Thuistesten

Discussie in 'De lounge' gestart door HvO, 7 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

HvO Niet meer actief

Ik zie de laatste tijd ineens heel veel reclames, waaronder op tv, over thuistesten voor bijvoorbeeld blaasontsteking.

Doen jullie wel eens thuistesen? En zijn dat soort testen betrouwbaar?

2. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Ik heb mn twijfels erover.

Of zo'n test nou positief of negatief is, in beide gevallen ga ik naar de arts. Voor medicatie of omdat ik de negatieve uitslag niet vertrouw...

HvO vindt dit leuk.
  3. HvO

HvO Niet meer actief

Je hebt dus ook nu een thuistest om te kijken of je een schimmelinfectie hebt. €11,50. :eek: Vind ik toch redelijk zonde als je gratis naar de HA kunt gaan.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.526
    14.030
    113
    Vrouw
    Geen idee of het betrouwbaar is of niet, maar het is in elk geval geldklopperij.
    Bij de huisarts zijn dit soort testen namelijk gratis en betrouwbaar. Daarnaast krijg je direct de juiste medicatie voorgeschreven.
    Ook kan het soms gevaarlijk zijn om zelf te gaan dokteren, als je bijvoorbeeld zwanger bent dan moet er bij een blaasontsteking standaard een kweek ingezet worden (ivm mogelijk gbs), iets wat ze je bij de drogist niet vertellen en wat ze ook niet zullen doen.

harlene2014 vindt dit leuk.
  5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Die testen zijn toch ook doelloos.
    Als hij positief is dan moet je toch naar de huisarts waar de huisarts opnieuw een test zal doen. En als hij negatief is dan ga je ook want dan komen je klachten ergens anders vandaan. Duh..

Biny en harlene2014 vinden dit leuk.
  6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb mezelf eens laten testen op B12 . Huisarts vond het niet nodig. Ik twijfelde en wilde het uitgesloten hebben. De onzekerheid woog zwaarder dan de kosten.

Zwangerschapstest is feitelijk hetzelfde en volledig geaccepteerd natuurlijk... Net als ovulatie testen.

Ik heb er nog niet echt een mening over dus...

Lies1611 en DastyQueen vinden dit leuk.
  7. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Vind het echt onzin. Mijn vriend denkt als hij ergens een pijntje heeft meteen dat hij wat heeft. Zo staat hij al 3 jaar wekelijks in de spiegel achter in zn keel te kijken :roflmao:.
    Denk dat zulke testen precies voor mensen zoals mijn vriend zijn. Terwijl je gewoon naar de HA kan maar dat is te veel moeite ofzo.... dan maar naar de drogist en jezelf gek maken.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik vind zulk soort thuistesten ook onzin. Net als wat @KleineLai zegt, in beide gevallen van pos of neg ga je evengoed naar de ha. Vind het ook voor de hypochonders onder ons geen goed idee om overal maar thuistesten voor te bedenken.

9. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

En een huisarts test dit niet eens. Die geeft je een recept aan de hand van je verhaal.

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ik zou die test voor een schimmel infectie nog wel handig vinden. Je kunt de creme en eitjes daarvoor ook gewoon bij de drogist kopen en de laatste keer dat de huisarts dit mij voorschreef werd het toch niet vergoed. Dat scheelt mij weer tijd als ik niet naar de huisarts hoef en met mijn benen wijd liggen daar is niet mijn hobby. Die zou ik zeker dus wel kopen. De test voor een blaasontsteking weer niet omdat ik daarna alsnog bij de huisarts in een potje moet plassen als blijkt dat de thuistest positief is.

11. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik heb toevallig van de week een test gekocht voor glutenintolerantie. Gewoon omdat ik het uit wil sluiten. Moet de test nog doen, maar ben momenteel op vakantie. Hier zie je die thuistesten voor van alles en nog wat ook bij de apotheek liggen. Op zich geen overbodige luxe daar het hier echt een nachtmerrie is om op korte termijn door de huisarts gezien te worden. Ik kan er serieus een boek over schrijven...

Athina en Blijdorp vinden dit leuk.
  12. Evanesco

Met je benen wijd om te zien of je schimmel hebt?
    Dat heb ik echt nog nooit hoeven doen.

13. Evanesco

Die zou ik niet vertrouwen.

Een échte gluten intolerantie is alleen goed te testen middels een endoscopie.

Volgens mij kun je in het bloed zien dat je abnormaal reageert op gluten. Maar een echte intolerantie kun je via bloed nog niet eens goed zien.

Hoe werkt die test dan?

14. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Mijn huisarts neemt dan een kweekje af.

Biny vindt dit leuk.
  15. Evanesco

Oh wist niet dat sommige artsen dat nog doen.
    Volgens de richtlijnen is dat al een aantal jaar niet meer nodig.

Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk. Hier komt dit niet eens meer bij de arts maar regel ik het zelf.

16. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Middels een druppel bloed die je in een testbuisje vloeistof doet. Die je dan opzo'n soort zwangerschapstestding doet. Het test op antilichamen in het bloed.

17. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Een bloedtest geeft bij allergieën ook alleen maar aan of je er gevoelig voor zou kunnen zijn. Waarbij nog niet eens zeker was dat wat er uit kwam je ook daadwerkelijk niet tegen kon. Hier kregen wij te horen dat allergieën dus ook enkel en alleen nog maar vastgesteld mochten worden met ‘krasjes’ oftewel provocatie testen.

On topic, ik ben doorgaans erg sceptisch over thuistesten maar het verbaast mij hoeveel er de laatste tijd voorbij komen met reclames etc. Qua betrouwbaarheid denk ik dat het net als bij ovulatie en zwangerschapstesten niet bij iedereen goed zal werken.

Deel Deze Pagina