Omdat er strenge regels zijn hebben ze het niet overal in gebruik! Ik wilde het toen ook graag maar mijn ziekenhuis had het helaas niet
In Engeland is het inderdaad standaard en mijn moeder heeft het ruim 30 jaar geleden gehad bij de geboorte van mijn zusje. Ook als je wel eens one Born Every minute kijkt op TLC dan zie je dat heel veel van die moeders het gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de reden dat het in Nederland nog weinig werd gebruikt is dat het bij overmatige blootstelling van zwangeren mogelijk niet veilig zou kunnen zijn (en dan bedoelen ze dus het risico voor de verpleegkundigen of verloskundigen). Maar goed, hoe het precies zit weet ik niet want in Engeland wordt het dus wel al tientallen jaren gebruikt.
Ik weet dat het niet overal kan, maar daarom ben ik ook op zoek naar mensen die er wel ervaring mee hebben. Ik twijfel nof over welk zkh en ik vraag me af of lachgas meegenomen moet worden in mn besluit (ruggenprik wil ik echt niet meer)
Lachgas was toch laatst (lees afgelopen maand) heel negatief in het nieuws? Schijnt idd niet veilig te zijn bij veelmatig gebruik.
Bedoel je dan voor het personeel? Want alleen bij een bevallig lijkt mij niet veelmatig (wat veelmatig ook is, is dat veel of matig? Ik ken het woord niet)
Omdat het voor personeel idd schadelijk kan zijn en omdat er effectievere pijnbestrijding is, is het in veel ziekenhuizen geen optie - ze hebben ‘t gewoon niet.
Ik vond het echt een walgelijk. Werd er helemaal licht van in mn hoofd en voelde de weeën wel maar kon er niets mee ofzo. Was een heel raar en naar gevoel vond ik. Aan de andere kant hoor ik dat vrouwen het vaak positief ervaren. Enige wat ik er positief aan vond was dat dat lichte gevoel snel weer weg was zodra ik het niet inademde.
Helaas ook geen ervaring mee... Het werd nochthans door het ziekenhuis waar ik ging bevallen gepromoot als nieuw middel voor pijnbestrijding. Alle voor-en nadelen van alle vormen van pijnbestrijding werden me op voorhand uitvoerig uitgelegd. Toen ik al enkele uren in arbeid was, vroeg ik om lachgas. Ik kreeg het antwoord: 'jamaar, het is heel druk vandaag, 't is vakantie, en daar moeten we dan speciaal iemand voor laten komen die er een speciale opleiding voor heeft gekregen, etc. En dat gaat niet lukken vandaag'. Grrrrr. Toen ik dan maar even later een epidurale vroeg, duurde het ook nog eens heel lang voor er iemand kwam en toen had ik al 9cm ontsluiting, dus gingen ze dat niet meer doen...
Ik heb het gebruikt tijdens mijn bevalling. Toen ik in het ziekenhuis kwam had ik vrij heftige weeen, ik gebruikte een geboorteTens maar daar had ik toen meer last dan baat van, en ik wilde graag een ruggenprik. Omdat ik daar ongeveer een uur op moest wachten ivm wisseling van de dienst en meer dames in de wachtrij, kreeg ik toen lachgas. Vond het echt goed helpen, veel minder pijn en je concentreert je beter op je ademhaling. Voor mijn gevoel toen had ik het ook wel zonder ruggenprik gekund, maar die uiteindelijk wel gekregen. Ben wel blij dat ik dat toch gehad heb, ik kon toen veel beter ontspannen en de vliezen braken meteen, baby was 2 uur daarna geboren. Toch heb ik ook na de ruggenprik het lachgas nog wel gebruikt, vond het fijn tegen de pijn/druk op mijn onderste delen. Ik werd er best een beetje suf van maar dat vond ik juist lekker. Ik kan dus niets zeggen over alleen lachgas gebruiken als pijnstilling, maar je kan er mee beginnen en als het niet gaat evt alsnog om een ruggenprik vragen. Wat mij betreft was het zeker een aanrader!