Dit hadden wij met m'n schoonbroertje. Kwam hier rond de middag binnen en ging pas weg als we naar bed gingen. Op een gegeven moment was ik het zooo beu. Altijd rekening moeten houden met hem qua eten, nooit tijd samen hebben.. Mijn man heeft het een paar keer subtiel laten vallen maar dat werd niet echt opgepikt door hem, dus na doen alsof we vroeger gingen slapen (en vervolgens met gordijnen dicht en de TV zo stil mogelijk op de bank zitten), doen alsof we plannen hadden en nog wat andere smoesjes heeft mijn man het hem gewoon gezegd zoals het was. Dat we een getrouwd stel waren en we tijd samen willen doorbrengen, zeker sinds de MMM. Sindsdien komt hij nog maar af en toe een paar uurtjes.
Ik zou sm vertellen dat ze zich niet moet aanstellen en dat ze heus wel weet dat jullie gek op haar zijn. Maar dat dit echt te ver gaat en jullie ook een eigen leven hebben. Met sv geen discussie aangaan ze zijn van harte welkom maar niet de hele dag. Jullie willen ook spontaan wat als gezin kunnen ondernemen. Ik denk dat je een paar keer heel hard moet zijn voordat het kwartje valt. Jullie hebben recht op je eigen leven en je schoonouders zouden misschien iets vaker met z'n tweetjes wat moeten ondernemen ipv bij jullie op ee bank willen hangen.
Mee eens. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus niet allerlei smoesjes verzinnen die later uit kunnen komen en dan juist voor gigantische problemen kunnen zorgen. Maar wees duidelijk en correct. Druk je schoonmoeder op haar hart dat jullie haar echt heel lief vinden, maar dat jullie ook graag als gezin dingen willen ondernemen. Dat is heel normaal en daar hoef je je ook niet voor te verontschuldigen.
Ik snap wel dat je de discussie niet aan wilt, omdat dat niet goed zal vallen. Ik zou een paar keer iets op zaterdag overdag plannen, waarbij je met gezin om een uur of 9 de deur uit gaan (wandelen in het bos, naar het zwembad, naar de dierentuin) en je schoonouders even van te voren laten weten dat jullie niet voor een uur of 5 verwachten thuis te zijn. Niet zeggen waar je naar toe gaat, gewoon alleen zeggen dat jullie plannen hebben en dus niet thuis zullen zijn. En dat je natuurlijk niet wilt dat ze voor een lege deur komen te staan.
Nou inderdaad. Gewoon duidelijk zijn, allerlei smoesjes verzinnen zou ik ook niet willen. Denk niet dat het kwartje dan valt of ze helemaal beledigd zullen zijn. Zo vreemd is het niet dat je in het weekend gewoon ook tijd voor elkaar wilt hebben.
Ik zou er wel voor zorgen dat het ook duidelijk van je man komt, anders ben jij straks de grote boze wolf. Langskomen is lief en gezellig, maar zo moeilijk lopen doen en eigenlijk emotioneel gaan chanteren vind ik niet kunnen. Als een kind met een drift of huilbuien reageert op iets dat op dat moment even niet mag/kan ga je over het algemeen ook niet iedere keer aggosie zeggen en toegeven, hoe lief ze normaal ook zijn. Geldt hier eigenlijk ook en je schoonouders zijn volwassen dus zouden die dit eigenlijk uit zichzelf moeten snappen
+1 gewoon even hard zijn, en laat je man eerst het woord doen. Je sm duidelijk maken dat ze niet met gaan huilen als een klein kind en je sv duidelijk maken dat er geen discussie mogelijk is en jullie ook je eigen dingen in het weekend willen doen. Mijn so komen bij mijn sz elke week minstens 2á3 keer en bij ons kwamen ze in het begin elke week. En als het nou gezellig is dan is het wat anders. Ik heb wel eens gewoon de gordijnen dicht gehouden en ben in de keuken gaan zitten of in de slaapkamer gewacht tot dat de auto weg reed. Ben echt blij dat ze 30 min. bij ons vandaan wonen en niet meer elke week komen.
