Hallo dames, Ik ben al een poosje bezig met kolven om een voorraadje op te bouwen in de vriezer omdat ik over een maand weer ga werken. Nu ben ik nieuwschierig hoe jullie je melk invriezen of wat jullie het handigste vinden, ook qua ruimte (ik heb niet zo'n grote diepvries). Ik heb Avent Via bekers maar ik vind die nogal veel ruimte innemen. En er kan 180cc in, terwijl ik wel graag wat kleinere porties wil invriezen. En dan neemt zo'n 180 cc beker met maar 50cc erin wel veel ruimte in. Wat is dan het handigste om kleine porties in te vriezen? Kleine flesjes van 50cc? Of de MilkTrays? Iemand daar ervaring mee? Ik lees ook wel eens over ijsblokzakjes, maar daar moet toch vrij veel in in 1 keer? Alvast bedankt voor de reacties.
Die ijsblokzakjes vond ik echt hel.. wat een knoeibende wordt dat (als je ze eruit moet halen)! Wat ik zelf doe is idd in de Via Avent bekers. Mocht de voorraad nou zo groot worden dat hij uit je Avent-bekers groeit, dan kun je na het invriezen de melk er natuurlijk uithalen en in een gewoon diepvrieszakje bewaren. Door de vorm die de melk dan heeft kun je ze volgens mij wel stapelen en dan kun je de bekers gebruiken voor nieuwe voorraad... (maar helaas, zover ben ik nog nooit gekomen hahaha). Die ijsblokzakjes zijn geloof ik iets van 130 cc, maar die kun je natuurlijk in delen ontdooien, das wel weer handig!
Ijsblokzakjes 'mogen' niet. Die dingen zijn nl niet BPA free en dus heel ongezond voor je kindje. Ik vroor het eerst in in zakjes van Medela. Kosten: 14,50 voor 20 zakjes. Er kan 150 cc in 1 zakje. Ik deed ze ook helemaal vol want anders vond ik het zonde van het geld haha. Laatst zag ik bij het kruidvat zakjes liggen: 100 zakjes voor 5 euro! En BPA free!! Hoeraaa!! Alleen bij thuiskomst bleek dat je ze met een klem moet dicht doen en er zat maar 1 klem bij!!! Ik ben dus op zoek gegaan naar andere klemmen. Bij de Alber Heyn (althans, de grotere winkels) verkopen ze van diegrote klemmen. 20 stuks voor 2 euro. Die klemmen hergebruik ik nu steeds. Hiernaast had ik ook nog kleinere klemmetjes. Soms gooi ik slechts 50 cc in 1 zakje als dat zo uitkomt en dan draai ik het uiteinde van het zakje zo dat er een kleine klem op kan. Wat ik trouwens wel doe is de zakjes bij het ontdooien in een bakje hangen. Vind het lastig uit te leggen maar ik heb smalle bewaarbakjes en dan leg ik het bevroren zakje daar in, met de klem over de randen heen zodat het zakje rechtop blijft liggen en er niet perongeluk melk uit kan stromen. Snap je wat ik bedoel?? De zakjes van Medela blijven automatisch rechtop staan en daar heb je dan dat probleem van rechtop houden niet mee. Maar ik zet met het invriezen en het ontdooien graag de zakjes in een bakje als ik daar tientallen euro's bespaar haha. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb maandenlang wel diepvrieszakjes van de AH gebruikt. Medelazakjes vond ik te duur, ik had uiteindelijk 13 liter liggen! Mijn ontvangmoeder (ik ben donor geweest) vond het ook geen probleem dus zij kreeg het ook gewoon in die zakjes. Maar het was wel een gepruts om dat er weer netjes uit te krijgen. Dat heb ik gelukkig niet vaak hoeven doen, toen mijn oude melk gedoneerd was kon ik gelukkig weer gewoon alleen vers geven.
ik doe het in ijsblokjes vormen. als ze bevroren zijn haal ik ze eruit en doe het in diepvries zakjes hier is 1 blokje 20cc dus ik doe 5/ 6 blokjes in een zakes. heb ik een fles nodig gooi ik de blokjes in een fles en klaar is klara
ijsblokjeszakjes, ging echt niet! ik gebruikte advent potjes en deed later er voeding in. En in flessen zelf invriezen, handig voor naar de opvang.
Oeps! Is dat echt zo'n probleem? Want dan wil het zeggen dat ik de halve diepvriesvoorraad weg kan gooien....
Wow... ik heb even gegoogled en geloof dat ik het antwoord al gevonden heb... Dat dat spul uberhaupt gebruikt mag worden!
Ik gebruik van die potjes van Medela die aan een kolf kunnen. Volgens mij zijn ze best duur en kun je ze alleen maar bij de thuiszorg kopen, maar mijn dochtertje was prematuur dus kon ik ze vanuit het ziekenhuis meenemen om gekolfde melk aan haar te geven. En ze lag nogal een tijdje in het ziekenhuis dus ik heb een verhuisdoos vol van die dingen. Verschillende maten, 80 cc , 150 cc en 250 cc geloof ik.
