Ondanks dat wij ons kindje al vrij vroeg in de zwangerschap bij 2 kdv hebben ingeschreven, zal er bij geen van beide op tijd plaats zijn. We denken er nu dus over om een gastouder te zoeken. Maar hoe vind je die? Ik heb al wel gezocht op internet, maar het duizelt me een beetje. Ik zie dat er veel gastouderbureau's zijn, maar ik zie ook gastouders die zelf zoekouders werven, bijv. via advertenties, mp of een eigen website. Het nadeel van zo'n bureau vind ik dat ze allemaal extra kosten voor weet ik niet wat in rekening brengen, en dat noemen ze overal weer anders, waardoor het heel onduidelijk wordt wat je nu uiteindelijk bij verschillende bureau's kwijt bent en of dat redelijk is. Maar als ik het goed begrijp moet de betaling aan de gastouder altijd via een gastbureau gaan, omdat je anders geen recht hebt op teruggave van de belasting. Je kunt dus niet om een bureau heen. Klopt dat? Maar waarom sluiten zulke zelfstandige gastouders zich dan niet aan bij een bureau? Wat zijn jullie ervaringen met een gastouder? Hebben jullie bewust voor een gastouder gekozen i.p.v. een kdv en zo ja, waarom? Of was het noodzaak, net als bij ons, en zo ja, hoe is dat dan bevallen? Waar moet je allemaal op letten? En wanneer begin je met het benaderen van een gastouder? Want ik ben nu 24 weken zwanger en wij zullen pas eind feb. begin mrt. opvang nodig hebben. Als je nu iemand vindt, kun je toch niet van een gastouder vragen dat ze zo lang een plekje vrij houden? Dan missen zij inkomsten! Maar ik wil ook niet te lang wachten, want ik ben bang dat het dan allemaal niet meer op tijd lukt... Zucht... Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven!
Ik ben zelf gastouder en weet er daarom wel een hoop vanaf Ik zo gewoon nu gastouders gaan zoeken en als je er een hebt gevonden die je aanspreekt kennis gaan maken. Ik heb ook regelmatig zwangere hier die na de 20 weken echo op zoek zijn gegaan. De opvang gaat dus pas na een hele tijd in, maakt mij niet uit, als ik maar zekerheid heb dat het kindje echt komt En daarom vraag ik wel een bepaald bedrag aan reserveringskosten zodat ik zeker weet dat de ouders het kindje wel komen brengen en niet heel kort van te voren gaan afbellen (in dat geval heb ik een klein bedragje voor de inkomstenderving). De vraagouders die ik heb hebben bewust gekozen voor een gastouder: de ene omdat ze het fijner vind voor haar baby, de ander omdat ze anders een hele dag af moet nemen ipv 7,5 uur. Ik vind een kdv ook absoluut niet slecht voor een kind, ik vind dat je moet kiezen voor wat je prettig vindt. De een vind het kleinschallige prettig terwijl een ander dat juist onprettig vindt. Kijk de meeste gastouders zijn zelf moeders met (kleine of al grotere) kinderen. Ik werf eigenlijk zelf altijd nieuwe ouders, de meeste vinden met door google+woonplaats of via mp waar ik ook op adverteer. Ik werk daarom meestal samen met en goedkoper bureau (ze hoeven weinig meer te doen dus waarom zoveel betalen) , maar als ouders een duurdere willen of al hebben vind ik het ook prima.
Bedankt voor je verhaal! Dat geeft me toch als meer duidelijkheid over de achtergrond. En ik durf nu met een geruster hart in dit stadium al een gastouder te benaderen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, alleen had ik me bij iets meer dan 2 kdv's ingeschreven... Allemaal veel te lange wachtlijsten. Ben toen ook naar gastouders gaan zoeken, en bij één op bezoek geweest. Uiteindelijk voelde dat voor mij toch niet zo goed. Ik ben toen in een groter gebied gaan zoeken naar kdv's die nog wel plaats hadden. En ben geslaagd op een locatie halverwege thuis en mijn werk. Niet meteen voor alle dagen die ik nodig had, maar dat heb ik kunnen opvangen met nog wat vrije dagen en met m'n schoonmoeder. Uiteindelijk kon zoonlief met 14 mnd geplaatst worden op een heel fijn kdv in de buurt van huis, op alle dagen die we wilden. Dat was een stuk praktischer met halen en brengen. Maar dat eerste jaar hebben we dus ingevuld met een ander kdv.
Ik heb hetzelfde gehad, en uiteindelijk had een KDV toch plek voor alle dagen. In eerste instantie voor 2 van de 3 dagen, dat kreeg ik vlak voordat ik beviel te horen. De derde dag kwam er gedurende mijn verlof bij. Het kan dus toch opeens snel gaan. Mij werd al die tijd gezegd dat het moeilijk zou worden en dat ze er niet veel over konden zeggen. De wachtlijsten van KDV's schijnen door de bezuinigingen nu al te dalen. Dus wie weet.
ik heb gekozen voor gast ouder omdat dat voor mij niet anders kan eigenlijk. een kdv heeft vaste dagen tenminste in mijn woonplaats. ik werk onregelmatig en al zou een kdv onregelmatig kunnen dan is het voor mij te duur omdat je dagdelen moet afnemen. ik werk bijv tot 15.00 en zou anders moeten betalen tot 17.00 terwijl ik mijn zoon al om 15.30 weer ophaal. Mij bevalt het uitstekend. Hij heeft daar ook veel speelgenootjes en heeft het erg naar zijn zin.
Bedankt voor jullie reacties! @Bri en Yukl: waarom hebben jullie bewust voor een kdv gekozen en niet voor een gastouder? Bri, wat voelde er toch niet goed aan een gastouder? En idd, wie weet gaat het door de bezuinigingen toch nog lukken. Bij het kdv van onze eerste keus kan onze baby ongeveer 2,5 maand na het aflopen van mijn verlof terecht. Familie woont hier totaal niet in de buurt, dus dat is geen optie, maar mijn man denkt er ook over om dit te overbruggen met ouderschapsverlof en wat vrije dagen op mijn werkdagen. Dat is voor zo'n korte tijd vast te doen. (En niet alle ouders op de wachtlijst zullen ook altijd hun kind willen laten plaatsen, al is het maar omdat iedereen zich bij meerdere kdv's inschrijft en ze ergens anders al een plek hebben.) @Inggrid: Zijn er behalve je onregelmatige uren nog andere redenen waarom je voor een gastouder hebt gekozen?
Wij hebben gekozen voor een GO omdat ik in het onderwijs werk en maar 40 weken opvang per jaar nodig heb. Bij een GO betaal je alleen als je kindje er is en dan ook per kwartier. Bij een kdv betaal je 51 weken per jaar 10/11 uur per dag ongeacht of je kindje er wel of niet is. Bij een GO zijn max 6 kindjes (bij onze GO 3) Bij een kdv heb je 16 kindjes en 2 volwassenen. Het is wat persoonlijker. Je hebt altijd met dezelfde persoon te maken. Zoek wel een GO die een beetje dezelfde ideeen heeft over verzorging en opvoeding. Wij zijn heel tevreden over onze GO. Onze dochter gaat er met heel veel plezier naar toe!
@ madeliefke: dat is niet altijd correct. Op de groepen van mijn zoontjes zitten 13 kinderen met 2 volwassenen. Bovendien hebben ze nauwelijks een invaller en heb ik praktisch altijd met dezelfde personen te maken. @ TS: ik heb geen goed gevoel bij een gastouder, omdat je toch je kinderen volledig toevertrouwt aan 1 vreemd persoon. Ik vind het niets dat daar geen controle op is. Dat de gastouder mensen in huis kan halen zonder dat ik het door heb, dat de gastouder mijn kind de hele dag achter de TV zou kunnen zetten zonder dat ik het door heb, en dat de gastouder zelfs mijn kind zou kunnen mishandelen zonder dat ik het door heb. Op een KDV heb je toch sowieso 2 volwassenen op een groep, en daarnaast in ons geval nog 4 a 5 volwassenen op andere groepen (de groepen zijn vrij open). Bovendien hebben de leidsters bewust voor een pedagogische opleiding gekozen, krijgen ze regelmatig cursussen en gaan ze dus echt voor dit beroep. Gastouders doen het er veelal bij, omdat ze het nou eenmaal makkelijk geld verdienen vinden. Dat zie ik vaak genoeg op dit forum van dames die gastouder zijn. Verder heb je een probleem als de gastouder ziek is of met vakantie is. Sommige gastouders hebben dat wel goed opgelost met een vaste invalster, maar ik blijf het een nadeel vinden. Op het KDV van mijn zoontjes is altijd continuiteit. Er moet sowieso 1 vaste leidster aanwezig zijn en dat is tot nu toe ook altijd gebeurd. Bovendien werkt het KDV met een pedagogisch programma, een gastouder niet, en zijn er veel meer kinderen van dezelfde leeftijd aanwezig. Dus veel meer speelvermaak. En een gastouder bevindt zich in haar thuisomgeving en zal mogelijk om die reden minder de hele dag met haar hoofd bij haar werk zijn dan een leidster die op haar werk is. Etc, etc. Ik had er om bovenstaande redenen geen goed gevoel bij. Het zou denk ik wel schelen als ik een hele fijne gastouder had getroffen, maar dan nog zie ik meer voordelen in een KDV. Ik geloof ook niet zo dat een gastouder persoonlijker is, omdat ik zie dat mijn zoontjes meer dan genoeg aandacht krijgen op het KDV. Maakt het natuurlijk wel uit of je een fijn KDV treft of niet.
De kans zal trouwens inderdaad groot zijn dat jullie toch eerder terecht kunnen. Wij hadden trouwens bij de jongste ook een maand later dan gewenst plek. We hebben dat kunnen oplossen dmv vrije dagen opnemen.
Ten eerste prima dat je voor een kdv hebt gekozen zoals ik al eerder zei je moet doen waar je je goed bij voelt. Maar de manier waarop je het beschrijft vind ik toch wel cru! Ik ben geen gastouder geworden omdat ik zo makkelijk geld verdien, maar echt omdat ik het leuk vind om met kinderen bezig te zijn. Kortom ik heb er ook zeer bewust voor gekozen en volg ook cursussen e.d.. Oke niet alle gastouders zijn zo, maar ook niet elke juf op het kdv doet het met veel plezier. Overigens ben ik aan het werk als er kinderen zijn en daarom wil ik dan geen visite. De enige die langs komen zijn de pakketbezorger (maar die komt niet eens verder dan de hal) en de mensen van het gastouderbureau. Nieuwe vraagouders plan ik ook altijd in als er geen kinderen meer zijn, wel zo rustig . Ik vind je beschrijving over dat ik kinderen zou kunnen mishandelen zonder dat jij er zicht op hebt ook niet heel aardig overkomen. Het zou niet in mijn hoofd opkomen omdat te doen. Ik heb met alle kinderen een band en ik behandel ze niet anders dan mijn eigen kinderen (die ik dus ook niet mishandel) Bovendien al die bekende grote zaken spelen af op de kdv`s en niet bij gastouders! Als een gek kinderen wil mishandelen lukt dat op het kdv ook prima! Echt dat sluit je nooit uit, niet op een kdv, niet op school, niet op een sportclub.......
