Hoi! ik zat net ergens bij een onderwerp te lezen en een aantal meiden wisten of het zaad van hun man van goede of minder goede qualiteit was. nou is mijn vraag: waar of hoe kun je de qualiteit van het zaad en/of het eitje laten testen?
Mijn mannetje moest zijn kwakkie inleveren in het ziekenhuis en zo konden ze zien of er genoeg levende zaadjes waren. Zo weten wij dat het goed was of niet.
In het fertiliteitslab in het ziekenhuis. Mijn vriend kreeg een formulier en een potje mee van de huisarts en dan kun je een afspraak maken wanneer je het zaad wil komen brengen. In dat lab gaan ze het zaad dan onderzoeken. Hoe het met een eitje zit zal denk ik via de gyn gaan. Heb er nog geen ervaring mee.
De kwaliteit van een eicel is niet te onderzoeken, zoiets komt pas naar voren tijdens het laboratoriumwerk als je met IVF bezig bent. Een zaadonderzoek kun je bij de huisarts aanvragen of bij de gyn, als je daar onder behandeling bent. Dit doen ze vaak pas als je al een hele poos bezig bent met zwanger worden, dus niet meteen al in het begin of zonder verdere aanleiding.
Je hebt tegenwoordig ook thuistesten voor mannen. De ervaringen die ik erover gelezen heb, zijn verschillend. Ze zijn in elk geval van testpoint.
Die thuistesten zijn absoluut niet betrouwbaar. Tijdens een officieel zaadonderzoek wordt er niet alleen naar de aantallen gekeken, maar ook naar de beweeglijkheid, de vorm, zuurgraad, enz. En dat gebeurt allemaal onder steriele omstandigheden bij de juiste temperatuur. Dit zal uit zo'n test niet naar voren komen en je test zelf thuis onder de verkeerde omstandigheden. Je kunt wel een heel hoog aantal zaadcellen hebben, maar als ze geen staart hebben of een dubbele kop, of als ze niet bewegen, dan heb je er weinig aan. Volgens mij kijkt de thuistest alleen naar de aantallen en verder niet.
Die thuistest gaf bij ons aan dat het zaad goed was, maar ondertussen hebben we dus juist zodanig slecht zaad dat we misschien niet eens ivf kunnen doen! Vertrouw die thuistesten niet dus.
Jeetje... Dat is dan ook een flinke dreun in je gezicht! Komen jullie wel voor ICSI in aanmerking? Heel erg veel sterkte & succes met alles!
ik had ook al een slecht gevoel over die thuistesten...heb al 2 keer een mail gestuurd maar krijg geen reactie. Bovendien....normaal moet je een jaar wachten voordat je medische hulp krijgt en die onderzoeken kosten volgens mij een vermogen. en nu zou je voor 30,- na een uurtje de uitslag weten...