Hoe vroeg op zoek naar een naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Snies, 5 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik vind als je zwanger bent helemaal niet vroeg. Je hebt toch een naam nodig, dus kun je beter maar meteen beginnen, toch? Ik was al ver voordat ik zwanger was bezig met namen. Wist ook al jaren hoe ik mijn kinderen zou noemen. Dacht ik. :roflmao: Toen ik eenmaal zwanger was, voelden die namen niet meer goed, dus konden we gewoon opnieuw beginnen. :D Na de 20 weken echo, werd ik 's nachts wakker met De Naam in mijn hoofd. Een naam die op geen enkel eerder lijstje voorkwam. :roflmao:

Bij de tweede hebben we wel tijdens de eerste 20 weken lijstjes gemaakt, maar zijn we pas na de 20 weken echo (incl. geslachtsbepaling) echt serieus samen gaan kijken welke naam we nou echt het leukst vonden en het best vonden passen. Want ook tijdens deze zwangerschap had ik een hele sterke voorkeur voor een naam (die mijn man niets vond en het dus ook niet is geworden), maar ik wist wel 100% zeker dat het geen zoetsappige naam moest zijn, omdat dat totaal niet bij het karakter van het kind zou passen. Dat blijkt ook uitstekend te kloppen, dus ik ben heel blij dat ik dat gevoel gevolgd heb.

Nu bleven ze bij mij tot na de 40 weken zitten, maar na de 20 weken echo stond de naam dus eigenlijk ook wel dezelfde week vast (bij de jongste heb ik na de bevalling nog wel gevraagd of mijn man niet toch mijn voorkeursnaam wilde, maar helaas ;)). Bij allebei hadden we overigens wel een jongensnaam als 'back-up', je hoort nog wel eens dat ze het met de geslachtsbepaling toch niet goed gezien hadden en ik wilde dan niet binnen 3 dagen oid uit het niets een andere naam moeten bedenken.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik ook. :roflmao: Terwijl die derde er niet komt, maar toch. ;)

Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Haha ik ben eigenlijk ook altijd wel met namen bezig.
    Bijvoorbeeld met programma's zoals vier handen op een buik dan luister ik echt wat de naam is geworden en dat heb ik bij meer baby nieuws. :roflmao:
    Alleen kan het natuurlijk niet alleen beslissen, anders was ik er allang uit geweest. :rolleyes:

4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.526
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #24 hummeltje5, 6 jan 2020
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
    Hier waren er enkele namen die ik/we al jaren op het lijstje hadden staan.
    Maar bij onze zoon zijn we pas echt concreet verder erover gaan praten na de termijnecho (en volgens mij zelfs pas nadat ik de eerste schopjes voelde), omdat de kans op een miskraam dan kleiner is geworden en je tegen die tijd ook een hartje hebt gehoord en het dus concreter wordt. Dat had in ons geval denk ik helemaal te maken met het feit dat m'n eerste zwangerschap niet goed eindigde.
    Vroeg genoeg beginnen met een namenzoektocht kan nooit naar mijn idee.
    Ik heb na beide kinderen echt vrijwel meteen nieuwe lijstjes aangemaakt ;)
    Sowieso alledrie de jongensnamen voor een evt. derde kindje liggen al klaar en voor een meisje kunnen we er ook gauw uitkomen denk ik zo :)

Snies vindt dit leuk.
  5. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Bij de jongste wisten we met 5 weken al de namen. Isook niet meer veranderd.

Middelste toen we wisten dat ze een meisje zou worden. Na de 20 weken echo. Om en nabij de 24 weken.

Oudste ook al vrij vroeg in de zwangerschap, voor de 12 weken echo iig.

6. Kikkertjekwak

Kikkertjekwak Fanatiek lid

5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Week 5 voor de officiële eerste echo geplanned stond kwam me man al met een naam (en 2e naam) die ik gelijk mooi vond. Jongensnaam stuk moeilijker. Die hadden we "pas" in week 10. Die staat nu vast voor een evt. Zoon als hij mag komen . Oja.... Gingen later in de zwangerschap toch twijfelen of de naam wel echt onze naam was en of we niet te vroeg ja hebben gezegd. Zo zijn we tot week 40 nog bezig geweest met andere namen bedenken. 2 namen bleven over. Pas toen ze geboren werd riep mijn man: dit is Zoë! (nu heet ze volluit Zoë Nikki Raven). Zoe was de eerste naam, en zo hadden we haar ook al weken zonder twijfel genoemd dus dit voelde toen echt beter!

