Hoi meiden, Ik ben nu met de 3de maand bezig om mijn temperatuur bij te houden. Deze maand heb ik weer eens de ovulatietestjes erbij gepakt, en daar begint nu de verwarring... De laatste 2 maanden had ik mijn eisprong (volgens ff) op dag 14 of 15. Op zich prima dus. Maar nu ben ik deze maand op dag 11 begonnen met de ovulatietestjes. En had op dag 11 (donderdag) meteen een teststreepje dat bijna net zo donker was als de controle streep. Dus ik dacht dat mijn eisprong er aan zat te komen. Maar de testjes van de dagen daarna werden alleen maar lichter, tot aan een super licht, bijna niet te zien streepje vanochtend. Alleen is mijn temperatuur nog helemaal niet omhoog gegaan... En nu snap ik er dus niks meer van. Wel ovulatie op dag 11 (of misschien wel dag 10) en nu op dag 14 nog geen temperatuurverhoging? Iemand ervaring hiermee? groetjes, Vlijtigliesje
De tests reageren op de LH piek, en deze gaat VOORAF aan je ei. Je ei springt zo'n 10-12 uur na het maximum van die piek. Je temperatuur stijgt pas NA je eisprong. Tussen de eerste positieve ovutest en je temperatuurstijging kunnen denk ik wel iets van 3 dagen zitten, misschien zelfs 4: de LH piek (vanaf het begin van de stijging van het hormoon LH gezien) gaat 48-50 uur vooraf aan je ei, zeg maar 2 dagen, terwijl je temp pas 1-2 dagen na je ei stijgt. De menstruele cyclus [www.gezondheid.be] Daarnaast is het gezien je verhaal wel nuttig om te weten dat een LH piek niet 'garandeert' dat er echt een eisprong plaatsvindt. Het zou dus kunnen dat je positieve testen had zonder eisprong. Volgens mij is de temperatuur methode wel betrouwbaar- maar ja, dan weet je het pas achteraf. Een vrouw kan af en toe wel een cyclus zonder ei hebben, maar aan de andere kant kan er van alles van invloed zijn op een temperatuur (ik heb nooit getempt).
Hoi Evenstar, Jij bent er snel bij! Bedankt voor je reactie. Ik weet dat je temperatuur stijgt NA de eisprong, maar ik vind het vreemd dat het nu al 3 dagen later is zonder stijging. Als ik de ovulatietest moet geloven, zou mijn LH piek op donderdag (avond) geweest moeten zijn, dus het zou zich in de dagen daarvoor al opgebouwd moeten hebben (toen ik nog niet was begonnen met testen). Dan zou dus vrijdag mijn eisprong geweest moeten zijn. Fertility friend laat altijd de dag na een flinke temperatuurstijging zien dat je eisprong de dag ervoor is geweest. En die stijging is er dus nog niet. Kortom, ik vind het verwarrend haha... Woensdag hebben we trouwens een afspraak bij de gynaecoloog, omdat we nu een jaar zonder succes (op een miskraam in februari na) bezig zijn. Ben benieuwd wat er uit gaat komen! Jij van harte trouwens met je kriel!
Ja, je zou die temp. stijging al wel verwacht hebben idd. Misschien dat je hem morgen gewoon ziet... Heb je in andere rondes ook steeds getempt?
nee, niet sinds ik temp. Heb na mijn miskraam wel een keer ovulatietesten gebruikt, en toen was er duidelijk een LH piek (met zo'n digitale test met een smiley). Alleen toen nam ik geen temperatuur op. Nah ja, ik heb nog een paar testjes dus ik zal de komende dagen nog testen en kijken of mijn temperatuur nog omhoog gaat. En dan woensdag afwachten wat de gyneacoloog zegt. Ben overigens wel benieuwd of er nog meer dames zijn die dit herkennen!