Hoi! Sinds begin september breng ik mijn dochtertje naar de gastouder. In eerste instantie was mijn indruk bij het kennismakingsgesprek goed. Ze leek een gastouder die betrokken was bij de oppaskindjes en ze had er ook een kindje van 3 jaar dat al vanaf 3 maanden oud bij haar komt. De laatste weken begon ik echter steeds meer te twijfelen over haar inzet en betrokkenheid. Als ik mijn kindje om 10:00 naar haar breng en mijn man haar om 18:00 ophaalt heeft ze precies 1 schone luier gehad. Verder geeft ze aan zich niet aan de tijden te houden waarop ik haar vraag mijn kindje de fles te geven. Soms zit hier wel 1,5 a 2 uur verschil tussen. Ik heb bij haar aangegeven dat ik graag wil dat ze zich aan de tijden houdt maar nog steeds verschilt het af en toe een half uur. Afgelopen week zag ik dat ze mijn kindje maar 1 flesje had gegeven ipv 2. Omdat mijn man mijn kindje had opgehaald heb ik haar s'avonds daarover gebeld om te vragen hoe het zat. Ze zei dat ze het eerder had aangeboden maar dat mijn kindje niet wilde drinken. Daarna heeft ze dezelfde fles nogmaals aangeboden. ( 4 uur later, dezelfde fles! ) Ook zegt ze dat ze mijn dochtertje het groentenhapje voert maar ik geloof haar niet want eerder heeft ze het 'vergeten' of weigerde mijn dochter het volgens haar. En ook zie ik geen sporen van het groentenhapje op haar slab. Ook heeft mijn dochter nu twee grote krassen op haar gezicht. Volgens de oppas van haar eigen nageltjes maar ik geloof zelf dat het van haar nagels is omdat zij zelf hele lange nagels heeft en mijn dochtertje kort geknipte nagels. Kortom, ik heb geen vertrouwen meer in de gastouder. Nu heb ik het probleem dat ik met een opzegtermijn van 2 maanden zit. Ik ben bang om dit aan te kaarten bij het gastouderbureau omdat ik bang ben dat zij zullen proberen te bemiddelen of sussen en dat mijn dochtertje vervolgens nog slechter behandeld zal worden. Ik kan geen vrij krijgen van mijn leidinggevende en een andere oppas ernaast inhuren kan ik niet betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zouden jullie mij adviseren? Ik zit er heel erg mee en ik kan er niet van eten en niet van slapen.
Als ji bij het bastouderbureau aangeeft. Misschien kunnen hun iemand ander s voor je vinden ik zal het zeker uitleggen want misschien hoef je je ook niet aan die twee maand te houden
Het feit dat jij bang bent dat jouw dochter slechter behandeld zou worden als je dit aankaart, geeft wel aan hoe die jouw vetouwen beschadigd is. Of dit terecht is of niet, kan ik niet beoordelen. Maar als je geen vertrouwen in een persoon hebt, moet je jouw kind daar niet achterlaten. Dus hoe moeilijk het ook is: toch iets regelen waardoor ze daar niet meer naar toe hoeft. Kaart het aan bij het gastouderbureau, misschien kun je inderdaad iets bereiken waardoor je versneld naar een andere gastouder kunt of in oeder geval onder die opzegtermijn uitkomt. Maar zelfs als dat niet lukt, zou ik mijn kind niet meer brengen als ik haar oprecht niet meer zou vertrouwen.
Bedankt voor jullie reacties! @toekomstigemama; denk je dat het gastouderbureau mij serieus zal nemen? @tupp; Ik kan mij wel vinden in jouw reactie. Loop alleen tegen het probleem aan dat ik een oppas zoek voor aankomende week. Mijn man heeft geen familie in NL en mijn ouders wonen aan de andere kant van het land. Weet jij eventueel een oppascentrale waar ik terecht kan?