Ik zou zodra het goed voelt een naam bedenken. Of dat nu voor de zwangerschap is of in week 35 :)

7. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen!
    Bij onze dochter hadden we de naam al vroeg in gedachten, al voordat we wisten dat het een meisje werd. Alleen het was steeds geen wauw, we hebben Er echt aan moeten wennen tot ze geboren was. Het wauw gevoel was er niet, maar geen naam kon het overtreffen. Vreemd hè, HAha.
    De jongensnaam stond vanaf het begin vast en als het nu een jongen wordt krijgt hij ook die naam. Nu trouwens weer een meisjesnaam in gedachte maar weer geen wauw. Ben benieuwd of het hetzelfde gaat als bij de eerste

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Bij de 1e waren we er met 22 weken overuit.

Bij de 2e wisten we al een meisjes en jongensnaam nog voordat ik zwanger was. Deze naam is het ook gebleven.

9. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113

Dat geen wauw effect hadden wij inderdaad ook bij onze zoon, dat was ook de reden het lang duurde voordat het officieel vast stond dat hij zo ging heten.
    Maar we konden geen andere naam vinden die deze naam overtrof en nu past de naam alsnog goed bij hem. :)

Maar vind bij jongensnamen toch niet gauw de wauw effect naam. Ik moet bij jongensnamen altijd in mijn hoofd een paar dagen de naam herhalen.
    Bij meisjes hebben we dat gevoel van dit wordt hem veel sneller.

Als zoon meisje zou zijn geweest was de naam Lynn geworden.
    Maar ik wil nu geen naam meer met een L als beginletter. Dus die naam valt af, man wilt het liefst wel Lynn in de tweede naam hebben. Je ziet tegenwoordig zoveel keuzes met namen die eindigen op Lynn.

Maar ik twijfel daar nog over omdat ik dan bang ben dat iedereen op den duur alleen de begin naam uitspreekt als afkorting ipv de volledige naam. Dat vind ik dan niet mooi.

Namen die ik mooi vind maar manlief niet zijn:

Jongen:

Keano
    Senn
    Finn / Flynn
    Bodhi

Meisje:

Ninthe
    Sterre
    Suze (daar moest hij over nadenken)
    Isabeau

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.526
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    En als je voor iets als Evelynn of Rosalynn kiest dan? Is dat geen optie? Zeker Evelynn kun je moeilijk afkorten. En als ze het al afkorten zou het nog eerder Lynn worden dan 'Ef' denk ik :)

11. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113

Wat grappig dat je onze favoriete meisjesnaam direct noemt. Maar we twijfelden dus om die reden.
    Het word denk ik dan snel Rosa of Roos, en bij die andere naam snel eef of eve denk ik

Ze zijn hier best wel van de namen afkorten. Dat was ook een reden dat we voor onze zoon een naam kozen die praktisch niet af te korten valt.

Ik bedoel de naam mag best af en toe als koosnaampje afgekort worden. Maar we willen niet dat standaard de naam wordt afgekort omdat het makkelijker is.

Annie82 vindt dit leuk.
  12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.526
    13.809
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik hou er ook niet van, dat laatste ;)

Maar vwb. dat dikgedrukte stuk: Evelyn(n) spreek je toch echt uit als ef-fe-lin en niet als ee-ve-lien (Evelien). Dus tenzij jullie van die hardnekkige mensen in jullie omgeving hebben die pertinent weigeren om een naam goed uit te spreken, zou ik zelf toch eerder verwachten dat 'Ef' niet zo snel als afkorting gebruikt zal worden, vooral ook omdat het los op zichzelf staand geen naam is (in tegenstelling tot Eef of idd. Rosa/Roos).

