Bij elkaar spelen groep 1

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yasmin30, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yasmin30

yasmin30 Actief lid

30 mrt 2012
    379
    1
    16
    Hoi dames,
    mn zoontje zit al een jaar op school, in groep 1 en hij heeft nog nooit bij iemand thuis gespeeld of iemand bij ons. Hij wordt nooit gevraagd en er is mij ook nooit gevraagd of ze bij ons mogen spelen. Mijn zoontje heeft zelf 1 keer aan een moeder gevraagd of dr kind bij ons mag spelen maar dat kon niet.

Dus mn vraag is hoe pak ik dit aan? Ik wil liever dat de kinderen eerst bij ons komen spelen. Moet ik een moeder aanspreken of haar kind bij ons mag komen, maar wil dat kind dat wel.

Ik heb hier geen ervaring mee, ik moet zeggen dat ik de rest van de moeders ook helemaal niet ken. Bij het ophalen is iedereen zo weer weg en ik ken die moeders ook niet.

De andere kinderen spelen wel bij elkaar en mn zoontje ziet dat ook en zegt soms ook verdrietig dat andere kinderen wel bij elkaar spelen.

Tips zijn welkom!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou niet zo maar een random kind vragen :) Misschien eens vragen aan je zoon met wie hij speelt gedurende de dag? Je zou dat ook aan de juf kunnen vragen. Dan kun je eens kijken of je met die ouders een speelafspraakje kunt maken.

Wat ik altijd deed als mijn zoon voor het eerst naar een ander kindje ging, was hem brengen en dan een kopje koffie doen. Dan weet je hoe het er daar aan toe gaat en weet je waar het is. Eventueel kun je nog even een uurtje naar huis gaan. Sowieso zou ik het spelen in groep 1 in beginsel niet veel langer doen dan 1 a 2 uurtjes.

Je zegt dat de andere ouders bij het ophalen zo weg zijn, werkt het dan niet als je iets vroeger komt? Dat je er dus al bent voor de deur open gaat en je nog even kunt praten met wat mensen? Zijn er ook geen activiteiten op school waar je aan mee kunt doen zodat je wat ouders leert kennen? Helpen in de klas ofzo?

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#3 MMarianne, 19 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2016
    Zou het eerst aan je zoontje vragen, met wie hij zou willen spelen en dan samen naar het desbetreffende kind en moeder gaan of dat een goed plan is of inderdaad aan de juf vragen met wie hij goed samen gaat.

Zoontje heeft gister voor het eerst bij iemand gespeeld zonder mij maar deze moeder kon ik al dus ben niet mee geweest.

Twee weken geleden kwam zoontje met een klasgenootje aan de hand naar me toegerend of ze bij ons mochten spelen, die moeder kon ik nog niet en zei ook tegen d'r dat het nieuw voor me was. Ze is mee gefietst naar ons huis, heb d'r binnen gevraagd maar ze ging gelijk door, met halen kwam ze wel binnen.

School gaat hier 15.15 uur uit en zo'n afspraakje duurt dan tot 16.45/17 uur en dat is lang zat.

Zoontje komt overigens nog vaak moe uit school en wil dan niet eens spelen.

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zeg altijd tegen m'n dochter: wil je met een kindje spelen vandaag ( mag alleen woensdag ) en dan zegt ze ja of nee. Als ze ja zegt, zeg k ga maar iemand vragen en dan zie je d'r zoeken en komt ze met n kindje aan en regel ik t met die moeder, als het mag.

Maar als hij er geen behoefte aan heeft, hoeft t toch niet? Komt echt wel! Hij kan prima in de groep liggen maar bijv geen zin in vriendjes mee

5. yasmin30

yasmin30 Actief lid

30 mrt 2012
    379
    1
    16
    Bedankt voor jullie tips. Heb hem gevraagd en hij noemde maar 1 kind waar hij mee speelt. Dus ik zal die moeder eens vragen.
    Binnenkort oudergesprek en dan zal ik eens vragen hoe hij in de groep ligt.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn tweeling; dochter speelde al snel bij iemand en andersom ook. Zoon vrijwel niet. Eerste speelafspraakje ging finaal de mist in ook.. Dus pas in groep 2 weer eens geprobeerd en dut ging toen wél goed. Maar alsnog speelt mijn dochter meer dan zoon.

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.800
    7.394
    113
    Ik laat mijn dochter het zelf 'regelen'. Ze zit ook in groep 1. Ze overlegt op school altijd zelf met een kindje of diegene wil spelen met haar. En dan overleg ik met de moeder van het kind of het kan, en of ze bij ons of daar gaan spelen.
    Maar er komen ook regelmatig moeders naar mij toe die vragen of hun dochter met mijn dochter mag spelen. En dan spreken we het samen af. Nu weet ik wel met wie mijn dochter erg graag speelt, sowieso vindt ze het al geweldig om ergens te gaan spelen, of iemand bij ons, dus dat zit meestal wel goed.

Mijn oudste, een jongen, speelde dat eerste jaar maar 1 keer bij iemand, en iemand bij hem, verder helemaal niet. Pas in groep 3 ging hij het echt regelen, en nu speelt hij elke week ergens of iemand bij ons. Maar dat vindt hij ook genoeg, twee keer, wat wel mag, heeft hij zelf geen behoefte aan.

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon heeft 2/3 kindjes met wie hij uit school speelt.
    Hij speelt op school met iedereen, maar om echt thuis bij iemand te spelen is toch anders.

Ik vind het prima. Ik speelde vroeger altijd met verschillende kindjes, mijn broer was altijd meer van een paar goede vriendjes. Kinderen kunnen daarin verschillen.

Als je zoontje wel graag zou willen spelen, maar het nog spannend vindt, zou ik het inderdaad even begeleiden.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.891
    113
    Als je zoontje wil afspreken, dan zou ik dat stimuleren door hem uit te leggen hoe hij dat kan regelen. Dat hij dan voor, onder of na schooltijd aan het desbetreffende kindje moet vragen of hij/zij af wil spreken en dat ze daarna allebei aan hun eigen vader of moeder moeten vragen of het mag en kan.

Als ik zie dat mijn dochter met iemand naar buiten komt en ze samen naar mij of naar de andere ouder lopen, dan weet ik al genoeg. ;) En als ze naar de andere ouder lopen, dan loop ik er even achteraan. Afhankelijk van hoe en wat, bepalen de kinderen dan zelf bij wie ze gaan spelen.

Denk dat het goed is om je flexibel op te stellen, want als alle ouders willen dat andere kinderen eerst bij hen thuis komen spelen, dan komt er nooit wat van de grond. ;) Je zou inderdaad ook kunnen vragen of het goed is als je even mee komt om een kopje thee te drinken oid. Dan weet je ook waar hij gaat spelen ed. :)

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bijzonder! Mn dochter heeft ook vriendinnetjes, een eigige tweeling, ze ziet ook echt geen verschil. Maar een van die meiden durft wel bij ons te spelen en de ander niet. Moeder is ook al wel een paar keer mee geweest om een kopje thee te drinken maar dat meisje wil toch direct weer met mama mee. Prima! Maar dat was dus ook de eerste keer dat die meiden uit elkaar waren geweest, toen zusje 1 bij ons speelde en zusje 2 bij moeder thuis was.

11. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Als je je kind naar school brengt zie je toch genoeg ouders, wij zijn altijd vroeg op school en zo sta ik op het schoolplein al met moeders te praten en bij het ophalen ook wat vroeger zijn....leer je genoeg moeders kennen.
    1 klasgenootje ziet mijn dochter ook met zwemles, met een andere heeft ze op ballet gezeten.
    Als je mee helpt op school leer je ook moeders kennen.

Ik vindt het wel fijn om te weten welke ouder bij welk kind hoord voor het geval ze bijelkaar willen spelen.
    Mijn dochtertje speelt meestal bij haar beste vriendin thuis of bij ons, ook is ze daar een keer blijven eten.

Denk wel dat het helpt als je eerst de ouders wat leert kennen, niet iedereen geeft ze kind in handen van een ander en zeker niet als je er nog nooit een woord tegen gesproken hebt.

12. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje gaat bijna een half jaar naar de basisschool en heeft tot nu toe nog maar 3 keer een kindje te spelen gehad. Ze willen wel allemaal hier spelen overigens. Daarbij heb ik onze overbuurjongetjes ook 1 keer per week hier te spelen of gaat hij daar heen, maar dat is omdat ik dan oppas of de overbuurvrouw dan oppast.

Soms vraag ik wel, met wie wil je spelen? Ga maar vragen of laat mama het vragen, maar hij heeft er verder ook nog weinig behoefte aan en is vermoeid van school. Helemaal prima, het komt vanzelf wel!

13. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Mijn zoontje heeft 3-4 kindjes in de klas met wie hij wel eens speelt. Als ze willen afspreken komen ze hand in hand de school uit en dan is het voor de andere vader / moeder wel duidelijk wat de bedoeling is, haha.

Uiteraard de eerste keer met een nieuw kindje eerst even met de ouder erbij koffie drinken, zowel bij ons als bij de ander!

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier laat ik ze het ook zelf regelen; eigenlijk altijd last minute, dus 's middags uit school. Ik ben trouwens nooit zelf mee geweest naar een speelafspraakje. Op het schoolplein wissel ik met een nieuwe moeder ff telefoonnummers uit en dan gaan ze mee. Ze gaan altijd zelf of nemen iemand mee, maar ook dan komt de moeder niet mee.

Bij zoon kwam dat ook pas wat later, maar dochter (gaat sinds de kerstvakantie naar school) heeft het gezien van zoon en zou het liefst elke dag afspreken. Ze mag van mij maar 1 keer per week, omdat ze elke keer zo moe uit school komt.

Deel Deze Pagina