Yolanthe, ik snap werkelijk niet waarom je je dit persoonlijk aantrekt. Ik ga me daarom ook niet verdedigen over mijn beweegredenen. Oh en Robert M. was ook gastouder en juist in die setting heeft hij de ergste dingen gedaan. Ken de feiten.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eerlijk gezegd wel blij met de uiteenzetting van yukl waarom ze niet voor een gastouder heeft gekozen. Ze is eerlijk over hoe zij het beleeft en is erg gedetailleerd! @Yolanthe: ik zou je dat wat yukl schrijft niet persoonlijk aantrekken. Natuurlijk zijn er heel veel lieve en goede gastouders, die een goede werkethiek hebben, veel leuke dingen met de kindjes ondernemen en geen anderen bij de kindjes laten. Ik denk dat yukl dat ook meteen zal beamen. Maar het feit blijft dat een gastouders alleen is met de kinderen waar hij/zij voor zorgt, zonder wat voor sociale controle dan ook, terwijl je op een kdv altijd met meerdere personen bent. Natuurlijk zal iemand op een kdv die kwaad wil ook foute dingen uit kunnen halen, maar het is voor zo iemand wel een heel stuk moeilijker, dan voor een gastouder die de hele dag alleen is met een klein groepje kinderen. Dit zag ik inderdaad - ook al voor yukl's reactie - als het grootste nadeel van een gastouder ten opzichte van een kdv. Dat zegt helemaal niets over elke willekeurige individuele gastouder. En dat betekent niet dat een gastouder niet weer andere voordelen kent boven een kdv. @yukl: ik weet dat je mij niet nodig hebt om je te verdedigen, maar ik kon het niet laten
jenna, ik zou angst dat je kind misbruikt of mishandeld wordt niet zo laten mespelen in je beslissing. het is echt niet zo dat overal verkrachters rondlopen hoor of gastouders die alleen maar profiteren. Ik heb zelf gewerkt op KDV en daarom juist heel beuwst gekozen voor een gastouder omdat ik mijn kindje geborgenheid, regelmaat en rust gun. ik vind het een fijn idee dat ze nu echt een band opbouwt met iemand (een vrouw bij ons in het dorp) die langdurig een rol speelt in haar leven. Eeen fgastouder mag maar 4 kinderen onder de 4 opvangen en maar 1 kindje onder de 1 zodat zorg geborgd is. de jkinderopvang hier in de regio bemiddelt ook voor gastouders en ik heb het via hen geregeld. Ik heb persoonlijk heb meer vertrouwen in het pedagogisch inzicht een volwasse vrouw/oma dan in jonge meiden van 20 (was ikzelf ook toen ik op het kdv werkte ). Nu heeft mijn meisje ook nog reflux en de gastouder volgt precies het ritme en de structuur die ik graag wil voor mijn meisje...dat was op een babygroep of 0-4 groep echt niet gelukt...juist daar is het maar werk.
Wij hebben ook een gastouder. Dit gaat wel pas in Januari in. Tot die tijd past mijn moeder 3 keer per week op omdat ik aan de dialyse zit. Daarna gaat ze 1 x per week oppassen. De gastouder is nu een bekende van mij geworden. Ze zit ook hier op het forum. Hebben elkaar een aantal keren al ontmoet. Erg gezellig hahaha
@ janna: klopt wat je zegt. Het zijn mijn persoonlijke beweegredenen om niet voor een gastouder te kiezen. Ik heb dus wel op het punt gestaan dat we niet anders konden, maar ik heb daar enorm mee gezeten. Ik wilde het ECHT niet. Via goede gastouderbureaus waren er geen plekken te vinden en via websites als flexmoeders.nl kwam ik alleen maar hele treurige slechte berichten vol met spelfouten tegen. Als een gastouder al niet eens de moeite neemt een leuk bericht te schrijven, waarom zou ik er dan wel vertrouwen in hebben dat ze mijn kind goed zou opvangen? Ik denk dat goede gastouders hier in de stad ook snel vol zitten, omdat er denk ik veel meer vraag is dan het aanbod. Overigens heeft mijn jongste 2 (van de 3) jonge leidsters die ik juist enorm waardeer. Ze zijn enthousiast, lief en ontzettend betrokken. Een van de dames vervangt nu al een half jaar een oudere dame die vanwege familieomstandigheden niet aan het werk is, maar eerlijk gezegd hoop ik dat die dame niet terug komt. Ik wil haar echt niet missen namelijk. Naja, het mag duidelijk zijn dat ik enorm positief ben over ons KDV. Ik geloof echt wel dat er veel goede gastouders zijn, maar mijn ding is het in ieder geval niet.