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij hadden bij de eerste 2 al vrij vroeg een naam.
    We wilde het geslacht niet weten dus moesten sowieso 2 namen hebben.
    Daarbij liggen we behoorlijk op 1 lijn dus dat maakt het ook heel makkelijk.
    De naam van de jongste stond al vast voordat ik überhaupt zwanger was.
    Alleen voor een jongen was het dit keer echt heel moeilijk.
    We hebben altijd maar 1 jongensnaam gehad die we mooi vonden en die draagt onze zoon dan ook.
    Maar ook de jongensnaam stond de laatste keer vast voor de 20 weken.
    Maar die hebben we uiteindelijk niet hoeven gebruiken ;)

Snies vindt dit leuk.
  14. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Helaas doen ze dat dus wel precies zoals ik het typte ook nog.
    Zo hadden we een katja en die werd standaard door iedereen afgekort naar Kat. Echt vreselijk zeg dan gewoon katja.

Maar daarom zou ik dus ook nooit Rosa-Lynn doen maar altijd rosalynn. Zodat het als één naam wordt geschreven.

15. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Ben bang dat Suze ook Suus wordt? Tenminste dat is mijn eigen dilemma....
    Ik wil vooral geen naam waar -tje of -je achter gezet kan worden.

ik zou dan gaan voor de combi’s:
    Suze en Ninthe
    Finn en Senn
    Senn en Ninthe

alternatief voor een meisje Elin misschien? Zelfde klank maar toch echt anders? Katelynn of Maelynn zou ook kunnen maar vind ik ver gezocht en niet zo passend.

16. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Zoals je Elin hebt benoemd zou voor ons inderdaad een passende naam zijn, valt niet af te korten. Dus zo'n soort namen zoeken we eigenlijk.

Mijn ervaring is dat Suze sneller hier helemaal uitgesproken zou worden omdat het geen lange naam is.
    Al heb ik inderdaad ook ervaring dat velen een e achter de naam niet uit (willen) spreken en het dan dus Suus wordt. :rolleyes:

Ninthe blijft echt mijn favoriet, wellicht Jinthe ook. Maar krijg manlief niet overtuigd.. Hij had Isolde ook nog als optie voor als het twee meiden werden.
    Maar daar ben ik weer niet zo enthousiast over.

Bij een jongen opperde hij nog Ravi, maar dat vind ik teveel in het zelfde straatje als de naam van onze zoon en wil geen jut en jul namen. Jongensnamen zijn hier echt een dillema om er passend bij te vinden.

17. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Ja snap ik met Ravi. Misschien een optie:
    Mats
    Roan
    Noah
    Boaz
    Tygo

Snies vindt dit leuk.
  18. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Na je uitleg dacht ik inderdaad ook meteen aan Elin. Past ook mooi bij je zoontje! En Suze vind ik ook echt prachtig qua combinatie. Voor Ravi zou ik ook niet gaan met je oudste in gedachte... Ronan dan wellicht?

Snies vindt dit leuk.
  19. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Boaz was wel een kanshebber, maar na een paar keer met onze achternaam er achter is hij toen ook al bij onze zoon afgevallen want het bekt niet lekker als je beiden achter elkaar moet uitspreken.

Tygo vind ik zelf ook wel leuk, zal eens aan manlief vragen of het een optie zou kunnen zijn.

Mijn man kwam zelf met Odin, ik moet er nog even aan wennen. Zou zelf nooit de naam eruit gekozen hebben. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel iets hebben en niet eens zo verkeerd staan bij onze zoon. Maar dan moeten we nog steeds een jongensnaam voor de zekerheid erbij hebben en een passende meisjesnaam.

Kunnen jullie iets met de richting van Odin meedenken wat er eventueel nog bij zou kunnen passen? :D
    Manlief opperde ook nog Roderick. Maar vind ik er denk ik niet echt tussen passen.
    Verder zijn we helemaal niet moeilijk hoor haha.

20. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Nee Roderick past er inderdaad niet bij (sorry meneer)!
    Odin en Tygo best leuke combi. Elin en Odin is weer jut en jul.

Otis ipv Odin zou ook kunnen?
    Mika, luca of Reno, Zion?

Snies vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina