer.. au lait cru kazen vindt je niet direct hier in de winkel dus kaas eet ik nog wel :) koffie heb ik nooit gedronken maar heb er nu super veel zin in :) Gyna zei dat ik dit best niet kon drinken omdat ik dit normaal ook niet drink... ik drink nog veel cola & eet veel gefrituurde dingen, gewoon omdat ik na 5 maanden nog steeds moet overgeven van de rest :D

16. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Haha, groot gelijk heb je hoor! Heb de eerste weken ook extreem voorzichtig gedaan.. Het is dan ook nog zo'n klein kwetsbaar frummeltje in je buik!!

Tegen de tijd dat je dingen echt gaat missen is je kindje al zo veel gegroeid, dan doet het met al zn geschop al al veel sterker aan en dan durf je ook gewoon weer veel meer te eten..
    Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt;)

17. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Gefeliciteerd!

Ik was in het begin heel erg bezig met wat ik wel en wat ik niet mocht eten. Op het hysterische af! Maar ik werd gedurende de weken wel makkelijker...
    Ik heb de hele zwangerschap geen rauwmelkse kaas aangeraakt, evenals echt rood, rauw vlees.

Ik ben niet zo'n dropfanaat, maar ik at zeker wel eens een dropje en van verse sushi kon ik geen genoeg krijgen! Ook at ik zo nu en dan een spiegel-ei.
    In restaurants gaf ik het vaak wel aan dat ik zwanger was, dan pasten ze het gerecht aan door het vlees iets beter te garen of een alternatief aan te bieden.

Je zult merken dat je nu na iedere hap nog denkt dat je iets verschrikkelijks begaat, maar je zult er naar verloop van tijd niet meer zo heel erg mee bezig zijn... Je moet opletten, maar niet overdrijven :).

18. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Heel slecht misschien, maar ik eet gewoon waar ik zin in heb. Natuurlijk geen rauw vlees, alcohol en rauwmelkse kazen, maar verder vind ik het goed. Nog even en je mag niets meer, is het zelfs mishandeling als je 'gewoon' eet. Ik heb alles over voor ons kindje, maar ik geloof nou eenmaal niet in al die 'verboden'...

19. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Als je tè voorzichtig wordt, dan krijg je ook niet binnen wat je nodig hebt.

"Geen rauw of slecht doorbakken vlees" wordt regelmatig vertaald als : "O, dan eet ik maar helemaal geen rood vlees meer".
    "Niet te veel leverworst omdat daar veel vitamine A in zit" wordt regelmatig vertaald als "Geen vitamine A".
    "Kijk uit met rauwe vis en roofvis" wordt zelfs regelmatig opgepakt als "Ik mag geen vis".
    En je inname van rauwe groente en fruit beperken omdat je te bang bent dat er iets kan gebeuren lijkt me ook al geen goed idee. Goed doorgekookte groentes bevatten namelijk vrijwel geen vitamines meer.

En dat denken we dan te kunnen compenseren met synthetische zwangerschapspreparaten uit een potje. Tja... :(

20. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Dat is toch ook gewoon zo, helemaal geen rood vlees?

Deel Deze Pagina