Niet. Onze oudste zit in groepje 2, heeft 2 weken terug een ‘werkboekje’ kunnen ophalen, waar hij 2 dagen later al klaar mee was. En dat was het dan. Geen contact met de juffen, geen mailtjes, helemaal niks. Morgen mag ie weer een boekje ophalen. Dan is ie tenminste weer 2 dagen zoet. Aanfluiting op onze school. Diep en diep triest. Wat ik hoor van ouders met kinderen in hogere klassen, is het niet veel beter. Lekker bezig school
Wij beginnen om 9 uur met het schoolwerk, van 10 tot 11 online les. Meestal 3 vakken instructie en een kahoot en vaak ook nog een bewegingsspel. Als je verlengde instructie nodig heb of vragen dan blijf je nog om 11 uur voor vragen en daarna gaat de juf nog door met extra rekenuitleg/hulp. Ze zijn heel de schooldag bereikbaar voor de leerlingen. Ze werken naast de gewone methodes ook in basispoort en ze doen nieuwsbegrip online. Afgelopen vrijdag zijn ze langs alle kinderen gegaan voor 5 minuten kletspraat en een pakketje met extra stencils en knutselwerk. Ze houden ze flink bezig,
Hier in groep 1. 15 min kringgesprek dagelijks. Daarna nog 20 min met een klein groepje wat werkjes doen, bv rijmen, een letter oefenen, bingo. Ze krijgen 1 verplichte opdracht per dag, maar dat is meestal ook binnen 10 minuten klaar, vaak knutselen. Stelt niet veel voor voor een ver voorlopende kleuter.
Als je niet tevreden bent dan zou ik hier zeker over mailen met de leerkrachten. Je zoon heeft meer nodig en zij zijn aan zet om dat aan te bieden. Gewoon proberen. Heb je niks aan verloren
Hier groep 3: 09:00 stil lezen en een rijtjes boek doornemen. 09:45/10:15 met een groepje dagelijks op teams uitleg, lezen, rekenen. Daarna echt een vast rooster met oa reken, lees en schrijf opdrachten. Filmpjes kijken en daarover vertellen en woordjes opschrijven. Gymles Teken Spelletjes met oa dobbelstenen. Opdrachten maken op Zulu. Wij zijn echt zeker tot 14:00 bezig en ja wat niet af is helaas dan maar. Heb met de juf en meester al besproken dat ik niet na 14:00 aan de slag ga en ook niet in het weekend.
4 verschillende scholen hier Oudste dochter (4de klas gymnasium): alle lessen online via teams, zelfde rooster als op school alleen zijn de lessen 40 ipv 50 minuten. Gymlessen krijgen ze online een instructie die ze zelf moeten uitvoeren en daarvan foto naar docent sturen. Ze zit zo’n beetje van 8.30 tot 15.00 uur achter haar laptop met lunchpauze tussendoor. Daarna nog huiswerk. Oudste zoon (1e klas gt): veel lessen via teams, 45 minuten rooster. Praktijkvakken vallen uit. Meeste dagen van 8.30 tot 13.30 achter de laptop. Hij vind het heel lastig om zijn aandacht erbij te houden achter de laptop, is veel tussendoor met andere dingen bezig. Ik verwacht dat hij wel achterstand oploopt. Jongste zoon (groep 5): Geen online les. Gaat de ochtenden naar de noodopvang en maakt daar zijn huiswerk. Een stapel boeken, wat opdrachten op websites en een schema wat er per dag gemaakt moet worden met soms een instructiefilmpje van YouTube (niet van eigen juf) Jongste dochter (groep 1): Geen online les. Wat kleurplaten gekregen en een spelletje van school geleend als ‘huiswerkpakket’
Helemaal mee eens! Ik ga morgen contact opnemen met de leerkrachten. Want dit gaat echt helemaal nergens over. Ik had ergens de hoop, dat ze van de vorige lockdown hadden geleerd. En er nu wat meer ‘energie’ in zouden stoppen. Maar helaas..