Geen idee, ik denk dat je daarvoor sowieso in je eigen regio moet kijken. Misschien heeft je gastouderbureau toch nog wel ergens plaats. Op veel plaatsen zijn de wachtlijsten voor kinderdagverblijvenagenoeg weg, nu er allerlei bezuinigingen aangekondigd zijn. Ik begrijp dat andere oppas vinden heel lastig kan zijn hoor. En dubbele kosten betalen is natuurlijk helemaal niks. Maar soms heb je geen keus en zul je creatief moeten zijn. Desnoods wat verder weg brengen, toch iets proberen te regelen op je werk (dagen ruilen of wat uren opnemen). Ik bedoel: als het voor jouw gevoel zo erg is dat je er net van kunt eten en slapen, moet je haar gewoon niet brengen. Kijk trouwens even goed in je contract. Wij nemen twee dagen per week af. Maar ergens in het contract staat dat we minimaal 20 of 25 uur per maand moeten afnemen. Dus als we bij haar zouden willen stoppen, hoeven we niet twee maanden lang het volledige bedrag te betalen, maar alleen die minimum-uren. Misschien dat er bij jou ook zoiets in staat. Dat scheelt toch weer in de kosten.
Als ik jou was zou ik direct een klacht indienen bij het gastouderbureau. Je hebt met je gastouder erover gepraat en dat heeft niet geholpen, dan is het nu tijd voor de volgende stap. Lijkt me wel dat ze dat serieus nemen, en dat ze je dan helpen om een andere gastouder te vinden. Overigens: als je echt denkt dat die vrouw je kind slecht behandelt, moet je haar er niet meer heenbrengen! Dan kan je leidinggevende de boom is, het is wel je kind.
Zeker aankaarten dat jij er slecht van slaapt en dus begrijp ik al je vrije dagen erdoor hebt zitten. opgemaakt aan haar omdat je ermee zat? Het bureau moet met gegronde redenen en ik denk dat je die al hebt en al aangekaart hebt bij je gastouder. Een nieuwe ouder voor je vinden. Mss niet per direct maar anders zsm. Succes en sterkte. Klote voor jullie dit.
ik zou zeker het gastouderbureau inschakelen! Ik vind het maar een raar verhaal dat ze flessen niet geeft of op hele andere tijden, fruit/groentehapjes vergeet, maar 1x een schone luier tussen 10 en 18 én dat ze zich niets aantrekt als je haar erop aan spreekt. Alleen de krasjes in haar gezicht kan ze misschien wel zelf gedaan hebben, nageltjes van die ukjes zijn soms scherper dan je denkt ook al zijn ze kort.
Wat vervelend dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat sommige dingen in mijn ogen niet helemaal terecht zijn. Hoe weet je of je dochter maar één schone luier heeft gehad? Noteert de gastouder alle luiers of alleen de poepluiers (doet ons kdv namelijk). En hoe erg is dat? Ik verschoon mijn dochter van 5 maanden niet vaker hoor in die tijd, alleen als ze een poepluier heeft nog een keer extra. ' s Nachts doet ze toch ook 12 uur met een luier? Over het groentehapje: als ik dat geef aan mijn dochter zit de slabber er helemaal onder. Gisteren gaf mijn moeder voor het eerst de hapjes en die was zo veel handiger met het lepeltje dan ik! Ze veegde met de lepel steeds de restjes weg, en toen alles op was nog even met een toetenpoetser de mondhoeken afvegen. Er zat echt helemaal niks op de slabber, terwijl die bij mij meteen in de biotex moet. Als ik er niet zelf bij was geweest zou ik ook denken dat ze geen hapjes had gekregen. Ik vind het flesje na 4 uur opnieuw aanbieden echt niet kunnen, en ook niet dat ze jouw wensen niet respecteert qua flestijden. Ik zou een serieus gesprek aangaan met haar en zeggen wat je dwarszit. En dat je je gedwongen voelt om andere opvang te zoeken als het niet verandert. Dus niet even snel iets erover zeggen tijdens het halen/brengen. Probeer het dan nog een week en trek dan je conclusie.
Je mag mij wel bellen voor oppas? Ik ben gastouder bij viaviela en sta ook in het register. Toevallig is er een kindje volgende week en daarop op vakantie. Ik woon echter wel in Amstelveen dus weet niet of dat haalbaar is.
ik denk eerlijk gezegd ook dat het vertrouwen weg is en dat het tijd wordt voor een nieuwe gastouder. of jouw klachten nu terecht of onterecht zijn, je hebt het bespreekbaar gemaakt en daar is niks mee gedaan, dus mevrouw heeft haar kans gehad. het gastouderbureau zal je hierin heus wel serieus nemen (waarom niet?) en voor je op zoek gaan naar een nieuwe gastouder. wachtlijsten zijn er, buiten de grote steden, vrijwel niet, dus misschien is het zo geregeld? ik denk dat je naar deze gastouder ook goed uit kunt leggen dat je je er niet meer prettig bij voelt en het zou heel raar zijn als ze je kindje nu anders zou behandelen daarom. je zult in elk geval de confrontatie aan moeten gaan en dat is natuurlijk nooit leuk, maar helaas onvermijdelijk. om ze nu dan meteen helemáál niet meer te brengen totdat je een andere gastouder hebt, vind ik persoonlijk wat overdreven. de gastouder doet alles ánders dan jij, maar het is niet levensbedreigend voor je kindje.
geldt die opzegtermijn niet voor het bureau en niet voor de gastouder zelf? maw, een andere gastouder bij hetzelfde bureau is vast wel mogelijk.
wat ontzettend naar dat je geen vertrouwen kunt hebben in de gastouder. Als je je kindje niet met een gerust hart naar je gastouder kunt brengen moet je haar ook niet brengen. Die opzeg termijn is echt vervelend, maar als je geen vertrouwen heb, zou ik toch liever nog voor 2 maand een andere gastouder nemen waar je wel vertrouwen in heb en dan dubbel betalen, dan haar nog maar 1 keer erheen te brengen. Het gaat om het welzijn van je eigen kindje. Over die 2 maandjes dubbel betalen kom je toch wel overheen lijkt mij. Maar ik zou zeker bij het bureau aangeven dat je dingen aangegeven hebt bij de gastouder en dat ze er niks mee doet, lijkt mij toch rede om dan te zeggen per direct een andere gastouder te zoeken, maar ik weet niet hoe je bureau hier op reageerd. Waar ik ook nog aan zit te denken, zou je op je werk het verhaal uit kunnen leggen? zouden zij begrip kunnen opbrengen en samen met jou een oplossing kunnen zoeken? misschien toch tijdelijk vrije dagen opnemen oid?
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 2 maanden dubbel betalen is toch wel te overzien? Of iets met je werk regelen? Het gaat tenslotte om je kind! Overigens lijken me de redenen die je hebt gegeven genoeg om per direct een andere gastouder te mogen zoeken. Ook het bureau zal denk ik niet zo blij zijn als ze je klachten hoort. Ze moeten dit serieus nemen, maar jij moet die stap zetten en met een welonderbouwde klacht naar voren komen. Ik zou mijn kind voor geen goud naar iemand brengen die niets doet met wat ik zeg.
Zo'n gastouderbureau heeft daar echt wel begrip voor hoor! Ik ben ook gastouder en zij zeggen ook altijd: 'Als er iets is, niet aarzelen maar ons gelijk bellen.' En dat geldt ook voor de ouders van de kinderen. Je kan altijd bij het gastouderbureau terecht als je problemen hebt met een gastouder. Als ik in jouw schoenen stond ging ik gelijk het gastouderbureau bellen en een afspraak maken om alles te bespreken wat je dwars zit. Zij zullen je vast wel serieus nemen en iemand anders voor je zoeken. Ik zou er zelf ook slecht van slapen als ik mijn dochtertje naar iemand toe moest brengen die ik niet vertrouwde... Ik hoop dat het probleem snel wordt opgelost!