precies mijn woorden. Ik ben tot 1 oktober ook leidster op een kdv en vanaf dan gastouder. Mijn reden om die beslissing te nemen is een stukje vanwege het werk van mijn man. Maar ook omdat de reden die ik 7 jaar geleden had om dit werk te willen doen een beetje moeilijk wordt door alle extra handelingen die op een kdv gedaan moeten worden. Mijn reden: het omgaan met de kinderen en daar lekker tussen zitten, wordt steeds minder haalbaar. Want op een rustig moment zijn er nog 1000 dingen die gedaan moeten worden. De werkdruk is vrij hoog. Als gastouder heb ik meer de tijd voor mn kindjes omdat ik ook besloten heb om buiten mijn eigen kind(eren) er maar 2 kindjes bij te willen op een dag. En dan max 2 a 3 dagen. Hoeveel leidsters er per kind op een kdv zijn ligt aan de leeftijden en het soort groep. Op een verticale groep normaal gesproken 12 kids en 2 leidsters, maar als er bv meer dan 5 babies bijzitten moet er al weer een leidster bij. Is een ingewikkeld iets hoor Het vertrouwen moet je sowieso hebben denk ik of het nu een kdv of een gastouder is.
ik heb met beide ervaring en zal mijn mening voor je opschrijven. Mijn zoontje is tot 1,5 jaar bij een gastouder geweest, 3 dagen per week. Dit was via een gastouderburo. Op zich een leuke vrouw, vooraf goed gesprek mee gehad, al bleek zij achteraf niet zo heel zakelijk te zijn. Op zich hadden we daar, op een paar kleine dingetjes na, niet zoveel last van. Onze gastouder woonde vlakbij en ben kennis gaan maken, voelde goed. Nu was het bij ons allemaal beetje last minute, dus heb niet meerdere gastouders gezocht, dus had niet veel vergelijkingsmateriaal. Zoon is daar al die tijd prima opgevangen, kon met haar dochter spelen die net een paar maanden ouder was. Uiteindelijk zijn er in de loop vd tijd een aantal nadelen gekomen waardoor we dus na die 1,5 jaar overgestapt zijn op kdv. Deze nadelen waren dat zij ook nog een zoon had van toen een jaar of 8. Op zich een leuk joch maar ontzettend druk (had ook diagnose pdd-nos) en uiteraard moest hij wel gewoon naar school. Aangezien dit speciaal onderwijs was, moest zij daar met de auto heen wat betekende dat onze zoon 2 keer per dag in de auto mee moest. Als kleine baby sliep hij vaak nog als ik hem bracht maar toen hij iets groter was, vond ik het helemaal niks dat hij dan net 10 minuten daar binnen was en meteen de auto in moest. Daarbij was die drukke jongen in huis ook niks, zoon schrok regelmatig van hem omdat hij de kleintjes liet schrikken, heel hard schreeuwde etc. Ik wist wel dat zij die zoon had maar ja, ik had hem maar even gezien en toen was hij rustig dus daar kan je dan ook niet echt een oordeel over geven. Daarbij vond ik een nadeel dat gastouder zelf weleens ziek was, maar ook haar kinderen wel eens. En hoewel het maar een aantal keer voorgekomen is, is het heel erg vervelend als je in de ochtend een telefoontje krijgt dat je kind niet kan komen. Regel was om dit voor 7 uur in de ochtend te bellen, en dat deed ze ook wel, of al de avond ervoor, maar ja, je moet dan toch halsoverkop iets anders regelen. Uiteindelijk