Of ipv ze eerder de deur uit te sturen, kan je ook van de week hen even bellen en zeggen: o ja, nog even over as zaterdag..........we zijn dan pas vanaf 16u thuis want we moeten nog ergens naar toe. Dus komen jullie na 16u bakkie doen? Dan beperk je de bezoektijd zelf al. En dan ook echt pas van 16u thuis.zijn he!! Succes!!
Dit zou ik ook doen. En voordat het zodanig dwars gaat zitten dat je het met zo'n lading gaat brengen dat je schoonouders er toch iets persoonlijks van gaan maken... En ik zou die boodschap door je man laten brengen, omdat het zijn ouders zijn. Dat werkt meestal beter, als ze het van hun eigen kind horen
Jammer dat je schoonvader er een discussie van probeert te maken en je schoonmoeder gaat zitten huilen. Ontzettend onvolwassen gedrag Daar zou ik me dus niet teveel van aantrekken: je zegt wat je te zeggen hebt en je geeft aan hoe je het wel wilt en that's it. Als zij er een drama van willen maken, dan zou ik ze wegsturen met de boodschap dat ze de drama thuis maar gaan maken en dat ze welkom zijn als ze het gewoon gezellig kunnen houden
Ik zou het rustig zeggen zoals het is. Zonder waarde-oordelen of verwijten. Maar ook zonder meel in de mond. En als ze dan de discussie aan willen, dan die heel snel afkappen. Prima, dat bij hen van alles kon, maar dit is jullie gezin en hoe jullie het willen. Klaar. Het is kiezen of delen hoor. Maareh.. Ik zou in het geval van schoonfamilie wel mijn man dit gesprek laten voeren. Op de een of andere manier komt het van 'eigen' toch beter binnen dan van de kouwe kant
Bellen ze altijd voor de tijd? Dan zou ik gewoon eens een dagje zeggen: komt niet uit. Of zeggen dat ze tot maximaal (tijd) kunnen komen (andere plannen enz). En dan ook niets meer aanbieden of opruimen oid. En anders toch echt eerlijk zeggen, precies zo lief en respectvol als je dat nu in je openingspost doet. Trouwens bij ons zou dat echt niet gebeuren, want dat vind ik echt te veel van het goede. Elke week en dan zooooo lang??? Woow!
Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat er veel meer mensen niet op zouden zitten te wachten , hoor regelmatig dat ik nogal op mezelf ben en dan ga je toch weleens aan jezelf twijfelen M'n eigen moeder en oma zaten hier tot een paar maanden geleden iedere woensdag heel de dag en dat ik op n gegeven moment gezegt heb dat dat toch teveel en te lang was werd me niet echt in dank afgenomen . Word eigenlijk ook verwacht dat ik meerdere keren per week op visite kom haha (vertelde toevallig van de week m'n oudste : mam oma zei dat jij makkelijk veel vaker langs kon komen want jij hebt toch niks te doen ..... Euh ok :x) Bij schoonouders is het eigenlijk sinds afgelopen zwangerschap , eerder kwamen ze wel regelmatig maar als we elkaar dan t ene weekend gezien hadden was t wel weer een week rustig maar nu is er geen houden aan . We zitten nu in een verbouwing en zijn afgelopen weken iedere keer die kant op geweest (Moederdag , een keer zomaar , vaderdag , een verjaardag ) maar de hints blijven komen. Ik denk dat we inderdaad maar eens een keertje eerlijk moeten gaan zijn maar is best moeilijk , wil echt niemand pijn doen maar toch ook voorkomen dat dit een blijvende situatie word
Pfff van 2 kanten familie die verplichtingen oplegt, ik zou er echt snel klaar mee zijn. Ik ben hartstikke gek op mijn ouders en broers. Maar ik wil wel graag mijn eigen leven leiden. Zodra er wekelijkse vaste afspraken zijn voor een kopje koffie of eten haak ik al af. Maar misschien ben ik wel te afhoudend daarin, maar dat is echt een nachtmerrie. Ik hou van ongedwongenheid en ruimte in mijn eigen leven.
Nodig ze voortaan alleen op de zondag uit. Dan kun je ze optijd wegsturen omdat je vroeg naar bed wilt (morgen weer werken) of dat de kinderen naar school moeten. Sterkte! (ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta )