Aangezien wij geen auto hebben of willen, vroeg ik me af hoe/ waarmee je het gemakkelijkst een baby vervoert. (Volgens onze omgeving is een auto toch echt noodzakelijk met een baby, maar dat is een andere discussie.) In de bus/trein lijkt me een maxi cosi of draagdoek het handigst (als je niet daarna nog kilometers moet lopen,) maar ik vroeg mij vooral af wat het handigst is op de fiets. Ik ben van plan de baby veel te gaan dragen in een draagdoek en ik vroeg me af of je daarmee ook veilig kan fietsen. Vandaag zag ik iemand met een maxi cosi op een speciaal opzetstuk achterop de fiets. Heeft iemand daar ervaring mee? Het leek me namelijk wat instabiel met het fietsen/fiets parkeren, maar anderzijds wel erg handig.
Ik zou zelf niet zo snel met een baby in een draagdoek op de fiets stappen. Ben bang dat als ik val of aangereden wordt dat de baby dan gewond raakt. Maargoed nu ben ik ook niet zo'n held op de fiets! Totdat onze baby in een fietsstoeltje kan ga ik gebruik maken van een fietskar. Voor in de het ov lijkt een draagdoek mij ook heel handig. Maar voor een middagje naar de stad zou ik denk toch de kinderwagen meenemen.
Met een baby in een draagdoek op de fiets lijkt mij ook wat eng, maar een baby voor/achterop de fiets misschien nog wel enger. Een fietskar is idd ook wel een idee, al weet ik niet of we daar wel ruimte voor hebben in de stalling. (En op een of andere manier doen die dingen me denken aan die karretjes voor honden, maar dat terzijde.) Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een fietskar/ maxi cosi drager voor de fiets. OV is trouwens vooral naar familie.
Wij hebben zelf een ieniemienie berging. maar de meeste fietskarren kunnen heel klein opgevouwen worden. zo'n maxicosi ding achterop lijkt mij idd ook doodeng.
Fietsen met een baby in de draagdoek wordt, in mijn ogen terecht, erg afgeraden. Fietskar lijkt me de veiligste oplossing. Ik zou zelf wel een goede, veilige kopen, liefst met kunststof bak. Die kun je dan weer niet opvouwen, maar wel op z'n kant zetten. Wij hebben een Kidcar (met babyschaal - toen de jongste nog niet kon zitten). Ik vond het ideaal.
Draagdoek in de bus lijkt me ook niet echt handig,als er wat gebeurt knal je met je baby tegen de stoel voor je met je baby er dus tussenin of als je staat en valt... hier in de bus of trein altijd in de kinderwagen tegen de rijrichting in op de plaats voor rolstoelgebruikers/kinderwagens. Verder nooit met baby in draagdoek op de fiets!als jij valt val je op je baby!ik zou gaan voor een bakfiets met babyschelp of speciaal frame voor de maxicosi.als dan op plaats van bestemming bent kan je altijd weer dragen.
Wij hebben ook geen auto. Ik heb zowel een fietskar als ook een baby mee van Steco, Het handigste vond ik toch de baby mee, want de fietskar moet je aankoppelen en opbergen (in ons geval). De babymee kon blijven zitten.Als het regende deed ik de regenhoes van de maxi cosi er gewoon op. Ik vind hem ideaal!
Ik zou dan ook kijken voor een fietskar of als het gaat zelfs een bakfiets. Ik ben ooit gevallen met de fiets terwijl mijn zoontje achterop in z'n kinderstoeltje zat. Hij had gelukkig niets, maar ben daar zo van geschrokken dat het stoeltje die dag er nog afvloog en een fietskar gaan gebruiken.
NOOIT met een draagzak om gaan fietsen. Is echt onverantwoordelijk. Als je valt dan val je bovenop je kleine of kleine met koppie op asfalt of de fiets erop of in buikje of ruggetje. Hier fietst er opregelmatig zo'n lampenpit voorbij die zelfs dr kind vooruitkijkend in de zak heeft hangen. Dan ben je echt niet helemaal goed in je hoofd.... Maxi cosi achterop ket baby mee is helemaal veilig. Het ziet erninstabiel uit maar is het niet. Dat komt door de vering. De vering vangt de klappen op van kuiltjes. Kleine zit in dr maxi cosi ook goed rondom beschermd. Als de maxi cosi op de grond zou vallen met de beugel omhoog dan raakt het kindje nooit de grond. Je kan er een regenhoes om doen en een wikkeldeken voor de warmte. Bij aankomst op de bestemming kan je het in een draagzak doen. Ik zou alleen niet mijn goede maxi cosi achterlaten op mn fiets. Sowieso altijd op slotje.. Voor achterop zou ik een 2e handse kopen voor een prikkie. Als die gestolen word of nat word, is dat geen ramp. Een baby mee mag pas vanaf 3 maanden. Dit ivm de schokken en hobbels. Ik heb zelf van de week voor 10 euro een fietskar op de kop getikt. Oudere maxi cosi erin vast gesnoerd met sjorbanden. Het is geen doen om die iedere keer erin te moeten bevestigen. Wikkeldeken erin en kleine zit lekker warm en beschut. Op plaats van bestemming gaat ze in een ergonomische draagzak. Daar kan je uren mee lopen, zonder dat jij of je kleine er last van krijgt. Fietskar word ook pas aangeraden vanaf 3 maanden ivm oa de schokken en klappen van hobbels.
En voor in de bus zou ik gewoon een draagzak of doek gaan. Een ergonomische. (Dus geen chicco, stokke, of baby bjorn).. Daar kan je uren mee dragen zonder dat jij en de baby er last van hebben. Maxi cosi in de bus is echt niet te doen. Zelfs niet met kleine stukjes lopen. Een maxi cosi is een lomp en onhandig ding om te dragen. Helemaal als ze wat ouder worden.
Dit dus, ga alsjeblieft nooit fietsen met baby in een draagzak, levensgevaarlijk. En kijk voor een goede ergnonomische waarbij de kindje in de goede houding zit, bijvoorbeeld op babybij.nl of slingomama.nl.
Zou je in een auto met een draagdoek gaan zitten?denk het niet,waarom dan wel in een bus waar je niet in gordels zit?kun je je voorstellen wat er gebeurt als je in de bus zit en die remt hard,dan vlieg je naar voren met de baby tussen de stoel en jou in!
Ja, die zag ik pas fietsen. Ik dacht altijd dat het nogal losjes zat en vond het eng. Maar het zag er echt stevig uit, kindje lag ook heerlijk te pitten Het wordt afgeraden om met je kind in de draagdoek op de fiets te stappen, levensgevaarlijk.
Bedankt voor de reacties! Met een kind in de draagdoek fietsen zal ik dus niet doen. Leek me sowieso al eng. Zo'n maxi cosi mee klinkt wel handig als hij inderdaad wel stabiel en veilig is. Een bakfiets past hier niet in de stalling en lijkt me minder handig dan een fietskar met fietsen, maar ik zal het er nog eens met mijn man over hebben. Met de baby in de bus heeft dus zowel in een maxi cosi als in een draagdoek nadelen. Het scheelt dat in de bus die ik neem wel gordels zitten, want het is een bus voor langere stukken die ook over de snelweg gaat. Als je helemaal voorin zit, zou je dan ook niet tegen de stoel voor je aan moeten knallen. En als mijn man mee gaat, kan hij eventueel wel een maxi cosi dragen als het voor een klein stuk is. Waarschijnlijk is het een kwestie van proberen wat mogelijk is. Ideaal zal het wel nooit zijn, maar dat is een auto evenmin. Qua veiligheid is het ov waarschijnlijk zelfs beter dan ik achter het stuur
Hier ook maar 1 auto dus wij hebben ook de drager voor de maxi cosi voor achterop de fiets gekocht. Ik vond het ideaal. Zo kon ik toch nog ergens heen. Het is in het begin wel even wennen maar daarna goed te doen.wel vond ik het belangrijk om een goede fiets te hebben(zowieso met een kleintje) een die ook stevig staat als je de kleine erop en eraf haalt. De kleine zit inderdaad echt wel stevig maar goed je moet altijd goed oppassen met zon kleintje ook als je een wagentje achter je fiets hebt. Ik ben er erg blij mee en ik ben benieuwdhoe dat gaat als ik moet gaan fietsen met 2 kindjes
Een maxi cosi dragen is echt niet fijn! Maximaal het stukje naar de auto, maar meer niet! Het is zo'n onding om te dragen en hoe ouder je kindje houd lastiger dragen (zwaar!!) Dan zou ik liever een kinderwagen of buggy gebruiken. Je hebt ook buggy's waar ze al van heel jons af aan in kunnen. Die buggy kun je dan weer op je fiets vast maken zodat je weer extra mobiel bent. Verder zou ik goed investeren in een draagdoek/zak. Misschieen draagconsult zodat je goed bent voorbereid, want dat lijkt mij echt heel ideaal.
Dichtbij: wandelwagen Met de fiets: fietskar of bakfiets Openbaar vervoer: draagdoek of wandelwagen, indien je naderhand nog verder lopen moet (mijn ervaring is dat er altijd mensen zijn die je (spontaan) helpen de wagen in en uit de trein te tillen)