Elkenochtend 09:00 online voor praatje Kleine uitleg maar tis meer theekransje 10:00 met de eigen groep iets, ene keer spelling, boek bespreking 2x per week lezen met select groepje. meer is er niet
Groep 1-2 heeft 4 taakjes per week Die je eigenlijk in 2 uur af hebt en dan hebben ze morgen voor de 3e keer een online kring
Haha, ja, dat denk ik ook. Stond er ook rotter dan ik bedoel. Maar als ik lees dat kinderen buiten schooltijden nog aan school werken aan hun thuiswerk, dan denk ik dat ik misschien iets mis. Want dat gebeurt hier niet, ook al is het werk niet af. En de 'extra' opdrachten zoals knutselwerkjes ga ik met onze jongste al helemaal niet aan beginnen.. Ik ga er ook vanuit dat de juf wel aan de bel trekt als onze dochter de mist in gaat, aangezien alles online is en ze dus alles kan inzien. Of verwacht ik dan teveel..??
Vorig jaar (dochter groep 2) kwam er elke week een filmpje op YT van de juf, een werkboekje per week en heel soms een verhaal beeldbellen met de juf. Werkboekjes zijn wel te downloaden net als werkbladen mochten je kinderen daar behoefte aan hebben. Google eens op afbeeldingen en dan zoeken op "werkbladen groep 2". Heb ik vorig jaar ook gedaan.
Als het goed is moeten ze de voortgang blijven monitoren vooral als alles online gaat. Bij ons is dat rekenen en spelling via Gynzy en de rest moeten we foto's van doorsturen naar de betreffende leerkracht, ook dictees die ze met de juf online maken worden doorgestuurd ter correctie, pagina's uit hun schrijfschriften en de dag-challenge, de ene keer iets tekenen, dan knutselen (horror!) Dan weer bouwen of een of andere gekke opdracht. De extra crea opdrachten sla ik lekker over en de gym lessen worden wandelingen met het gezin. ben wel goed maar niet gek
Hier groep 2, 4 en 7. Geen onlinelessen, waar ik zelf erg blij mee ben. Ik hou er van om de dag zelf in te delen en niet op een bepaald tijdstip klaar ye zitten. Mn dochter doet t graag op dr gemak met veel pauze. Mn zoon graag 's morgens vroeg en zo snel mogelijk. En ik heb ook niet 5 apparaten om ze allemaal online lessen te laten volgen. Boven zitten er nog 2 die de hele dag online les hebben op t VO. Per week een duidelijk schema, elke dag een filmpje aan t begin van de dag met een praatje en uitleg. Per vak dan nog een uitgebreid filmpje met extra uitleg met t digibord er bij. Antwoorden worden doorgemaild, dus t kan nagekeken worden. De juffen zijn tot 12 uur online bereikbaar voor vragen. Met 2 van de 3 ook een telefonisch gesprek gehad. Groep 2 heeft een heel leuk boekje rond een thema. Elke dag meerdere opdrachten en een leuk filmpje. Ze vragen om beeldmateriaal van t eindresultaat of als ze bezig zijn, daar reageren ze ook op met een spraakbericht.
Oudste op het VO krijgt alle lessen online, alleen wat kortere lesuren, 35 minuten dacht ik. Er valt ook best wat uit, ik vermoed door zieke docenten. Maar verder volgt hij alles wel. Huiswerk maakt hij ook wel, maar volgens mij hoeft hij nooit iets op te sturen, dus ik vraag me af of het werkt Tweede groep 6, elke dag een half uur met de hele klas, en als de meester of juf ziet dat er bij een online vak (rekenen en taal/spelling) veel fouten zijn gemaakt word je uitgenodigd voor extra uitleg, van een half uur. De rest staat allemaal in teams, wat ze moet doen. Ze is max 1,5 uur bezig buiten de teams bijeenkomst. De derde zit in groep 2. Online is een map met werkjes, knutsel, speeltips, website tips. Maar eigenlijk sluit dat niet aan. De juf mailde gelukkig zelf al dat ze het zou begrijpen als het niet aansloot, en nu staat er online voor hem een extra map met uitdagend werk. Maar we hebben er nog niet eens naar kunnen kijken. Want op mijn werkdagen (8 uur per dag en echt bereikbaar moeten zijn van 9 tot 5, dus ik kan niet de hele avond werken zeg maar i.p.v. overdag) is het een zooitje hier. Het ging beter met een strak schema, maar met een dreumes die best veel aandacht vraagt, een kleuter waar twijfel is over hoe ver hij zit qua cognitieve ontwikkeling en zich dus stierlijk verveelt, een dochter die