zijn we om die redenen overgestapt naar het kdv en ik vond het een verademing Zal per kdv verschillen maar mijn zoon heeft dezelfde leidsters en als er vervanging is, dan altijd dezelfde dames, die hij allemaal kent. Daarbij zijn de regels duidelijker op een kdv, kind weet heel goed waar hij aan toe is. Met een baby zal dat niet uitmaken maar als ze groter worden, is dat heel fijn. Ik vind het ook prettig dat het al een beetje schools is, zeker nu hij bijna naar school gaat, erg goeie voorbereiding. Uiteraard is dit mijn persoonlijke ervaring, maar ja, das bij iedereen! Je kan vast bij gastouderburo's en kdv's informeren over de tarieven en dan op Belastingdienst/Toeslagen uitrekenen wat je zoal kwijt zou zijn per maand. Doe dit wel even na prinsjesdag want alle bezuinigingen zijn nog niet bekend. Er gaat wel minder vergoed worden, en voor een gastouder krijg je sowieso minder terug, ook al is het iets goedkoper. En ondertussen gewoon blijven bellen naar de kdv's, wellicht dat er eerder een plekje vrij komt.
Ik breng Thirza naar een gastouder, en dit bevalt erg goed tot nu toe. Het zijn super aardige mensen waar wij het prima mee kunnen vinden (al is haar man eigenlijk nooit thuis als Thirza daar is). Meestal heeft ze 3 a 4 kindjes tegelijk. Ik heb eigenlijk nooit naar een kdv gekeken, omdat dat voor ons niet mogelijk is. Zowel mijn man als ik werken onregelmatig en we hebben maar 4 a 5 middagen opvang nodig per maand, van 1 tot 5. Dat kan bij een kdv niet. Wij moesten met spoed een gastouder, omdat onze oppas plotseling wegviel. Maar binnen 2 weken had het gastouder buro 2 gastouders voor ons waar we uit konden kiezen. Hier niets dan lof.
Ik keek naar opvang bij de gastouder thuis (bij mij aan huis werd me te duur, voor maar één kindje). De woonomgeving sprak me bij de go waar ik ben geweest niet zo aan: een flat, dus zonder tuin, met een heel vieze lift. De buurt is best leuk (heb er zelf jaren gewoond) maar heeft erg weinig speelgelegenheid voor kleine kinderen. Meer in het algemeen vond (en vind) ik het een vervelend idee dat er geen toezicht is op de opvang. Ik weet niet wie daar over de vloer komen als mijn kinderen daar zijn. Je legt je hele vertrouwen in één persoon en dat vind ik uiteindelijk te kwetsbaar. Op een kdv kan natuurlijk ook van alles misgaan x) maar daar lopen altijd meer mensen rond die een oogje in het zeil kunnen houden op de gang van zaken. Ik heb meer vertrouwen in de deskundigheid van het kdv dan van een enkele go. Op het gebied van verzorging, veiligheid en pedagogiek. Verder kan een go ook een keer ziek worden, of haar eigen kind wordt ziek. Dan zit je gelijk met een opvangprobleem, waar een kdv het met vervanging voor je oplost. Ten slotte vind ik dat een kdv voor iets grotere kinderen veel meer uitdaging biedt. Meer kinderen van eigen leeftijd, waar je bij een go max 4 kinderen in het groepje hebt (op veel dagen nog minder), die niet allemaal dezelfde leeftijdsgroep hebben. Dat spreekt mij niet zo aan, zeker nu ik zie hoe mijn zoon groeit door het spelen met leeftijdsgenoten.