Mijn dochter is nu ongeveer 4½ maand oud, ze krijgt volledig bv. Ik merk nu dat mijn productie aan het afnemen is. Ik kolf alles af (al een hele tijd), dus kan het bijhouden en nu is het zover dat ik minder kolf dan mn dochter op n dag drinkt. Ik heb gezien (en had er al van gehoord) dat er een borstvoedingsondersteunend drankje is van VSM, Puur mama. Mijn vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft; zou dit mijn productie weer wat omhoog kunnen krijgen?
In principe wordt bv uit bloed gemaakt, ik zie niet in hoe dit drankje dus je bv zou kunnen stimuleren. Homeopathie wordt door het college ter beoordeling van Geneesmiddelen niet als geneesmiddel aangemerkt. Het kan dus niet worden bewezen of het echt werkt. Erkende stimulantia zijn: vaker aanleggen, en domperidom tabletten. De periode tussen de 4-5 maanden staan als bv-dip bekend. Ook kan je terugkerende cyclus een rol spelen. Het beste is toch echt veel aanleggen of vaker kolven, dan krijgt je productie een seintje meer aan te maken.
Ik heb laatst ook naar die siroop gekeken en zag dat het hoofdbestanddeel appelsap was. Toen kocht ik dat maar
Bedankt! Ik ben op de hoogte van het feit dat meer aanleggen/meer kolven de productie ook moet verhogen, maar dat behoort niet echt tot de mogelijkheden. Overigens ben ik van mening dat homeopathische middelen wel (kunnen) werken en dat ook in een aantal gevallen daadwerkelijk doen. Afijn, vandaar dus mijn vraag.
Hier heb ik BV thee gekocht bij de Tuinen. Best een lekker goedje, maar of het nou echt werkt Normaal geloof ik daar niet zo in, maar ik dacht: kan vast geen kwaad en op dat moment had ik een dip en daar ben ik nu weer uit (drink 2 kopjes per dag sinds 2 weken) Maar of dat met die thee te maken heeft? Ik ben ook vaker aan gaan leggen dus daar zal het wel mee te maken hebben. In de thee zit anijs. Dat schijnt ook een stimulans te zijn. Drankje van VSM ken ik niet.
domperidon? als stimulans? daar kijk ik heel vreemd van op. ik zou ook zeggen vaker aanleggen/kolven lijkt mij het enige dat zal helpen aangezien de bv een kwestie van vraag-aanbod is toch ? ik dacht laatst ook dat het bij mij minder werd, ben toen meer en vaker gaan kolven en het is weer goed op gang nu. succes ermee
Domperidon (Motilium) is een geneesmiddel dat een verhoogde productie van prolactine als bijwerking heeft. Waarschijnlijk omdat het de prolactineproductie door de hypofyse verhoogt. Prolactine is het hormoon dat de melkklieren in de borst stimuleert tot het aanmaken van melk. Domperidon verhoogt indirect de afscheiding van prolactine door in te grijpen op de werking van dopamine. Een van de taken van dopamine is dat het de afscheiding van prolactine door de hypofyse vermindert. Maar goed, dat wil ik dus niet. Dus vandaar de vraag over het bewuste drankje. Lijkt me iets minder heftig.
Ik slik ook Domperidon. Vaker kolven en aanleggen heeft hier geen succes gehad. Ben hier bijna een maand lang mee bezig geweest. Heb zelfs een kolf gehuurd. Het gaat dus niet altijd op. Ik zit nu nog op 1 tablet per dag. Ik heb geprobeerd volledig af te bouwen, maar ik merk dat ik dan 's middags al geen voldoende melk meer heb. Venkelthee en anijs ook geprobeerd zonder succes. Met het borstvoedingsdrankje geen ervaring. Kan ik ook nog proberen. Verkopen ze dat gewoon bij de drogisterij?
Van het drankje van VSM weet ik dat er alcohol in zit. Verder weet ik er niets van. Heb je al eens geprobeerd te clusterkolven ? Of een regeldag(en) in te lassen om je productie op te krikken ? Of mischien komt je cyclus weer op gang en heb je daarom een dip.
Ja, in het drankje zit alcohol, maar verdund zoals je m hoort te gebruiken, is dat minimaal. Ik neem ook wel eens een slokje bier van mn man, ben je net zover. Ik heb domperidon gebruikt, maar wil het niet meer. Als pepmiddel geprobeerd, werkte ook, maar tijdje niet gebruiken en productie zakt nu dus weer in. Besloten om dat dus niet meer te gebruiken, het blijven toch medicijnen! Voor wat betreft vaker kolven/aanleggen : na welke periode moet je verbetering zien? 2 dagen, 10 dagen? Wat is daar de ervaring in? Ik heb natuurlijk het weekend tot mn beschikking voor deze optie, maar door de weeks gaat dat dus niet ivm werk. (vandaag toevallig een keer extra vrij, ben al druk doende met extra kolven ) mn cyclus is het overigens niet, tenzij het een blijvend effect heeft (anderhalve week terug 1 dag ongi geweest).
Hoi hoi, Ik geef nu ruim 13 weken borstvoeding en ik kreeg het idee dat het ook aan het terug lopen was. Ben toen idd meer gaan kolven, rust genomen en ter ondersteuning die borstvoedingssiroop gaan gebruiken. IKk had zoiets van baat het niet dan schaadt het niet. En ik moet zeggen dat het nu weer prima loopt.
Hoi Wickjuh, De 4 maanden is ook bij ft kolfsters een beruchte periode waarin je productie flink kan kelderen. De prolactine die je bij de bevalling meegekregen hebt raakt dan op en je lichaam moet het dan helemaal zelf gaan doen. Wat je kunt doen: - clusterkolven - regeldagen inlassen (dus elke 1,5-2 uur gaan kolven). Sommige vrouwen hebben aan 2 dagen genoeg (ik was zo'n gelukkige) maar anderen 5 of meer... - weer 's nachts gaan kolven (nee is niet leuk i know, maar wel goed...) Heb je een dubbele electrische kolf? Dat kan ook uitmaken.
Ik dronk het ook met water verdund anders echt te vies 'siroperig' smaakje. In de bijsluiter van domperidon staat dit niet te gebruiken in combinatie met bv!
Klopt, omdat het in de bv terecht kan komen. In Amerika (jaa, altijd weer Amerika) wordt het voorgeschreven als middel ter bevordering van bv.
In nl wordt het ook regelmatig gebruikt hoor. En mijn kindje heeft het ook gehad. Dus ik zou het niet mogen omdat het in de bv kan komen maar mijn kind mag het wel gewoon ?!
Ik weet dat lactatiekundigen het ook wel noemen, maar er niet heel happig op zijn het te gebruiken. Maar goed, dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom het in de bijsluiter van domperidon staat.
Ik zou gewoon zeggen neem dat drankje! Proberen kan je toch altijd! Al helpt het alleen "tussen de oren" dan is dat toch al mooi mee genomen? In de bijsluiter, dat is gewoon als waarschuwing dat het dus overgaat in de bv, daarom moeten ze het erop zetten 'alleen in overleg met arts' (staat volgens mij zelfs in de bijsluiter van gewone pcm)