echt ongelukkig wordt als ze niet naar school mag en een tiener die het geweldig doet thuis maar ook af en toe aandacht nodig heeft, is het echt (te) pittig. Op mijn vrije dagen gaat het echt prima. Ja, ik mis tijd voor mezelf, maar dat lever ik met liefde in. Die dafen zijn best fijn. Maar op mijn werkdagen gaat het gewoon niet. Ik krijg tig telefoontjes op een dag en schaam me rot als de beller zegt: ' jij werkt zeker ook thuis?' Omdat er op de achtergrond een kind schreeuwt of krijst of ruzie maakt. Ik weet dat het nu eenmaal zo is, maar het kost me bakken energie. Dus vanaf komende week gaan er 3 naar opvang/school. Jongste 1 dag kdv, andere 2 2 dagen school. En mijn derde werkdag zal man de kinderen op zich nemen. Ik kijk er nu al naar uit
Dochter zit in groep 1. Heeft 1 x per week een half uur contact met juf (voorlezen, spelletje, vragenronde) en moeten elke dag online via Onderbouwd werken (methode die ze gebruiken). Hoort ook een app bij. Zijn gemiddeld 3 opdrachten per dag, zijn we zo'n uur/ 1.5 u per dag mee bezig. Ze gaat ook naar de noodopvang (zelf leerkracht), daar maakt ze de opdrachten niet. We halen het werk dus in op mijn vrije dag of in de avonden/in het weekend. Ik werk zelf op meerdere basisscholen en inderdaad; iedereen doet het anders. Op de basisschool waar ik o.a. de noodopvang doe, werken de leerlingen van 9 tot 12 u (groep 3t/m8, groep 1 en 2 hebben ook verschillende opdrachten per dag). Ze hebben een taakbrief, binnen die uren online les/instructie van de leerkracht en de klassenassistenten verzorgen binnen die tijden ook extra online instructie. Moet zeggen dat ik dat tot nu toe de beste oplossing vind. Te behappen voor iedereen, tijden zijn duidelijk, middagen 'vrij'.
Groep 5: Google classroom van 8:30 tot 13:00 uur. Daarin geeft de juf gewoon les met instructies. Als de instructie klaar is moeten ze dan zelf werken in de boekjes waarna ze het met elkaar nakijken. Ze kunnen in de meet ook hun digitale vinger opsteken en met de juf even in een aparte meet voor vragen of extra instructie. Als de tijd om is zegt de juf dat en gaan ze verder met wat anders. Dus eigenlijk zoals het op school ook gaat maar dan digitaal. Na het brood eten hebben ze dan 10 weektaken in Junior Einstein die ze zelf inplannen maar op vrijdag af moeten zijn. Groep 3: 9:30 een meet met de juf en een dictee. Iedere week een aparte meet om een op een te lezen. Verder iedere dag een schema met lezen, schrijven en rekenen. Dit schema mag je zelf de tijden voor bepalen, de instructievideo’s zijn door de juf gemaakt en online gezet. Het lezen doe ik dan met ze samen. Met het rekenen kijk ik half mee. Als je tijd of zin over hebt staan er extra creatieve opdrachten, de werelden van gynzy, het puddingboomplein en bouw open waar je het een en ander kan oefenen.
Wij hebben op school combi groepen: Groep 1/2: Een keer in de week een meet in een klein groepje, verder zoveel mogelijk spelend leren. Groep 3/4: Elke dag 1 meet in een klein groepje waarin ze instructie krijgen over meestal 2 belangrijke vakken van die dag. Daarnaast heeft groep 3 2x in de week en groep 4 3x in de week een extra meet met de hele groep (Groep 3 OF groep 4) waarin vaak een dicteetje of wat andere extra spelling dingetjes gedaan worden. Tot slot hebben ze nog 1x in de week een kletsuurtje met de gehele groep, dus groep 3 en groep 4 samen. Gewoon even kletsen met elkaar. Groep 5/6: Elke dag 2 meets van een halfuur. 1x rekenen en 1x voor taal / spelling / begrijpend lezen oid. Daarnaast gewoon werken aan hun weekplanning. Groep 7/8: Afhankelijk van de behoefte van de leerling. In principe heeft elke leerling wel 1x per dag een online contactmoment, maar ze hoeven niet altijd bij elk online moment aan te sluiten. De goede rekenaars hoeven bijvoorbeeld niet altijd de rekeninstructie te volgen. Voor elk vak is er een instructiemoment per dag en de leerkracht bepaalt wie waar aansluit. Ouders maken foto's van het gemaakte werk en deze foto's worden naar de leerkracht gestuurd, die geeft daar vervolgens feedback op.