Hoeveel cc heb je in de vriezer? Ik vind het dubieus: 1. wij volwassenen gebruiken die zakjes ook zonder er dood aan te gaan maar 2. onze lichamen zijn al wat sterker dan die van de kleintjes Als je een liter in de vriezer hebt, en het zou om 500 cc gaan dan zou ik zelf persoonlijk het wel weggooien... Maar om nou liters weg te gooien, dat vind ik een lastiger idee. Wat voelt voor jou goed? Dát moet je doen!!
Ben heel internet aan het afstruinen nu... Heb ruim 1,5 liter in die zakjes ingevroren. Dus ben nog even in dubio wat ik er nou mee moet doen... Aan de ene kant is het onduidelijk hoeveel het kwaad kan, aan de andere kant zijn de mogelijke gevolgen ook niet echt grappig. Heb ook weer ergens gelezen dat het alleen maar gevaarlijk is als het plastic opgewarmd wordt en dat wordt het natuurlijk niet. Dus misschien dat ik het toch maar bewaar. hmmm weet het ff niet...
Oei, das lastig als je zo'n grote voorraad hebt! Echt zonde om weg te gooien!!! Zijn er geen moeders dit dit ook gedaan hebben (de ijsblokzakjes) en daar geen problemen mee hebben gehad? @Amfy: bedoel jij gewone ijsblokjes vormen van dat siliconenspul ofzo? Is dat wel hygiënisch om die zo in de diepvries te doen? Want er zit geen deksel ofzo op. (ik heb wel zo'n vorm van tupperware met deksel maar dat is in 1 woord waardeloos). Dit lijkt mij ook wel handig zodat je een portie blokjes kan invriezen. Zijn er ook nog dames die de MilkTrays gebruiken trouwens? Lijkt mij ook wel wat maar vind ze nogal prijzig.
Ik heb even contact opgenomen met Greenjump: Beste, Dank je voor je mailtje. Het is afhankelijk van welke plasticsoort het is of er BPA lekt. In zn algemeenheid lekt plastic wel veel en veel minder onder koude temperaturen dan onder warme temperaturen en ik zou de melk ook zeker niet weggooien. Opwarmen zou ik in ieder geval niet in plastic doen in de magnetron, liever gewoon in glas. Misschien is invriezen in bpa vrije babyflesjes een idee? Verzonden: vrijdag 16 december 2011 Onderwerp: Weblog e-mail - BPA Hallo Manon, Een vraagje: voor ons kindje kolf ik geregeld melk af en wat dan over is vries ik in. Ik doe dit echter in plastic diepvrieszakjes en potjes. Nou vraag ik me ineens af hoe het zit met BPA... Als het in deze zakjes of potjes zit, komt het dan ook in de melk? Of komt het er alleen in als het de zakjes of potjes zou opwarmen? Ik hoop dat laatste anders moet ik de melk weggooien... Hoop dat je me verder kunt helpen!
bpa weet ik niet, ik zit zelf nog in dubio of ik mijn huidige vooraad flessen ga vervangen, geen idee wat daar in zit. Maar wat ik deed, is invriezen in via bekers, en als ik door mijn vooraad via bekers heen was, tikte we de bevroren melk blokken er uit, en in de zakje, dan kon de beker weer opnieuw worden gebruikt. Bij ontdooien, eerst weer terug in een via beker, en dan ontdooien... wellicht dat je zakjes kunt vinden die geen probleem zijn?
Ik doe het in van die mini bakjes vd action en xenos kost niks en is ideaal...dacht ik. Maar die zijn ook niet bpa vrij...? Dat mag dan zeker ook niet Shit nooit over nagedacht eigenlijk.. Gelukkig gebruik ik haast nooit vriezer melk en is mijn voorraad minimaal, maar toch wel eens gebruikt... Ik vond het nog wel zon handig systeem 1,5 liter das echt balen zeg, ik vind elk beetje verspilde melk altijd zo zonde
http://www.amazon.co.uk/Lansinoh-Breastmilk-Storage-Bags-Pieces/dp/B0037XQT7A/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1324067447&sr=8-1 Als je vanaf 25 pond bestelt (paar cd's erbij), bezorgen ze nog gratis ook. Suus
ik heb een bakje voor ijsblokjes met een deksel erop. dat werkt goed. daarna doe ik ze uit het bakje in een diepvrieszakje en kan ik het bakje hergebruiken. ik heb een kleine la in mijn vriezer die ik enkel gebruik voor ingevroren melk
Ik gebruik de moedermelk zakjes van lansinoh. 9.95 voor 25, ik vind ze super makkelijk en nemen minder plek in beslag dan die bekers van Avent. Daar ben ik mee begonnen, maar heb niet zo'n grote vriezer, dus op zakjes overgestapt.